Cevap Yaz
04 Şubat 2020, 07:00
Yuri
Yönetici

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 183-184-185-186. Sayfa Cevapları Anıttepe Yayıncılık



2020-2021 Öğretim Yılı 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Anıttepe Yayınları 6. Tema SAĞLIK VE SPOR Sayfa 183, 184, 185, 186 “Tavşan İle Kaplumbağa” Dinleme Metni Etkinlik Cevapları

 

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Anıttepe Yayınları 183. Sayfa Cevapları

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

1. Spor karşılaşmalarında tuttuğunuz takımın yenmesi veya yenilmesi sizde hangi duygulara neden oluyor?

CEVAP: Tuttuğum takım yenince seviniyorum, yenildiğinde ise üzülüyorum. Çünkü her zaman başarılı olmasını isterim.

2. Sevdiğiniz spor dalı hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.

CEVAP: MASA TENİSİ

Masa Tenisi iki veya dört kişi tarafından küçük ahşap raket ve boş plastik topla oynanan kapalı salon oyunudur.
Oldukça yaygın olarak hemen hemen dünyanın her yerinde oynanır. İlk zamanlar ping-pong adı ile Avrupa ve ABD’de yayılmıştı. Ancak Birinci Dünya Savaşından sonra bu isim masa tenisi olarak değiştirildi ve milletlerarası standart bir oyun haline getirildi. Masa tenisi, sporcuların fiziki güç ve kondisyonlarının ortaya konduğu atak, devamlı çalışma isteyen bir spor dalı olarak özellikle gençler tarafından sevilip çok oynanmaktadır.

1. ETKİNLİK

“Tavşan ile Kaplumbağa” metnini dinlerken öğretmeniniz “Yavru kaplumbağanın yarışa başladığı bölüm”de CD’yi durduracaktır. Bu bölümden sonra olaylar nasıl gelişmiş olabilir? Yazınız. Dinleme sürecinden sonra tahminlerinizi değerlendiriniz.

CEVAP: Yavru kaplumbağa tepeye giderken bir süre sonra tavşan da yola çıkar. Ardından hızla koşan tavşanın ayağı takılır ve düşer. Ayağı ağrıdığı için yavaşlar ve yarışı yavru kaplumbağa kazanır.

2. ETKİNLİK

Dinlediğiniz metindeki kahramanların davranışlarını arkadaşlarınızla tartışınız. Kendi aranızda rol seçimi yaparak metni sınıfta canlandırınız.

CEVAP:  Yavru kaplumbağa oldukça cesur bir şekilde davranmış ve tavşandan korkmamıştır. Tavşan ise kendini beğenmişlik yaptığı için yarışı kaybetmiştir.

3. ETKİNLİK

a) Aşağıdaki deyimleri anlamları ile eşleştiriniz.

1. Hiç umulmayan, beklenmeyen bir şeyin görülmesi karşısında şaşırmak.
2. Düşünebilecek duruma gelmek, aklı başına gelmek.
3. Kendini tutamayıp yapmak.

CEVAP: 3 – kendini alamamak    1 – gözlerine inanamamak   2 – kendine gelmek

b) Anlamını öğrendiğiniz deyimleri birer cümlede kullanınız.

  • Bu resme bakmaktan kendini alamıyordu.
  • Onu okulun kapısında görünce gözlerime inanamadım.
  • İlacın etkisi sona erince kendine geldi.

4. ETKİNLİK

a) Dinlediğiniz metindeki tavşan ve kablumbağanın özelliklerini yazınız.

Tavşan: Kendini beğenmiş, şımarık, kibirli, rakibine saygısız.

Kaplumbağa: Öz güvenli, cesur, mantıklı, anlayışlı ve saygılı.

 

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Anıttepe Yayınları 184. Sayfa Cevapları

b) Metindeki hayvanlardan hangisinin davranışını uygun görmüyorsunuz? Neden?

CEVAP: Tavşanın davranışını uygun görmüyorum. Çünkü, tavşan kibirli davranmakta ve herkesi küçümsemektedir. Kibri yüzünden yarışı kaybetmiştir.

c) Metindeki hayvanlardan hangisinin davranışını uygun görüyorsunuz? Neden?

CEVAP: Yavru kaplumbağanın davranışını uygun görüyorum. Çünkü, tavşandan çekinmemiş ve yarışmaktan kaçmamıştır. Yarışı kazandıktan sonra da tavşanla alay etmek yerine ona öğüt vermiştir.

