10 Kasım 2021, 13:01
Donatello
Yönetici

4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 139-140-141-142-143. Sayfa Cevapları Özgün Yayınları


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 139-140-141-142-143 Cevapları Özgün Yayınları

4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Aşık Veysel: Uzun İnce Bir Yol Cevapları


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları 139. Sayfa Cevapları

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

1. “Uzun İnce Bir Yoldayım” türküsünü sınıfça söyleyiniz.

2. Görselden hareketle dinleyeceğiniz metnin konusunu tahmin ediniz.

Cevap: Aşık Veysel’in hayatı anlatılıyor olabilir.



1. ETKİNLİK

Metni dinlerken defterinize aldığınız notlara göre;

a. Bilmediğiniz kelimelerin anlamını tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu sözlükten kontrol edip bu kelimeleri anlamına uygun olarak birer cümlede kullanınız.

Cevap:



Bizim buralarda bir ozan her akşam saz çalar.

Artık deyiş söyleyen halk sanatçısı pek kalmadı.

b. Önemli olduğunu düşündüğünüz bilgileri arkadaşlarınıza okuyup bu bilgiler hakkında onlarla konuşunuz.

Cevap: Aşık Veysel’in çiçek hastalığı sonucu gözlerini kaybetmesi, babasının ona bağlama getirmesi ve çok iyi saz çalıp deyiş söylemesi önemlidir.




4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları 140. Sayfa Cevapları

2. ETKİNLİK

Metinde geçen aşağıdaki kelimelerin anlamını sözlükten bulup yazınız.

Cevap:

âşık (ozan): Halk ozanı.

deyiş: Halk şiiri, halk türküsü.



saz (bağlama): Türk halk müziğinde kullanılan, gövdesi ağaçtan oyularak yapılmış, telli, uzun saplı çalgı.

3. ETKİNLİK

a. Metnin konusunu aşağıya yazınız.

Cevap:

Metnin konusu: Aşık Veysel’in yaşamı



b. Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.

1. Veysel neden bir an önce babasının eve gelmesini bekliyormuş?

Cevap: Babasının ona bir şey getirmesini bekliyormuş.

2. Köy odasında saz çalıp türkü söyleyen saz ustalarını dinleyen Veysel neden her geçen gün mutsuz olmaya başlamış?



Cevap: Veysel bağlama çalmak istiyor ama çalamıyormuş.

3. Âşık Veysel gözlerini ne zaman, nasıl kaybetmiş?

Cevap: 7 yaşındayken çiçek hastalığına yakalanmış ve gözleri görmez olmuş.

4. Ahmet Kutsi, Âşık Veysel’e nasıl yardımcı olmuş?



Cevap: Veysel’i dinlemiş ve çok beğenmiştir. Veysel onun yardımıyla konserler vermiştir.

5. Sizce, günümüzde neden Âşık Veysel’i tanımayan yoktur?

Cevap: Çünkü Aşık Veysel görememesine rağmen işinde çok başarılıdır. Saz çalması ve türküleri herkesin hoşuna gider.


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları 141. Sayfa Cevapları

4. ETKİNLİK

a. Metni ana hatlarıyla anlatınız.



Cevap:

Veysel çiçek hastalığı sonucu gözlerini kaybetmiştir. Canı çok sıkıldığı için babası ona saz getirmiştir. Köy odasında saz çalanları dinlemekte ve kendisi çalamadığı için üzülmektedir. Bu neden Ali Ağa denilen bir saz ustasıyla vakit geçirmeye, saz çalmayı öğrenmeye başlamıştır. Yıllar geçtikçe usta olmuştur. Bir gün Ahmet Kutsi isimli bir öğretmen Veysel’i dinlemiş ve onu çok beğenmiştir. Onun yardımlarıyla çeşitli yerlerde saz çalıp türkü söylemiştir.

b. Metni rol paylaşımı yaparak kendi cümlelerinizle sınıfta canlandırınız.

5. ETKİNLİK

Metne göre aşağıdaki açıklamalara yönelik “Ben kimim?” sorularını yanıtlayınız.



