16 Mart 2022, 15:55 |
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Divanu Lugati’t-Türk’ün Bulunuş Hikayesi Cevapları7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180 Divanu Lugati’t-Türk’ün Bulunuş Hikayesi Metni Etkinlik Cevapları MEB Yayınları7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 172. Sayfa1. Bir ülkede veya bölgede yaşayan halkın sözlü edebiyatını, geleneklerini, törenlerini, inançlarını, müziğini, oyunlarını kısacası kültür ürünlerini incelemenin ve araştırmanın ne tür faydaları olabilir? Tartışınız. Cevap: Kendini tanımasında, halkını tanımasında gelenek ve göreneklerini yaşatmasında, toplumun birlik ve dayanışma içinde olmasına fayda sağlar. 2. Dîvânu Lugâti’t-Türk hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız. Cevap: Dîvânu Lugâti’t-Türk Kaşgarlı Mahmut tarafından yazılmıştır.Türk soylu halkların dil özelliklerini ve o dönemin söz varlığını olabildiğince ayrıntısıyla ortaya koyan bir “divan”dır.1074 yılında yazılmış olan bu eser Türkçenin ilk sözlüğü olma özelliğini taşımaktadır. 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 175. Sayfa1. ETKİNLİK Metni okurken hikâye haritasında istenenleri not alınız. Zaman: 1914 yılı 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 176. Sayfa2. ETKİNLİK Aşağıda okuduğunuz metinde geçen bazı cümleler verilmiştir. Bu cümlelerden hareketle kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. • Yusuf’u kuyudan çıkaranlar, onu birkaç akçeye sattılar. Fakat sonra Mısır’da ağırlığınca cevahire satıldı. Cevap: Cevahir Tahmin: Mücevher Kafi Tahmin: Yeteri kadar olan. Bahşiş Tahmin: Fazladan verilen para. Rivayet Tahmin: Söylenti İhtimal Tahmin: Olasılık Sahaf Tahmin: Eski kitap satılan yer. Nüsha Tahmin: Aynısından başka bir suret. Rastlantı Tahmin: Tesadüf. 3. ETKİNLİK Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle yanıtlayınız. 1. Dîvânu Lugâti’t-Türk’ün değerini bilmeyen kişiler kimlerdir? Cevap: Nazif Bey, kadın, Burhan Bey, Emrullah Efendi, ilmiye encümeni. 2. Dîvânu Lugâti’t-Türk’ün değerini ve önemini hemen kavrayan Ali Emîrî Efendi kimdir? Cevap: Ömrünü ve servetini kitaplara adayan, haftada birkaç kez Sahaflar Çarşısı’na uğrayıp, kitapçıları tek tek dolaşarak yeni bir şey olup olmadığını sormayı alışkanlık edinen bir kişidir. 3. Dîvânu Lugâti’t-Türk neden önemli bir eserdir? Cevap: Türk dili ve o zamanki Türk toplumlarının yaşayışı ve kültürü hakkında önemli bilgiler veren ender bir eser olduğu için önemlidir. 4. Bir kitabın değerli ve özel olduğuna kimler karar vermelidir? Cevap: Kitap içeriğindeki bilgilere göre o konuda uzmanlaşmış kişiler. 5. Bir kitabın değerini belirleyen tek nüsha olması mıdır, içeriği midir? Tartışınız. Cevap: Kitabın içeriğidir.Tek olması o kitabı değerli yapmaz.Fakat kitabın içeriği kitabın değerini göstermektedir.Hem içeriği hem de kitabın tek olması daha değerli olur. 6. Çok değerli olduğuna inandığınız el yazması bir eser bulursanız ne yaparsınız? Cevap: Aileme bilgi verip yetkili kişilere teslim ederdim. 