Cevap Yaz
07 Ekim 2019, 10:02
Mehmet Akif
Yönetici

6. Sınıf Başak Yayınları Türkçe Çalışma Kitabı 142-143-144-145-146-147-148-149. Sayfa Cevapları



6. Sınıf Başak Yayınları Türkçe Çalışma Kitabı Sayfa 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149 “Neyi Ne Zaman Niçin Merak Ederiz” Metni Etkinlik Cevapları

NEYİ NE ZAMAN NİÇİN MERAK EDERİZ

142. Sayfa

1. ETKİNLİK

Aşağıdaki sözleri düşünerek, “bilgi” kavramını tartışalım. Tartışırken aşağıdaki sorulardan hareket edebiliriz.Aşağıdaki sözleri düşünerek, “bilgi” kavramını tartışalım. Tartışırken aşağıdaki sorulardan hareket edebiliriz.

“Bilginin efendisi olmak için çalışmanın uşağı olmak şarttır.” Balzac (Balzak)
“Bilgi güçtür.” Bacon (Beykın)

• Bilginin efendisi olmak ne demektir?

Cevap: Çok bilgiye sahip olmak

• Bir insan bilgiye nasıl sahip olur?

Cevap: Araştırarak, merak ederek.

• Bilgi insanı nasıl güçlü kılar/yapar?

Cevap: Bilgi güçtür.Bu nedenle bilgiye sahip olanlar daha fazla güçlüdürler.

• Bilgiye sahip olmak insanlığa neler kazandırır/neler katar?

Cevap: İnsanlığın gelişmesine, ilerlemesine ve olgunlaşmasına katkı sağlar.

2. ETKİNLİK

Metinden seçilen ve aşağıda sunulan cümlelere odaklanalım. Altı çizili ifadelerin cümleye kattığı anlamı göz önünde bulundurarak kendi ifadelerimizle cümlelerden ne anladığımızı yazalım.

Yaptığım şeyde hiçbir katkı yoktu. Yalnızca bir derleme. Çok sıkıcı. Hiç içime sinmedi. Oysa ben heyecanlı ve yaratıcı şeyler yapmayı severim.

Cevap:

Yaptığım şeyde hiçbir katkı yoktu. Yalnızca bir derleme. Çok sıkıcı. Hiç içime sinmedi. Oysa ben heyecanlı ve yaratıcı şeyler yapmayı severim.
Benim Çıkardığım Anlam: Kişi, yaptığı işten hoşnut değildir. Daha yaratıcı işler yapmak yerine bu işi yaptığı için pişmandır.

Bir yandan da kanepede uzanmış göz ucuyla televizyon izliyordum.
Benim Çıkardığım Anlam: Kişi televizyondaki programa dikkat etmiyor, vakit ge.irmek için öylesine bakıyordur.

Önerime karşı çıkacağını sanmam. Öğretmenimiz çok açık fikirli birisidir. Düşüncelerimize değer verir.
Benim Çıkardığım Anlam: Öğretmen her türlü fikre ve düşünceye eleştirmeden ilgiyle yaklaşmaktadır.

143. Sayfa

3. ETKİNLİK

Metni okurken anlamını bilmediğim şu sözcüklerle karşılaştım.

Sözcük: Buluş
Anlamı: Bulma işi

Sözcük: Proje
Anlamı: Gerçekleştirilmesi istenen tasarı

Sözcük: Tanım
Anlamı: Bir kavramın niteliklerini eksiksiz olarak belirtme veya açıklama, tarif.

Sözcük: Bilim
Anlamı: Evrenin veya olayların bir bölümünü konu alarak seçen, deneye dayanan yöntemler ve gerçeklikten yararlanarak sonuç çıkarmaya çalışan düzenli bilgi, ilim.

Sözcük: Araştırıcılık
Anlamı: Araştırmacılık, araştırma yapmak

144. Sayfa

4. ETKİNLİK

Atasözleri ve özdeyişler öğrenelim.

1. Öncelikle sözlüklerimizden atasözü ve özdeyişlerin anlamlarına bakalım ve ikisinin arasındaki anlam ayrımına dikkat edelim.
2. Ardından metni dikkatlice gözden geçirerek metinde geçen atasözü ve özdeyişleri bulalım.

Cevap: karşı çıkmak, harekete geçmek, her taşı kaldırmak

3. Şimdi sıra bizde, “merak” ve “merak etmek” ifadeleriyle ilgili üçer tane atasözü ve özdeyiş bulalım.

Cevap:
MERAK:
Merak insanı mezara sokar.
At görür aksar, su görür susar.
Merak sarmak
MERAK ETMEK:
Merak getirmek
Meraka düşmek
İnsanın başına ne gelirse meraktan gelir.



4. Aşağıdaki tabloya not ettiğimiz tüm ifadelerin yanına bu sözlerden ne anladığımızı yazalım.

ATASÖZÜ

Cevap: Merak insanı mezara sokar.

ÖZDEYİŞ

Cevap: Merak sarmak

145. Sayfa

5. ETKİNLİK

Okuduğumuz metinden yararlanarak aşağıdaki soruları yanıtlayalım.

