Cevap Yaz
24 Eylül 2019, 16:54
murat
Yönetici

6. Sınıf Başak Yayınları Türkçe Çalışma Kitabı 35-36-37-38-39-40. Sayfa Cevapları



 6. Sınıf Başak Yayınları Türkçe Çalışma Kitabı Sayfa 35,36,37,38,39,40 Kış Uykusu Metni Etkinlik Cevapları

35. Sayfa
KIŞ UYKUSU
1. ETKİNLİK

Oyunun kurallarına göz atalım:

1. Grup arkadaşlarınızla “Kış Uykusu” metninden bir sözcük ya da sözcük grubu seçin. Fakat grup dışından kimseye söylemeyin.

2. Zamanı geldiğinde seçtiğiniz sözcükle ilgili özellikleri her bir “Nesi var?” sorusuna yanıt olarak sırayla söyleyin. Bakalım bulabilecekler mi seçtiğiniz sözcüğü?

3. Diğer gruplara sıra geldiğinde ise “Nesi var?” sorusunu sorma sırası sizde olacak. “Nesi var?” diye sorduğunuzda söyledikleri özellikleri not almayı unutmayın. Cevabı bulmak için gerekecek bu notlar.

Unutmayın, kazanmak da kaybetmek de oyunun bir parçasıdır. Önemli olan oyun oynarken öğrenmek ve birlikte eğlenmek. İYİ EĞLENCELER!
2. ETKİNLİK
Okuduğumuzu anladık mı?
Okuduğumuz metinden yararlanarak aşağıdaki soruları yanıtlayalım.
Metinde dokuz hayvan türünün kış uykusuna yattığından söz edilmektedir. Bunlar hangileridir?
Cevap:

Kaplumbağa 1
Kedi 8
Köpek 12
Böcek kirpi 16
Sincap çobanaldatan 17
Ayı 18
yarasa, yılan, hükümdar kelebeği 20
36. Sayfa
Kış uykusuna yatan kimi hayvanlar, yazın ve sonbaharda yuvalarını yiyecekle doldururlar. Metinde bunun gerekçesi nasıl açıklanmıştır?
Cevap: Kışın ara sıra uyandıklarında karınlarını doyurmak için.
Yazar, kış uykusunu “içi erzak dolu kaloriferli bir ev”e benzetiyor. Yazar niçin böyle bir benzetme yapmış olabilir? Açıklayınız.
Cevap: Kış uykusuna yatan bazı hayvanlar uyandıkları zaman yiyecek bulma sıkıntısı olduğu için yuvalarına kışlık erzak taşırlar.Kışın uyandıkları zaman her yer karla kaplı olduğu için yiyecek bulamazlar. Hayvanların yuvaları hem kendi nefesleri ile ısınır hem de kürkleri yada tüyleri kendilerini soğuktan korumaktadır.Bunun için kaloriferli eve benzetilmiştir.
3. ETKİNLİK
a) Metinde kış uykusunun doğanın güçlüklerine karşı hayatta kalma mücadelesinin bir parçası olduğu ifade ediliyor.
Buna göre insanların ve hayvanların doğaya karşı (soğuk, sıcak, sel, deprem, fırtına, beslenme vb.) verdiği mücadeleyi karşılaştıralım.
Cevap: İnsanlar kışlık yiyecekler hazırlarlar.Salça, makarna, turşu gibi besinleri kış için hazırlarlar.Meyve ve sebze kuruturlar.Hayvanlar da kış için yiyecek toplar ve yuvalarında biriktirirler.
İnsanlar kış için yakacak alır ve soba kurarlar.Halılar serilir ve evleri sıcak hale getirirler. Hayvanlar da yuvalarını güzel yaparlar ve soğuktan korunurlar.
İnsanlar evlerinin dayanıklı olması için bakım yaparlar,kiremitlerini onarır, sağlam olmayan yerleri sağlamlaştırır, boya ve sıvasını yaparlar. Hayvanlar da kendilerini tehlikeden koruyacak şekilde yuvalarını yaparlar.
37. Sayfa
İnsanın doğaya karşı üstünlüklerini ve zayıflıklarını yazalım.
İnsanların üstünlükleri:
İnsanlar düşünebilir ve eksiklikleri giderebilirler.Kendilerini korumak için önlem alabilirler.Teknolojik aletler sayesinde hava tahminleri ile önceden haberdar olabilirler.
İnsanların zayıflıkları:
Her ne tedbir alınırsa alınsın doğanın yıkıcı gücüne karşı koyamazlar.Doğanın yapması gerekeni değiştiremezler.
4. ETKİNLİK
Metnin oluşturulma amacını düşünelim. Yazar bu metni aşağıdaki amaçlardan hangisine yönelik olarak hazırlamış olabilir? Doğru açıklamanın karşısına tik işaretini koyalım.



