Cevap Yaz
03 Şubat 2020, 08:48
Kardelen
Yönetici

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 172-173-174-175-176-177. Sayfa Cevapları



2020-2021 Eğitim Yılı 5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 172, 173, 174, 175, 176, 177 “6. TEMA OKUMA KÜLTÜRÜ” “Kitabın Serüveni” Etkinlik Cevapları

KİTABIN SERÜVENİ

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 172. Sayfa Cevapları

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

1. Kâğıt ne zaman ve kimler tarafından icat edilmiştir?

CEVAP:  Kâğıt, M.Ö. 105 yılında Çin’de imparatorun danışmanı olarak görev yapan T’sai Lun adında bir saray mensubu tarafından icat edildi.

2. Kâğıdın icadı neden önemlidir? İnsanlık tarihine katkısı nedir?

CEVAP: Kağıdın icadından önce yazı taşa, kemiğe ve deriye yazılıyordu. Bu durum da yazının taşımasını zorlaştırıyordu. ağıdın icadı ile bilgi kolay taşınır bir hale gelmiştir. Böylece yazı yaygınlaşmış ve haberleşme artmıştır. Yazı arttıkça yazma araç ve gereçlerinde gelişmeler olmuştur. Kısaca kağıdın icadı ile medeniyet yeniden doğmuştur.

3. Kâğıt nasıl üretilir? Kısaca anlatınız.

CEVAP: Ağaç kesilir. Kesilen ağaç kütük haline getirilir. Kütüğün kabukları soyulur. Kütük suyun içinde lifler şeklinde küçük parçalar haline getirilir. Daha sonra içine kimyasal maddeler katılır. Bu maddeler sayesinde lifler birbirinden ayrılmaz. Elde edilen hamur beyazlatılır. Elde edilen hamur karıştırıcıya alınır. Burada kalitesini arttırmak için başka maddeler eklenir. Sonra hamur sudan ayrıştırılır ve bir silindir ile sıkıştırılır. Ardından düzleştirilir ve sıcak silindir sayesinde kurutularak kağıt haline gelir.

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 173. Sayfa Cevapları

1.ETKİNLİK

Şiirde geçen aşağıdaki sözcüklerin zıt anlamlılarını verilen boşluklara örnekteki gibi yazınız. Bu sözcükleri birer cümlede kullanınız.

sabahakşam —> Akşamları kitap okumaktan çok hoşlanırım.

yer gök —> Gökteki Ay’ı gördükçe mutlu olurum.

bulmakkaybetmek —> Kalemini kaybettiği için çok üzgün.

tatlıacı —> Yemeklerin acı olmasından pek hoşlanmam.

uzunkısa —> Tatil o kadar kısa ki hiçbir şey anlamadım.

dipdoruk —> Kuzenim dağcı olduğu için daima dağların doruğuna çıkar.

 

2. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiirden hareketle cevaplayınız.

1. Okuduğunuz şiirin kahramanı kimdir?

CEVAP: Upuzun bir kavak ağacıdır.

2. Kahramanın başına neler gelmektedir? Kısaca anlatınız.

CEVAP: Bir sabah testere ile kavak ağacı kesilir. Kendini bir anda makinelerde bulur. Sonra bembeyaz bir kağıt olur. Şimdi bir kitaptır.

3. Şiirin son bölümünde geçen “Sıkıntılı da olsa, / Benimle tatlı geçer / En uzun yolculuklar.” dizelerini yorumlayınız.

CEVAP: Kavak ağacı bir kitap olmuştur. İnsanlar uzun yolculuklarda kitap okurlar. Yolculuk sıkıcı olsa da kitap okuyarak zaman geçirmek insanlara yolculuğun sıkıntılarını unutturur.

4. Sizce, ağaç kitaba dönüşmekten memnun mudur? Bunu şiirdeki hangi ifadelerden çıkarıyorsunuz?

CEVAP: Ağaç memnundur. Şiirde “Yine yapraklarım var. /Yükselir yıldızlara, /Beni seven çocuklar.” dizelerinden mutlu olduğunu çıkarabiliriz.

5. Kâğıt israfıyla ilgili neler düşünüyorsunuz? Açıklayınız.

CEVAP: Kağıdı israf etmek demek ağaçların boşa kesilmesine sebep olmak demektir. Kağıtlar kağıt haline gelene kadar bir ağaç çok fazla işlemden geçmektedir. Bu durumda hem ormanlar azalır hem de bir çok makine çalışır. İş gücü ve kaynakları tüketmiş oluruz. Bir kağıdı boşa harcarken bunları düşünmemiş gerekir.

