Cevap Yaz
18 Şubat 2020, 22:59
Bushra
Yönetici

5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 88-89-90-91-92-93. Sayfa Cevapları



2019-2020 Eğitim Yılı 5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 88, 89, 90, 91, 92, 93 “3. TEMA ERDEMLER” “Püf Noktası” Etkinlik Cevapları

PÜF NOKTASI

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

1. “Sabır acıdır, meyvesi …………………….” atasözünü tamamlayınız.

CEVAP: Sabır acıdır, meyvesi tatlıdır.

2. Tamamladığınız atasözünde ne anlatılmak istenmiştir? Arkadaşlarınızla paylaşınız.

CEVAP: İnsan bir işi yaparken, bir şeyi beklerken sabırlı olmalıdır. Sabırlı olmak bazen çok zordur. Ancak sabır gösterdiğimizde sonunda rahata ereriz.

3. Bulduğunuz deyim hikâyelerinden bazılarını arkadaşlarınıza okuyunuz.

CEVAP:

GÜME GİTMEK: Zamanında yeniçeriler suçluları yakalayıp zindana kapatırlarken “HOOOPPP GÜM” şeklinde nara atarlarmış.Ancak aynı “kurunun yanında yaş da yanar” atasözünde olduğu gibi bazen zindana atılanlar arasında suçu olmayanlar yani masum kişiler de bulunurmuş. İşte halk suçsuz bir vatandaşın zindana atıldığında,günahsız yere hapse götürülüyor anlamında “Adamcağız güme gitti, yazık oldu” demiş.

1.ETKİNLİK

Okuduğunuz metinde aşağıdaki değerlerden hangilerine ulaşılabilir? İşaretleyiniz.

püf noktası

 

2. ETKİNLİK

a) Aşağıdaki kelimelerin anlamlarını metinde geçtiği yerlerden hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu sözlüklerinizden kontrol ediniz.

NİYET

Tahminim: İnsanın içinden geçen düşünce.

Anlamı: Bir şeyi yapmayı önceden isteyip düşünme, maksat.

KUŞKU

Tahminim: Şüphe.

Anlamı: Bir olguyla ilgili gerçeğin ne olduğunu kestirememekten doğan kararsızlık, şüphe.

MENGENE

Tahminim: Demir maşa.

Anlamı: Onarma, işleme, düzeltme vb. işlemlerin uygulanacağı nesneyi sıkıştırıp istenildiği gibi tutturmaya yarayan bir tür alet.

HİZA

Tahminim: İki şeyi karşılıklı düz koymak.

Anlamı: Doğru bir çizgi üzerinde bulunma durumu.

ZANAAT

Tahminim: Meslek.

Anlamı: İnsanların maddeye dayanan gereksinimlerini karşılamak için yapılan, öğrenimle birlikte deneyim, beceri ve ustalık gerektiren iş.

b) Aşağıdaki cümlelerde altı çizili deyimlerin anlamlarını noktalı yerlere yazınız.

* Düşünmekle kalmadı, bilmiş tavırlar takınarak usta olduğunu göstermeye çalıştı.

Anlamı: Belli bir davranış biçimi sergilemektir.

* Küçük çırak, zamanını kollayıp konuyu bir kere daha açmaya çalıştı.

Anlamı: Uygun bir fırsat aramak, işin sırasını beklemektir.

3. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle cevaplayınız.

1. Metinde geçen çırağın kişilik özellikleri nelerdir?

CEVAP: Çırak zeki, cana yakın, çalışkan, sabırsız, dürüst, saygılı ve bilmiş biridir.

2. Usta, dükkân açmak isteyen çırağına niçin izin vermek istemiyor?

CEVAP: Usta çırağının henüz ustalaşmadığını bildiği için ona izin vermiyor.

3. Usta, çırağının hatasını anlaması için ne yapıyor?

CEVAP: Usta, çırağından pişen tabakları fırından çıkarmasını istiyor. Tabaklardaki havaya üfleyip üflemediğini görmek istiyor.

4. Sizce çırak, ustasının sözünü dinleyip sabretseydi olaylar nasıl gelişirdi?



CEVAP: Çırak, sabretseydi zamanı geldiğinde ustası ona dükkan açmasını teklif eder veya kendi dükkanını yaşlandığı için ona verirdi.

5. Ustanın yerinde siz olsaydınız, çırağınıza nasıl davranırdınız?

CEVAP: Ustanın yerinde olsaydım çırağa “olmaz” demek yerine onun öğreneceği çok şey olduğunu söylerdim.

4. ETKİNLİK

“Püf Noktası” metninin özetini yazınız.

CEVAP: Cam ustasının yanında çalışan bir çırak artık kendi dükkanını açması gerektiğini düşünür. Ustasına bunu söylediğinde ustası ona “olmaz” der. Birkaç kereden sonra ustası çırağından, tabakları fırından çıkarmasını ister. Çırak tabağı tezgaha koyduğunda kırılır. Bunun üzerinde usta tabağı çıkardığında tezgaha koymadan önce üfler. Böylece tabak kırılmaz.

5. ETKİNLİK

Okuduğunuz metnin konusunu ve ana fikrini yazınız.

KONU: Sabrın önemi

ANA FİKİR: İnsan bilmediği şeyleri sabır ile öğrenir.

6. ETKİNLİK

a) Aşağıdaki paragrafları okuyunuz ve soruyu cevaplayınız.

