Cevap Yaz
10 Eylül 2019, 19:15
necla
Yönetici

6. Sınıf Başak Yayınları Türkçe Çalışma Kitabı 315-316-317-318-319-320-321-322 . Sayfa Cevapları



 6. Sınıf Başak Yayınları Türkçe Çalışma Kitabı Sayfa 315, 316, 317, 318, 319, 320, 321, 322 “Memleket İsterim” Metni Etkinlik Cevapları

315. Sayfa

1. ETKİNLİK

Yukarıdaki iki görsele odaklanalım.

Bu görsellerde anlatılmak istenen nedir? Bize düşündürdüklerini ve duyumsattıklarını sınıfta arkadaşlarımızla paylaşalım.

Cevap: İlk görselde fakir olan insanlar, elverişsiz ve kurak topraklar yer almaktadır.İkinci görsel de ise yemekler eşit dağıtılmış ama herkesin gereksinim duyduğu yemek aynı değildir.

Günümüzde yukarıdaki durumların sıkça yaşandığı bir dünyada mı bulunuyoruz?

Cevap: Evet böyle bir dünyada yaşıyoruz.Bazı insanlar açlıktan ölürken bazıları çok zengin bir hayat yaşamaktadır.Eşit dağılım bulunmamaktadır.

Bu sahnelerin ortaya çıkmaması için toplumdaki bireyler olarak neler yapmalıyız.

Cevap: Savurgan olmamalıyız, başkalarına yardım etmeliyiz, dünyanın neresinde olursa olsun az gelişmiş yada geri kalmış ülkelere yardım ederek oradaki insanların da mutlu yaşamasını sağlamalıyız.

316. Sayfa

2. ETKİNLİK

Okuduğumuz şiirden yararlanarak aşağıdaki soruları yanıtlayalım.

Şair her üçlükte yaşamak istediği memleketin özelliklerini sıralamıştır. Bu özellikler nelerdir?

Cevap: Barış ve huzurun olduğu, tüm insanların eşit şartlarda olduğu, kavgaların olmadığı, zengin fakir ayrımı yapılmayan, mutlu güzel bir memleket.

Şair, “Ne başta dert ne gönülde hasret olsun / Kardeş kavgasına bir nihayet olsun. dizeleriyle ne söylemek istemiştir?

Cevap: İnsanların birbiri ile kavgalı olmadıkları, kardeşçe yaşayan, ayrılık, hasret duyguları olmayan.

Gönülde hasret neden olur ya da kardeş kavgası nasıl son bulur açıklayınız?
Şair, şiirdeki hangi üçlükte gelir dağılımındaki eşitsizlikten söz etmiştir? Hangi dizelerle bunu ifade etmiştir?

Cevap: İnsanların barışı huzuru aramaları da hasrettir.Herkesin hoşgörülü olması kavgaları bitirir.
Memleket isterim
Ne zengin fakir, ne sen ben farkı olsun;
Kış günü herkesin evi barkı olsun.

317. Sayfa

Şair, insanların ancak ve ancak hangi durumda hallerinden şikâyet edebileceğini ve olumsuz duygulara kapılabileceğini belirtmektedir? Neden?

Cevap: Sadece ölüm olduğu zaman.Çünkü ölüm kaçınılmazdır.

Şiiri okuduğunuzda gözünüzün önünde canlanan vatan/memleket görünümü nasıl? Siz de şair gibi yaşamayı düşlediğiniz vatanınızın/memleketinizin özelliklerini yazınız.

Cevap: Şairin yazdığı vatan memleket özlemini ben de duyuyorum.



318. Sayfa

3. ETKİNLİK

Soruları yanıtlayalım, söz varlığımızı zenginleştirelim.Soruları yanıtlayalım, söz varlığımızı zenginleştirelim.

“Kuşların çiçeklerin diyarı olsun.”cümlesinde altı çizili sözcüğün anlamı nedir?

Cevap: Diyarı memleketi vatanı olsun anlamındadır.

“Ne başta dert, ne gönülde hasret olsun;” cümlesinde altı çizili sözcüğün anlamı nedir?

