Cevap Yaz
07 Kasım 2019, 18:29
Mehmet Akif
Yönetici

6. Sınıf Eksen Yayınları Türkçe Ders Kitabı 104-105-106-107-108-109. Sayfa Cevapları



6. Sınıf Türkçe Eksen Yayınları Ders Kitabı Sayfa 104-105-106-107-108-109 “Nasrettin Hoca Fıkraları” Etkinlik Cevap Anahtarı

NASRETTİN HOCA FIKRALARI

104. Sayfa

1. Etkinlik

a. Aşağıdaki karikatürlerin insanları güldürmek amacıyla hazırlandığı söylenebilir mi? Açıklayınız.

Cevap: Sadece güldürmek amacıyla değil aynı zamanda bir mesaj vermek amacıyla da hazırlanmıştır.

b. Aşağıdaki karikatürlerin her birinde verilmek istenen mesajın ne olduğunu söyleyiniz.

Cevap:

Birinci karikatürde : Teknolojinin gelişmesi ve bu gelişmeyle beraber insanların tembelleşmesi anlatılmaktadır.
İkinci karikatürde : Koyunlar bahane edilerek insanlar eleştirilmektedir.
Üçüncü karikatürde: Yer çekimi kanununun nasıl bulunduğu mizahi şekilde anlatılmıştır.

c. Aşağıdaki karikatürleri hazırlayanlar, karikatürlerin amaçlarına ulaşmaları, mesajlarının doğru anlaşılması için nelerden yararlanmış, bunu nasıl yapmıştır?

Cevap: Bilim, teknoloji, tarih, resim, mizahtan faydalanmıştır.Evet amacına ulaşmıştır.

105. Sayfa

2. Etkinlik

Aşağıdaki soruları cevaplayınız.

• “Mizah” ne demektir? Mizaha niçin başvurulur?

Cevap: Mizah kısaca gülmece olarak adlandırılmaktadır.Mizaha başvurma nedenleri arasında eleştirilmesi gereken konular yada toplumsal sorunları komik bir dille anlatmak ve o sorunları incitmeden dile getirmektir.

• Sizi neler güldürür?

Cevap: Beni komik bulduğum şakalar, mizahi dergiler komedi filmleri güldürür.

• ” Gülmek, çok önemli bir ihtiyaçtır.” diyen birinin bu düşüncesine katılır mısınız? Açıklayınız.

Cevap: Evet katılıyorum.Gülmek insanların mutlu olduğunda yaptıkları bir eylemdir.Gülmek stresi azaltır ve insanın kendisini iyi hissetmesine neden olur.

3. Etkinlik

Metnin görsellerine bakınız ve başlığını okuyunuz. Görselleri ve başlığından hareketle metinde ne anlatılıyor olabileceğini tahmin ediniz.

Cevap: Bir hoca var ve halıyı kıldıran iki kişi var.

107. Sayfa

4. Etkinlik

“Nasrettin Hoca Fıkraları” adlı metni, bir kez de dramatize ederek okuyunuz. Bunun için önce aşağıdaki soruları cevaplayınız:

a. Sizce “Nasrettin Hoca Fıkraları” adlı metindeki kısa olay yazılarının türü nedir?

Cevap: Fıkradır.

b. Sizce metindeki kısa olay yazıları, canlandırılmaya uygun mudur? Açıklayınız.

Cevap: Evet uygundur.Her yerde ve her zaman canlandırılabilir.

Ardından fıkralardaki kişi sayısı kadar arkadaşınızın bulunduğu gruplar oluşturunuz ve aranızda rol dağılımı yapınız. Her fıkrada size düşen bölümleri vurgu ve tonlamaya dikkat etmek ve verilmek istenen duyguları yansıtmaya çalışmak koşuluyla canlandırarak okuyunuz. Bütün gruplar canlandırmalarını bitirdiğinde en iyi canlandırmayı yapan grubu, sınıfın tamamının katıldığı bir oylamayla belirleyiniz.

5. Etkinlik

a. “Nasrettin Hoca Fıkraları” adlı metindeki anlamını bilmediğiniz kelimeleri defterinize yazınız.

Cevap: Kaftan, zerdali.

b. Bu kelimelerin anlamlarını, metnin veya cümlenin anlamından tahmin etmeye çalışarak tahminlerinizi kelimelerin karşılarına yazınız.

Cevap:
Kaftan : Uzun bir giysi
Zerdali: Bir meyve

c. Ardından bu kelimelerin anlamlarını sözlükten öğreniniz.

Cevap:
Kaftan : genellikle ipekli kumaştan yapılan, uzun üst giysisi.
Zerdali: Kayısı ağacının Akdeniz ülkelerinde yetiştirilen küçük meyveli bir türü

ç. Anlamını doğru tahmin ettiğiniz kelimenin yanına ✔ işareti koyunuz.



108. Sayfa

6. Etkinlik

a. “Mizah” kelimesinin çağrıştırdığı kelimeleri aşağıdaki boşluklara yazınız.

Cevap:

108. Sayfa

b. 6. etkinliğin a maddesini yaparken yazdığınız bütün kelimelerin de yer almasına dikkat ederek defterinize istediğiniz konu ve türde bir metin yazınız.

Cevap: Mizah denince akla ilk gelen şey gülmektir.Eğlenceli olması insanları rahatlatmaktadır.Kemal Sunal’ın komedi filmleri, Nasrettin Hoca fıkraları, mizahi karikatürler güldürü sanatının örneklerindendir.

