Cevap Yaz
11 Kasım 2021, 11:09
Donatello
Yönetici

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı “Arılar ve Keklikler” Metni Etkinlik Cevapları



6. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 4. Tema ERDEMLER Sayfa 122, 123, 124, 125 “Arılar ve Keklikler” Cevapları

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

1. Hayvanlar olmasaydı hayatımızda ne gibi değişiklikler olurdu? Arkadaşlarınızla tartışınız.

CEVAP: Hayvanlar olmasaydı doğadaki denge bozulurdu. Arılar çiçeklerin tohumlarını saçamaz, bal olmazdı. Süt ve peynir yiyemezdik. İnsanlara dostluk eden kediler, köpekler olmazdı. Köyde yaşayan insanlar tarla sürmekte zorlanırdı, çünkü öküz olmazdı. Ayrıca tüm bunlar dışında çevremiz şimdiki kadar canlı olmazdı. her şey sıkıcı olurdu.

2. Sizce doğadaki diğer canlıların bizim sevgimize ihtiyaçları var mı? Neden?

CEVAP: Doğadaki tüm canlıların sevgiye ihtiyacı vardır. Bazı hayvanlar biz fark etmesek de duyguları hisseder. Onu sevdiğimizi hisseden canlılar daha rahat ve mutlu yaşarlar. Böylece doğadaki görevlerini kolayca yerine getirirler.

3. Hayvan sevgisiyle ilgili şiirinizi arkadaşlarınıza okuyunuz.

KEDİM

Kedim henüz bir yaşında;
Uyur hep soba başında.
Hem cesurdur, hem de kurnaz.
Bir tıkırtı duyar duymaz.
Uyanır, aslan kesilir;
Gözleri volkan kesilir.
O geldiği günden beri
Bizim evin fareleri
Damdan, tavandan indiler,
Birer deliğe sindiler.
Koşup yakalıyor hemen
Yuvasından, deliğinden
Çıkanları diri diri.
Artık bunlardan hiç biri
Dolaplarıma girmiyor,
Kitapları kemirmiyor.

HALİT FAHRİ OZANSOY

1. ETKİNLİK

Metinde geçen anlamını bilmediğiniz kelimeleri aşağıya yazınız. Kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz ve sözlük anlamlarını bularak kontrol ediniz.

YİTMEK
Tahminim: Sona ermek.
Anlamı: Yok olmak, ortadan kalkmak, kaybolmak.

KEKLİK
Tahminim: Bir kümes hayvanı.
Anlamı: Güvercin büyüklüğünde, eti için avlanan, tüyü boz, ayakları ve gagası kırmızı renkte bir kuş.

YAMAÇ
Tahminim: Dağın alçak yeri.
Anlamı: Dağın veya tepenin herhangi bir yanı.

NAMLI
Tahminim: Herkesin tanıdığı.
Anlamı: Ünlü.

KAF DAĞI
Tahminim: Masallarda geçen dağ.
Anlamı: Genellikle masallarda yer alan, dünyayı çevrelediğine inanılan zümrütten yapılmış bir yerdir.

SAĞALTMAK
Tahminim: Düzeltmek.
Anlamı: Sağlığa kavuşturmak, iyileştirmek, iyi etmek, tedavi etmek.

2. ETKİNLİK

Metni dinlerken aldığınız notlardan yola çıkarak metni özetleyiniz.

CEVAP: Yazar çocukluğunda pek çok hayvan ve bitkiyle arkadaş olmuş. Boncuklu arılar onu soksa da ondan vazgeçmemiş, çok sayıda keklik beslemiş. Keklikler her öldüğünde çok üzüldüğü için bir gün keklik beslemeyi bırakmış. Bir gün arkadaşlarının zarar vermesinden çekindiği yaralı bir kartalı köyde şifacı olarak bilinen Hava Ana’ya götürmüş. Pek çok bitkiyle merhem yapıp kanadını iyileştirmişler. Daha sonra kartalı serbest bırakmışlar.

3. ETKİNLİK

Dinlediğiniz metnin ana fikrini boş bırakılan yere yazınız.

CEVAP: Doğayı ve canlıları sevmeli ve korumalıyız.

4. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları metinden hareketle yanıtlayınız.

1. Yazar, çocukluğunda nelerle dostluk kuruyor?

CEVAP: Boncuklu arılar, karıncalar, ekin böceği, kartallar ve çiçekler ile dostluk kuruyor.

2. Yazar, kekliği diğer kuşlardan hangi yönüyle ayrı tutuyor?



CEVAP: Keklik insana alışınca onu hiç bırakmazmış.

3. Yazar, kekliği öldüğünde neden bir daha keklik beslemeyeceğini söylüyor olabilir?

CEVAP: Kekliği öldüğünde çok üzüldüğü için söylüyor.

4. Hava Ana kimdir? Yazar ondan nasıl bahsediyor?

CEVAP: Hava Ana şifalı otlardan merhem yapan çok namlı bir ustaymış. Çok güzel masallar anlatırmış ve yazarın babasını çok severmiş.

5. Siz yazarın yerinde olsaydınız yaralı kartalı nasıl tedavi ederdiniz? Geçmişin imkânlarını göz önünde bulundurarak yanıtlayınız.

