01 Ekim 2023, 22:08
murat
Yönetici

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 54-57-58-59-60-61. Sayfa Cevapları Dörtel Yayınları


2. Tema Milli Kültürümüz: Arıları Sulama Vakfı Metni Cevapları

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 54-55-56-57-58-59-60-61 Cevapları Dörtel Yayınları


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 54 Cevapları Dörtel Yayınları

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

1. Osmanlıda vakıf kültürü ile ilgili neler yapılmış? Sınıfta anlatınız.

Cevap: Vakıf kültürü Osmanlılarda oldukça yaygındı. Padişahlar, eşleri, vezirler ve önemli devlet adamları vakfı teşvik etmişler ve kendileri de mallarını vakıf etmişlerdir.

2. Çevrenizde hayvanlara hizmet veren yerler var mı? Bu yerlerde neler yapılıyor?



Cevap: Belediyeye ait hayvan barınakları var. Burada sahipsiz sokak hayvanları tedavi ediliyor ve besleniyor.


1. ETKİNLİK

Görsellerden ve başlıktan hareketle metnin konusunu tahmin ediniz.

7. sınıf türkçe ders kitabı 54. sayfa cevapları dörtel yayınları



Cevap: Göç eden bir leyleğin sakatlanarak uçamaması üzerine tedavi edildiğini ve daha sonra doğaya salındığını düşünüyorum.


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları Dörtel Yayınları

2. ETKİNLİK

Aşağıda, okuduğunuz metinle ilgili verilen cümleleri mantık akışına uygun olarak sıralayıp metnin özetine ulaşınız.

Ben, öğretmenimin anlattığı bu güzel ve gurur verici bilgileri beynimin bir köşesine kaydettim.
Öğretmenimiz bir derste vakıfları anlatmıştı, a Dede o çinko çanak ile ne yapacaksın?
Eve vardığımda dedemi bahçede buldum. Elinde küçük eski bir çinko çanak vardı, a Atalarımız, yüzyıllar boyunca vakıf adı verilen hayır dernekleri kurmuşlar.
Arıları, kuşları sulayacağım yavrum.
Dedemin kurduğu “Arıları Sulama Vakfı” su hayrına başlamış oldu.

Cevap: Öğretmenimiz bir derste vakıfları anlatmıştı. Atalarımız, yüzyıllar boyunca vakıf adı verilen hayır dernekleri kurmuşlar. Ben, öğretmenimin anlattığı bu güzel ve gurur verici bilgileri beynimin bir köşesine kaydettim. Eve vardığımda dedemi bahçede buldum. Elinde küçük eski bir çinko çanak vardı. Dede o çinko çanak ile ne yapacaksın? dedim. Arıları, kuşları sulayacağım yavrum. Dedemin kurduğu “Arıları Sulama Vakfı” su hayrına başlamış oldu.




3. ETKİNLİK

Okuduğunuz metnin içeriğine uygun başlıklar belirleyiniz.

Cevap

Tüm Canlıları Düşün

Hayvan Dostlarımızı Unutmayalım




7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları Dörtel Yayınları

4. ETKİNLİK

Aşağıdaki kelimelerin anlamlarını öğrenip yazınız.

Cevap:

Kafes: Hayvanlar için aralıklı tel, metal veya ağaç çubuklardan yapılmış taşınabilir bölme

Gurur: Kendini beğenme



Hafıza: Bellek

Çanak: Toprak, metal vb. bir maddeden yapılmış yayvan, çukurca kap.

Kurak: Yağışsız

Hayırsever: Yoksullara, düşkünlere, yardıma muhtaç olanlara iyilik ve yardım etmesini seven




5. ETKİNLİK

Aşağıda karışık olarak verilen kelimeleri kullanarak deyimler oluşturup yazınız. Deyimlerin kullanıldıkları metne katkıları ne olur? Belirleyiniz.

Rüyalar-işine-korkulu-koymak-etmek-elinde-olmamak-görme-inşa-gelmek-kafasına-bozmak-dostluğa

Cevap:

Korkulu rüyalar görmek



Elinde olmamak

Kafasını bozmak

İşine gelmek

Bu deyimleri birer cümlede kullanınız.



Cevap:

Stresli olunca korkulu rüyalar görüyorum.

Elimde olmadan sana çarptım.

Dün kafam çok bozuktu.



Abimin evde kalması işime gelmedi.


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 59 Cevapları Dörtel Yayınları

6. ETKİNLİK

Okuduğunuz metnin içeriğini kavrayabilmek için metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.

1. Öğretmen derste öğrencilere ne anlatıyor?

Cevap: Vakıfları anlatıyormuş.

2. Vakıflar, kimler tarafından nasıl kuruluyor?

Cevap: Zenginlerden birkaçı bir araya gelirlermiş. Bahçelerini, dükkânlarını, onların gelirlerini bir vakfa bağışlarlarmış. O gelirler vakfın kuruluş amacına uygun işlerde kullanılırmış.

3. Atalarımız eksiden hangi vakıfları kurmuşlar?

Cevap: Fakir öğrencileri okutmak, hastalar için, fakir ailelere yiyecekler, giyecek, yakacak, aş evleri, hasta sakat köpekler için, leylek hastanesi, kedilerin bakımı için.

4. Yazarın dedesi bahçede ne yapıyor?

Cevap: Arıları, kuşları suluyormuş.