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 177. Sayfa4. ETKİNLİK Aşağıdaki cümlelerde anlamca çelişen sözcüklerin kullanımından kaynaklanan anlatım bozukluğu vardır. Bu sözcüklerin altını örnekteki gibi çiziniz. Cevap: Derginize kılı kırk yaracak şekilde bir göz attım. 5. ETKİNLİK Aşağıdaki cümlelerde sözcüklerin yanlış yerde kullanılmasından kaynaklanan anlatım bozukluğu vardır. Cümlelerin doğru şeklini örnekteki gibi yazınız. Cevap: İzinsiz inşaata girilmez. 6. ETKİNLİK Aşağıdaki cümlelerde anlam belirsizliğinden kaynaklanan anlatım bozukluğu vardır. Anlam belirsizliğinin nedenini cümlelerin karşısına, cümlenin doğru şeklini ise verilen boşluğa yazınız. 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 178. Sayfa7. ETKİNLİK Aşağıdaki yönergeleri uygulayınız. a) Aşağıdaki cümleleri okuyunuz. Altı çizili kelimelerin cümlenin anlamını nasıl etkilediğini açıklayınız. • Bazıları vardır; gözlerini konuşana diker, sessizce otururlar. “İşte, iyi bir dinleyici!” dersiniz oysaki gözleri konuşanda değildir. İyi bir dinleyici gözleriyle değil sorularla dinler; başka bir deyişle konuşulan konu üzerinde kafasında uyanan sorulara cevap arar. Dinlediklerini bu sorularla değerlendirir. Cevap: Geçiş ve bağlantı ifadeleridir.Cümleleri diğer cümleler ile bağlayıp düşünce farklılıklarını anlatmaya yaramaktadır.Düşünceleri olumlu ya da olumsuz etkilemektedir. b) Siz de bu ifadeleri kullanarak birer cümle yazınız. Cevap: Sus pus oturunca ne kadar da akıllı dersiniz, oysaki yaptığı yaramazlıklardan yorgun düşmüş. Bugün sanki Temmuz ayındayız, başka bir deyişle hava çok sıcak. Tük kahvesi cezvede yapılmalıdır.Özellikle bakır cezve tercih edilmelidir. Yazmaya başlamadan önce ilk olarak kalem tercihimizin iyi yapılması gerekir. Son olarak şunu belirtmem gerekir ki bisiklete binmeden önce emniyet tedbirlerini mutlaka almak gerekir. 8. ETKİNLİK Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki cümlelerden öznel olanlara (Ö), nesnel olanlara (N) yazınız. Cevap: (Ö) Dîvânu Lugâti’t-Türk’ün bulunuşu, yayımlanması ve çevirisi, ilgi çekici olaylar dizisidir. 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 179. Sayfa9. ETKİNLİK Ali Emîrî Efendi’nin Dîvânu Lugâti’t-Türk’ün değeri ile ilgili Hz. Yusuf’a atıfta bulunarak yaptığı benzetmeyi değerlendiriniz. Ali Emîrî Efendi neden Dîvânu Lugâti’t-Türk ile Hz. Yusuf arasında bir benzerlik kurmaktadır? Yorumlayınız. Dostlarına, arkadaşlarına kitabın değerini şöyle anlatır Ali Emîrî Efendi: Cevap: Hz.Yusuf kuyuya atıldıktan sonra az bir paraya köle tüccarları onu satmıştır.Fakat daha sonra Mısır’a aziz olmuştur.Çok değerli ve başarılı işler yapmıştır.İnsanları kuraklıkta aç kalmaktan kurtarmıştır.Değeri sonradan anlaşılmıştır. Dîvânu Lugâti’t-Türk az bir paraya satılmıştır fakat değeri para ile ölçülemeyecek kadar fazladır ve sonradan değeri ve önemi bilinmiştir.Bu nedenle benzerlik göstermektedir. 