Cevap Yaz
16 Ekim 2021, 16:10
Donatello
Yönetici

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı “Bu Vatan Kimin?” Metni Etkinlik Cevapları



 6. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 2. Tema MİLLÎ MÜCADELE VE ATATÜRK Sayfa 40, 41, 42, 43 “Bu Vatan Kimin?” Cevapları

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Kurtuluş Savaşı ile ilgili getirdiğiniz görselleri kullanarak bir duvar gazetesi oluşturunuz.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 40. Sayfa Cevapları

1. ETKİNLİK

Aşağıda, metinde geçen bazı kelimelerin anlamları verilmiştir. Metindeki anlamlarından hareketle kelimeleri bulmacaya yerleştiriniz.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 41. Sayfa Cevapları

1. Taşkınlık göstermek, coşmak, kükremek.
2. İslam dinini korumak ve yaymak amacıyla yapılan kutsal savaş.
3. Düşman.
4. Kahraman, yiğit.
5. Çok, daha çok.
6. Pembe veya erguvan tonlarıyla karışık koyu kırmızı renkte değerli taş.
7. Sınır.

2. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiirden hareketle yanıtlayınız.

1. Şiirin ilk dörtlüğünde “Bu vatan toprağın kara bağrında / Sıradağlar gibi duranlarındır.” dizelerinde şair kimleri sıradağlara benzetmiştir?

CEVAP: Şair toprak altında yatan şehitleri sıradağlara benzetmiştir.

2. Şair, vatanı tanımlarken hangi somut nesneleri kullanmıştır? Açıklayınız.

CEVAP: Yakut, nehir ve dağları kullanmıştır. Vatanın her taşını yakuta benzetmiştir.

3. Sizce vatanı için ardına bakmadan yollara düşen kişiler neleri feda etmiştir?

CEVAP: Bu kişiler ailelerini, işlerini ve en önemlisi canlarını feda etmiştir.

4. Şair, dördüncü dörtlükte erlerin kara toprağa girmesiyle gül bahçesine girmesini neden eşdeğer kılmıştır? Açıklayınız.

CEVAP: Çünkü savaşta ölen erler şehit olmuştur. Şehit olmak en onurlu, en güzel ölümdür. Bu yüzden bu insanlar gül bahçesine girmiş gibidir.

5. ”Sencileyin hasmı rüyada değil / Topun namlusundan görenlerindir.” dizelerinde şair kendini Kimlerle hangi yönden karşılaştırır?

CEVAP: Şair burada kendini savaşan askerle karşılaştırmıştır. Şair düşmanı sadece duymuş olduğunu ama askerlerin bizzat onlarla savaştığını ve onların işinin çok daha zor olduğunu söylemektedir.

3. ETKİNLİK

Şiirin temasını ve ana duygusunu belirleyiniz.

Tema: Vatan sevgisi

Ana Duygu: Vatanın gerçek sahipleri onun için canını verendir.

4. ETKİNLİK

Aşağıdaki görselleri inceleyiniz.

a) “Dağ“ kelimesine eklenen -lar eki eklendiği kelimenin anlamını mı, sayısını mı değiştirmiştir? Açıklayınız.

CEVAP: Sayısını değiştirir. -lar elki ile dağların iki veya daha fazla olduğu vurgulanmıştır.

b) Aşağıdaki dizelerde altı çizili kelimelerin köklerini ve eklerini örnekteki gibi ayırınız.

Tarihin dilinden düşmez bu destan
Nehirler gazidir, dağlar kahraman

TARİHİN
Kök: tarih
Ek: -in



DİLİNDEN
Kök: dil
Ek: -in, -den

NEHİRLER
Kök:nehir
Ek: -ler

c) -ler (çoğul eki) ve -in (ilgi eki) çekim eklerinin kullanıldığı iki cümle kurunuz.

  • Yollar arabanın gidebileceği kadar iyi değil.
  • Havanın iyi olmadığını bulutlara bakarak söyleyebilirim.

