11 Eylül 2019, 18:02 |
6. Sınıf Başak Yayınları Türkçe Çalışma Kitabı 150-151-152-153-154-155-156-157 . Sayfa Cevapları6. Sınıf Başak Yayınları Türkçe Çalışma Kitabı Sayfa 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157 “Eşekli Kütüphaneci Mustafa Amca” Metni Etkinlik CevaplarıEŞEKLİ KÜTÜPHANECİ MUSTAFA AMCA 150. Sayfa 1. ETKİNLİK Yenilikçi ve girişimci kimlikleri tanıyalım. Bilim, sanat, spor, edebiyat, teknik, tıp vb. alanlarda Türk toplumunun gelişmesine katkıda bulunmuş kişilerden birini seçelim, sınıfta tanıtmak üzere hazırlayalım. Birkaç öneri: Aziz Sancar, Hidayet Türkoğlu, Suna Kan, Nuri Bilge Ceylan, Semih Saygıner, Zeynep Ton, Kenan Sofuoğlu , Orhan Pamuk, Fazıl Say, Cahit Arf, Mehmet Öz, Yaşar Kemal Cevap: Hidayet Türkoğlu Hidayet Türkoğlu, 19 Mart 1979 tarihinde İstanbul/Bayrampaşa’da doğdu.Bayrampaşa İlköğretim Okulu’nda öğrenci olduğu yıllarda, basketbol’la tanıştı. O yıllarda ağabeyinin basketbol antrenmanlarında, antrenörler onu keşfederek okul takımına aldılar.15 yaşına kadar Özel Çavuşoğlu Koleji’nin hem okul hem de kulüp takımında basketbol oynamayı sürdürdü. Ardından Efes Pilsen Spor Kulübü’ne transfer oldu. Takımda oynarken Özel Çavuşoğlu Koleji’nde eğitimi devam etmekteydi. Bu dönemde okul takımında birçok başarı elde etti.Efes Pilsen A takımında oynadı.Sacramento Kings takımına 1. tur 16. sıradan seçilmesini sağladı. Böylece NBA’ye en iyi dereceyle seçilen ilk Türk unvanına sahip oldu.2001–2002 senesinde NBA çaylaklar All-Star kadrosuna seçildi.2010 yılında Türkiye’de gerçekleştirilen Dünya Basketbol Şampiyonasında milli takımda yer aldı. Türkiye basketbol takımı şampiyanoda Dünya İkincisi oldu.26 Ekim 2016 tarihinde Ankara’da gerçekleştirilen Olağan Genel Kurul’da Türkiye Basketbol Federasyonu Başkanı seçildi. 2. ETKİNLİK Cevap: aydınlık Sözcüğün Anlamı:karanlık olmayan, ışıklı (yer). mecra Sözcüğün Anlamı:bir olayın doğrultusu, bir işin gidişi. sıçramak Sözcüğün Anlamı:ayaklarla birdenbire ve güçlü bir biçimde yeri teperek hızla yukarıya ya da ileriye atılmak. girişim Sözcüğün Anlamı:bir işi yapmak üzere eyleme geçme, bir işe girişme, başlama. temin etmek Sözcüğün Anlamı:bulup getirmek, elde etmek, sağlamak. 151. Sayfa 3. ETKİNLİK Söz varlığımızı geliştirelim. 2. etkinlikte verilen sözcüklerin dışında, metinde anlamını bilemediğimiz başka sözcükler varsa not edelim. Sözlükten anlamlarını bulup yazalım. Semer: at, katır gibi hayvanların sırtına yerleştirilerek üzerine binilen ya da yük bağlanan, iskeleti ağaçtan yastık. 4. ETKİNLİK Türkçenin kullanım olanaklarını tanıyalım. Güzel göz çok iyi bir formül bulur. Yanıt: Fikir Hayat mecmuasında bir yazı yayımlanır. Yanıt: Dergi 152. Sayfa 5. ETKİNLİK Söz varlığımızı zenginleştirelim. Metindeki “Yöre kadınlarını kütüphaneye nasıl çekerim?” cümlesinde “çekmek” hangi anlamda kullanılmıştır?Metindeki “Yöre kadınlarını kütüphaneye nasıl çekerim?” cümlesinde “çekmek” hangi anlamda kullanılmıştır? Cevap: bir şeyi bir yerinden tutarak kendine ya da herhangi bir yöne doğru yürütmek, sürüklemek. 6. ETKİNLİK Kütüphaneci Mustafa Güzelgöz’ün girişimlerini özetleyelim. Cevap: – Kitapları taşımak için eşek bulmak. 153. Sayfa 7. ETKİNLİK Okuduğumuzu anladık mı? Okuduğumuz metinden yararlanarak aşağıdaki soruları yanıtlayalım. Mustafa Güzelgöz kitaplara bekçilik yapmaktan neden rahatsızdır? Bunun için ne planlar? Cevap: Kitapların okunması ve insanların faydalanması gerekir.Fakat kitaplara bekçilik yapmak kendisini rahatsız etmiştir. Kitapları başkalarına ulaştırmak buluşturmayı planlar. Mustafa Güzelgöz, gezici kütüphane projesi için nasıl bir hazırlık yapar? Cevap: Sarp köylere gitmek için eşek ve buna sandıklar planlar. Mustafa Güzelgöz, kadınları kütüphaneye çekmek için nasıl bir yol izlemiştir? Bu çözüm yolu işe yaramış mıdır? Cevap: Kadınlar için ayrı bir kütüphane günü hazırlar.Sadece kadıların gideceği günde dikiş makineleri alarak kadınların dikiş kursu diye gelerek kitaplar ile buluşmalarını sağlar.