30 Ağustos 2019, 09:05
Kardelen
Yönetici

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 208-209-210-211. Sayfa Cevapları



5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 208, 209, 210, 211 “7. TEMA SAĞLIK VE SPOR” “Cazgır” Etkinlik Cevapları

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 208. Sayfa Cevapları

CAZGIR

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

1. Atatürk’ün “Ben sporcunun zeki, çevik ve aynı zamanda ahlaklısını severim.” sözünden ne anlıyorsunuz?



CEVAP: Sporda ahlak çok önemlidir. Çünkü spor kurallara uyularak yapılır. Birisi sporculuğunu gösterebilmek için hileye başvurmamalıdır. Sporcu insan çevik olmalı yani sporunu iyi yansıtabilmelidir. Bir insan sadece bedenini değili zihnini de geliştirmelidir. Zeki sporcular her zaman daha fazla sevilir.

2. Güreş hakkında neler biliyorsunuz?

CEVAP: Güreş dünyanın en eski sporlarından biridir. Bedensel güce dayanır. Amaç rakibin sırtını yere getirmektir. Ülkemizde de yapılmaktadır. Edirne yöresinde yapılan güreşler meşhurdur.

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 209. Sayfa Cevapları



1. ETKİNLİK

Aşağıdaki kelimeleri, metinde geçtiği yerlerden hareketle örnekteki gibi eşleştiriniz.

pazı – dülger – karayel – diyar – şahan – peşrev – özge – çığ

1. Peşrev —–> Yağlı güreşlerin başlangıcında elleri bacaklara vurarak yapılan gösteri.
2. Şahan —–> Şahin.
3. Pazı —–> Kolun omuz ile dirsek arasındaki bölümünde bulunan, şişkince kas kitlesi.
4. Dülger —–> Marangoz.
5. Çığ —–> Dağın bir noktasından kopup yuvarlanan ve yuvarlandıkça büyüyen kar kümesi.
6. Diyar —–> Ülke.
7. Özge —–> Başka
8. Karayel —–> Kuzeybatıdan esen, genellikle soğuk, kimi kez fırtına niteliğinde yerel rüzgâr.



2. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiirden hareketle cevaplayınız.

1. Şiirin konusu nedir?

CEVAP: Şiirin konusu güreştir.



2. Şiirde hangi isimler geçmektedir? Bu isimlerin şiirde yer almasının sebebi ne olabilir?

CEVAP: Şiirde Bekir, Osman, Mestanoğlu, Dülger Ahmet, Yusuf, Aliço isimleri geçmektedir. Bu isimler güreş sporunda insanların isimlerle meydana davet edildiğini belirtmek için yer almış olabilir.

3. Şiirdeki abartılı ifadeleri bularak altlarını çiziniz.

CEVAP: “Ateş alsın büklüm büklüm pazındaki kudret.”, “Çığlar devirip yenmenin güreşmenin ustası.”, “yanardağ gibi emret.” “pehlivan dediğin şahan olup da uçandır.” Bu dizeler abartılıdır.



4. Şiire göre iyi bir güreşçi hangi özelliklere sahip olmalıdır? Açıklayınız.

CEVAP: İyi bir güreşçinin pazısı kuvvetli olmalıdır. Omuzları çifte burmalı olmalıdır. Çok çevik hareket etmelidir. Rakibini yere vuracak güçte olmalıdır.

5. Sizce şiirin başlığı ile içeriği uyumlu mudur? Siz olsaydınız şiire hangi başlığı koyardınız?

CEVAP: Uyumludur. Çünkü şiir bir cazgırın dilinden söylenmiş gibidir. Ben olsaydım şiire “Güreş’in Şahinleri” başlığını koyardım.



6. Size göre şiir akıcı ve etkileyici midir? Niçin?

CEVAP: Şiir akıcı ve etkileyicidir. Çünkü şiirde pek çok ünlem yer almaktadır. Bu da şiiri coşkulu bir hale getirmiştir.

