18 Eylül 2022, 13:59
Yuri
Yönetici

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 164-165-166-167-168-169-170-171. Sayfa Cevapları Anıttepe Yayınları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 164-165-166-167-168-169-170-171. Sayfa Cevapları Anıttepe Yayıncılık

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Karagöz Kibarlık Öğreniyor Metni Cevapları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Anıttepe Yayınları 164. Sayfa Cevapları

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

1. Eğlenmek ve hoş vakit geçirmek için neler yapıyorsunuz?

Cevap: Eğlenmek ve hoş vakit geçirmek için film izlerim, yürüyüşe çıkarım ve kitap okurum. Bazen de yemek yapmaya çalışırım.

2. Etrafınızda yapmacık konuşan kişiler var mı? Bu kişilerin konuşması sizi nasıl etkiliyor? Açıklayınız.



Cevap: Evet, var. Bu kişiler konuştuğu zaman içimden onları dinlemek gelmiyor. Çünkü sözlerinin doğru olmadığını hissediyorum.

3. Hacivat ve Karagöz oyunları ile ilgili araştırma sonuçlarınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Deriden kesilen, tasvir denen şekillerin arkadan ışıklandırılmış beyaz perde üzerinde yansıtılması ile oluşturulan gölge oyunudur. Geleneksel Türk Tiyatrosu ürünlerinden biridir. Oyun yanlış anlamalar üzerine kurulur. Konuşmalar perdenin arkasındaki kişi tarafından yapılır. Oyunun ana karakterleri Karagöz ve Hacivat’tır. Karagöz ve Hacivat karakterlerinin gerçekte yaşayıp yaşamadığı, yaşadıysa ne zaman ve nerede yaşadığı kesin bilinmemektedir. Karagöz, eğitim görmemiş, zeki, açık sözlü, hazırcevap, halktan bir tiptir. Hacivat ise eğitim görmüş, kendini beğenmiş, yarı aydın bir tiptir.



5. sınıf türkçe anıttepe yayınları 164. sayfa


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Anıttepe Yayınları 167. Sayfa Cevapları

1. ETKİNLİK

a) Aşağıdaki kelimelerin ve kelime gruplarının anlamlarını sözlükten bulup yazınız.

Cevap:

  • münasip: Uygun, yerinde.
  • konak: Büyük ve gösterişli ev.
  • alay etmek: Bir kimsenin, bir şeyin, bir durumun, gülünç, kusurlu, eksik vb. yönlerini küçümseyerek eğlence konusu yapmak.
  • halt etmek: Uygunsuz bir söz söylemek, uygunsuz davranmak, uygunsuz bir iş yapmak.

b) Bu kelimeleri öğrendiğiniz anlamıyla birer cümlede kullanınız. Cümleleri defterinize yazınız.



Cevap:

  • Söylediklerimi münasip bir zamanda ona iletmelisin.
  • Konağın büyük bahçesi hepimizin ilgisini çekti.
  • Çocukken o da benimle alay ederdi.
  • Burada ne halt ediyorsun sen?

2. ETKİNLİK

a) Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.

1. Hacivat, Karagöz’e ne öğretmek istemektedir?

Cevap: Hacivat, Karagöz’e kibar olmayı öğretmek istemektedir.



2. Karagöz , Hacivat’ın sözlerini doğru anlıyor mu? Hacivat, bu durum karşısında Karagöz’e nasıl davranıyor?

Cevap: Doğru anlamıyor. Hacivat, bu durum karşısında Karagöz’e anlatmaya devam ediyor.

3. Karagöz ve Hacivat arasında geçen konuşmalardan en çok beğendiğiniz bölüm hangisidir? Nedeniyle açıklayınız.

Cevap: En çok Karagöz’ün Hacivat’ın öğrettiklerini durmadan söylediği bölümü beğendim. Çünkü bu bölümde Karagöz artık onunla alay etmektedir. Buna çok güldüm.



b) Okuduğunuz metinle ilgili iki soru yazınız. Yazdığınız soruları arkadaşlarınızdan cevaplamalarını isteyiniz.

Cevap:

  1. Hacivat’ın Karagöz’e kibarlık öğretmek istemesinin sebebi nedir?
  2. Hacivat ve Karagöz arasındaki iletişimi nasıl buluyorsunuz?

