Cevap Yaz
18 Ekim 2021, 23:06
Donatello
Yönetici

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı “İdare Lambası” Metni Etkinlik Cevapları



6. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 3. Tema ÇOCUK DÜNYASI Sayfa 76, 77, 78, 79, 80, 81 “İdare Lambası” Cevapları

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

1. Büyükleriniz hangi eşyalara manevi değer yüklemiştir? Niçin?

CEVAP: Babamın tahta bir topacı var. Bu topacı ona dedem yapmış. Çocukken onunla çok oynarmış. Topaç şu an evimizdeki sandıkta duruyor. Annemin de bir bez bebeği var. Bu onun tek oyuncağıymış. Bebek şu an eskidi ama annem onu saklamaya devam ediyor.

2. Sizin için manevi değeri olan bir eşya var mı? Bu eşyanın neden değerli olduğunu arkadaşlarınıza anlatınız.

CEVAP: Benim bir müzik kutum var. Bu müzik kutusunu rahmetli ninem hediye etmişti. Çok eski ve güzel bir hediye olduğu için benim için değerlidir.

1. ETKİNLİK

a) Altı çizili kelime ve kelime gruplarının anlamlarını metinden hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizi verilen boşluğa yazınız.

• İyice kısılmış fitili, gaz haznesine kaçtı kaçacak.
• Gecelerin en sabırlı gözcüsü ve kâtibiydiler.
• Bir de onun tavanda, duvarlarda dans eden, hora tepen cinleri.
• Yağ kandillerinin işlevini üstlendiği için, “kandil” de denmiş.

Hazne: Bir şeyin toplandığı, biriktirildiği yer, depo.

Kâtip: Yazman.

Hora tepmek: Dans etmek, ayaklarını yere vurarak çok gürültü çıkarmak, gürültü etmek.

Kandil:  İçinde sıvı bir yağ ve fitil bulunan kaptan oluşmuş aydınlatma aracı.

b) Tahminlerinizin doğruluğunu sözlükten kontrol ediniz, kelimeleri ve kelime gruplarını birer cümlede kullanınız.

  • Doğradığımız patatesleri bir hazneye alalım.
  • Arkadaşım bir dergide katip olarak çalışıyor.
  • Çocuklar beni dinlemeyi bırakıp hora tepmeye başladılar.
  • Gece olunca kandilleri yakıp sokağa çıktık.

2. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları metinden hareketle yanıtlayınız.

1. Yazar, niçin kendini bir uyku bölücü olarak anlatmaktadır?

CEVAP: Geceleri uyumadığı için kendini böyle anlatmaktadır.

2. Yazar, geceleri uyandığında neden korkmaktadır?

CEVAP: Gece ıssız olduğunda rüzgar uğultusu, köpek uluması ve dal çatırtısı gibi sesleri duymaktan korkmaktadır.

3. Yazar, gecelerini aydınlatan idare lambasını nasıl tanımlıyor?

CEVAP: Lambanın cılız bir ışık saçtığını, gölgesinin duvarda dans eder gibi göründüğünü söylüyor.

4. Siz de geceleri yazarın yaşadığı duyguları yaşar mısınız? Kendinizi güvende hissetmek için ne yaparsınız?

CEVAP: Bazen ben de ıssızlıktan korkarım. Böyle olduğunda mutfağa gidip su içerim. Evde dolaşınca evin ıssız olmadığını düşünür rahat ederim.

5. Yazar, idare lambalarına niçin ilgi duymaktadır?

CEVAP: İdare lambası çocukluğunda çok kullandığı bir şeymiş, geceler boyunca onunla uyumuş.

6. Size, gelecekte bugünlerinizi hatırlatacak hangi eşyaları saklamak istersiniz? Neden?

CEVAP: Günlüğümü saklamak isterim. Yıllar sonra günlüğümü okuduğumda yaşadıklarımı hatırlayabilirim.

3. ETKİNLİK

Metinde yapılan benzetme ve karşılaştırmaları bularak yazınız.

  • Yaşlılar ve hastalar gibi geceleriniz uzun mu uzundur. ⟶ Benzetme
  • Bu lambalar şimdiki çocukların başucu lambalarına, el fenerlerine benzemezlerdi elbet. ⟶ Karşılaştırma
  • Şimdi bizim dolmuş arabası yerine, sadece “dolmuş” deyip geçmemiz gibi, gecelerin bu en tutumlu, en kullanışlı gözcüsüne “İdare” demişler. ⟶ Karşılaştırma

4. ETKİNLİK



a) Aşağıdaki kelimelerin anlamlı en küçük parçalarını bulunuz. Ek almışsa aldığı eklerin türünü örnekteki gibi belirtiniz.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 79. Sayfa Cevapları

b) Aşağıdaki sözcükleri yapısı bakımından inceleyiniz. Sözcüklerin basit ya da türemiş olduğunu nedenleri ile örnekteki gibi belirtiniz.

