Cevap Yaz
03 Şubat 2020, 09:38
Kardelen
Yönetici

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 234-235-236-237-238-239-240-241. Sayfa Cevapları



2020-2021 Eğitim Yılı 5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241 “8. TEMA DOĞA VE EVREN” “Kar Tanesinin Serüveni” Etkinlik Cevapları

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 234. Sayfa Cevapları

KAR TANESİNİN SERÜVENİ

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

1. En sevdiğiniz yağış türü nedir? Niçin?

CEVAP: En sevdiğim yağış türü kardır. Çünkü kar yeryüzünde bir örtü oluşturur. Etraf bembeyaz görünür ve karla oynamak mümkündür.

2. Yağış türlerinin farklı şekillerde olmasının sebebi ne olabilir?

CEVAP: Yağış türleri ısı, sıcaklık ve basınç değerlerine göre değişmektedir.

3. Yağış türlerinin oluşumuyla ilgili bildiklerinizi anlatınız.

CEVAP: Yağmur bulutlarda bulunan sıvının yoğunlaşması ile meydana gelir. Kar, bulutlarda bulunan nemin soğuk hava dalgası ile karşılaşması durumunda buluttaki nemin sıfır derecenin altına düşmesi ile oluşur. Dolu ise aniden soğuyan bulutların, içerisindeki nemi buz halinde yeryüzüne bırakması ile meydana gelir.

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 237. Sayfa Cevapları

1. ETKİNLİK

Metinde geçen aşağıdaki kelimeleri anlamları ile eşleştiriniz.

237.sayfa cevapları

2. ETKİNLİK

Aşağıdaki cümlelerde koyu yazılan eş sesli (sesteş) kelimeleri farklı anlama gelecek şekilde birer cümlede kullanınız.

İki ay önceydi.
Her gece Ay’ın nasıl göründüğüne bakarım.

Ben Hazar Denizi’nde bir damla suydum.
Onu yüzündeki benden tanıdım.

Sıcak bir yaz günüydü.
Renkli yazmayı sevdiğim için pek çok kalemim var.

Bak, ben kar olmaya başladım bile.
Bu ürünleri satarak epey kâr etmiş.

Tam pencerenin önünden geçerken bir el uzandı.
Duygularımı el ile paylaşacak değilim.

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 238. Sayfa Cevapları

3. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları metinden hareketle cevaplayınız.

1. Çocuk, kar tanesiyle nasıl tanışmıştır?

CEVAP: Çocuk iri bir kar tanesinin savrulduğunu görmüştür. Elini camdan uzattığında kat tanesi eline düşmüştür.

2. Kar tanesinin yavaş yavaş deniz yüzeyinden ayrılıp yükselmesinin sebebi nedir?

CEVAP: Sıcaklık etkisiyle buharlaşması yükselmesinin sebebidir.

3. Kar tanesi yağmura dönüşemeyeceğini duyunca niçin üzülmektedir?

CEVAP: Çünkü kar tanesi yeryüzüne dönmek için yağmur olması gerektiğini düşünmüştür.

4. Sizce metinde hayal ürünü unsurlara yer verilmiş midir? Örnek vererek açıklayınız.

CEVAP: Metinde hayal ürünü unsurlara yer verilmiştir. Örneğin bir su damlası gerçekte konuşamaz, ancak metinde konuşturulmuştur.

5. Metinde anlatılan kar tanesinin oluşum aşamaları ile kar tanesinin gerçek oluşum aşamaları arasında benzerlik var mıdır? Anlatınız.

CEVAP: Benzerlik vardır. Gerçekte de sular buharlaşıp bulut olur. Daha sonra ise yağış gerçekleşir. Metinde de su damlası yükselip bulut olmuş, kar olup yağmıştır.

4. ETKİNLİK

Aşağıdaki görseller kar tanesinin başına gelenleri anlatmaktadır. Görselleri metinden yararlanarak sıraya diziniz.

kar tanesi



5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 239. Sayfa Cevapları

5. ETKİNLİK

Aşağıda verilen bölüme metnin özetini yazınız.

KAR TANESİNİN SERÜVENİ

Bir gün birisi pencereden karı seyrediyormuş. Bir kar tanesi görüp elini uzatmış. Kar tanesi avucuna düşmüş. Kar tanesi bu kişinin karın nasıl oluştuğunu merak ettiğini tahmin etmiş. Bunun üzerine başından geçenleri anlatmış. İki ay önce Hazar Denizi’nde bir su damlasıymış. Çok sıcak bir günde iyice ısınıp hafiflemeye başlamış. Diğer su damlaları ile birlikte yükselip bulut olmuşlar. Gittikçe yükseliyorlarmış ve rüzgar onları bir yerlere götürüyormuş. Artık yağmur olup yağman istiyormuş ama hava çok soğukmuş. Bu nedenle bir süre sonra kar olup aşağı doğru düşmeye başlamış ve bu kişinin avucuna düşmüş. Bu sırada kar tanesi erimiş.

6. ETKİNLİK

Aşağıdaki tabloyu metinden yararlanarak doldurunuz.