Çocuk, öğretmeninin verdiği ödevi neden değiştirmek istemiştir? Nasıl bir ödev yapmaya karar vermiştir?

Cevap: Yaptığı tek şey hazır bilgileri derlemek olduğu için ödevini değiştirmek istemiştir ve tamamen araştırma yapacağı bir ödev konusu seçmeye karar vermiştir.

Kahramanın babası ona, “Bilgi, araştırarak elde edilir değil mi?” diyor. Babanın bu sözünü açıklayalım. Sizce bilgi başka hangi yollarla edinilir?

Cevap: Bilgi araştırılarak ve gezerek elde edilir.

Baba ve çocuk, “bilim” kavramını nasıl tanımlamıştır? Bu tanımlardan da yararlanarak sen “bilim” kavramını nasıl tanımlardın? (Sözlük, ansiklopedi ve Genel Ağ ortamındaki diğer kaynaklardan da yararlanabilirsiniz.)

Cevap: İnsanlığa yeni ve kanıtlı bilgiler sunan alandır.

146. Sayfa

Metne göre çocuk, “Neyi, ne zaman, niçin merak ederiz?” sorusunu nasıl yanıtlamıştır?

Cevap: Merak, bilinmeyeni aramaktır olarak yanıtlamıştır.

Metne göre, çocuk, “bilim insanlarının hangi ortak özelliklerini” bulmuştur. Sence bilim insanlarını, diğer insanlardan ayıran özellikler nelerdir? Bilim insanlarının ortak özellikleri neler olabilir?

Cevap: Tüm bilim insanlarının meraklı ve araştırmacı olduğu özelliğini bulmuştur.

147. Sayfa

6. ETKİNLİK

Cevap:

Görselleri yorumlayalım.

Birinci resimde bir çocuk kitap okumaktadır. Başının üzerindeki gemi, kale, füze, güneş, astroid gibi görsellerden kitabın bir macera kitabı olduğunu anlayabiliriz. Kitapların insanı maceradan maceraya götürdüğü anlamı çıkarılabilir.

İkinci resimde bir kadın elindeki kitabı bir fener gibi kullanarak karanlık yolu aydınlatmaktadır. Buradan kitapların bilinmeyen şeylere ışık tuttuğu, insanı bilgisizlikten kuratararak aydınlık bir yaşam sürdürdüğü anlamını çıkarabiliriz.

Üçüncü resimde bir çocuğun kitaplar üzerine çıkarak pencereden baktığını görüyoruz. Buradan kitap okumanın insanları ulaşamayacağı şeylere ulaşır hale getirebileceği anlamını çıkarabiliriz.

148. Sayfa

7. ETKİNLİK

İyelik ekleri, eklendiği sözcüğe sahiplik anlamı kazandıran eklerdir. Sadece isimlere (adlara) gelir.
NOT: Belirtme hâli eki olan -i/-ı ile 3. teklik şahıs iyelik eki olan -i/-ı karıştırılmamalıdır.

Belirtme hâli eki -i: Feneri kapatıp yattım.

İyelik eki -i: El feneri yeniymiş. (Onun el feneri)

Okuduğumuz “Neyi, Ne Zaman, Niçin Merak Ederiz?”adlı metinden alınmış olan aşağıdaki cümlelerde iyelik eki almış olan sözcükleri bulalım. Yandaki kutucuğa iyelik ekini ayırarak yazalım.

Hiç içime sinmedi.

Sözcük + Ek: iç-(i)-me

Ödevim bana ait olmalı.

Sözcük + Ek: ödem-im

Birden aklıma parlak bir fikir geldi!

Sözcük + Ek: aklı-ma

Ertesi gün öğretmenimle konuştum.

Sözcük + Ek: öğretmen-im-le

İyi ama bunun benim projemle ne ilgisi var?

Sözcük + Ek: proje-m-le

Evren hakkındaki bilgimiz artıyor.

Sözcük + Ek: bilgi-miz

Arkadaşların sunumlarını dinledikçe ilgim arttı.

Sözcük + Ek: ilgi-m / arkadaş-lar-ın / sunum-lar-ı-nı

149. Sayfa

8. ETKİNLİK

Gerçek nadiren ortadadır.” (F. Bacon) sözüne odaklanalım. Ardından aşağıdaki görsel eşliğinde “merak duygusunun”Gerçek nadiren ortadadır.” (F. Bacon) sözüne odaklanalım. Ardından aşağıdaki görsel eşliğinde “merak duygusunun”
• yaşamımıza neler kattığını,
• bu duygunun olmayışı ya da eksikliği durumunda insanlığın ve insan yaşamının nasıl olabileceğini düşünelim.
Düşüncelerimizi kısa kısa maddeler hâlinde not alalım. Bu ön hazırlık sonrası aşağıdaki, görsel odağında kısa bir deneme yazmaya çalışalım.

Cevap: Her zaman her gerçek ya da her bilgi ortada değildir. İnsanlar gerçeği ancak araştırarak ve arayarak bulurlar.



Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 56-57-58-59-60-61-62-63. Sayfa Cevapları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Cevap Yaz
DirilişYasal Uyarı
Site İsmi: Diriliş
Forum diriliş Diriliş | Diriliş Forumu
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.