26 Ağustos 2023, 15:39
Mehmet Akif
Yönetici

4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 108-110-111-112-113. Sayfa Cevapları Koza Yayınları


4. Tema Milli Kültürümüz: Hepsi Haklı Metni Cevapları Koza Yayınları

4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 108-109-110-111-112-113 Cevapları Koza Yayınları


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 108. Sayfa Cevapları Koza Yayınları

HAZIRLIK

1. Defterinize yazdığınız Nasrettin Hoca fıkrasını arkadaşlarınıza okuyunuz.

Cevap:

NE ARIYORMUŞ?



Bir gece Nasrettin Hoca’nın canı çok sıkılır. O da biraz dolaşmak için dışarı çıkar. Ama o zamanlar geceleri dolaşmak yasakmış. Bekçi Nasrettin Hoca’yı görünce hemen yanına gider.
– Hey, Nasrettin Hoca! Geceleri dolaşmanın yasak olduğunu bilmiyor musun? Söyle bakalım burada ne arıyorsun, diye sorar. Nasrettin Hoca hemen bir cevap bulur.
– Şey, uykum kaçtı da onu arıyorum!

2. Okuduğunuz ve dinlediğiniz fıkralardan hareketle Nasrettin Hoca’nın kişiliği hakkında neler diyebilirsiniz?

Cevap: Nasrettin Hoca’nın zeki, hazırcevap, uyanık ve esprili olduğunu söyleyebilirim.




4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 110. Sayfa Cevapları Koza Yayınları

1. ETKİNLİK

Metinde anlamını bilmediğiniz kelimeleri aşağıya yazınız. Bu kelimelerin anlamlarını, metinle birlikte verilen görsellerden ve kelimenin içinde geçtiği dizelerden hareketle tahmin edip yazınız. Tahminlerinizin doğru olup olmadığını kontrol etmek için kelimelerin sözlük anlamlarına bakınız.

Cevap:

Nice: Uzun süreden beri.

Aklını Çelmek: Niyetinden, kararından caydırmak.



Fetva: İslam hukuku ile ilgili bir sorunun dinî hukuk kurallarına göre çözümünü açıklayan belge.

Hüküm: Yargı, karar.


2. ETKİNLİK

Aşağıdaki oyunu oynamak için uygun sayıda gruplara ayrılınız. Oyun sonrasında bu kelimelerin anlamları hakkında arkadaşlarınızla tartışınız. Her grup bulduğu kelimeyi anlamına uygun bir cümlede kullansın.

Cevap:



Oyun şu şekilde oynanır:

  • Kelimeler küçük kâğıtlara yazılarak katlanır. Katlanan kâğıtlar öğretmen masasının üzerine konur.
  • Her gruptan bir öğrenci seçilir. Bu öğrenciler sırayla masa üzerindeki kâğıtlardan bir tanesini alır. Öğrenci, gruptaki arkadaşlarına kâğıttaki kelimeyi söylemeden, çağrıştırdığı kelimelerden hareketle kelimeyi buldurmaya çalışır. Bunun için kelimenin eş ve zıt anlamlısı ile yakın anlamlı kelimelerden faydalanabilir.
  • Kelimeyi bilen gruplara on puan verilir. Bilemeyen grup ise puan alamaz.
  • En çok kelimeyi bilen grup yarışmayı kazanır.

4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 111. Sayfa Cevapları Koza Yayınları

3. ETKİNLİK

Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.

• Nasrettin Hoca’ya kimler geliyor?

Cevap: Nasrettin Hoca’ya birbirinden davacı iki adam geliyor.



• Nasrettin Hoca, birinci adamı neden haklı buluyor?

Cevap: Söyledikleri Hoca’ya mantıklı geliyor.

• Nasrettin Hoca’yı, ikinci adam nasıl ikna ediyor?

Cevap: Adam meseleyi öyle bir anlatıyor ki hak vermemek mümkün olmuyor.



• Nasrettin Hoca’nın hanımı neden ileriye atılıyor? Hoca, ona ne diyor?

Cevap: Hanımı, Nasrettin Hoca’nın iki adama da hak vermesi nedeniyle ileriye atılıyor. Hoca, ona “Sen de haklısın!” diyor.

• Metnin konusu ve ana fikri nedir?

Cevap:



Konu: Haklı Olmak

Ana Fikir: Bir kişi haksız olsa bile olayı anlatış biçiminden dolayı onu haklı bulabiliriz.

• Nasrettin Hoca’nın bu fıkrasını sevdiniz mi? Neden?

Cevap: Sevdim. Çünkü gerçekte yaşadığımız bir soruna değiniyor.




4. ETKİNLİK

Nasrettin Hoca fıkraları gibi atasözlerimiz de insanlara hatalarını bir daha yapmamaları için öğütlerde bulunur.

Atasözlerinin birçoğu yazıldığı anlamda değil, mecaz anlamda kullanılmaktadır. Bu tür atasözlerinde kelimelerin anlamlarıyla iletmek istediği mesaj arasında farklılık vardır.

Aşağıdaki atasözlerini okuyunuz. Mecaz anlamdaki atasözlerinin yanlarına “Mecaz”, gerçek anlamda kullanılan atasözlerinin yanlarına da “Gerçek” yazınız.

