Cevap Yaz
20 Kasım 2021, 14:16
Donatello
Yönetici

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı “Topkapı Sarayı’nın Kardeşleri” Metni Etkinlik Cevapları



6. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 5. Tema MİLLÎ KÜLTÜRÜMÜZ Sayfa 156, 157, 158, 159 “Topkapı Sarayı’nın Kardeşleri” Cevapları

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Kültürel miraslarımızla ilgili yaptığınız araştırmayı arkadaşlarınızla paylaşınız.

CEVAP: Bu sözleşmenin amacı kültürel ve doğal varlıkları dünyaya tanıtmak, toplumda söz konusu evrensel mirasa sahip çıkacak bilinci oluşturmak ve çeşitli sebeplerle bozulan, yok olan kültürel ve doğal değerlerin yaşatılması için gerekli işbirliğini sağlamaktır.
Uluslararası önem taşıyan ve bu nedenle takdire ve korunmaya değer doğal oluşumlara, anıtlara ve sitlere “Dünya Mirası” statüsü tanınmaktadır.
Ülkemizin, bugüne kadar UNESCO Dünya Miras Listesi’ne 19 adet varlığımızın alınması sağlanmıştır.
1. Divriği Ulu Camii ve Darüşşifası (Sivas) 1985
2. İstanbul’un Tarihi Alanları (İstanbul) 1985
3. Göreme Millî Parkı ve Kapadokya (Nevşehir) 1985 (Karma Miras Alanı)
4. Hattuşa: Hitit Başkenti (Çorum) 1986
5. Nemrut Dağı (Adıyaman) 1987
6. Hieropolis-Pamukkale (Denizli) 1988 (Karma Miras Alanı)
7. Xanthos-Letoon (Antalya-Muğla) 1988
8. Safranbolu Şehri (Karabük) 1994
9. Truva Arkeolojik Alanı (Çanakkale) 1998
10. Edirne Selimiye Camii ve Külliyesi (Edirne) 2011
11. Çatalhöyük Neolitik Alanı (Konya) 2012
12. Bursa ve Cumalıkızık: Osmanlı İmparatorluğunun Doğuşu (Bursa) 2014
13. Bergama Çok Katmanlı Kültürel Peyzaj Alanı (İzmir) 2014
14. Diyarbakır Kalesi ve Hevsel Bahçeleri Kültürel Peyzajı (Diyarbakır) 2015
15. Efes (İzmir) 2015
16. Ani Arkeolojik Alanı (Kars) 2016
17. Aphrodisias (Aydın) 2017
18. Göbekli Tepe (Şanlıurfa) 2018
19. Arslantepe Höyüğü (Malatya) 2021

1. ETKİNLİK

Metni dinlerken Barış’ın gezdiği yerlerin özelliklerini verilen bölümlere not alınız.

Topkapı Sarayı: 1478’de Fatih Sultan Mehmet tarafından yaptırılmıştır. Neredeyse 400 yıldır devletin yönetim yeri ve padişahların evi olmuştur. Cumhuriyet’ten sonra müze olmuştur.

Dolmabahçe Sarayı: 1855 yılında yapımı tamamlanmıştır. Çöküş döneminde Osmanlı padişahlarına ev sahipliği yapmıştır. Cumhuriyet döneminde yabancı devlet başkanlarını ağırlamıştır. Atatürk hayata bu sarayda veda etmiştir.

Yıldız Sarayı: Osmanlı döneminin son sarayıdır. II. Abdülhamit döneminde devletim yönetim merkezi olmuştur. Yıldız Parkı’nın içinde yer almaktadır.

Beylerbeyi Sarayı: Osmanlı döneminde yazlık saray olarak kullanılmıştır. Doğu ve Batı motiflerinin bir arada kullanıldığı bir saraydır. Tavanlarında gemi resimleri vardır.

Çırağan Sarayı: II. Mahmut kendisi için yaptırmış ancak bittiğini görememiştir. 1910 yılında yangına uğramış ve savaş döneminde yağmalanmıştır. Günümüzde otele dönüştürülmüş; düğünler, eğlenceler için kullanılmaktadır.

2. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metinden hareketle yanıtlayınız.

1. Barış’ın kardeşini kıskanma sebebi nedir? Açıklayınız.

CEVAP: Annesiyle babası Emre’yi daha çok seviyormuş gibi geldiği için kıskanıyormuş.

2. Çocuklar Topkapı Sarayı’nda en çok neyi beğeniyorlar?

CEVAP: Topkapı Hançeri’ni beğeniyorlar.

3. Topkapı Sarayı’nın Dolmabahçe’yi kıskanma sebebi nedir?

CEVAP: Dolmabahçe Sarayı yapıldığında saray halkı oraya taşındığı için kıskanıyormuş.

4. Siz tarihî mekânları gezmeyi sever misiniz? Niçin?

CEVAP: Severim. Tarihi mekanlar insana geçmiş yaşantılar hakkında bilgi verir. Geçmişte yaşayan insanları düşünmek beni mutlu eder.

5. Tarihî mekânları niçin korumalıyız?

CEVAP: Tarihi mekanlar bizlere geçmişte insanların nasıl yaşadıkları ile ilgili bilgiler verir. Ayrıca kültürel izler taşır. Bu nedenle korumamız gerekmektedir.

6. Bir ülkede tarihî mekânların çok olması o ülkenin hangi zenginliğini ön plana çıkarır? Arkadaşlarınızla tartışınız.

CEVAP: Bu durum o ülkenin yıllar boyunca farklı medeniyetlere ev sahipliği yaptığını gösterir. Kültürel ve tarihi zenginliğin göstergesidir.