3. ETKİNLİK

a) Okuduğunuz metinde Hacivat’ın Karagöz’e kibarlık öğretme yöntemini doğru buluyor musunuz? Yazar, kibarlık öğretme yöntemini neden bu şekilde kullanmış olabilir? Açıklayınız.

Cevap: Doğru bulmuyorum. Çünkü insanın kibar olması için belirli sözleri sürekli söylemesi yerine kibar olmanın neden gerekli olduğunu kavraması gerekir. Karagöz neden kibar olması gerektiğini bilmeden cümleler öğrenmeye çalışmaktadır. Yazar, bu yöntemi doğru olmadığını göstererek için seçmiş olabilir.



b) Hacivat’ın yerinde siz olsaydınız Karagöz’e kibar olmayı nasıl öğretirdiniz? Açıklayınız.

Cevap: Ben olsaydım Karagöz ile birlikte dostlarımı ziyaret eder, onun dostlarımla nasıl sohbet ettiğimi görmesini sağlardım. Böylece o da güzel davranışları örnek alırdı.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Anıttepe Yayınları 168. Sayfa Cevapları

4. ETKİNLİK

Kibar olmak insan ilişkilerinde niçin önemlidir? Günlük hayattan örnekler veriniz.

Cevap:



Kibar insanlar toplumda değer görürler. Çünkü, herkes nasıl konuşması ve davranması gerektiğini bilen insanlarla iletişim kurmak ister. En basit örnekle bir mağazadan alışveriş yaparken orada çalışanlara karşı kibar bir tutum sergilersek bize güler yüzle yaklaşır, yardımcı olmaya çalışırlar. Ancak kaba söz ve davranışlarda bulunursak onlar da bize yardım etmeye istekli olmazlar ve oradan gitmemizi beklerler. Kibarlık, insan ilişkilerini olumlu etkileyen bir kavramdır.


5. ETKİNLİK

Okuduğunuz metinden yola çıkarak Hacivat ve Karagöz’ün kişilik özelliklerini yazınız.

Cevap:

HACİVAT



  • Bilgili ve görgülüdür.
  • Nazik ve anlayışlıdır.
  • Açık ve anlaşılır konuşur.
  • Mantıklı ve öğreticidir.
  • Güler yüzlüdür.

KARAGÖZ

  • Eğitimsiz, cahildir.
  • Düşünmeden konuşur.
  • Kaba ve dar anlayışlıdır.
  • Çabuk sinirlenir.
  • Söyleneni yanlış anlar.

6. ETKİNLİK

Aşağıdaki kelime ve kavramlardan birini seçiniz. Seçtiğiniz kelimenin kullanılma durumuna uygun bir konuşma yapınız.

çok yaşa – geçmiş olsun – hoşça kalın – eline sağlık – günaydın

Cevap:



ELİNE SAĞLIK

İnsanlara emeklerinin karşılığında söylenen güzel bir söz vardır. Bu söz “Eline sağlık”tır. Annemizin yaptığı yemeği yedikten sonra veya kardeşimiz ödevini güzelce bitirdikten sonra söyleyebiliriz. Bir inşaat ustasına yaptığı iş için, hatta bizim için test kitabından fotokopi çektiren sıra arkadaşımıza bile söyleyebiliriz. Eline sağlık demek, emeğin için sana teşekkür ediyorum demektir. Ellerin sağlıkla çalışmaya devam etsin demektir. Bu güzel sözü dilimizden eksik etmeyelim.


7. ETKİNLİK

a) Aşağıdaki metni yay ayracın kullanımına dikkat ederek okuyunuz.

b) Aşağıdaki cümlede boş bırakılan yeri doldurunuz.

Cevap:

Yukarıdaki metinde yay ayraç, …………..tiyatro eserinde konuşanın hareketlerini, durumunu açıklamak ve göstermek…………….. amacıyla kullanılmıştır.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Anıttepe Yayınları 169. Sayfa Cevapları

8. ETKİNLİK

a) Aşağıdaki Hacivat ile Karagöz metnini okuyunuz. Metindeki boşluklara, verilen kelimelerden uygun olanları yazınız.