Cevap:

() Yazar başından geçen bir olayı anlatmak istemiştir. Bu nedenle bu, öyküleyici bir metindir.

(xx) Yazar, okuyucuya bir konuda bilgi verip açıklama yapmak istemiştir. Bu nedenle metin açıklayıcı bir metindir.

() Yazar, bir konudaki düşüncesini kanıtlamak istemiştir. Bu nedenle metin tartışmacı bir metindir.
38. Sayfa
5. ETKİNLİK
Empati kuralım konuşalım
Öğretmenimiz aşağıdaki şiiri okurken gözlerimizi kapatıp hayal edelim. Bir kuş olmayı, bulut olmayı, kelebek olmayı…
Şiir bitti mi? Şimdi sıra sizde.
Siz ne olmak istersiniz? Doğadaki varlıklardan birini seçip o varlık olduğunuzda nasıl yaşayacağınız, neler yapacağınız hakkında duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla ve öğretmeninizle paylaşınız.
Cevap: Kuş olmak isterim.Yükseklerde özgürce uçmak ve her yeri görmek isterim.
Acaba kış uykusuna yatan sevimli bir ayıcık olmak ister miydiniz? Ya da bir kirpi?
Cevap: Ayıcık olmak isterdim.
Bir kaplumbağa olmak nasıl bir duygu olurdu?
Cevap: Kendimi hep yaşlı ve yorgun hissederdim.
Düşününüz ve kısa bir süreliğine de olsa ne olmak istediğinize karar veriniz!
Cevap: Ayıcık olmak isterdim.
39. Sayfa

6. ETKİNLİK
Dinleyelim yazalım
Tarih boyunca sanatçılar doğadan ilham almışlardır. Müzikle uğraşanlar doğadaki sesleri eserlerine yansıtmaya çalışırlarken, ressamlar tablolarında doğanın renklerine ulaşmak için çabalamışlardır. Ve tabii yazarlar da doğayı sözcüklerle sesletmek, sözcüklerle göstermek istemişlerdir. Yukarıda verilen ifadeleri düşünerek öğretmenimizin dinlettiği esere kulak verelim. Müziği dikkatlice dinleyelim. Sizce de bir fırtınayı anlatmıyor mu bu parça? Şimdi, bizi etkileyen bir manzarayı, bir doğa olayını yazarak anlatalım. Öyle ki okuyan bizim ne gördüğümüzü, ne hissettiğimizi, ne işittiğimizi anlayabilsin.
7. ETKİNLİK
Metnimiz gözden geçirelim
Yukarıda yer alan yazımızı, çizelgedeki ifadelere göre gözden geçirelim. Buna göre uygun yüz ifadesini boyayalım.
Cevap:

40. Sayfa

8. ETKİNLİK
Ünsüzleri ayırt edelim
Dilimizde ünsüzler sert ve yumuşak olmak üzere iki gruba ayrılır. Sert ünsüzler aşağıdaki çizelgede gösterilmiştir. Biz de yumuşak ünsüzleri yazalım.
Yumuşak Ünsüzler:

Cevap: b, c, d, g, ğ, j, l, m, n, r, v, y, z
9. ETKİNLİK
Ünsüzler benzeşiyor
Bir sözcük sert bir ünsüzle bitiyor ve o sözcüğe ünsüzle başlayan bir ek geliyorsa ekin başındaki ünsüz sertleşir. Buna ünsüz benzeşmesi denir. Elbette bu benzeşme sert ve yumuşak şekli olan seslerde söz konusudur. Şimdi şu örnekleri inceleyelim ve hangi sesin değiştiğini örnekteki gibi yazalım.
Cevap:

10. ETKİNLİK
Şu örnekleri inceleyelim. Bu örnekteki ekler, sözcüğe eklendiğinde ekin ilk sesiyle ilgili bir değişik olmamış. Nedenini açıklayabilir misiniz?
okul + dan → okuldan
av + cı → avcı
bil + gin → bilgin
Cevap: Sözcükler yumuşak ünsüz ile bitip, ekleri de yumuşak ünsüz ile başlamış.



Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 50-51-52-53-54-55. Sayfa Cevapları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Cevap Yaz
DirilişYasal Uyarı
Site İsmi: Diriliş
Forum diriliş Diriliş | Diriliş Forumu
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.