3. ETKİNLİK

a) Dinlediğiniz metnin konusunu belirtiniz.

CEVAP: Osmanlı Döneminin Sarayları

b) Siz olsaydınız metne nasıl bir başlık koyardınız? Önerilerinizi yazınız.

CEVAP: Osmanlıda Saraylar, Sarayların İç Sesi



4. ETKİNLİK

Metnin Dolmabahçe Sarayı’nda geçen kısmını tekrar dinleyiniz. Aşağıdaki kişi ve varlık kadrosunu dikkate alarak dinlediğiniz bölümü canlandırınız.

Kişiler: Barış, Emre, Baba, Askerler.
Varlık: Dolmabahçe Sarayı.

CEVAP: Bu etkinliği öğretmen rehberliğinde yapmalısınız.

5. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları bir kez okuyunuz. “Şiir Şiir Türkiye” adlı kısa filmi izleyiniz. Filmi izlerken soruların yanıtlarını bularak not alınız.

• Türk mutfak kültürüne ait hangi yiyecek ve içecekler vurgulanmıştır?

CEVAP: Çay, mısır, çilek, karpuz, kahve ve ekmek vurgulanmıştır.

• Türkiye’nin hangi doğal güzellikleri seçilmiştir?

CEVAP: Deniz, dağ, bozkır, ova, ırmak seçilmiştir.

• Geleneksel sporlarımızdan hangisi verilmiştir?

CEVAP: Cirit verilmiştir.

• Gelenek ve göreneklerimizden hangilerini tespit ettiniz?

CEVAP:  Yöresel düğünler, misafire ikramda bulunma, büyüklerin elini öpme, yardımlaşarak çalışma gibi gelenekleri tespit ettim.

• Bu filmi hazırlayan siz olsaydınız kültürümüze ait hangi unsurları eklemek isterdiniz?

CEVAP: Ben olsaydım el sanatlarımızı ve enstrümanlarımızı da eklemek isterdim.

• Film, milletimizin hangi karakteristik özelliklerine vurgu yapmıştır? Filmin sözlü olmayan mesajlarından yola çıkarak yorumlayınız.

CEVAP: Birlik ve beraberlik, misafirperverlik ve vatanseverlik özelliklerine vurgu yapmışıtır.

6. ETKİNLİK

a) Metinde geçen Atatürk’e ait “Geçmişini bilmeyen geleceğine de sahip olamaz.” cümlesini açıklayınız. Açıklamanızda ama, fakat, ancak, lakin gibi geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanarak konuşma yapınız.

CEVAP: Bir milletin geçmiş yaşantıları gelecek yaşantılarını belirlemede etkilidir. Geçmişte savaş yaşamış bir mille savaşın yıkımını bilir, ancak geçmişi rahat bir millet geleceğin de böyle olacağını düşünerek tedbirsiz davranabilir. Tarihimizi bilmeli ama tarihe sıkışıp kalmamalıyız. Ancak bu şekilde başarılı olabiliriz.

b) Ailenizle beraber misafirinize yöresel yemekleri tattırmak için yemeğe gittiğinizi düşününüz. Misafiriniz ile aranızda geçen konuşmayı yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş aşağıdaki kelimelerin Türkçe karşılıklarını kullanarak hazırlayınız.

adisyon – ambiyans – catering – menü – ordövr

CEVAP: Türkçe Karşılıkları

  • adisyon – hesap 
  • ambiyans – atmosfer
  • catering – yemek hizmeti
  • menü – yemek listesi
  • ordövr – yemek altı (yemekten önce gelen soğuk yiyecekler)

– Buranın atmosferi gerçekten çok güzelmiş.
– Evet, ben de yemek hizmetinden memnun olduğum için sık sık gelirim.
– Yemek listesinden bir yemek altı söyleyelim mi? Ne dersin?
– Kesinlikle söylemeliyiz. Size birkaç önerim olacak. Hesabı da ben ödeyeceğim. Asla ısrar etmeyin.
– Peki, çok teşekkür ederim.

7. ETKİNLİK

Müzekart çıkarabilmek için kayıt formunu yönergelere uygun olarak doldurunuz.

Müzekart Üye Kayıt Formu

GELECEK DERSE HAZIRLIK

1. Çocuklar için çıkarılan süreli yayınlardan hangilerini biliyor ya da takip ediyorsunuz?

CEVAP: Bilge Çocuk, Bilim Çocuk ve Mavi Kırlangıç dergilerini biliyorum.

2. Bir çocuk dergisini inceleyerek beğendiğiniz bölüm başlıklarını not alınız.

CEVAP: Bilge Çocuk’un dergisini inceledim. Başlıklarından birkaçı;

  • Afacanlar Sınıfı
  • Acayip İcatlar
  • Zekayı Geliştiren Etkinlikler
  • Zeka Oyunları
  • Çizgi Roman

3. Bir dergi çıkarmak için nelere ihtiyaç vardır? Araştırınız.

CEVAP: Dergi çıkarmak için öncelikle ekibe ihtiyaç vardır. Dergide çalışacak yazar kadrosu çok önemlidir. Daha sonra derginin hangi türde olacağı ve hangi aralıklarla çıkacağı kararlaştırılmalıdır. Derginin basımı ve dağıtımı konusunda belirli bir miktar paraya ihtiyaç duyulur. Ayrıca tasarım için de bütçe ayrılmalıdır. Bu meseleler çözüldüğünde geriye resmi işlemler kalır. Dergi çıkarmak için gereken belgelerin gerekli yerlere ulaştırılması önemlidir.



Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı "Torunuma Mektuplar" Metni Etkinlik Cevapları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Cevap Yaz
Forum DirilişYasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.