Cevap:



Acele işe şeytan karışır. → Mecaz
Dağ dağa kavuşmaz, insan insana kavuşur. → Gerçek
Allah gümüş kapıyı kaparsa altın kapıyı açar. → Mecaz
Hamama giren terler. → Gerçek
Ağaca dayanma kurur, insana dayanma ölür. → Mecaz
Arpa eken buğday biçmez. → Gerçek
Komşu komşunun külüne muhtaçtır. → Mecaz
Bir elin nesi var iki elin sesi. → Gerçek
Üzüm üzüme baka baka kararır. → Mecaz
Yuvarlanan taş yosun tutmaz. → Gerçek


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 112. Sayfa Cevapları Koza Yayınları

5. ETKİNLİK

Aşağıdaki resmi inceleyiniz. Resmin, Nasrettin Hoca’nın hangi fıkrasına ait olduğunu tahmin edip söyleyiniz.
Cevap: Bu resim Nasrettin Hoca’nın “Doğuran Kazan” fıkrasına aittir.

“Doğuran Kazan” Fıkrasını Okumak İçin

– Nasrettin Hoca ile komşusu arasında geçen konuşmada ünlem işaretinin kullanıldığı “Neee! Doğurdu mu?” cümlesine dikkat ediniz. Bu cümlenin hangi duyguyu anlattığını söyleyiniz. Aşağıya ünlem işaretinin kullanıldığı beş cümle yazınız.

Cevap:

Bu cümlede şaşırma duygusu anlatılmıştır.

  • Hişt! Buraya gel!
  • Eyvah! Geç kaldım!
  • İmdat! Evde hırsız var!
  • Of! Yine mi aynı şeyleri konuşacağız?
  • Yaşasın! Babam bana bisiklet almış.

4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 113. Sayfa Cevapları Koza Yayınları

6. ETKİNLİK

Nasrettin Hoca ile ilgili olarak yanda verilen bilgileri okuyunuz.

İki kişilik gruplara ayrılınız. Grup arkadaşınızla fikir ayrılığına düştüğünüz bir olay hayal ediniz. Ardından öğretmeninizin kontrolünde gruplar hâlinde tahtaya çıkınız. Arkadaşınızla aranızdaki fikir ayrılığını Nasrettin Hoca’nınkine benzer bir yöntemle gidermeye çalışınız. Konuşmalarınızda nezaket ifadeleri kullanarak konuşma ve dinleme kurallarına uyunuz.


7. ETKİNLİK

Çevrenizde Nasrettin Hoca’ya benzettiğiniz kişiler var mıdır? Böyle bir kişinin özelliklerini aşağıya yazınız. Yazınızda bu kişinin kişilik özelliklerini, olaylara verdiği tepkileri örneklerle açıklayınız.

Cevap: Dedemi Nasrettin Hoca’ya benzetiyorum. O zeki ve her şeye cevabı olan biridir. Dedem bir keresinde hastalandı ve doktor ona akşamları salata yemesini söyledi. Bir akşam dedemi mutfakta yemek yerken yakaladım. “Bu köfteler nerede çıktı dede? Doktor sana salata yemeni söylemişti.” dediğimde dedem, “Doktor salatanın yanında ne yiyeceğimi söylemedi ki.” dedi. O gün çok gülmüştük. Dedem durumları hemen kendine uygun hale getirir ve çok eğlencelidir.


SONRAKİ DERSE HAZIRLIK

1. Merak ettiğiniz bir ilimizi araştırınız. Araştırma sonucunda o ilin önemli tarihî eserlerini, doğal güzelliklerini, yemeklerini, türkülerini vb. özelliklerini defterinize not ediniz.

Cevap:

KONYA

Konya ili, İç Anadolu bölgesinde yer alan bir şehrimizdir. Yüz ölçümü bakımından Türkiye’nin en büyük ilidir. Konya, tarihi hanları, hamamları, medrese, cami ve türbeleriyle her yıl yerli ve yabancı binlerce turist ağırlamaktadır.
Konya’da ziyaret edilebilecek mekanlar ve yapılar; Mevlana Türbesi, Çatalhöyük, Sille Köyü, Selimiye Camii, İnce Minare Medrese ve Müzesi, Alaaddin Tepesi’dir.

konya mevlana türbesi

Konya’da pek çok göl bulunmaktadır. Beyşehir Gölü, Tuz Gölü, Akşehir Gölü, Ereğli Akgöl ve Meke Gölü Konya’nın en çok ziyaret edilen gölleridir. Bunun yanında Obruk Gölü gibi bir çok gölü daha bünyesinde barındırır.

Konya’nın en önemli etkinliklerinden birisi de Mevlana Kültür Merkezi’nde gerçekleştirilen sema gösterileridir. Konya’da bulunan tarihi Bedesten Çarşısı da ziyaret edilebilecek güzel noktalardan biridir.. Bedesten Çarşısı’nın en ilginç özelliklerinden birisi tam 2618 dükkan bulundurmasıdır.

Konya mutfağının kendine has bir zenginliği mevcuttur. En meşhur lezzetleri arasında fırın kebabı, sadece Konya’ya özgü olan etli ekmeği, yanında özel hamuruyla sunumu yapılan arabaşı çorbası ve bakır tepside pişmiş su böreği gelir.

2. Aile büyüklerinizden yardım alarak millî kültürümüzle ilgili bilgilerin yer aldığı İnternet sitelerini araştırınız.

Cevap:

ktb.gov.tr

basin.ktb.gov.tr

meb.gov.tr

kultursurasi.ktb.gov.tr

tmkv.org.tr

Bir önceki yazımız olan 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 104-105-106. Sayfa Cevapları Koza Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
DMCA.com Protection Status
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.