5. ETKİNLİK

Dinlediğiniz metne, yeni bir başlık öneriniz.

CEVAP: KENDİNİ BEĞENMİŞLİĞİN SONU

6. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metne göre cevaplayınız.

1. Kaplumbağa, tavşana ne teklif etmiştir?

CEVAP: Yarışmayı teklif etmiştir.

2. Tavşan bu teklifi nasıl karşılıyor?

CEVAP: Tavşan yavru kaplumbağaya alayla yarışa başlamasını söylüyor.

3. Yarışı kim kazanıyor? Bu yarışı kazanmasının sebebi nedir?

CEVAP: Yarışı yavru kaplumbağa kazanıyor. Çünkü, gözlerini kapatınca uyuyakalıyor.

4. Bu olaydan nasıl bir sonuç çıkardınız?

CEVAP: Kibirli olmak ve başkalarını küçümsemek kişiye kaybettirir.

5. Bir insanın başarılı olabilmesi için nasıl davranması gerekir? Örnekler vererek açıklayınız.

CEVAP: Bir insanın başarılı olabilmesi için her zaman alçak gönüllü olması gerekir. Kişi bilgisinin çok olduğunu sandığında çalışmayı bırakır. Bu nedenle her zaman kibirden uzak durmalıdır. Örneğin; bir sınava hazırlanırken “Nasıl olsa kazanırım” dersek çalışmayı bırakırız ve başarılı olamayız. Bunun yerine “Öğrenecek çok şey var” demek gerekir.

7. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları cevaplayınız.

1. Dinlediğiniz metinde hayvanlar arasında geçen bir olay anlatılmaktadır. Metinde anlatılanlarla günlük hayatta karşılaşabilir miyiz?



CEVAP: Karşılaşamayız. Çünkü, bu metinde yaşananlar hayal ürünüdür. Gerçek hayatta kaplumbağalar ve tavşanlar insan gibi konuşamaz ve yarışmaya karar veremezler.

2. Bu metin, gerçek hayattan mı alınmıştır yoksa kurgu mudur? Açıklayınız.

CEVAP: Kurgudur. Metnin kahramanları arasında geçen konuşmalar ve yaşananlar hayal ürünüdür.

3. Bu metnin varlık kadrosunu yazınız.

CEVAP: Tavşan ve yavru kaplumbağa.

8. ETKİNLİK

Aşağıdaki kelimelerden birini seçiniz. Seçtiğiniz kelimeyi kullanarak bir konuşma yapınız.

CEVAP: AZİM

Hayatta her zaman kolaylıklar olmaz, zorluklar da olur. Önemli olan zorlukların kendisi değil, bu zorluklarla mücadele etmeyi istememizdir. Unutmamak gerekir ki en tatlı başarılara büyük engelleri aştığımızda ulaşırız. Bu nedenle bir sorun karşısında ümitsizliğe düşmeden çalışmamız gerekir. Azim ve gayretle çalışan kişi eninde sonunda hedefine ulaşır. Sonbahar geldiğinde ağaçlar yapraklarını döker. Hiçbir ağaç bu yüzden yaşama küsmez. İlkbahar geldiğinde aynı ağaç yine yeşile bürünür. Ağacın azmi bize örnek olmalıdır. Kötü günü aşıp iyi güne ulaşmanın yolu azimle çalışmaktır.

 

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Anıttepe Yayınları 185. Sayfa Cevapları

9. ETKİNLİK

a) Aşağıdaki kelimelere istenilen eki getiriniz ve kelimeyi tekrar yazınız.

  • bilme -yor → bilmiyor
  • bekle -yor → bekliyor
  • söyle -yor → söylüyor
  • anlatma -yor → anlatmıyor

b) Bu kelimelerin ek almadan önceki son harfi nedir?

CEVAP: -a/-e’dir.

c) Bu kelimelere hangi ek getirilmiştir?

CEVAP: -yor eki, yani şimdiki zaman eki getirilmiştir.

ç) Bu kelimelere ek getirildiğinde kelimede nasıl bir değişiklik olmuştur?

CEVAP: “e” harfi “i”ye, “a” harfi “ı”ya dönüşmüştür. Yani bu ünlülerde daralma olmuştur.

10. ETKİNLİK

a) Aşağıdaki cümlelerde ünlü daralmasının olduğu kelimeleri işaretleyiniz.

