Cevap Yaz
10 Eylül 2019, 20:32
necla
Yönetici

6. Sınıf Başak Yayınları Türkçe Çalışma Kitabı 237-238-239-240-241-242 . Sayfa Cevapları



6. Sınıf Başak Yayınları Türkçe Çalışma Kitabı Sayfa 237, 238, 239, 240, 241, 242 “Türküler Dolusu” Metni Etkinlik Cevapları

237. Sayfa

1. ETKİNLİK

Şiirde geçen ve anlamını bilmediğimiz sözcüklerin anlamlarını sözlükten bakıp karşılarına yazalım. Birkaç sözcük aşağıda verilmiş. Diğerlerini de biz yazalım.

Cevap:

2. ETKİNLİK

Şair, aşağıdaki ifadeler yoluyla ne anlatmak istiyor? Ne anladığımızı karşısına yazalım.

Cevap:

238. Sayfa

3. ETKİNLİK

Şiirde kimi dizeler bize köy türkülerinin özelliklerini işaret ediyor. Dizeyi okuyup karşısına köy türkülerinin özelliklerini yazalım.

Cevap:

239. Sayfa

4. ETKİNLİK

Okuduğumuz şiirden yararlanarak aşağıdaki soruları yanıtlayalım.

Şair, köy türküsü duyunca kendi şairliğinden neden utanmaktadır?

Cevap: En güzel şiirlerin köy türkülerinde olması ve dilinin arılığını köy türkülerinden öğrendiği için.

Şair, gerçek şiiri, nerede buluyor?

Cevap: Köy türkülerinde bulmuş.

Şairin türkülere olan tutkunluğunu hangi dizelerden anlıyoruz?

Cevap:

Ah bu türküler
Türkülerimiz
Ana sütü gibi candan
Ana sütü gibi temiz.
Türkülerde tüter dağ dağ yayla yayla
Köyümüz, köylümüz, memleketimiz.
Ah bu türküler köy türküleri
Dilimizin tuzu biberi.
Memleket ahvalini onlardan sor
Kitaplarda değil, türkülerde ara Yemen’i

“Kitaplarda değil, türkülerde ara Yemen / Öleni, kalanı, gidip gelmeyeni /
Ben türkülerden aldım haberi.” dizelerinde türkülerin hangi yönüne vurgu yapılmaktadır?

Cevap: Türkülerin toplumun yaşadığı olayları da dile getirme özelliği olduğu.

240. Sayfa

Şair, şiir boyunca hangi duyguyu öne çıkarmaktadır? Başka bir deyişle şiirin ana duygusu nedir?

Cevap: Türkülerin dilinin arılığı, türkülerin güzelliği, türkülere olan sevgisi.

5. ETKİNLİK

Anadolu halkı, aşklarını, üzüntülerini, sevinçlerini; savaşları, zaferleri, yıkımları, şenlikleri; doğumları, ölümleri; kısaca tüm duygularını köy türküleri yoluyla anlatmıştır. Her türkünün bir öyküsü vardır. Tıpkı kilimler gibi… Biz de bir türkü seçelim ve onun öyküsünü araştıralım. Araştırmamızı sunalım.

ARAŞTIRMA VE SUNUM PLANI

Araştırmamızı, sınıfta arkadaşlarımıza ve öğretmenimize sunacağız. Hazırlık yapalım ve aşağıdaki hususlara dikkat edelim:



Araştırmamız için, büyüklerimizden, kütüphaneden ve çevrim içi kaynaklardan yararlanalım.
Araştırmamızı sunmak için teknolojiden yararlanalım (Örneğin sunu programı kullanalım ve sunumumuza video, görsel ekleyelim.).
Sunumunuzu 10 dakikayı geçmeyecek biçimde planlayalım.
Sunumumuz için önceden çalışalım, deneme yapalım (sınıf arkadaşlarımıza nasıl hitap edeceğimiz; hangi cümleleri ve sözcükleri seçeceğimiz; sunuyu nasıl bitireceğimiz vb. konularda).
Sunumumuza seçtiğimiz türküyü dinleterek başlayalım.
Sunu sonrasında gelen soruları yanıtlayalım.
Gelen soruları not alalım ve düşüncelerimizi topladıktan sonra yanıt verelim.