çocuklukta ⟶ Türemiş bir sözcüktür çünkü -luk yapım ekini almıştır.
duvarlarda ⟶ Basit bir sözcüktür çünkü -lar ve -da çekim eklerini almıştır.
tutumlu ⟶ Türemiş bir sözcüktür çünkü -um ve -lu yapım eklerini almıştır.
dolmuş ⟶ Türemiş bir sözcüktür çünkü -muş yapım ekini almıştır.
antikacıların ⟶ Türemiş bir sözcüktür çünkü -cı yapım ekini almıştır.
depocuklar ⟶ Türemiş bir sözcüktür çünkü -cuk yapım ekini almıştır.
geceleriniz ⟶ Basit bir kelimedir çünkü -ler ve -niz çekim eklerini almıştır.

5. ETKİNLİK

a) Aşağıdaki fıkrayı okuyunuz. Soruları yanıtlayınız.

1. Nasrettin Hoca kavuğunu alan çocuklara nasıl davranmıştır?

CEVAP: Çocuklardan kavuğunu alabilmek için peşlerinden koşmuş.

2. Nasrettin Hoca’nın eşine verdiği yanıt onun hangi kişilik özelliğini yansıtır?

CEVAP: Hazırcevap ve şakacı kişiliğini yansıtır.

3. Metinde karşılaştırma anlamı içeren cümlenin altını çiziniz.

CEVAP: mahallenin en yaramaz çocuğu Ali (diğer çocuklarla karşılaştırmış)

4. Siz Nasrettin Hoca’nın yerinde olsaydınız çocuklara nasıl davranırdınız?

CEVAP: Ben olsaydım kavuğumu vermelerini rica ederdim. Kavuğumu vermeleri için onlara şeker alırdım.

5. Yukarıdaki metin ile “İdare Lambası” adlı metni olay örgüsü açısından karşılaştırınız.

CEVAP: İlk metinde yazar yaşadıklarını ve düşüncelerini kendisi anlatmıştır. İkinci metinde bir olay vardır ve bu olayı 3. tekil kişi anlatmaktadır.

6. ETKİNLİK

Günümüzde idare lambası yerine hangi aydınlatma araçları kullanılmaktadır? Bunlardan bildiklerinizi betimleyerek arkadaşlarınıza anlatınız.

CEVAP: Florasan lamba, anajur, ampul, lambader ve led lamba kullanılmaktadır. Lambader uzun, ayaklı bir lamba türüdür. Abajur ise yataklarımızın baş ucunda bulunan küçük lambalardır.

7. ETKİNLİK

Yazar, çocukluk yıllarında toplumun daha tutumlu şimdi ise daha tüketici olduğunu belirtmiştir. Tüketim sorununa çözüm önerilerinizi kendi hayatınızdan örnekler vererek aşağıya yazınız.

CEVAP: Tutumlu olmanın faydalarını yaşayarak anlamamız çok faydalı olur. Mesela ben geçen yıl annemin verdiği okul harçlıklarıyla okulda tost, simit almak yerine evde yaptığım sağlıklı yiyecekler getirdim. Böylece paramı biriktirmiş oldum ve kendime bisiklet aldım. Devamlı tüketmek yerine doğru olanı tüketmek bize çok fayda sağlar.

8. ETKİNLİK

Manevi değeri olan bir eşyanızın sizde uyandırdığı duyguları yazınız.

CEVAP: Bende bir fotoğraf albümü var. Bu albümde tüm akrabalarımın en eski resimleri, çocuklukları bile yer alıyor. Çoğu resim siyah beyaz. Bu fotoğraflara arada bir bakarım. İnsanların kıyafetleri, saçları ve gittiği yerler o kadar farklı geliyor ki o zamanları hayal etmeye çalışıyorum. Bu fotoğraf albümü hayal gücümü kullanmama çok yardımcı oluyor.

GELECEK DERSE HAZIRLIK

Farklı ülkelerdeki çocukların ev ve okul yaşamları ile ilgili araştırma yapınız.

CEVAP: Finlandiya’da 6 yaşındaki bütün çocuklar ücretsiz okul öncesi eğitim alma hakkına sahipler. Çocuklar yedinci yaşlarını doldurdukları yıl içerisinde, zorunlu öğrenime başlıyorlar. Zorunlu öğrenimin ilk altı yılında öğrenciler genelde konuların çoğu için aynı sınıf öğretmenine bağlılar. Böylece öğretmenleri onların güçlü ve zayıf yönlerini daha iyi tanıyor.

Aynı öğrenciler görsel sanatlar, müzik ve beden eğitimi gibi konularda branş öğretmenlerinden eğitim alıyorlar. Finlandiya’da 7,8 ve 9.sınıflardaki çocuklar her ders için ayrı öğretmenden eğitim alıyorlar.

Zorunlu öğretimini başarıyla tamamlayan öğrenciler, genel ve mesleki eğitim ve öğretim için tercih yapıyorlar. Orta öğretim adı verilen bu evrede Finli öğrenciler zorunlu olarak iki ulusal ana dil, bir yabancı dil, matematik, insani bilimler ve doğal bilimler dersi alıyorlar. Öğrencilerin eğitimleri ulusal bir üniversite giriş sınavı ile sona eriyor.



Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı "Çocukluk" Metni Etkinlik Cevapları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

03 Kasım 2021, 18:58

Abone
Mesaj Sayısı:
Konu Sayısı: 3211

Teşekkürler ödevi için çok beğendim arkadaşıma da söyledim o da buradan yararlanacak

HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Cevap Yaz
Forum DirilişYasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.