Gerçek hayatta karşılaşılabilecek durumlar

  • İnsanın avucuna kar tanesi düşmesi
  • Su damlalarının sıcaklığın etkisiyle buharlaşıp yükselmesi
  • Bulutların yağışa dönüşmesi

Gerçek hayatta karşılaşılamayacak durumlar

  • Kar tanesinin konuşması
  • Bulutun yağmur olmak istemesi
  • Kar tanesinin üşümesi

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 240. Sayfa Cevapları

7. ETKİNLİK

Aşağıda Ankara iline ait 5 günlük hava tahmin raporu verilmiştir. Tabloyu inceleyiniz.

a) Aşağıdaki soruları tabloya göre cevaplayınız.

1. Ailenizle birlikte sıcak ve yağışsız bir günde pikniğe gideceksiniz. Piknik için en uygun gün hangisidir?

CEVAP: Piknik için en uygun gün Cumartesi’dir.

2. Gün içindeki sıcaklık farkının en az olduğu gün hangisidir?

CEVAP: Sıcaklık farkının en az olduğu gün Salı’dır.

b) Örnekte olduğu gibi bir konuşma hazırlayarak tabloyu yorumlayınız. Konuşmanızda kelimeleri anlamlarına uygun kullanınız.

Örnek: 25 Nisan Salı günü Ankara’da en düşük sıcaklığın 0 derece, en yüksek sıcaklığın 13 derece
olacağı tahmin ediliyor. Parçalı bulutlu bir hava bekleniyor.

CEVAP: Ankara’da 26 Nisan Çarşamba günü en düşün sıcaklığın 0 derece, en yüksek sıcaklığın 18 derece olması bekleniyor. Havanın az bulutlu olacağı tahmin ediliyor. 27 Nisan Perşembe günü en düşük sıcaklığın 2 derece, en yüksek sıcaklığın 20 derece olacağı tahmin ediliyor. Parçalı bulutlu bir hava bekleniyor. 28 Nisan Cuma günü en düşük sıcaklık 3, en yüksek sıcaklık ise 21 derece olarak beklenmektedir. Yağışlı bir hava olacağı tahmin ediliyor.

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 241. Sayfa Cevapları

8. ETKİNLİK

Sınıfta üçerli gruplar oluşturunuz. Her grup kar tanesine yeni bir serüven yazacak. Ancak gruptaki 1. kişi hikâyenin başlangıcını, 2. kişi gelişimini, 3. kişi ise sonucunu yazacak. Hikâyenizi tamamladıktan sonra arkadaşlarınıza okuyunuz.

Başlangıç
Çevrenin pek temiz olmadığı bir yerde küçük bir göl vardı. Buradaki su damlacıklarından bir tanesi içinde bulunduğu çamurlu sudan hiç hoşlanmazdı. Temiz olmak tek dileğiydi. Acaba yemyeşil bir ormanın içindeki bir gölde berrak bir su damlası olmak nasıl bir histi? Bu yaz sıcağı da çok bunaltıcıydı onun için. Bir an önce buradan gitmek istiyordu. Belki yağmur olsaydı daha iyi olurdu. En azından çevreyi görme şansı olabilirdi.

Gelişme
Bir gün ne olduysa su damlası terleyerek uyandı. Bir de baktı ki yatağında değil. Birisi onu çekiştiriyordu sanki. Sonra bedeninde bir tuhaflık hissetti. Oldukça hafif hissediyordu. O zaman buharlaştığını anladı. Gökyüzüne çekiliyordu. Önce korktu. Sonra kendisi gibi buharlaşan su damlalarını görünce rahatladı. Gece olduğunda yolculuk yaptılar. Sabah olduğunda ise su damlası sevinçten deliye döndü. Bembeyaz bir bulut olmuştu. Bunu fark ettiğinde o kadar mutlu oldu ki. Birkaç gün tüm dünyayı dolaştılar.

Sonuç
Sonunda çok ama çok soğuk bir ülkeye geldiler. Bir gün bulut soğuğa dayanamadı ve kendini bıraktı. Bunun anlamı bulutun kara dönüşmesiydi. Pek çok kar tanesi aşağıya düşüyordu. Bizim su damlası da mutlu bir şekilde konacağı yeri tahmin etmeye çalıştı. Tam birkaç gün yeryüzünde kalacağını düşünüyordu ki bir göle düşmesiyle erimesi bir oldu. Önce şaşırdı. Ancak sonra etrafına baktı. En derin yerine kadar her yerini görebildiği parlak bir göldü burası. Çok temizdi. Su damlası yeni evini çok sevdi ve bir sonraki yolculuğunu beklemeye başladı.



Bir önceki yazımız olan 5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 88-89-90-91-92-93. Sayfa Cevapları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

07 Mayıs 2019, 19:46

Abone
Mesaj Sayısı:
Konu Sayısı: 2468

Çok güzel olmuş eline salık

HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Cevap Yaz
DirilişYasal Uyarı
Site İsmi: Diriliş
Forum diriliş Diriliş | Diriliş Forumu
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.