30 Ağustos 2019, 08:56
Kardelen
Yönetici

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 178-179-180-181-182-183. Sayfa Cevapları



5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 178, 179, 180, 181, 182, 183 “6. TEMA OKUMA KÜLTÜRÜ” “Karikatür” Etkinlik Cevapları

KARİKATÜR

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 178. Sayfa Cevapları

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

1. Karikatür okumayı ve yorumlamayı sever misiniz? Getirdiğiniz karikatürü anlatınız.



CEVAP: Karikatür okumayı ve yorumlamayı severim. Çünkü karikatürler her insanda farklı düşünceler uyandırabilir.

karikatür

 

Bu karikatürde kitapların içindeki zenginlik anlatılmaktadır. Gerçek hayatta karşılaşmamıza imkan olmayan her türlü varlık ve olaya kitaplar sayesinde ulaşırız.



 

2. Karikatürün özellikleri nelerdir? Karikatür farklı kişiler tarafından farklı biçimlerde yorumlanabilir mi? Niçin?

CEVAP: Karikatür; bir şeyin, bir kimsenin, bir olayın alaylı, insanı güldürecek ve güldürürken de düşündürecek, abartılı bir biçimde çizilmiş resmidir Karikatürler farklı kişiler tarafından farklı yorumlanabilir. Çünkü karikatürler çok anlamlı olabilir. Her insan bir karikatürde kendi fikir dünyasına göre başka bir şey görebilir.

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 179. Sayfa Cevapları



1.ETKİNLİK

Aşağıdaki yönergeleri izleyerek karikatürleri yorumlayınız.

1.Karikatür: Karikatürde verilmek istenen mesaj nedir?

CEVAP: Kitap okuyan bir bireyin düşünce dünyası zenginleşir ve toplumun fark edemediklerini fark eder.



2. Karikatür: Karikatürde verilmek istenen mesaj nedir?

CEVAP: Kitap okumanın yeri veya zamanı olmaz. İnsan her zaman kitap okuyabilir.

3. Karikatür: Karikatürde verilmek istenen mesaj nedir?

CEVAP: Maddi durumu iyi olmayan bir insan için bile kitap mutluluk vericidir.



5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 180. Sayfa Cevapları

2. ETKİNLİK

Aşağıdaki sorulardan ve karikatürden hareketle bir konuşma planlayınız.

– Karikatüristin bu karikatürle vermek istediği mesaj ne olabilir?



CEVAP: Kitap insanın dostudur. Kitapların değerini anlayan bir insan okudukça mutlu, huzurlu olur.

– Karikatüristin vermek istediği mesaja katılıyor musunuz?

CEVAP: Katılıyorum. Kitap okumak insanı geliştirir. İnsanın kendini geliştirdiğini bilmek mutluluk vericidir.

– Karikatüre uygun bir slogan üretiniz.



CEVAP: GÜZEL BİR RÜYA GÖRMEK İÇİN GÜZEL BİR KİTAP OKU!

 

3. ETKİNLİK

Aşağıda verilen karikatürlerin konusundan hareketle uygun sözler yazarak kahramanları konuşturunuz.



1. Karikatür: Hatırlıyorum da bir zamanlar ben de böyle umutsuzca yaşardım. Ancak kitapların büyülü dünyasıyla tanıştığımdan beri hayatın sandığımdan daha renkli olduğunu anladım.

2. Karikatür: Küçük bir çocukken uzay hakkında okuduğum kitaplar beni öylesine etkiledi ki astronot olmaya karar verdim. Mesleğimi seçmem konusunda bana kitapların yardım edeceğini tahmin edemezdim.

3. Karikatür: Kitap alacak param yok. Ancak okumayı seven bir insan için bunun önemi yoktur. Her hafta yaptığım gibi yarın kütüphaneden bir kitap alacağım ve okuyacağım.

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 181. Sayfa Cevapları



4. ETKİNLİK

a) Yukarıdaki metinde yazarın “karikatürün evrenselliği” hakkındaki düşüncesi nedir?

CEVAP: Farklı farklı toplumlardan ya da farklı gruplardan insanlar bir karikatüre baktığında o toplumun dilini hiç bilmeseler de verilmek istenen iletiyi rahatlıkla anlayabilir ve yorum yapabilirler.

b) Karikatürün evrenselliği hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?

CEVAP: İletişimde konuşma sadece o dili bilen insanlar arasındadır. Ancak konuşma olmadan yapılan bir iletişim dünyadaki tüm insanlar tarafından anlaşılır. Karikatürler de anlamlı resimler olarak herkese hitap eder.

c) Farklı kişiler aynı karikatüre baktığında değişik mesajlar çıkarabilirler mi? Açıklayınız.

CEVAP: Çıkarabilirler. İnsanların sahip olduğu bilgi, deneyim ve kültür gibi unsurlar onların gördükleri her karikatürü farklı yorumlamasına neden olur. Çünkü herkes o karikatürde kendisine en uygun olayı algılar.