İşe yarayan bir plandır. 154. Sayfa Mustafa Güzelgöz’ün yaptıklarını okuduktan sonra kendi hayatınız için nasıl bir ders çıkarabilirsiniz? Cevap: Durup başkalarından bir şeyler beklemek yerine harekete geçmek ve planları uygulamak gerekir. Türkiye’de kitap okuma oranları oldukça düşük. Bu oranı artırmak için sizin projeniz ne olurdu? Cevap: Medyada daha fazla kitap okumaya yönelik yayın yapılması gerekir. 155. Sayfa 8. ETKİNLİK Belirtme ekiyle iyelik ekini ayırt edelim. a) Aşağıdaki sözcüklerin yanındaki noktalı yerlere uygun iyelik eklerini getirelim. ÖRNEK: Kapı-m sizlere her zaman açıktır. (1. tekil kişi iyelik eki) Cevap: Bizim türküler-imiz söyleniyor Anadoluda. b) Aşağıdaki sözcüklere “-t,-i, -u,-ü”ekleri getirilmiştir. Bu eklere örnekteki gibi belirtme hâl eki ve iyelik eki görevi vererek anlamlı cümleler oluşturalım. Cevap: çay – ı Belirtme hal eki: çay – ı yine unuttum soğumuş. Belirtme hal eki: Kalem-i okulda unuttum. yüz – ü Belirtme hal eki:Yüz-ü gördünmü? kuş – u Belirtme hal eki: Kuş-u daldan aldım. gül – ü Belirtme hal eki: Gül-ü seven olmaz mı? 156. Sayfa 9. ETKİNLİK İlgi ve iyelik eklerini kavrayalım. Aşağıdaki cümlelerde ilgi ve iyelik eklerinin yer aldığı ifadelerin altını çizelim. Ardından yandaki kutuya ifadeyi yazıp ekleri belirtelim (Hangisinin ilgi, hangisinin iyelik eki olduğunu gösterelim.). Hep birlikte oturduk ve bir gezi planı hazırladık. Cevap: gezi plan – ı: iyelik eki Sevenin hâlinden sevenler anlar. → seven -in > ilgi eki Mustafa Güzelgöz ve eşeğini hatırlatmak için… → eşeğin -i > iyelik eki Nezih, konuya bakış açısıyla bizleri şaşırttı. → açıs -ı > iyelik eki Firmanızın adını kütüphanenin girişine kocaman yazayım. → firmanız -ın > ilgi eki Mustafa’nın eşeği Yüksel yediği otu hepsinden fazla hak etmektedir. → Mustafa’nın > ilgi eki Mahallenin afacanları, kapımıza türlü türlü oyuncaklar, eşyalar bırakmış. → mahallen-in > ilgi eki Haftaya tatile çıkacağımız için seyahat hazırlıklarına başladık. → Tüm Kapadokya çok üzülür, kendi adının verildiği sokakta küçük bir müze yaparlar. → adın-ın > ilgi eki Suzan, çalışma hayatına olduğu kadar arkadaşlık ilişkilerine de özen gösterir. → ilişkiler -i > iyelik eki 157. Sayfa 10. ETKİNLİK Bir başarı öyküsü yazalım. Öğretmenimizin izlettiği filme odaklanalım ve film bitince aşağıdaki soruların yanıtlarını önce sınıfta arkadaşlarımızla paylaşalım (Filmi izlerken bu soruların yanıtlarını düşünelim ve gerekli notları defterimize yazalım.). Bu filmin konusu nedir? Cevap: İzlediğiniz filme göre yapınız. Filmdeki kişi, nerden/neyden ilham almıştır? Başarılı olmuş mudur? Cevap: İzlediğiniz filme göre yapınız. Bulunan bu fikirle neler sağlanmıştır? Bu fikrin katkıları neler olmuştur? Cevap:İzlediğiniz filme göre yapınız. Siz de buna benzer bir girişimde bulunacak olsanız ne yapmak isterdiniz? Sizin de buna benzer düşünceleriniz, planlarınız var mı? Cevap:İzlediğiniz filme göre yapınız. ♦ Arkadaşlarımızın yanıtlarını da dinledikten sonra filmde izlediğimiz kişinin başarı öyküsünü arkadaşlarımıza, dinleyicilere anlatıyormuş; onlarla söyleşiyormuş gibi yazalım. Tıpkı okuduğumuz metinde olduğu gibi filmde izlediğimiz girişimcinin de başarı öyküsünü bir metne dönüştürelim. Cevap:İzlediğiniz filme göre yapınız. ♦ Yukarıdaki sorular odağında metnimizin planını oluşturalım. Giriş, gelişme ve sonuç bölümlerinde neler yazacağımızı belirleyelim. Planımız bitince yazıya dökme aşamasına geçebiliriz. Yazdıktan sonra gözden geçirmeyi de unutmayalım. Cevap:İzlediğiniz filme göre yapınız. Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf Başak Yayınları Türkçe Çalışma Kitabı 309-310-311-312-313-314 . Sayfa Cevapları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz. |
HIZLI CEVAP YAZ |
Yasal Uyarı | |
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır. |