7. Etkinlik

Metinle ilgili aşağıdaki soruları sözlü olarak cevaplayınız.

1. “Nasrettin Hoca Fıkraları” adlı metindeki kısa olay yazılarına fıkra denilebilir mi? Açıklayınız.

Cevap: Evet denir. Çünkü kısa olay yazıları ve güldürü vardır.

2. “İçinde Ben de Vardım” fıkrasında güldürücü olan unsur nedir?

Cevap: Hocanın düştüm demek yerine kaftanın düştüğünü ama sonra kaftanın ses çıkarmayacağı anlaşılınca içinde ben de vardım demesidir.

3. “Merdiven Satıyorum” fıkrasında güldürücü olan unsur nedir?

Cevap: Nasrettin Hoca’nın hazır cevap olmasıdır.

4. “Sana Ne?” fıkrasında güldürücü olan unsur nedir?

Cevap: Aynı konu hakkında iki zıt kelime kullanması ve ikisinde de haklı olması.

5. “Kaldı mı Alacağın?” fıkrasında güldürücü olan unsur nedir?

Cevap: Nasrettin Hoca’nın pratik zekası ile olayı çözmesi.

6. Sizce, “Nasrettin Hoca Fıkraları” adlı metindeki fıkraların güldürücü olmaktan başka hangi özellikleri vardır?

Cevap: Zeka, ders verici, eleştirici özellikleri vardır.

7. “Nasrettin Hoca Fıkraları” adlı metni etkileyici buldunuz mu? Açıklayınız.

Cevap: Evet buldum. Çok komik fıkralar.

8. Etkinlik

“İyi fıkra anlatmak, beden dilinizi etkili kullanmayı da gerektirir.” diyen bir kişi sizce ne demek istiyordur? Onun bu düşüncesine katılıyor musunuz? Açıklayınız.

Cevap: Fıkra anlatmak için sadece olayı anlatmak değil o olayı yaşar gibi jest ve mimikleri de kullanmak gerekir.

“Ankara Türk Odası” adlı metnin “Sonraki Metnin İşlenişine Hazırlık” bölümünde sizden öğrenmeniz istenen fıkrayı, beden dilinizi etkili bir şekilde kullanmaya dikkat ederek sınıfta arkadaşlarınıza anlatınız. Sınıfla birlikte en iyi fıkra anlatan öğrenciyi belirleyiniz.

109. Sayfa

Yazmaya Hazırlık

Güldürücü bir olay kurgulayınız.

Cevap: İki çocuk konuşuyormuş.Birisi diğerine benim babam alnının teri ile para kazanıyor demiş.Öbürü benim babam terlemeden para kazanır deyince diğer çocuk babasının kirli işler ile uğraştığını düşünür.Çocuk hemen durumu anlar ve hayır öyle değil benim babam soğuk hava deposunda çalışıyor der.

Yazma, Taslak Oluşturma

Defterlerinize, kurguladığınız güldürücü olayı anlattığınız bir fıkra yazınız. Yazacağınız metnin kısa olmasına dikkat ediniz ve metninize uygun bir başlık belirleyiniz.

Taslağı Gözden Geçirme, Yeniden Düzenleme

Yazdığınız metni, aşağıdaki sorular üzerinden gözden geçiriniz, yeniden düzenleyiniz.
• Bu yazıda güldürücü bir olay anlatılmış mı?
• Bu yazı kısa mı?
• Metne uygun bir başlık belirlenmiş mi?
• Bu yazıyı daha iyi nasıl yazabilirim?
• Bu yazıdaki güldürücü unsur herkes tarafından anlaşılabilecek nitelikte midir?

Düzeltme

Metnin yazımının tamamlanmasının ardından, yazınızı aşağıdaki sorular üzerinden değerlendiriniz.
• Yazdığınız yazıda, anlam bütünlüğünü bozan ifadeler var mı? Varsa bu ifadelerin hangileri olduğunu ve anlam bütünlüğünü nasıl bozduğunu açıklayınız.
• Yazdığınız yazıda, yazım yanlışlıkları var mı? Varsa bu yanlışlıklar nelerdir?
• Yazdığınız yazıda, noktalama yanlışlıkları var mı? Varsa bu yanlışlıklar nelerdir?
Anlatım bozukluklarını, yazım ve noktalama hatalarını belirleme aşamasından sonra bunları düzelterek metni defterinize yeniden yazınız.

Yayımlama, Paylaşma

Yazdığınız fıkrayı arkadaşlarınıza okuyunuz. En güzel fıkrayı, sınıfın tamamının katıldığı bir oylamayla belirleyiniz.

SONRAKİ METNİN İŞLENİŞİNE HAZIRLIK

! Sonraki metin işlenişinin “Okuma” bölümünde yapılacak etkinlik için deyimler sözlüğü temin ediniz ve sınıfa getiriniz.



Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 124-125-126-127-128-129. Sayfa Cevapları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

02 Mart 2019, 18:15

Abone
Mesaj Sayısı:
Konu Sayısı: 2684

Eksen yayınlarını en güzel burası açıklamış.Türkçe dersime yardım ediyor ve dersimi daha kolay anlıyorum.

HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Cevap Yaz
DirilişYasal Uyarı
Site İsmi: Diriliş
Forum diriliş Diriliş | Diriliş Forumu
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.