CEVAP: Yaralı kartalın kanadına ilaç sürer, iyileşinceye kadar onu güvenli bir yerde beslerdim.

6. Sizce hayvanları sevmek, onlara gönül vermek niçin önemlidir? Düşüncelerinizi açıklayınız.

CEVAP: Hayvanları sevmek sorumluluk sahibi ve iyi niyetli bir insan olmak için çok önemlidir. Ayrıca hayvanlar doğanın önemli bir parçasıdır. Yaşamın düzeninin devam etmesi için hayvanları sevmeli ve korumalıyız.

7. Hayvanları ve doğayı seven insanların kişilik özellikleriyle ilgili neler söyleyebilirsiniz? Çevrenizden örnekler vererek açıklayınız.

CEVAP: Hayvanları ve doğayı seven insanlar sorumluluk sahibidir. Bu insanlar çevrelerini temiz tutar ve yardıma ihtiyaç duyan hayvanlara hemen yardım eder. Ayrıca merhametli ve iyi kalplidir. Böyle kişiler doğaya saygı duyduğu için devamlı doğayı güzelleştirmeye çalışır; çiçek eker, ağaç diker.

5. ETKİNLİK

Verilen örnekteki gibi cümlelerde geçen zincirleme isim tamlamalarını bulunuz ve altını çiziniz.

• Uçarken arıların kanatlarının altı parlıyordu.
Ekin böceğinin rengi beni büyülemişti.
Dayımın hediyesinin sevincini yaşıyordum.
Bahçemizin çalılarının arkasına saklanırdım çoğu zaman.
Çocuğun kekliğinin macerası acı oldu.
Köyün delikanlılarının eğlencesi keklik yakalamaktı.
Kartalın kanadının yarasını iyileştirdik.
Keklik kuşunun kanadı artık iyileşmişti.

6. ETKİNLİK

Hayvanlara yardım amacıyla kurulmuş bir dernekte çalışıyor olsanız, onlara hangi alanlarda ve nasıl yardım ederdiniz? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

CEVAP: Böyle bir dernekte çalışıyor olsaydım hayvanlara su ve gıda konusunda yardım etmek isterdim. Çünkü sokakta pek çok hayvanın susuzluk ve açlık sıkıntısı çektiğini görüyorum. Hayvanları kimse beslemiyor ve onlara sevgi göstermiyor. Onlara iyi davranmak ve beslemek beni çok mutlu eder.

7. ETKİNLİK

“Kelebek” adlı şiiri, hikâye ya da fabl türünde kendi duygu ve düşüncelerinizi de katarak yeniden yazınız. Yazınızı sınıf panosunda paylaşınız.

CEVAP: PORTAKAL AĞACI

Hasan’ın odasının camı arka bahçeye bakıyordu. Hasan her sabah perdesini açar, bahçeye ve güneşe bakar, camında bir kelebek görürdü. Bir gün kırmızı kanatlı, bir gün mavi kanatlı bir kelebek. Bu kelebeklerin ona uğur getirdiğine inanıyordu. Çünkü ne zaman camına konmuş bir kelebek görse günü çok iyi geçerdi.

Bir gün okuldan geldiğinde babasını arka bahçedeki portakal ağacını keserken gördü. Yanına gitti. Babasına ağacı neden kestiğini sorduğunda “Ağaç artık meyve veremez durumda. Bunu kesip yenisini dikeceğiz.” dedi. Hasan babasına yardım etti.

Ertesi gün uyandığında perdesini açtı ve kelebek göremedi. Diğer günler de böyle devam etti. Kelebekler Hasan’ı değil, portakal ağacını görmeye geliyormuş meğer. Hasan diktikleri yeni portakal ağacının hızla büyümesini diledi.

GELECEK DERSE HAZIRLIK

1. Millî kültürümüze ait içecekleri araştırınız. Araştırma sonuçlarınızı sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.

CEVAP: Milli kültürümüze ait içecekler; ayran, Türk kahvesi, çay, şerbet, şalgam, boza ve saleptir. Aynı zamanda pek çok bitkinin çayı da kültürümüzde sıkça yer bulmaktadır.

2. Çevrenizdeki insanlar tarafından en çok tercih edilen içecek hangisidir? Araştırarak not alınız. Araştırmanızı görsellerle destekleyiniz.

CEVAP: İnsanlar ülkemizde sıcak içecekler arasında çay ve kahveyi tercih etmektedir. Sabah kahvaltısında ve akşam yemeğinden sonra çay tüketilmektedir. Misafir geldiğinde ve sabah kahvaltısından sonra geleneksel Türk kahvesi içilir. Soğuk içecekler arasında ise ayran çok tüketilir. Yemeklerin yanında her zaman ayran olması mümkündür.

3. Çayın nasıl demlendiğini araştırınız.

CEVAP: Su demliğin alt bölümünde kaynatılır. Kaynadıktan sonra üst demliğe çay konulur ve üzerine kaynayan sudan eklenir. Ardından 15-20 dakika çayın demlenmesi beklenir.



Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı "Sefiller" Metni Etkinlik Cevapları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Cevap Yaz
Forum DirilişYasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.