01 Kasım 2023, 19:24
Mehmet Akif
Yönetici

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 107-108-109-110. Sayfa Cevapları Dörtel Yayınları


4. Tema Doğa Ve Evren: Özür Metni Cevapları

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 107-108-109-110 Cevapları Dörtel Yayınları


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 107 Cevapları Dörtel Yayınları

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

1. Çevreye zarar verenlere nasıl davranıyorsunuz? Neden?

Cevap: Uyarmaya çalışıyorum. Bazıları uyardığım için sert tepki verirken bazıları hak veriyor. Çevremizi temiz tutmamız gerekir. 


2. Yaşadığınız yerdeki çevre sorunlarını sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız. Bu sorunlara ne tür önlemler alınabilir? Tartışınız.



Cevap: İnsanların yaşadığı çevreyi temiz tutması gerekmektedir. İnsanlar çöpleri yollara, yerlere atıyor. İçtikleri su şişelerini, meyve suyu kutularını rast gele her yere atıyorlar.


3. Genel ağ, televizyon veya gazetelerden derlediğiniz çevrenin korunmasıyla ilgili medya metinlerini sınıfta değerlendiriniz. Faydalandığınız bilgi kaynaklarının güvenliğini sorgulayarak bu bilgi kaynaklarını etkili biçimde kullanmaya çalışınız. Grafik, tablo ve çizelgeyle sunulan bilgiler varsa bunları yorumlayınız.

Cevap:



Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’na bağlı çevre  denetim ekipleri, Çevre Kanunu’na aykırı hareket ederek çevre kirliliğine yol açan işletmelere, deniz kirliliğine neden olan deniz araçlarına ve egzoz emisyonları nedeniyle hava kirliliği oluşturan motorlu kara taşıtı sahiplerine cezai işlem uyguluyor.
Denetimler sonucu çevre ve insan sağlığı açısından tehlike oluşturduğu tespit edilen işletmelerin faaliyeti durdurulurken, deniz araçları ise seyrüseferden men ediliyor.

çevre kirliliği haberleri


 

Aşağıdaki metni noktalama işaretlerine dikkat ederek metin türünün özelliğine uygun biçimde sesli okuyunuz.



ÖZÜR

Önce toprağı kirlettik;
Ne geçtiyse elimize attık üzerine
Kıydık canım ağaçlarına, çiçeklerine,
Çöpten görünmez oldu baharın güzel yüzü,
Topraktan özür dileriz…

Sonra suları kirlettik;
Sandık ki su temizler her türlü pisliği.
Sunduk zehirli atıklarını fabrikaların,
Yem niyetine balıklara.
Dereler ağır ağır aktı,
Haliç intihar etti üzüntüsünden,
Sulardan özür dileriz…

Derken temiz havaya takıldı bakışlarımız;
Kirli toprak ve suya,
Hiç yakışır mıydı temiz hava?
Birden mavi göğümüzü,
Kaplayıverdi öldürücü bulutlar.
Zehir solumaya başladı çocuklarımız,
Hayvanlarda belirdi bin bir çeşit hastalık.
Şimdi ayda ayak izleri var, mikroplu,
Titriyor gecelerin ışığı.
Güzelim çehresi soldukça soluyor,
Ay’dan da özür dileriz.



Nail TAN


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 108 Cevapları Dörtel Yayınları

1. ETKİNLİK

Okuduğunuz şiirde geçen aşağıdaki kelime ve kelime gruplarının anlamlarını geçtiği cümlelerden yararlanarak tahmin ediniz. Tahminlerinizi kontrol etmek amacıyla sözlükten yararlanınız.

Cevap:

kirletmek:



Tahminim: Pisletmek

Sözlük Anlamı: Kirli duruma getirmek.

zehirli atık:

Tahminim: İçinde insana çevreye ve diğer canlılara zarar veren kimyasalların olduğu atık malzemeler.



Sözlük Anlamı: İçinde insana çevreye ve diğer canlılara zarar veren kimyasalların olduğu atık malzemeler.

niyet:

Tahminim: Bir işi yapmaya düşüncede hazır olma.

Sözlük Anlamı: Bir şeyi yapmaya önceden karar verme.



mikroplu:

Tahminim: Mikrop barındıran.

Sözlük Anlamı: Mikrop içeren, mikropla bulaşan.

ayak izi:



Tahminim: Ayağın bıraktığı iz.

Sözlük Anlamı: Herhangi bir zemin üzerinde ayağın bıraktığı iz.

özür dilemek:

Tahminim: Af dilemek



Sözlük Anlamı: Yaptığı bir yanlıştan dolayı bağışlanmasını istemek.


2. ETKİNLİK

Okuduğunuz metinle ilgili aşağıdaki soruları sınıfta cevaplayınız.

1. Okuduğunuz şiirin konusu nedir?

Cevap: Çevre kirliliğine neden olduğumuz için doğadan özür içeren bir şiir.

2. Şiir, nelerden özür diliyor? Neden?

Cevap: Şair; topraktan, sulardan, aydan özür diliyor. Çünkü insanlar tarafından kirletildi.

3. Şiire göre balıklara yem olarak neler veriliyor?

Cevap: Fabrikaların zehirli atıklarını yem olarak veriliyor.