5. ETKİNLİK

a) Aşağıdaki dizelerin sizde uyandırdığı duyguları arkadaşlarınızla paylaşınız.

(…)
“Bayrakları bayrak yapan üstündeki kandır,
Toprak, eğer uğrunda ölen varsa vatandır.”
(…)

CEVAP: Bir toprak parçasını kıymetli yapan ona değer veren insanlardır. Ancak o şekilde toprak vatan olur. Vatanımız için çalışmak ve bayrağımızı korumak demek bağımsız ve hür yaşamak için çalışmak demektir.

b) Yukarıdaki mısraların verdiği ana duyguyu desteklemek için yakın tarihimizden örnekler veriniz.

CEVAP: Atatürk ve silah arkadaşları bundan 100 yıl önce bir kurtuluş mücadelesi başlatmıştır. Onlar sayesinde şu an demokratik bir ülkede özgür yaşıyoruz.

6. ETKİNLİK

a) Aşağıdaki davetiye örneğini inceleyiniz.

b) Aşağıdaki boşluğa Mehmetçik Vakfına destek amacıyla düzenlenecek kermes için bir davetiye hazırlayınız.

CEVAP: Saygıdeğer öğrencimiz,
Mehmetçik Vakfına destek amacıyla düzenlediğimiz kermese katılımınızı bekleriz.

Tarih: 22.10.2021
Saat: 14.00
Yer: Okul bahçesi

GELECEK DERSE HAZIRLIK

1. Atatürk’ün askerî kişiliği ile ilgili bilgi toplayınız. Araştırmanızda “edu” ve “gov” uzantılı siteleri kullanınız.

CEVAP: Atatürk, askerlik mesleği gereği bir savaş adamıdır. Savaş yeteneği de çok üstündür. Deneyimlidir.  Böyle olmakla beraber, o hiçbir zaman savaşı sevmemiş, ulusunun ve insanlığın mutluluğuna giden kutlu yolda uğraş veren samimi bir dostluk ve barış önderi olmuştur.

Atatürk, askerî eğitim alanına da yeni esaslar ve uygulamalar getirmiştir. Söz gelimi, bugün askerlikte, komutanların “Merhaba Asker!” hitabıyla tören birliklerini selamlama biçimi, Atatürk’ün askerî eğitime getirdiği yeniliklerden sadece birisidir.

2. Atatürk’ün silah arkadaşları ile ilgili görsel ve bilgi toplayarak derse hazırlıklı geliniz.6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 43. Sayfa Cevapları

İsmet İnönü: İnönü muhaberelerinin komutanı, Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk başbakanı, ikinci cumhurbaşkanı, Büyük Önder Mustafa Kemal Atatürk’ün silah arkadaşı ve İstiklal Madalyası sahibi.

Celal Bayar: Millî Mücadele’nin başlaması ile birlikte Anadolu’ya geçerek yerini alan, ilk mecliste milletvekili seçilen ve çeşitli bakanlıklar yaptıktan sonra Türkiye Cumhuriyeti’nin üçüncü cumhurbaşkanı.

Falih Rıfkı Atay: Birinci Dünya Savaşı’nda yedek subay olarak Suriye’ye giden ve Cemal Paşa’nın özel katipliğini yapan gazeteci, yazar ve milletvekili.

Kazım Karabekir: Şark Cephesi komutanı, Milli Mücadele kahramanı ve siyaset adamı.

Ali Fuat Cebesoy: Milletvekili, bakan, meclis bakanı.

Fevzi Çakmak: Mustafa Kemal ile Çanakkale’de başlayan arkadaşlığı ölene kadar sürdü.

Fethi Okyar: Manastır Askeri İdadisi’nde tanıştıktan sonra Atatürk’ün yakın arkadaşlarından biri oldu.



Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf ATA Yayınları Türkçe Ders Kitabı Cevapları 125-126. Sayfa başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Cevap Yaz
Forum DirilişYasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.