Cevap:

etkinlik – dizüstü bilgisayar – derin dondurucu – saldırgan – hesap – su ısıtıcısı – lokanta

Hacivat : Yâr bana bir eğlence. Aman bana bir eğlence. Vay, Karagöz’üm iki gözüm merhaba.
Karagöz : Hoş geldin Hacı cav cav.
Hacivat : Bak Karagöz’üm dünya değişiyor, dilimize yeni yeni kelimeler giriyor. Senin haberin yoktur bunlardan. Biraz bunları dinle de öğren benden.
Karagöz : Fesüphanallah! Yine neler anlatacak, uyduracak bakalım.
Hacivat : Söyle bakalım Karagöz’üm sen suyu hâlâ çaydanlıkta mı kaynatırsın?
Karagöz : Ya nerede kaynatacaktım?
Hacivat : Kettleda (ketılda) kaynatacaksın elbet?
Karagöz : O da ne Hacivat’ım?
Hacivat : Suyu ısıtmak için kullanıyoruz diyorum sana.
Karagöz : ………Su ısıtıcısı………. desene Hacivat.

Hacivat : Şimdi şunu söyle bakalım kış hazırlıkları yaptınız mı?
Karagöz : Yapmaz mıyız hiç?
Hacivat : Eee, nerede muhafaza ediyorsunuz onları ?
Karagöz : Allah Allah! Bilmiyor musun ya nerede muhafaza edeceğimizi? Nerede olacak?
Hacivat : Ben sana sordum ama bilemedin ki bana sorarsın.
Hacivat : Deep freze (difriz) diyecektin Karagöz’üm.
Karagöz : Tövbe tövbe! Onun adı …………derin dondurucu………. dur.
Hacivat : Söyle bakalım sen, laptop nedir?
Karagöz : Ne top ne top?
Hacivat : Bak hâlâ top dersin. Hani bilgisayarın elde taşınanı var ya…
Karagöz : Hacivat’ım ona ………dizüstü bilgisayar……….. denir.

Hacivat : Hadi, ne demek istiyorum bil bakalım. Arkadaşlarla aktivite yapmak için bir restorana gittik, adisyonu ben ödemek istediğimde bir arkadaşım pek agresif davrandı. Hadi ne demek istedim, anlat bakalım.
Karagöz : A benim güzel Hacivat’ım aktivite yerine……etkinlik…….. , restoran yerine……lokanta…… , adisyon yerine ……hesap…….. , agresif yerine …………saldırgan…………. desen ben de anlarım, sen de anlarsın, Ali de Veli de anlar.
Karagöz : Yalnız benim anlamadığım bir şey var senin ana dilin Türkçe değil mi?
Hacivat : Bu da soru mu şimdi?
Karagöz : O hâlde ana dilin Türkçe ise neden Türkçesi varken kullanmazsın?

b) Yazılarınızda ve konuşmalarınızda kullandığınız kelimelerin Türkçe olmasına dikkat ediyor musunuz? Örneklerle açıklayınız.

Cevap: Türkçe kelimeler kullanmaya dikkat ediyorum. Örneğin; aktif yerine etkin, dublaj yerine seslendirme, gramer yerine dil bilgisi sözcüklerini kullanmayı tercih ediyorum.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Anıttepe Yayınları 170. Sayfa Cevapları

9. ETKİNLİK

Aşağıdaki kelimeleri inceleyip ilgili soruları cevaplayınız.

a) Yukarıdaki kelimeler hangi ünsüzlerle bitmiştir? Bu ünsüzlerin ortak özelliği nedir?

Cevap: p, k, s, f, ş, ç ünsüzleriyle bitmiştir. Bu ünsüzlerin ortak özelliği sert ünsüzler olmalarıdır.

b) Yukarıdaki kelimelerin aldığı ekler hangi ünsüzlerle başlamıştır? Bu ünsüzlerin özelliği nedir?

Cevap: t, ç, k ünsüzleriyle başlamıştır. Bu ünsüzlerin ortak özelliği sert ünsüzler olmalarıdır.


10. ETKİNLİK

a) Aşağıdaki cümlelerde ünsüz benzeşmesinin olduğu kelimelerin altını çiziniz.