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 174. Sayfa Cevapları

3. ETKİNLİK

a) Şiirin ana duygusunu belirleyiniz.

ANA DUYGU: Okuduğumuz kitaplar bir zamanlar ağaçtı.

b) Siz olsaydınız şiire nasıl bir başlık koyardınız? Aşağıdaki boşluklara başlık önerilerinizi yazınız.

CEVAP: Ağaçtan Kitaba, Okuduğumuz Ağaçlar, Kitap Olma Hikayem.

 

4. ETKİNLİK

“Kâğıt nasıl üretilir?” adlı videoyu izlerken aşağıda verilen boşlukları kâğıt yapım aşamalarına göre doldurunuz.

Selüloz tabakaları ……..karıştırıcı tanka……… naklediliyor.

Selüloz ile birlikte tanka ……su……. ekleniyor.

…..Selüloz…….. suda eritiliyor.

Kâğıt hamuru işlenirken içine ……..mürekkep……. ekleniyor.

Kâğıt hamuru ….15.…. dakika karıştırılıyor.

Kâğıt hamuru …….kağıt makinesine……… borular ile gönderiliyor.

Basınç ve vakumla kâğıttaki ……..su miktarı yarı yarıya………. düşürülüyor.



Daha sonra hamur ……..kurutma silindirlerine…….. gönderiliyor.

……..Sıcak silindirlerden……… geçen hamur kâğıda dönüşüyor.

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 175. Sayfa Cevapları

5. ETKİNLİK

a) Aşağıdaki cümleleri, karşılarındaki söz sanatlarından uygun olanlarıyla eşleştiriniz.

1. Kişileştirme
2. Benzetme

( 2 ) Arı gibi durmadan çalışıyordu.
( 1 ) Yavrusunu kaybeden kedi üzgün üzgün dolaşıyordu.
( 2 ) Buz gibi suyla yüzümü yıkadım.
( 1 ) Çiçekler, minik kıza masal anlatıyordu.
( 1 ) Kitaplar arkadaş canlısıdır.
( 2 ) Elma gibi kıpkırmızı yanaklarıyla gülücükler saçıyordu.

b) Şiirdeki benzetme ve kişileştirme sanatlarını örnekteki gibi bulunuz.

Göklerde yazılı destan gibisin. —> (Benzetme) Vatan göklerde yazılı destana benzetilmiştir.

O kadar leventsin, fidan gibisin. —> (Benzetme) Vatan fidana benzetilmiştir.

Çiçeksin, bayılır kuşlar kokundan, —> (Benzetme) Vatan çiçeğe benzetilmiştir.

Müjdeler fısıldar Ergenekon’dan: —> (Kişileştirme) Vatan “fısıldamak” eylemiyle insana it bir özellik kazanmıştır.

c) “Kitabın Serüveni” şiirinde benzetme ve kişileştirme sanatlarından hangisi veya hangileri bulunmaktadır? Örnek dizeleri yazınız.

Bir sabah bir testere / Beni de serdi yere. —> Kişileştirme

Kendimi birdenbire / Makinelerde buldum. —> Kişileştirme

Çok şey geçti başımdan… —> Kişileştirme

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 176. Sayfa Cevapları

6. ETKİNLİK

“Kitapsız yaşamak; kör, sağır, dilsiz yaşamaktır.” sözünden hareketle bir konuşma planlayınız. Konuşmanızda ama, fakat, ancak ve lakin gibi geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanmaya çalışınız.

CEVAP: Kitap okuyan insanlar olayları başkalarından farklı algılayabilir. Kitap okuyan kişilerin kelime hazinesi gelişmiştir. Bu nedenle kendilerini doğru ifade edebilirler. Zihin dünyası zengin insanlara baktığımızda onların okumayı çok sevdiğini görürüz. Ancak kitap okumaktan uzak kişiler kendilerini doğru ifade edemezler. Olayları farklı yönleriyle görmeyi başaramazlar. Bu nedenle kitapsız yaşamak; kör, sağır, dilsiz yaşamaktır. Kitap sadece bilgi demek değildir. İnsanı bütünüyle geliştiren bir araçtır.

7. ETKİNLİK

Kendinizi şiirdeki kavak ağacının yerine koyarak duygu ve düşüncelerinizi anlatan bir şiir yazınız. Şiirinize uygun bir başlık belirleyiniz.