•Dedemin bana anlattığı o iki çocuğun yaşam öyküsünü bir türlü unutamıyorum.
•Göçmen kuşlar havaların ısınmasıyla yurdumuza dönmeye başlıyor.
•Senin bu şiiri okuyacağını bilmiyordum.
•Yemyeşil doğayı, masmavi gökyüzünü özlüyoruz.
•Gençler, projede tarım alanlarını sulama sorununa çözümleri dinliyor.

b) Siz de ünlü daralmasına örnek üç cümle yazınız.

  • Söylediklerini çok iyi anlıyorum.
  • Bildiğim kadarıyla aynı evde yaşıyor.
  • Çocuğun elindeki kesik kanıyor.

11. ETKİNLİK

Aşağıdaki cümlelerde yay ayraçla belirtilen yerlere uygun noktalama işaretlerini yazınız.

Bu alaylı konuşma kaplumbağayı sinirlendirir ( . ) Fakat sinirlendiğini belli etmeksizin güler. Sonra da ( : ) ( ) Çok tuhafsın ( . ) ( ) der ( . ) ( ) Yavaş hareket ettiğimi de kim söylüyor ( ? ) ( )

12. ETKİNLİK

a) Konusu azim ve kararlılık olan bir fabl yazınız. Fablınızda aşağıda verilen atasözleri ve özdeyişlerden uygun olanını kullanınız.

Açık ağız aç kalmaz.
Akan su yosun tutmaz.
Er olan ekmeğini taştan çıkarır.
Charles Hale: Düşünürken dikkatli, uygularken kararlı olun.
Hz. Ali: Azim ve sebat, insanların en büyük yardımcısıdır.

 

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Anıttepe Yayınları 186. Sayfa Cevapları

CEVAP: Azim ve Kararlılık İle İlgili Fabl Örneği

KAPLANIN AZMİ

Bir anne kaplan dört yavru kaplan dünyaya getirmiş. Ancak bunlardan bir tanesi diğerlerinden daha küçük ve çok hastaymış. Onu görünce “Bizim dünyamızda zayıfa yer yok. Seni evladım olarak kabul etmiyorum. Kendi başının çaresine bak.” demiş. Yavru kaplan oradan uzaklaşmış ve bir mağaraya sığınmış. Bir gün çok güçlü bir kaplan olacağına dair kendine söz vermiş. Devamlı avlanıyor ve koşu antrenmanları yapıyormuş. İyice büyümüş. Bir gün bir kaplanın iki aslan tarafından sıkıştırıldığı görmüş. Aslanlarla boğuşmuş ve onları korkutup kaçırmış. Kaplan ona dönüp “Sen benim zayıf kardeşime çok benziyorsun. Yoksa o musun?” demiş. Bizimki de kardeşini tanımış. Sonra ona yıllar boyunca neler yaptığını anlatmış. Ona kendi yiyeceklerini vermiş. “Görüyorsun ya, yıllarca durmadan çalıştım. Akan su yosun tutmaz diye boşuna dememişler. Azimle çalışmanın karşılığını aldım.” demiş.

b) Yazma süreci tamamlandıktan sonra yazınızı aşağıdaki ölçeğe göre değerlendiriniz.

ölçme değerlendirme

BİR SONRAKİ DERSE HAZIRLIK

Konusu iyilik olan Türk ve dünya masallarından örnekler bularak sınıfa getiriniz.

CEVAP: ÜÇ İNSAN

Bir fıçının içine bir karınca düşmüş.
Fıçının başına bir insan gelmiş. Karıncayı görmüş.
— Ne işin var senin burada? demiş, karıncayı ezmiş yok etmiş.
Fıçının başına bir insan gelmiş. Karıncayı görmüş.
— Kimseye zararın yok sevimli hayvan, hadi fıçıda yaşa, demiş.
Fıçının başına bir insan gelmiş. Karıncayı görmüş.
Fıçının içine biraz şeker serpmiş karınca yesin diye.
Bu üç insan kim mi?
Birincinin ismi: Bencillik
İkincinin ismi: Hoşgörü
Üçüncünün ismi: İYİLİK



Bir önceki yazımız olan 5. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 88-89-90-91-92-93. Sayfa Cevapları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

Etiket: 5 sınıf türkçe 186 cevapları
26 Şubat 2020, 20:57

Abone
Mesaj Sayısı:
Konu Sayısı: 2472

Çok teşekkürler türkçe konularını çok güzel anlatmışsınız artık buradan kontrol edeceğim

HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Cevap Yaz
DirilişYasal Uyarı
Site İsmi: Diriliş
Forum diriliş Diriliş | Diriliş Forumu
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.