Cevap:

• Komşularına taşınırken yardım ettiler.
Yemekte neler var, diye soralım mı?
• Çok istemesine rağmen Anıtkabir’e gidememişti.
Mehmetçikler sayesinde huzurlu uyuyoruz.
• Arkadaşlarına alacağı hediyeyi kendi seçti.
• Bir de baktım ortalıkta kimsecikler yoktu.

b) Ünsüz benzeşmesine örnek kelimelerin olduğu cümleler yazınız.

Cevap:

  • Bu dolabı diğer odaya taşıyalım.
  • Onunla dostça konuşacağım.
  • Sabahtan beri seni bekliyorduk.
  • Sepette kaç yumurta var?
  • Evden okula kadar koştu.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Anıttepe Yayınları 171. Sayfa Cevapları

11. ETKİNLİK

a) Aşağıda giriş kısmı verilen Nasrettin Hoca fıkrasını sağlığın önemini vurgulayacak şekilde tamamlayınız.

Cevap:

Nasrettin Hoca bir sabah kalkmış bakmış ki her yer bembeyaz. Daha önce hiç kar görmeyen Nasrettin Hoca, karı pamuk sanmış. Heyecanla hanımını uyandırmış. Kalk da yorganı yastığı getir, her yer pamukla kaplanmış; yastığı, yorganı dolduralım, demiş. Nasrettin Hoca’nın hanımı da Hoca gibi karın ne olduğunu bilmiyormuş.

Hoca’nın hanımı yastığı yorganı getirmiş. Birlikte içlerini doldurmuşlar. Geceyi bunlarla uyuyarak geçirmişler. Sabah ikisi de çok hasta bir şekilde uyanmış. Ancak yorganın ve yastıkların içi bomboşmuş. Nasrettin Hoca bu durum için “Bu pamuk sağlığımızı alıp gitmiş. En iyisi dönmesini bekleyelim.” demiş. Birkaç gün beklemişler. Karlar erimiş ama bizimkilerin pamukları dönmemiş. Bunun üzerine Hoca pazardan pamuk alıp gelmiş. “Pamukları getirdim, bakalım sağlığımız bunlarda mı?” demiş. Yastığı yorganı doldurup uyumuşlar. Ertesi gün dinç bir şekilde uyanmışlar.

Nasrettin Hoca ve hanımı o günden sonra pamukları gözünün önünden ayırmamış. Onlar gider de sağlıklarını yine götürür diye korkar olmuşlar.

b) Tamamladığınız fıkrayı sınıf veya okul panosunda paylaşınız.


BİR SONRAKİ DERSE HAZIRLIK

İlk yardım ile ilgili araştırma yapınız.

Cevap:

Yaşam sürecinde insan, yaralanma ve hastalık gibi durumlarla her zaman karşılaşabilir. Ülkemizde ev, iş ya da trafik kazaları ve doğal afetler nedeni ile çok sayıda vatandaşımız yaşamını kaybetmekte ya da sakat kalmaktadır. İlk yardım denilince çoğu insanın aklına ambulans ve sağlık görevlileri gelir. Aslında ilk yardım, sağlık görevlileri gelinceye kadar olay çevresindeki ilk yardım eğitimi almış kişilerin elde bulunan malzemelerle yapabildiği ilaçsız girişimlerdir. Zamanında yapılacak basit ve etkili bir ilk yardımla hasta veya yaralının hayatı kurtarılabilir.


5. Sınıf  Türkçe Ders Kitabı Anıttepe Yayınları 164-165-166-167-168-169-170-171. Sayfa Cevapları ile ilgili fikir, düşünce ve önerilerinizi aşağıda bulunan yorum kısmından yazabilirsiniz. Dilerseniz sosyal medyada paylaşım yapıp bize katkı verebilirsiniz.

Bir önceki yazımız olan 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 118-119-120-121-122-123-124-125-126. Sayfa Cevapları Anıttepe Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


14 Mart 2022, 21:10

Abone
Mesaj Sayısı:
Konu Sayısı: 3712

Güzel çok beğendim. Bana yardımcı olan bu siteye teşekkür ederim. Türkçe derslerinde artık çok daha iyiyim. Öğretmenim gelişimin iyi diyor sağolun.

HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
DMCA.com Protection Status
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.