10. ETKİNLİK Aşağıdaki sözleri okuyunuz. Yönerge doğrultusunda konuşmanızı hazırlayınız. Başka dile uymaz annenin sesi, Bugünden sonra dîvânda, dergâhta, bergâhta, mecliste, meydanda Karamanoğlu Mehmet Bey ve Ziya Gökalp’in Türkçeye bakış açılarını değerlendiriniz. Sizin bu konudaki düşünceleriniz nelerdir? Kısa bir konuşma metni hazırlayarak arkadaşlarınızla paylaşınız. Konuşmanızda uygun geçiş ve bağlantı ifadeleri kullanmaya özen gösteriniz. Cevap: Türkçenin önemi değeri hakkında fikir belirtmişlerdir.Ziya Gökalp Türkçe dilinin güzelliğinden bahsederken konuşmalarımızda Türkçe kelimeleri kullanmasını yönünde fikir belirtmiştir.Dilimize yabancı kelimeleri sokmamak gerekir. Karamanoğlu Mehmet Bey ise her yerde Türkçe konuşmaya özen göstermemiz gerektiğini söylüyor. 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 180. Sayfa11. ETKİNLİK Aşağıdaki yönergeleri uygulayınız. a) Yukarıdaki gazete haberini okuyunuz. Siz “drone” cihazına Türkçe karşılık olarak hangisini uygun buluyorsunuz? Niçin ? Cevap: Uçangöz ismi daha uygun.Çünkü yaptığı işler genellikle yukarıdan çekim yapmak ve bu da onu uçangöz olarak adlandırmaya uygun. b) Bu seçenekler dışında sizin de bir öneriniz var mı? Sebepleriyle birlikte açıklayınız? Cevap: Ben “Demirarı” ismini yakıştırdım.Çünkü arıya benzemekle beraber metal aksamları var. c) Alışveriş merkezlerinden hastanelere, lokantalardan apartman ve site isimlerine kadar kullandığımız kelimelerin neredeyse tamamı yabancı kelime istilasına uğradı. Dilimizdeki yabancı kelime istilasına dikkat çekmek için yakın çevrenizde karşılaştığınız bir örnekten hareketle kısa bir haber metni yazınız. Haber metninizde 5N1K sorularının cevaplarını vermeyi unutmayınız. Cevap: Radyo ve TV’lerde Yabancı Kelime İstilasıTÜRK Dil Kurumu, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) için hazırladığı raporda, radyo ve televizyon yayınlarındaki “yabancı kelime istilası”na dikkati çekti. Raporda, yayınlarda kullanılan yabancı kelimelerden örnekler verilerek, “Basın-yayın organlarıyla, çok kısa sürede ve bir istila halinde dile sokulmaya çalışılan yabancı kelimeler, dili yozlaştırmaktadır” denildi. TDK’nın belirlemelerine göre, yayınlarda Türkçe fiillerle birlikte kullanılan yabancı kelimelerden bazıları şöyle: Akompanya etmek, demo yapmak, momentumu yakalamak, asistlik yapmak, egzajere etmek, absorbe olmak, prezante etmek, ajite etmek, piyasayı fonlamak, marjinalize etmek, start almak, dokümante etmek, minimale yaklaşmak, tolere etmek, skorer oyun sergilemek, enforme etmek, hijyen sağlamak, bloke etmek, sabote etmek, ekarte etmek, apolitik olmak, format vermek, revize etmek, brifing almak. GELECEK DERSE HAZIRLIK Kitap okumayla ilgili özdeyişler araştırarak beğendiklerinizi sınıfa getirmek üzere yazınız. Cevap: Ömrünün dörtte üçünü okumakla geçiren muhakkak namuslu olur – DİDEROT Ders Ve Çalışma Kitabı Cevapları 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları 172-173-174-175-176-177-178-179-180. Sayfa Cevapları ile ilgili fikir, düşünce ve önerilerinizi aşağıda bulunan yorum kısmından yazabilirsiniz. Dilerseniz sosyal medyada paylaşım yapıp bize katkı verebilirsiniz. Bir önceki yazımız olan 7. Sınıf Türkçe 34-35. Sayfa Cevapları Meb Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz. |
HIZLI CEVAP YAZ |
Yasal Uyarı | |
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır. |