7. Siz hangi sporu yapıyorsunuz / yapmak istersiniz? Niçin?

CEVAP: Ben tenis oynamak isterdim. Çünkü raketle yapılan sporlar hoşuma gidiyor.



3. ETKİNLİK

a) Aşağıdaki kelime gruplarından hangileri güreş sporundan dilimize geçmiş olabilir? Örnekteki gibi İşaretleyiniz.

başa güreşmek ( x )
meydan okumak ( x )
avucunu yalamak ( )
pabucu dama atılmak ( )
yenilen pehlivan güreşe doymaz ( x )
içi içine sığmamak ( )
pehlivan yapılı ( )
ok yaydan çıktı ( )
sırtı yere gelmemek ( )
meydanı dar etmek ( x )
püf noktası ( )
göze batmak ( )

b) İşaretlediğiniz deyimlerden biriyle cümle kurunuz.



  • Sporla uğraştığı pehlivan yapılı olmasından belli.

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 210. Sayfa Cevapları

4. ETKİNLİK

“Sevdiğiniz bir sporcunun hayatı ve başarıları” konulu sunumunuzu yapınız.

CEVAP: LİONEL MESSİ



Futbola olan ilgisi küçük yaşlarından itibaren ailesi tarafından bilinen Messi, 1995 senesinde doğduğu şehrin önemli kulüplerinden birinin altyapısına gönderildi. Burada oynadığı oyun ile takım arkadaşlarından farklı bir geleceği olacağının sinyallerini veren Messi, sadece İspanya’nın değil, dünyanın en büyük kulüplerinden Barcelona’nın dikkatini çekti ve 2000 senesinde Barcelona altyapısına geçti.

Yeterince tecrübe kazandığı düşünülen Messi, ilk profesyonel sözleşmesini de 2004 senesinde Barcelona ile imzaladı. İlk profesyonel maçına henüz 17 yaşında çıkan Messi, en genç La Lia oyuncu unvanını kazanmasının yanı sıra, La Liga’da oynadığı ilk sezon attığı golle La Liga’da gol atan en genç futbolcu unvanını da kazandı. Messi şu ana dek Barcelona formasıyla çıktığı 380’den fazla maçta attığı 350’den fazla golle 2004 senesinden bu yana takımının kazandığı 26 kupada en büyük pay sahibi oldu.

5. ETKİNLİK

Mete GAZOZ, 17 yaşındayken ülkemiz adına 2016 Rio Olimpiyat Oyunları’na katıldı. Genç yaşına rağmen okçuluk müsabakalarında gösterdiği başarıyla dikkat çekti. Siz, ülkemizi olimpiyat oyunlarında temsil edecek olsanız hangi alanda yarışmak isterdiniz, niçin?

CEVAP: Ben ülkemizi bisiklet alanında temsil etmek isterdim. Çünkü bisiklet olimpiyatlarda diğer dallar kadar ilgi görmüyor. Bu sayede insanların bisiklete binmeye ilgi duymasına neden olabilirim. Bisiklete binmeyi eğlenceli buluyorum.

6. ETKİNLİK

Türk kültürünün en eski spor etkinliklerinden biri olan Kırkpınar Güreşleri’ne, yurt dışında yaşayan bir arkadaşınızı davet etmek için kısa mesaj yazınız.

CEVAP: Merhaba Tom. İngiltere’deyken beni bir güreş yarışmasını izlemeye götürmüştün, hatırladın mı? Ben de seni ülkemizdeki geleneksel bir güreşi izlemek için davet etmek istiyorum. Gelirsen çok sevinirim 🙂

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 211. Sayfa Cevapları

7. ETKİNLİK

Sınıf olarak “serim (giriş) grubu” ve “ çözüm (sonuç) grubu“ olmak üzere ikiye ayrılınız. Aşağıda bir hikâyenin düğüm (gelişme) bölümü verilmiştir. Serim grubundaki öğrenciler hikâyenin giriş bölümünü, çözüm grubundaki öğrenciler de hikâyenin sonuç bölümünü yazacaktır. Hikâyenizi yazmak için Türkçe defterinizi kullanınız.