MUTLU AĞAÇ

Bir ağaç olsam
Uzunca bir kavak olurdum
Yemyeşil yapraklarımı usulca savurur
Güneşle dost, yağmurla kardeş olurdum.

Bir ağaç olsam
Kesilmekten korkmaz, bir kitap olurdum
Bir çocuğun başucunda sakladığı
Sevdiği, okuduğu masal olurdum.

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 177. Sayfa Cevapları

8. ETKİNLİK

Aşağıdaki yönergeden hareketle defterinize bir hikâye yazınız. Hikâyenizi yazarken yazım kılavuzundan yararlanabilir ve yeni öğrendiğiniz kelimeleri kullanabilirsiniz.

Hikâye Unsurları:
Yer: Bir orman köyü.
Zaman: İlkbahar
Kişiler: Ali (12-15 yaşlarında, öğrenci), Mehmet (40-45 yaşlarında, Ali’nin babası), Ayşe (40-45 yaşlarında, Ali’nin annesi), Zeynep (12-15 yaşlarında, Ali’nin arkadaşı), Hasan (12-15 yaşlarında, Ali’nin arkadaşı)
Olay: Orman köyündeki ağaçların kesilmesi.

ORMANI KORUMAK

Bir ilkbahar sabahı her zamanki gibi Ali, Zeynep ve Hasan kahvaltıdan sonra yürüyüş yapmak üzere ormana gittiler. Hepsinin babası oduncu olduğu için yılın belli dönemlerinde bu orman köyüne gelirlerdi. Burada tanışıp arkadaş olmuşlardı. Ormanın içinden geçerken birkaç adamı ağaç keserken gördüler. Bu durumu oldukça normal karşıladılar. Ancak adamlardan birinin henüz genç olan bir ağacı kesmesi Ali’nin dikkatini çekti. Eve gittiğinde babasına “Babacığım, sen genç ağaçları kesiyor musun?” diye sordu. Babası da”Hayır tabi ki. Her işte kurallar olduğu gibi ormancılıkta da kurallar vardır. Biz ancak yaşlı ağaçları keseriz.” dedi. Ertesi gün yürüyüşe çıktıklarında Ali tekrar o adamları gördü. Ağaçları incelemeden rastgele kesiyorlardı. Ali bu durumu Hasan ve Zeynep’e anlattı. Onlar da kuralları bildiğinden bu konuyu ailelerine söylemeleri gerektiğini düşündü. Akşam yemeği yerlerken Ali babasına iki gündür ormanda görüklerini anlattı. Hasan ve Zeynep de olayı onayladı. Bunun üzerine Ali’nin annesi Ayşe Hanım durumu yetkililere bildirmeyi önerdi. Hep birlikte Tarım ve Orman Bakanlığı başta olmak üzere birkaç yetkili kuruma dilekçe yazdılar. Mehmet Bey oğlunu duyarlılığı için tebrik etti ve ona her zaman doğru işler yapmasını öğütledi.

GELECEK DERSE HAZIRLIK

1. Karikatür nedir? Özellikleri nelerdir? Araştırınız.

CEVAP: Karikatür, herhangi bir insanın, fikrin veya bir olayın resimlendirilerek gülünç şekilde anlatılmasıdır.

  • Karikatürün konusu herkes tarafından anlaşılır şekilde olmalıdır.
  • Güldürüp eğlendirdiği gibi okuyucuları düşündürmelidir.
  • Okuyucuları bilgilendirmeli, olay hakkında haber vermelidir.
  • Kırıcı olmamalı, insanların haklarına saygı göstermelidir.

2. Sevdiğiniz bir karikatürü getiriniz.

karikatür kitap   karikatür



Bir önceki yazımız olan 5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 88-89-90-91-92-93. Sayfa Cevapları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

04 Nisan 2019, 22:18

Abone
Mesaj Sayısı:
Konu Sayısı: 2471

Teşekürler çok işime yaradı.

24 Ocak 2020, 17:18

Abone
Mesaj Sayısı:
Konu Sayısı: 2471

İşime yarayan bir uygulama oldu Ben çok sevdim herkeste Bu siteyi tavsiye ederim Bence denemeden geçmeyin çok faydalı bir site yani bana faydalı oldu oldu mu olmadı mı bilemem Herkese iyi günler dilerim ???

HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Cevap Yaz
DirilişYasal Uyarı
Site İsmi: Diriliş
Forum diriliş Diriliş | Diriliş Forumu
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.