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 182. Sayfa Cevapları

d) Yandaki karikatürü inceleyiniz. Karikatürden çıkardığınız mesajları yazınız.

  • Kitap bir dünyadır.
  • Kitaplar insanları yeni duygularla tanıştırır.
  • Kitaplarda mevsimler bile gerçekte olduğundan farklıdır.

 

5. ETKİNLİK

a) Aşağıdaki paragrafta boş bırakılan yerleri uygun noktalama işaretleri ile doldurunuz.

Çocuklar Kitaplar Arasında Oynasın

O evde iken kitapları teklifsizce karıştırmak bana yasaktı( . ) Fakat babam yokken onları kucak kucağa ortaya yığarak altlarından girer( , ) üstlerinden çıkardım( . ) Pek az sonra fare gibi onları kemirir( , ) gizli gizli resimlerini keser ve boyarken yine fare gibi burnumdan yakalanırdım( . ) Gidiş o gidiş( ) Onun için uzunca öğretmenlik hayatımda etrafımdakilere tavsiyem daima şu olmuştur( : ) ( )Bırakın çocukları( , ) kitaplar arasında oynasınlar( . )Ne pahasına olursa olsun( . )( )
(…)

Reşat Nuri GÜNTEKİN
(Kısaltılmıştır.)

b) “Fakat babam yokken onları kucak kucağa ortaya yığarak altlarından girer, üstlerinden çıkardım.” cümlesindeki deyimi bularak anlamını tahmin ediniz. Deyimin sözlük anlamını yazınız.

Deyim: Altından girip üstünden çıkmak

Tahminim: İyice karıştırmak.

Sözlük Anlamı: Bir serveti, bir parayı, bir kaynağı gereksiz yere, düşüncesizce, sorumsuzca harcayıp kısa zamanda bitirmek.

c) “Bırakın çocukları, kitaplar arasında oynasınlar. Ne pahasına olursa olsun.” tavsiyesi ile yazar ne anlatmak istemiştir? Yazarın bu tavsiyesine katılıyor musunuz? Niçin?

CEVAP: Yazar çocukların okumasalar bile kitaplardan uzaklaştırılmamasını tavsiye etmiştir. Yazarın bu tavsiyesine katılıyorum. Çocuklar kitaplardan uzaklaştırıldığında onların sadece belirli insanlar tarafından okunabileceği fikrine kapılabilir. Ancak kitaplar herkes tarafından okunmalıdır. Kitaplara sıcaklık duymaları için çocukların onlarla zaman geçirmeleri gerekir.

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 183. Sayfa Cevapları

6. ETKİNLİK

Aşağıdaki cümlelerde yer alan kısa çizginin ve konuşma çizgisinin kullanım amaçlarını ilgili yerlere yazınız.

Sevgili okuma kitaplarım! O kitaplar, aylara bölünmüştü. Kış aylarına düşen par-
çalarda kış resimleri vardı.

  • Satıra sığmayan kelimeler bölünürken satır sonuna konur.

İhtiyar durmadı, bağırdı:
—Ben Türk’üm oğullar, ben Türk’üm!

  • Yazıda satır başına alınan konuşmaları göstermek için kullanılır.

Aydın-İzmir karayolu trafiğe kapatıldı.

  • “Arasında” anlamı vermek için kullanılır.

Türkçede kelime türetmek amacıyla “-lı, -lık, -sız vb.” yapım ekleri kullanılır.

  • İsim yapma eklerinin başına konur.

Okumak kelimesi “o-ku-mak” şeklinde hecelenir.

  • Kelimelerin kökleri, gövdeleri ve eklerini birbirinden ayırmak için kullanılır.

Tahtaya kalktığımda çok heyecanlıydım ancak öğretmenim “10-5=?” işlemini sorunca soruyu kolayca çözdüm.

  • Matematikte çıkarma işareti olarak kullanılır.

 

GELECEK DERSE HAZIRLIK

Çevrenizdeki veya ülkemizdeki bir kütüphane hakkında bilgi toplayınız. (Kuruluş tarihi, kim tarafından yaptırıldığı, adını nereden aldığı, içinde kaç kitap bulunduğu, hangi tür kitapların bulunduğu, kaç kişinin görev yaptığı vb.)

BEYAZIT DEVLET KÜTÜPHANESİ (Örnektir)

Ülkemizin devlet eliyle kurulan ilk kütüphanesi olan Beyazıt Devlet Kütüphanesi, 24 Haziran 1884 tarihinde, Beyazıt Külliyesi’nin İmaret kısmında hizmete açılmıştır. Fatih’in oğlu Sultan II.Beyazıt tarafından 1501-1506 yılları arasında yaptırılmıştır. Beyazıt Devlet Kütüphanesi’nde bulunan kitap sayısı sürekli bir artış göstermekle birlikte, bugün 812.858’dir. Kütüphanede yaklaşık olarak 50 kişi görev yapmaktadır.

Bir önceki yazımız olan 5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 88-89-90-91-92-93. Sayfa Cevapları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

zvr
BU İÇERİĞİ EMOJİYLE DEĞERLENDİR
HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.