KIRKPINAR MACERASI

Serim
Geçen hafta benim için bambaşka bir haftaydı. Bunun nedeni Kırkpınar Yağlı Güreşleri’nin yapılacak olmasıydı. Dedem gençken güreşçiydi. Güreşi hala çok sevdiği için her sene birkaç güreş festivaline izleyici olarak giderdi. geçen hafta ilk kez beraber gitmeye karar verdik. Babam işten izin almıştı. Yolculuk günü gelip çattı ve güneşin doğuşundan üç saat önce yola koyulduk. Birkaç kez dinlenme tesisinde mola verdik ve kahvaltı ettik, kahve içtik. Yolun yarısında babam, yarısında annem arabayı kullandı. Bazen kardeşimle yolda sıkılıp değişik oyunlar icat ettiğimiz oldu.

Düğüm
(…) O kadar maceradan sonra nihayet Edirne’ye vardık. Dedem yolu bildiği için Kırkpınar Yağlı Güreşleri’nin yapıldığı alanı bulmakta zorlanmadık. Hayatımda ilk defa bir güreş müsabakası izleyeceğim için çok heyecanlıydım. Yemyeşil çimenlerin üzerinde, ciltleri parlayan devasa pehlivanları görünce çok şaşırdım. Ne kadar da güçlü görünüyorlardı (…)

Çözüm
Davul ve zurna çalan üç beş adam vardı. Bir tane de mikrofonla izleyiciye konuşan adam vardı. Dedem çok mutlu görünüyordu. Sonunda tüm pehlivanlar selam verip köşeye çekildi. Karşılaşacak iki pehlivan meydana çıktı. Mikrofonlu adam özlü sözler söyledi ve karşılaşma başladı. İki pehlivan da birbirlerinin bacağından tutuyor, birbirlerini yerlere atıp duruyordu. Bu durumu bu kadar yakından izlemek çok garipti. Bir süre boğuştuktan sonra biri yerde yattı ve doğrulmadı. Kazanan kişiyi mikrofonlu adam öne getirip izleyicileri coşturuyordu. Birkaç karşılaşma daha oldu. Hepsi çok güzel ve heyecanlıydı. Ülkemizde bu sporun böyle geleneksel bir hal alması beni çok mutlu etti.

8. ETKİNLİK

Aşağıdaki metni okuyunuz.

Yukarıdaki metinde anlatılan ses olaylarını aşağıdaki cümlelerin içinden bularak örnekteki gibi ait olduğu kutuya yazınız.

Ses Düşmesi Olanlar
büklüm: bükül-üm
ömrüne: ömür -üne
emret: emir et
göğsü: göğüs-ü

Ses Türemesi Olanlar
affetmezdi: af etmek
zannettim: zan etmek
reddetti: red etmek
hakkını: hak-ını

GELECEK DERSE HAZIRLIK

İlaçların nasıl geliştirildiğini ve üretildiğini araştırınız.

İlaçlar bilim insanlarının yıllarca yaptığı çalışmalar sonucunda elde edilir. Bu çalışmalarda pek çok deneyler yapılır. Bir ilacın yapılabilmesi için önce o hastalığın kaynağı öğrenilir. İlaç yapımında madenlerden, bitkilerden, hayvanlardan elde edilen özler kullanılır. İlaçlar fabrikalarda insan eli değmeden çok hassas ölçüler kullanılarak üretilir.

Bir önceki yazımız olan 5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 88-89-90-91-92-93. Sayfa Cevapları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

zvr
BU İÇERİĞİ EMOJİYLE DEĞERLENDİR
HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.