Cevap:

Veysel’e saz çalıp türkü söylemeyi ben öğrettim. Gerektiğinde sazını tamir ettim, kopan tellerini yenisiyle değiştirdim.
Ben kimim? Hüseyin Dayı

Veysel’e bağlama çalıp deyişler söylemeyi ben öğrettim. Onun bu sanatı kazanması için tüm bildiklerimi anlattım.
Ben kimim?Ali Ağa

Canının sıkılmasını önlemek için Veysel’e ilk bağlamasını ben aldım. Onun bir şeylerle uğraşmasını ve mutlu olmasını istiyordum.
Ben kimim?Veysel’in babası

Birçok kasaba ve şehirde konserler vermesi, çocuklara bağlama çalmayı öğretmesi için Âşık Veysel’e ben yardımcı oldum.
Ben kimim? Ahmet Kutsi

6. ETKİNLİK

Aşağıya, metnin içeriğine uygun farklı bir başlık yazınız.

Cevap: GÖNÜL GÖZÜ


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları 142. Sayfa Cevapları

7. ETKİNLİK

Âşık Veysel’in aşağıdaki dörtlükte ne anlatmak istediğini sınıfta tartışınız.

Uzun ince bir yoldayım, / Gidiyorum gündüz gece.
Bilmiyorum ne hâldeyim, / Gidiyorum gündüz gece.

Cevap: Aşık Veysel bu dizelerde hayatı uzun ve ince bir yola benzetmektedir. Gece gündüz olup zaman geçmektedir. O da bu yolda yürümektedir.

8. ETKİNLİK

a. Âşık Veysel’in çaldığı enstrümanın ve türkülerinin kültürümüzdeki yeri hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz.

Cevap:

Türk ulusu tarih boyunca bazen eğlence bazen dinsel ayinler bazen de tedavi için birçok müzik aleti kullanmıştır. Saz da Türk kültüründe 18. yüzyıldan beri duygu ve düşünceleri ifade eden türküler söylenirken kullanılan bir enstrümandır. Türküler hayatın ta kendisidir. Herhangi bir olay veya fikir türkünün konusu olabilir. Yaşamın içinden olan türkü ve saz kültürümüzün önemli parçasıdır.

b. Dinlemekten hoşlandığınız bir türkünün sözlerini büyük harfleri ve noktalama işaretlerini uygun yerlerde kullanarak aşağıya yazınız.

Cevap:

Deniz Üstü Köpürür

Deniz üstü köpürür hey canım
Kayığa binsem götürür hey canım hey
Benim de şu cihana gelişim hey canım
Bir güzelden ötürü hey canım hey
Deniz üstü yelkenden hey canım
Ecel geldi erkenden hey canım hey
Denizin ortasında hey canım
Mum yanar sofrasında hey canım hey
Benimde şu cihandan gidişim hey canım
Memleket sevdasından hey canım hey

9. ETKİNLİK

Sınıfta, “www.eba.gov.tr” genel ağ adresinden “Görme Engelliler Kamu Spotu”nu izleyiniz. İzlediğiniz kamu spotunun hedef kitlesi ve amacı hakkında çıkarımda bulununuz.

Cevap: Hedef kitlesi görme engeli olmayanlardır. Amacı görme engelliler ile empati kurulmasını sağlamak ve duyarlı olmaya davet etmektir.


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları 143. Sayfa Cevapları

10. ETKİNLİK

a. Aşağıya, günlük yaşantınızda görme engelli kişilere nasıl yardımcı olabileceğinizle ilgili bilgilendirici bir yazı yazınız. Yazdıklarınızı zenginleştirmek için çizim veya görsel kullanınız.

Cevap:

Görme engelli bireylere yolda yardım etmek için onun koluna girmemeliyiz. Onun bizim kolumuza girmesini istemeliyiz. Böylece o kişi kendini güvende hisseder ve yol boyunca sıkıntı yaşamaz. Engelli bireylerle konuşurken onlara ismiyle hitap etmeliyiz, aksi takdirde kendisiyle konuştuğumuzu anlamayabilir. Görme engelli birinin yanına geldiğimizde geldiğimizi belirten selam sözleri, giderken de gittiğimizi belirten veda sözleri kullanmalıyız. Böylece yanında olup olmadığımızı anlayabilir. Toplu taşıma araçlarında yardım ihtiyacı olup olmadığını sorduktan sonra yardım etmeliyiz.

b. Yazdıklarınızı yazım kuralları ve noktalama işaretlerinin doğru kullanımı yönünden kontrol edip okul veya sınıf panosunda sergileyerek arkadaşlarınızla paylaşınız.

Bir önceki yazımız olan 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 132-133-134-135-136-137-138. Sayfa Cevapları Özgün Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


01 Mart 2022, 21:05

Abone
Mesaj Sayısı:
Konu Sayısı: 3711

Türkçe derslerime yadım etti. Dersimi daha iyi anladım bu sayede teşekkür ederim.

HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
DMCA.com Protection Status
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.