Cevap:

Bitlis Türküsü

Bu Türkü aslında bir ağıtdır, Rus işgalin’den sonra Bitlis’de her yer harabeye döner. Savaş sırasın’da kaçan bir Baba oğul, düşmanın geri çekilmesin’den sonra Bitlise geri dönmeye karar verirler. Bir rivayete göre Dideban Dağına kadar ulaştık’dan sonra Babası oğlunu önden yollar ve Şehir’de halen yaşayanlar varmı diye bakmasını ister. Oğlu bir süre sonra geri döner ve uzak’dan babasına seslenir :” Baba beş minare’den başka hiç birşey kalmamış.”
Baba bunu duyduğun’da o kadar çok üzülür ki yere çöker ve ağıt yakmaya başlar: “Bitlis’te beş minare, beri gel oğlan beri gel, Yüreğim dolu yare, beri gel oğlan beri gel.

241. Sayfa

6. ETKİNLİK

Yabancı kökenli sözcüklerin Türkçe karşılıklarını bulmaya devam ediyoruz. Aşağıdaki sözcüklerin Türkçe karşılıklarını grup arkadaşlarımızla bulup, Türkçelerinin geçtiği anlamlı cümleler kuruyoruz. Cümleleri sınıf arkadaşlarınızla paylaşmayı unutmayalım.

Cevap:

Star :yıldız
download :yükleme
şov :gösteri
driver :sürücü
illegal :yasal olmayan
trend :moda
exıt :çıkış
transfer :taşıma
nick name :lakap

– Onda yıldız olmak için yeterli özellikler var.
– Bilgisayardan yükleme yapıyorum.
– Gösteri dünyası her zaman büyüleyicidir.
– Sürücü olmadan işlem yapamam.
– Yasal olmayan işlerden uzak durmak gerekir.
– Son moda kıyafetiyle hava attı.
– Çıkış kapıları yetersiz kaldı.
– Bilgileri başka bilgisayara taşıdım.
– Lakap takmak aslında hoş değil.

242. Sayfa

7. ETKİNLİK

a) Aşağıdaki metni okuyalım ve altı çizili, kalın yazılmış ve kırmızıya boyanmış sözcüklerle ilgili çizelgeyi inceleyelim.

Dünya bir başka dünyaymış ama o zamanlar. O çağlar günümüzden değişikmiş. Tuz daha tuzlu, şeker daha tatlıymış. Bahar daha çiçekli, yaz daha uzun, daha güneşliymiş. Güz, insanların, hayvanların ve bitkilerin tadına doyamadıkları yumuşak ve rahat bir geçiş gibiymiş. Buğday taneleri bir erik kadar büyük olurmuş. Fındıklar şimdiki cevizlerden de iriymiş. Cevizler ise, o kadar büyük olurmuş ki, ambarların kapısından bile zor sığarlarmış. Yerelması karpuz kadar; gökkuşağı uçsuz bucaksızmış. Devekuşu ne kadar uzunmuş, düşünün artık.

b) Masalın devamı niteliğinde birkaç cümle de biz yazalım. Yazarken aşağıdaki kutulara kendi yazdığımız kısımdan seçtiğimiz basit, birleşik ve türemiş sözcükleri aktaralım.

Cevap:

İnsanların da boyu çok uzunmuş.Yaklaşık üç metre insanlar varmış.Fakat insanlar savaş ve kavga bilmezlermiş.



Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf Başak Yayınları Türkçe Çalışma Kitabı 350-351-352-353-354-355-356 . Sayfa Cevapları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Cevap Yaz
DirilişYasal Uyarı
Site İsmi: Diriliş
Forum diriliş Diriliş | Diriliş Forumu
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.