6. Sınıf Başak Yayınları Türkçe Çalışma Kitabı 81-82-83-84-85-86-87. Sayfa Cevapları
6. Sınıf Başak Yayınları Türkçe Çalışma Kitabı Sayfa 81,82,83,84,85,86,87 “Vatan Yolunda” Metni Etkinlik Cevapları
81. Sayfa VATAN YOLUNDA 1. ETKİNLİK
Millî Mücadele döneminde Anadolu’daki halkın yapmış olduğu yardım ve fedakarlıklara ilişkin bildiklerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım. Aşağıdaki sorular, sınıfta yapacağımız kısa konuşma için bilgi toplamamıza yardımcı olacaktır. Yanıtlarımızı ilgili yerlere not edelim.
Milli Mücadele dönemi ifadesi, hangi zaman dilimi için kullanılmaktadır?
Notlarım: Kurtuluş Savaşı yıllarını anlatmaktadır.Atatürk’ün Samsuna çıkışı olan 19 Mayıs 1919 ile 30 Ağustos 1922 yıllarını kapsar.
“Millî Mücadele” döneminde Türk halkından istenen yardım malzemeleri nelerdir? (Bununla ilgili bir kanun anımsıyor musunuz?)
Notlarım: Tekâlif-i Milliye kanunu.Ordunun ihtiyaçlarını karşılamak için istenen vergi.
Türk ordusu Anadolu’da hangi cephelerde mücadele etmiştir?
Notlarım: Batı cephesi, Güney cephesi, Doğu cephesi.
Savaşların kazanılmasında kadınların etkisi olmuş mudur? Nasıl?
Notlarım: Evet olmuştur.Cepheye yardım taşımışlar, askerlerin mermilerini taşımışlar, yaralı askerlere yardım etmişler ve hatta bazı yerlerde savaşmışlar. 82. Sayfa 2. ETKİNLİK
“Vatan Yolunda” adlı metinde yer alan bazı sözcük ve sözcük gruplarının anlamları aşağıda verilmiştir. Anlamı verilen bu sözcük ve sözcük gruplarını, metni dikkatlice okuyarak bulalım. Aşağıdaki uygun boşluklara yazalım.
Bir süre ayrı kaldığı bir yere veya yakınlarına kavuşma
Cevap: Sıla
Kölelik, tutsaklık, esirlik
Cevap: Esaret
Aşırı derecede heyecan, coşku duymak
Cevap: Heyecana kapılmak
Özgürlük, hür olma durumu
Cevap: Hürriyet
Çok sevinerek coşkunluk göstermekten kendini alamamak, aşırı ölçüde sevinmek
Cevap: Bayram çocuğu sevinci
Tehlikeli işlere atılmaktan çekinmemek
Cevap: Cesaret 83. Sayfa 3. ETKİNLİK
Aşağıda, “Vatan yolunda” adlı metinde geçen bazı sözcükler ve bu sözcüklerin anlamları, karışık biçimde sunulmuştur. Sözcüklerin metinde kullanıldıkları anlamı göz önünde bulundurarak sözcüklerle anlamlarını doğru biçimde eşleştirelim.
Bir duyuruyu, bir haberi ya da satılacak bir malı vb. halka duyurmak için çarşı pazar dolaşarak yüksek sesle bağırarak ilan eden kimse
Yağız Cevap: Esmer Ahali Cevap: Bir yerde toplanan kalabalık, halk Tella Cevap: Bir duyuruyu, bir haberi ya da satılacak bir malı vb. halka duyurmak için çarşı pazar dolaşarak, yüksek sesle bağırarak ilan eden kimse. Yar Cevap: Uçurum Haşin Cevap: Sert, kırıcı, gönül kırıcı Sefer Cevap: Kez, defa Ufuk Cevap: Düz arazide veya açık denizde gökle yerin birleşir gibi göründüğü yer. 84. Sayfa 4. ETKİNLİK
Okuduğumuz metinde, dilimize başka dillerden girmiş olan yabancı kökenli sözcükler bulunmaktadır. Bu sözcüklerin anlamlarını “Türk Dil Kurumu”nun Genel Ağ sayfası aracılığıyla bulup ilgili kutulara yazalım.
Cefakar: Eziyet çeken, cefakeş
Fer: Güç, kuvvet, canlılık
İdrak: Algılama
Muharebe: Savaşta yapılan çarpışmalardan her biri
Muvasala: Bir yere ulaşma, varma,
Tahliye (etmek): boşaltmak
Vefakar: sevgisi geçici olmayan, hakikatli, vefalı 85. Sayfa 5. ETKİNLİK
Okuduğumuz metinden yararlanarak aşağıdaki soruları yanıtlayalım.
Metne göre İnebolu, Millî Mücadele döneminde niçin bu kadar önemli bir yerdir?
Cevap: Küçük bir liman olması ve buraya Türk askerine yetiştirilecek olan cephanelerin gelmesi.
İneboluluların yapmış olduğu yardımın Millî Mücadele için önemini belirtiniz.
Cevap: Buraya getirilen cephaneler Ankara ve Anadolu’ya taşınmaktadır.Milli mücadeleyi kazanmak için ihtiyaç duyulan malzemeler buradan karaya taşınmaktadır.
Düşman gemileri topraklarını bombalarken İnebolu halkı neden bu durumu umursamamaktadır?
Cevap: Artık cephaneler tamamen taşınmış olduğu için.
9 Haziran 1921 günü İnebolulular için neden bir bayram günüdür?
Cevap: Çünkü son cephanede taşınmış görev başarı ile yerine getirilmiştir.İnebolu üstüne düşen görevi yapmıştır. 86. Sayfa 6. ETKİNLİK
Anı türünün özelliklerini hatırlıyor muyuz? Kendimizi sınamak için aşağıdaki alıştırmayı yapalım.
Bu alıştırmada,Bu alıştırmada, listelenen özellikleri okuyalım. Okuduğumuz özellik anı türüne aitse karşısına onay (✓) işareti, değilse çarpı (X) işareti koyalım. Eğer kafamız karışırsa soru işareti (?) yapalım ve öğretmenimize soralım.
Cevap:
1. Genellikle içten bir dil kullanılır. (✓) 2. Tanınmış insanların yaşamları hakkında bilgi sahibi olmamızı sağlarlar. (X) 3. Olayların nerede, ne zaman ve kimler arasında geçtiği belirtilmez. (X) 4. Yaşanmış bir konuyu anlatır. (✓) 5. İnsan belleğinde iz bırakan olay ve durumları anlatır. (✓) 6. Aktarılan olay ve durumun yazar üzerinde bıraktığı etkiden söz edilmez. (?) 87. Sayfa 7. ETKİNLİK Aşağıdaki cümleleri inceleyelim. Bu cümlelerde hangi sözcüklerde, ne tür ses olayları vardır? Yanıtlarımızı cümlelerin karşısındaki boşluğa yazalım. Ses olayının nasıl gerçekleştiğini gösterelim.
Örnek: Bu, küçücük bir kuş değil mi? — ünsüz düşmesi – küçü(k)-cük (bu ekin birleşiminde k ünsüzü düşer.)
“9 Haziran 1921 gününü, bugün gibi bütün tazeliği ve canlılığıyla hatırlıyorum.”