Cevap: Hasret yani özlem, ayrılıktan dolayı duyulan özlem.

“Kış günü herkesin evi barkı olsun.” cümlesinde altı çizili sözcüğün anlamı nedir?

Cevap: Bark yani korunak barınak ev anlamlarını içermektedir.

“Olursa bir şikâyet ölümden olsun.” cümlesinde altı çizili sözcüğün anlamı nedir?

Cevap: Şikayet, yakınmak anlamındadır.

“Kardeş kavgasına bir nihayet olsun.” cümlesinde altı çizili ifadenin anlamı nedir?

Cevap: Anlaşmazlıklardan dolayı çıkan sözlü ya da fiziki arbede.

319. Sayfa

4. ETKİNLİK

Edatlarla ilgili bilgilerimizi anımsayalım. Ancak edatlarla ilgili dikkatli olmamızı gerektiren bazı durumlar var. Şimdi; öncelikle onlara bir göz atalım:

“Yalnız” sözcüğü “sadece”, “tek” anlamında kullanılırsa edattır.- -» “Beni yalnız sen anlarsın.”
“Ancak” sözcüğü cümlede bazen bağlaç olarak da karşımıza çıkabilir. “Ancak” sözcüğü de sadece, tek anlamında kullanılırsa edattır.
“Gibi” sözcüğü iyelik eki aldığında tamlanan görevinde ve ad olur. -* “Özlem gibisi zor bulunur.”
Edatların bağlaçlardan farkı, sözcükler arasında yeni bir anlam ilgisi kuruyor olmasıdır. Cümleden çıkarıldıklarında anlamda bozulma ya da daralma meydana gelir. Bağlaçlardan ayırmada en önemli ölçütlerden biri her ikisinin de çıkarıldığında anlamın bozulup bozulmadığına bakılmasıdır.Okula gittim, fakat onu bulamadım, (bağlaç) Kendini savunmak üzere ayağa kalktı, (edat)“ile” ve “ancak” sözcüklerinin aşağıdaki cümlelerin hangisinde bağlaç hangisinde edat olarak kullanıldığını belirleyelim ve yandaki boşluğa yazalım.

Cevap:

320. Sayfa

5. ETKİNLİK

Yazarken özgünlük, yalınlık, duruluk, açıklık ve akıcılık özelliklerini göz önünde bulunduralım. Yazma konumuz ne kadar ilgi çekici olursa olsun eğer anlatımımız bu özellikleri taşımıyorsa yazdığımız metin hiç de ilgi çekici olmaz.

Peki, bir metin oluştururken onu nasıl yapılandıralım ki bu özellikleri de taşısın?

Cevap: Ahenkli ve sade bir dili olmalıdır.İnsanların ilgisini çekecek özgün cümleler kurulmalıdır.

321. Sayfa

Yazımızda kullanabileceğimiz bilgileri bulalım. Soruların yanıtlarını anımsamaya çalışalım:

En sevdiğiniz ders hangisi? Neden bu dersi çok seviyorsun?

Cevap: Sosyal Bilgileri çok seviyorum.Benim ilgimi çekecek konuları barındırmaktadır.

Sınıfındaki ya da okulundaki en sevdiğiniz arkadaşınız kim?

Cevap: Ali

Okulda oynamaktan en çok mutluluk duyduğunuz oyun hangisi?

Cevap: Futbol

Ders aralarında yapmayı sevdiğiniz şeyler neler?

Cevap: Okul bahçesinde dolaşmak.

Unutamadığınız ve anımsadıkça sizi mutlu eden okulda geçen bir anınız var mı?

Cevap: Hayır

322. Sayfa

Tüm bu işlemler sonrasında metnimizi aşağıdaki ilgili bölüme yazalım.



Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf Başak Yayınları Türkçe Çalışma Kitabı 350-351-352-353-354-355-356 . Sayfa Cevapları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Cevap Yaz
DirilişYasal Uyarı
Site İsmi: Diriliş
Forum diriliş Diriliş | Diriliş Forumu
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.