15 Şubat 2022, 20:10
Mehmet Akif
Yönetici

9. Sınıf Türk Dili Ve Edebiyatı 142. Sayfa Cevapları Öğün Yayınları



9. Sınıf Öğün Yayınları Türk Dili Ve Edebiyatı Ders Kitabı 142. Sayfa Cevaplarını bu yazımızda bulabilirsiniz.

9. Sınıf Türk Dili Ve Edebiyatı Öğün Yayınları 142. Sayfa Cevapları 

1. Metinden yola çıkarak Yusuf’un karakter özellikleri hakkında bilgi veriniz.

Cevap: Haksızlıklar karşısında susmayan, sevgisini çok belli etmeyen, çalışkan, biraz marazlı, içine kapanık birisi.



2. Metnin olay örgüsünü belirleyiniz.

Cevap: Yusuf yaşadığı yerin kaymakamı tarafından evlatlık olarak alınmış bir çocuktur. Ona babalık yapan kaymakamın kızı Muazzez ile beraber büyüyen Yusuf, olgunlaşmaya başlayınca Muazzez’e karşı bir şeyler hissetmeye başlar. Birgün kasabanın külhanbeyi olan, hovardalığıyla ün salmış Şakir, Muazzez’e pazarda laf atar. Bunun üzerine Yusuf’tan da iyi bir dayak yer. Bu durumu yıllarca unutmayan Şakir, Muazzez’i elde etme planları yapar. Kaymakam’a içki sofrasında kumar oynatarak, onun sarhoşluğundan yararlanıp kendisine borçlandırır ve borcuna karşılık da Muazzez’i ister. Yusuf parayı bakkaldan bulur ve borcu öder. Muazzez Yusuf’a olan aşkını itiraf eder. Yusuf ise Muazzez’i komşu köylerden birine kaçırır ve evlenir. Annesi Şahande Hanım’ın içi kinle doludur. Kaymakamın ölmesiyle Yusuf’u gezici köy tahsildarlığına vererek oradan uzaklaşmasını sağlayan Şahande Hanım, kızı Muazzez’i de bir içki sofrasında Şahin’in önüne atar.

3. “Kitaptaki kötü karakterler mutlak kötüler, iyi karakterler de mutlak iyilerdir.” Bu açıklamadan yola çıkarak romandaki şahısları iyiler ve kötüler olarak gruplandırınız.

Cevap:



İyiler:  Yusuf, Kaymakam, Mukaddes, Ali.

Kötüler:  Şahende, Hilmi Bey, Şakir, Hacı Etem

4. Romanın temasını ve konusunu belirleyiniz.

Cevap:



Konu: Kuyucaklı Yusuf’un kendisini evlatlık alan Kaymakam’ın kızı Muazzez’le olan aşkı ve onun mutluluğunu çekemeyen ve istemeyen kişilerle verdiği mücadele.

Tema: Toplumda varlıklı insanların fakir insanları ezmesi ve onların üzerindeki baskı ve otoritesi anlatılmaktadır.

5. Metindeki millî, manevi ve evrensel değerler ile sosyal, tarihî ögeleri belirleyiniz.

Cevap: Üvey olmasına karşın Yusuf’un öz evlattan ayırt edilmemesi,  Kaymakamdan sonra evde Yusuf’un sözünün geçmesi, Fes takılması, Kalem’de memurluk yapılması, aşk, sevgi öç alma gibi ögeler vardır.



6. Metindeki ana olayı açıklayarak yan olayların ana olayı destekler nitelikte olup olmadığını söyleyiniz.

Cevap: Yusuf’un Muazzez’e olan aşkı ana olaydır. Aşkı için önüne çıkan engellerin kaldırılması yan olaydır. Yan olaylar ana olayı desteklemektedir.

7.

Küçük Ağa



Anlatıcı: Üçüncü tekil kişi anlatıcı vardır. O yazardır.
Gözlemci Bakış Açısı: Salih oturdu. Küçük Ağa’ya değil, başını yana çevirmiş, duvara bakıyordu
Hâkim Bakış Açısı: Yatağına girdiği zaman ve ilk defa olarak Emine ile Mehmet’i düşündü.

Kuyucaklı Yusuf

Anlatıcı: Üçüncü tekil kişi anlatıcı vardır. O yazardır.
Gözlemci Bakış Açısı: 1903 senesi sonbaharında ve yağmurlu bir gecede Aydın’ın Nazilli kazasına yakın Kuyucak köyünü eşkıyalar bastılar.
Hâkim Bakış Açısı: Yusuf, Kuyucak’ta doğar. Bir gün, köylerini basan eşkıyalar annesini ve babasını öldürür. Kazanın iyi kalpli kaymakamı yapayalnız kalan Yusuf’a acır ve onu evlat edinir.

a. Yukarıdaki tabloda anlatıcıyı, metinlerden örnek vererek belirleyiniz. Cevaplar yukarıdadır.



b. Tabloda bakış açılarının olduğu bölüme metinlerden birer örnek cümle yazınız. Cevaplar yukarıdadır.

8. Okuduğunuz metnin yazarın ünlü eserlerinden birisi olduğunu dikkate alarak yazarın biyografisinden hareketle yazar ile metin arasındaki ilişkiyi değerlendiriniz. Metnin yazarın tanınmasına katkısını belirtiniz.

Cevap: Yazar bu hikayeyi hapiste iken Yusuf adlı birinden dinleyerek kaleme almıştır. Bu metinle yazar çok tanınmıştır.

Bir önceki yazımız olan 9. Sınıf Türk Dili Ve Edebiyatı 136. Sayfa Cevapları Öğün Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.



zvr
BU İÇERİĞİ EMOJİYLE DEĞERLENDİR
HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.