4. Şair, “Kirli toprak ve havaya, Hiç yakışır mıydı temiz hava?” dizeleriyle ne anlatmak istiyor? Yorumlayınız.

Cevap: İnsanların suları ve havayı kirlettiklerini, bu nedenle her yeri kirlettiklerini temiz bir yer bırakmadıklarını alaycı bir dille anlatıyor.

5. Şiirin bütününden yararlanarak şairin içinde bulunduğu duyguları açıklayınız. Şairin olaylara bakış açısını metinden örnek ve ayrıntılarla anlatınız.

Cevap: Şair doğaya verilen zarardan dolayı üzgün, kırgın, ve öfkelidir. Özür dilemesinin yanı sıra öfkesini de dile getiriyor. “Hiç yakışır mıydı temiz hava?” öfkesini dile getirmektedir.


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 109 Cevapları Dörtel Yayınları

3. ETKİNLİK

Okuduğunuz şiirde hangi söz sanatlarına yer verilmiştir? Örneklerle gösteriniz.

Cevap:

Baharın yüzü (Kişileştirme)

Haliç intihar etti üzüntüsünden (Kişileştirme)

Titriyor gecelerin ışığı  (Kişileştirme)

Güzelim çehresi soldukça soluyor (Kişileştirme)

Toprak, su, aydan özür dilenmesi (Kişileştirme)


4. ETKİNLİK

Aşağıdaki dizelerde geçen fiillerin aldığı çekim eklerini (kip ve kişi) belirleyip yazınız.

Cevap:

Önce toprağı kirlettik; (Birinci çoğul şahıs) ti
Ne geçtiyse elimize attık üzerine (şart birleşik zaman) ti
Kıydık canım ağaçlarına, çiçeklerine,(Birinci çoğul şahıs) dı
Çöpten görünmez oldu baharın güzel yüzü, du
Topraktan özür dileriz. (Birinci çoğul şahıs) r


 

5. ETKİNLİK

Çevrenizle ilgili sınıfa getirdiğiniz görselleri arkadaşlarınıza gösteriniz. Görseller üzerinde konuşunuz. Konuşurken katılımlı veya güdümlü konuşma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilirsiniz. Konuşmalarınızda beden dilinizi etkili bir şekilde kullanmaya çalışınız. Kelimeleri anlamlarına uygun olarak kullanmaya, yabancı dillerden alınmış dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanmaya dikkat ediniz.

Cevap:

Çevre kirliliğinden hepimiz şikayet ediyoruz ama çevreyi de biz, yani insanlar kirletiyor. Hepimiz bu konuda samimi olmalıyız. Fabrikaların gereken önlemleri mutlaka alması gerekir. Bizler örnek olmalı gerekirse sosyal medyada bu konu hakkında bolca yayınlar yapmalıyız. Çevre hepimizin çevresi. Hayvanların bitkilerin de bir canı olduğunu unutmamak gerekir. yalnız kendimiz için değil tüm canlılar için bunu yapmalıyız.


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 110 Cevapları Dörtel Yayınları

6. ETKİNLİK

Yaşadığınız yerde gözlemlediğiniz bir çevre sorunu ile ilgili haber yazısı yazınız. Yazarken kontrollü yazma yönteminden yararlanabilirsiniz. Haber yazılarında 5N1K (ne, nerede, ne zaman, nasıl, niçin, kim) kuralına uyulur. Yazınızı oluştururken bu işlem sırasına uyunuz. Anlatımı desteklemek için grafik ve tablolardan yararlanınız. Yazınıza uygun bir başlık koymayı unutmayınız.

Cevap:

Bartın Irmağı’nda onlarca balık yaşamını yitirdi. Irmağın, şehir merkezinden geçtiği Kemer Köprü mevkisinde onlarca ölü balığı gören vatandaşlar durumu yetkililere bildirdi. Ölümlerin, oksijen yetersizliğinden kaynaklandığı belirtilirken, ırmağa temiz su salındı. Irmağın şehir merkezinden geçtiği bölümün Kemer Köprü mevkisinde ölü balıklar gören vatandaşlar, durumu yetkililere bildirdi. Bölgeye gelen Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü ekipleri, sudan numune alarak inceleme başlattı.


SONRAKİ DERSE HAZIRLIK

Yaşadığınız doğal ortamı gözlemleyiniz. Edindiğiniz izlenimleri paylaşmak üzere hazırlık yapınız.

Cevap: Yaşadığım yer şehir merkezinde ve yoğun trafik var. İnsanlar doğaya şekil vererek yollar, köprüler, parklar yapmış.

Çevrenizde yaşayan canlıları gözlemleyiniz. Onların yaşamalarına engel olan neler var? Araştırınız.

Cevap: Kuşlar, kediler ve köpekler var. Kediler ve köpekler çöplerden yemek yiyorlar. Kuşlar binalara yuva yapıyor. Doğal ortamda değiller. Fakat hayvanlar da şehir hayatına ayak uydurmuşlar.

Çevrenizde nesli tükenmek üzere olan hayvan ya da bitki var mıdır? Araştırınız.

Cevap: Şehirde yaşadığım için bu konu hakkında bilgim yok.

Bir önceki yazımız olan 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 98-101-102-103-104-105-106. Sayfa Cevapları Dörtel Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
DMCA.com Protection Status
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.