5. Yazarın dedesi bilinçli olarak bir vakıf mı kurmuştur? Yoksa kültürel bir mirası mı devam ettirmiştir? Nasıl?

Cevap: Dedesi kültürel bir mirası devam ettiriyormuş.

6. Okuduğunuz metinden çıkardığınız sonucu (ana fikri) söyleyiniz.

Cevap: Hayvan dostlarımızın da ihtiyaçlarını gidermek gerekir.


7. ETKİNLİK

Okuduğunuz metnin türünü belirleyebilmek için aşağıdaki soruları cevaplayınız.

Metindeki olay yaşanmış ya da yaşanabilir türden midir?

Cevap: Evet, ya yaşanmış, ya da yaşanabilir bir olay.

Anlatılanlarda bir olağanüstülük var mı?

Cevap: Hayır gayet doğal olaylar.

Ele alınan olay, kimler tarafından yaşanıyor?

Cevap: Yazar tarafından anlatılıyor.

Olay nerede geçmektedir?

Cevap: Okulda ve dedenin bahçesinde.

Olay ne kadarlık bir zaman diliminde geçiyor?

Cevap: En fazla 5-6 saatlik bir dilimde.

Olayın kahramanı, halkın gözünde özelliklerinden dolayı yüceltilmiş midir?

Cevap: Hayır, halkın gözünde yüceltilmemiş ama yaptığı iş yüceltilmeye değer.

Metinde hangi anlatım biçimlerinden yararlanılmıştır?

Cevap: Bilgilendirme, örneklendirme, benzetme.

Metindeki dil ve anlatım açık, yalın, akıcı ve anlaşılır mıdır?

Cevap: Evet.

Okuduğumuz bu metnin türü yukarıda cevapladığımız özelliklerden dolayı…dir.

Cevap: Hikaye


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 60 Cevapları Dörtel Yayınları

8. ETKİNLİK

Aşağıdaki bilgi kutusunu inceleyiniz.

Bir kılış (iş), oluş, durum bildiren kelimelere fiil denir.
Fiiller, varlıkların hareketlerini zaman ve kişiye bağlı olarak bildirir.
Fiiller, bildirdikleri anlam özelliklerine göre kılış (iş), oluş ve durum fiilleri olarak üçe ayrılır:
Kılış (iş) fiilleri, bir özne tarafından gerçekleştirilen ve bir varlığı etkileyen fiillerdir: oku-, yaz-, sil-, yıka-…
Oluş fiilleri, bir durumdan başka bir duruma geçmeyi anlatan fiillerdir. Oluş fiillerinde daha çok zaman içinde kendiliğinden olma söz konusudur. Öznenin kendi iradesi dışında geçirdiği değişimi anlatan fiillerdir: yaşlan-, küflen-, kızar-, paslan-, eri-, bayatla-…
Durum fiilleri, öznenin hangi durumda olduğunu bildiren fiillerdir. Özne, fiili kendi üzerinde gerçekleştirir. Durum fiillerinde öznenin yaptığı işten etkilenen bir nesne yoktur. Bitmesi için başka bir fiilin başlaması gerekir: uyu-, ağla-, gül-, otur-…

Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Cümlelerdeki fiillerin bildirdiği anlam özelliklerini yazınız.

Cevap:

• Çatıdaki karlar hava ısınınca eridi. (oluş)
• Bugün yeni bir hikâye yazdım.  (kılış)
• Parktaki çimlerde üç aile oturuyor.  (durum)
• Bahçedeki ağacın yaprakları sararmış.  (oluş)
• Fatih, av köşkü yapmak için toprak istedi. (kılış)
• Elçiler ve Konstantin çaresiz sustular.  (durum)
• Fatih’in ince ve kıvrak zekâsı birden parladı.  (durum)
• Rumeli Hisarı’nın bulunduğu geniş sahayı çevirdi.  (oluş)
• Fatih, devlet büyükleriyle konuştu.  (kılış)

Arının konuşmasında geçen fiilleri anlam özelliklerine göre değerlendiriniz.

Cevap:

Bakışlarımızı çinko çanaklara doğru çevirdik. (kılış)

Dedemin kurduğu “Arıları Sulama Vakfı” hizmet vermeye devam ediyor. ( durum )


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 61 Cevapları Dörtel Yayınları

9. ETKİNLİK

“Yardımseverlik, paylaşma” duygularını öne çıkaran bir hikâye yazınız. Yazınıza serim, düğüm ve çözüm bölümlerinden oluşan bir taslak hazırlayarak başlayınız. Yazdıklarınızı sınıf ve okul panosunda paylaşmak için hazırlık yapınız.

Cevap:

YARDIMSEVERLİK İLE İLGİLİ HİKAYE

 


SONRAKİ DERSE HAZIRLIK

Millî sporcularımızın hayatıyla ilgili bir araştırma yapınız.

Cevap:

Kenan Sofuoğlu

25 Temmuz 1983 yılında Akyazı’da doğan milli motosikletçi, 5 kez dünya şampiyonu olmuştur.

Ata sporlarımızdan bildiklerinizi listeleyiniz.

Cevap

Güreş

Cirit

Yağlı güreş

Televizyondan ya da internetten bir güreş müsabakası izleyiniz.

 

Bir önceki yazımız olan 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 49-50-51-52-53. Sayfa Cevapları Dörtel Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
DMCA.com Protection Status
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.