– Yukarıdaki paragraflarda olaylar kimin ağzından anlatılmaktadır? Yazınız.

Püf Noktası: 3. tekil kişi (Tanrısal bakış açısı)

Hişt Hişt: 1. tekil kişi (Kahraman bakış açısı)

b) Aşağıdaki kutuları “Püf Noktası” hikâyesine göre doldurunuz.

ANLATICI:  3. tekil kişi (Tanrısal bakış açısı)

KİŞİLER: Cam ustası, çırak.

YER: Cam ustasının dükkanı.

ZAMAN: Bilinmeyen bir zaman.

OLAY ÖRGÜSÜ: 

  1. Çırağın mesleği öğrenme çabası
  2. Çırağın dükkan açma isteği
  3. Çırağın fikrini ustasına söylemesi
  4. Ustanın çırağın isteğini geri çevirmesi
  5. Çırağın isteğini tekrarlaması
  6. Ustanın çıraktan tabakları fırından çıkarmasını istemesi
  7. Çırağın tabağı çıkarması ve tabağın kırılması
  8. Ustanın tabağı çıkarıp üflemesi ve tabağın sağlam olması

7. ETKİNLİK

Büyüklerimiz niçin bizlere öğüt verirler? Onların verdiği öğütleri dikkate alır mısınız? Niçin? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

CEVAP: Büyüklerimizin hayattaki tecrübeleri bizden daha fazladır. Bu nedenle bazı konularda bizim bilmediğimiz şeyleri bilirler. Her şeyi yaşayarak öğrenemeyiz. Başkalarının yaşadıklarından ders çıkarmak da önemlidir. Bu nedenle büyüklerimiz bizlere yaşadıklarından öğrendiklerini anlatırlar. Biz de onları dinleyerek yaşamımıza yön veririz. Büyüklerimizin verdiği öğütler bu nedenle bizim için çok önemlidir.

8. ETKİNLİK

a) Aşağıda verilen metni, yazarın kullandığı deyim ve atasözlerine dikkat ederek okuyunuz.

b) Siz de aşağıda verilen konulardan birini seçerek seçtiğiniz konu ile ilgili bir hikâye yazınız. Hikâyenizde daha önce öğrendiğiniz atasözü ve deyimleri de kullanmaya özen gösteriniz. Yazınıza başlamadan önce hikâyenize ait unsurları aşağıdaki kutucuklara yazınız.

KISACA OLAY ÖRGÜSÜ: Öğretmenin ödev vermesi, Yağmur’un Damla ile konuşması, Su’nun Yağmur ve Damla ile konuşması, ödevi birlikte yapmaları.

KONU: Yardımlaşma

KİŞİLER: Ercan Öğretmen, Yağmur, Damla, Su.

YER: Sınıf, sokaklar.

ZAMAN: Mart ayı.

ÖDEV BİRLİĞİ

Sosyal Bilgiler öğretmeni Ercan Bey, öğrencilerinden çevre kirliliği konusunda araştırma yapmalarını, bu araştırmaları sunmalarını ister. Birkaç gün sonra henüz kimse ödeve başlamamışken Yağmur sınıf arkadaşı Damla’ya ödevi birlikte yaparlarsa daha güzel bir sunum hazırlayabileceklerini önerir. Damla bu duruma çok sevinir. Bir elin nesi var iki elin sesi var diye düşünür. O gün Yağmur’un evinde ödeve başlarlar. Ertesi gün teneffüste arkadaşları Su, onlardan ödev konusunda öneri isterler. Bunun üzerine Su da onlara katılır. Üçü birlikte Ercan Öğretmen’in yanına giderler ve ödevi birlikte sunmak için izin isterler. Ercan Öğretmen izin verir. Bir araya gelip konuşurlar. Öncelikle işe fotoğraf çekerek başlarlar. Mart soğuğuna rağmen sokaklarda dolaşarak egzoz ve baca dumanlarının, yerlerdeki çöplerin fotoğraflarını çekerler. Daha sonra da görev dağılımı yaparlar. Yağmur sunumun yazı ve resimlerini hazırlayacaktır. Damla bu yazı ve resimleri bilgisayar ortamına aktaracaktır. Ve Su da çevre kirliliği ile ilgili afişler hazırlayacaktır. Sunum günü gelip çattığında üçü birlikte ödevlerini öğretmenlerine ve arkadaşlarına sunarlar. Öğretmenleri onları tebrik eder, arkadaşları da alkışlar. Öğretmen sınıfa dönerek “Bakın, birlikten kuvvet doğar. Bu arkadaşlar bir arada ne güzel bir ödev hazırlamışlar.” der.



Bir önceki yazımız olan 5. Sınıf Türkçe Çalışma Kitabı 164. Sayfa Cevapları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

28 Kasım 2018, 20:04

Abone
Mesaj Sayısı:
Konu Sayısı: 2464

ne güzel yapmışsın ellerine sağlık bilmediklerimi buradan baktım çok teşşekkürler

18 Aralık 2018, 22:52

Abone
Mesaj Sayısı:
Konu Sayısı: 2464

Gerçekten ellerine sağlık çok güzel olmuş bende ödevimi burdan baktim

04 Kasım 2019, 18:10

Abone
Mesaj Sayısı:
Konu Sayısı: 2464

Çok güzel olmuş tebrikler

HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Cevap Yaz
DirilişYasal Uyarı
Site İsmi: Diriliş
Forum diriliş Diriliş | Diriliş Forumu
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.