Cevap Yaz
16 Şubat 2020, 14:47
Bushra
Yönetici

6. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 144-145-146-147-148-149-150-151. Sayfa Cevapları



2020-2021 Eğitim Yılı 6. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151 “5. TEMA DOĞA VE EVREN” “Afyon” Etkinlik Cevapları

AFYON

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

1. Evliya Çelebi ve “Seyahatname” hakkında yaptığınız araştırma sonucu elde ettiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.

CEVAP: Evliya Çelebi, gezdiği yerlerde camileri, medreseleri, çeşmeleri, çarşıları, yazarları, sur, kale, hamam, han, cadde, sokak ve evleri, bahçeleri ve benzerinin yanı sıra düğünleri, yerel oyun ve kıyafetleri sanatsal ve toplumsal davranışları da gözlemleyip anlattığı Bursa’dan sonra Osmanlı coğrafyasının neredeyse tamamını dolaşarak büyük ve önemli eseri Seyahatname’yi oluşturmuş. Evliya Çelebi 50 yılı kapsayan bir zaman dilimi içinde gezdiği yerlerde toplumların yaşama düzenini ve özelliklerini yansıtan gözlemler yapmıştır. Evliya Çelebi`nin on ciltlik Seyahatname’si, bütün görmüş ve gezmiş olduğu memleketler hakkında oldukça önemli bilgiler içermektedir. Eser bu yönden Türk Kültür tarihi ve gezi edebiyatı açısından önemli bir yere sahiptir.

2. Gezdiğiniz bir yerin tarihî ve doğal güzellikleri hakkında arkadaşlarınıza bilgi veriniz.

CEVAP: Gaziantep Arkeoloji Müzesi’nde Alt Paleolitik dönemden Cumhuriyet dönemine kadar sergileme üniteleri bulunmaktadır. Jeolojik Dönem fosil ve kayaçları ile başlayıp  Neolitik döneme ait taş heykel teşhiri ile devam etmektedir. Müzenin bahçesinde ise Hitit ve Geç Hitit Dönemi’ne ait bazalt taştan kabartma steller, mezar taşları, Roma Dönemi lâhitleri, çeşitli yapılara ait taş mimari eser parçaları bulunmaktadır.

1.ETKİNLİK

A) Aşağıdaki kelime ve kelime gruplarının anlamlarını TDK Türkçe Sözlük’ten ve TDK Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü’nden bulunuz.

GÜZERGÂH: Yolüstü uğranılacak, geçilecek yer

EMEKTAR: Bir görevde uzun süre kalıp o işe emeği geçmiş olan.

HAŞHAŞ: Gelincikgillerden, kapsüllerinden afyon elde edilen, tohumlarından yağ çıkarılan bir yıllık ve otsu bir kültür bitkisi.

KAPLICA: Maden sularından yararlanma amacıyla kaynarcaların çevresinde kurulan tesislere verilen genel isim.

ROTA: Görüş veya tutuma göre gidilen, izlenen yol.

İPİN UCUNU KAÇIRMAK: Yönetimde veya bir şeyi kullanmada gereken ölçüyü yitirmek.

BÜKME: Özellikle Afyon ve çevresinde yapılan börek türü.

CABA: Fazla olarak, fazladan, üstelik.

B) Anlamlarını öğrendiğiniz kelime ve kelime gruplarından üç tanesini seçerek bunları birer cümlede kullanınız.

CEVAP:

  • Kaptan belirlediği rotada ilerlemeye devam etti.
  • Ne zaman kitap almaya gitse ipin ucunu kaçırır.
  • Çevredeki kaplıcaların kıymeti sonradan anlaşıldı.

2. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları metinden hareketle cevaplayınız.

1. Yazar ve ailesinin gezecekleri yerlerin özelliklerini araştırma sebepleri nelerdir? Açıklayınız.

CEVAP: Gidecekleri yerleri araştırarak orada nasıl daha iyi vakit geçirebileceklerini, gezmeleri gereken yerleri tespit etmiş olurlar.

2. Afyon’a komşu olan iller hangileridir?

CEVAP: Afyon’a komşu olan iller; Konya, Isparta, Denizli, Uşak ve Kütahya’dır.

3. Metinde, Afyon’a ait hangi tarihî ve doğal güzelliklerin adı geçmektedir? Açıklayınız.

CEVAP: Metinde Karahisar Kalesi, İhsaniye Kervansarayı, Emre Gölü, Kayıhan Göynüş Vadisi, Kaya Kiliseleri ve Gazlıgöl’ün adı geçmektedir.

4. Yazarın Afyon gezisinde en ilginç bulduğu şey nedir?

CEVAP: Yazarın en ilginç bulduğu şey çamur banyosu olmuştur.

5. Ülkemizin hangi şehirlerini gezip görmek istiyorsunuz? Nedenleriyle açıklayınız.

CEVAP: Ülkemizde görmek istediğim şehirler Rize, Mardin ve Nevşehir’dir. Rize’de doğal güzellikleri ve temiz havayı merak ediyorum. Mardin’deki yapılar çok geleneksel görünüyor. Bu nedenle oraya da gitmek istiyorum. Ayrıca Nevşehir’deki Ürgüp/Göreme yörelerini gezmeyi çok istiyorum.

6. Bir şehir kuracak olsanız şehrinizin hangi özelliklere sahip olmasını isterdiniz? Açıklayınız.

CEVAP: Bir şehir kuracak olsam şehirde her yerde ulaşımın kolay olmasını sağlardım. Çok iyi bir metro ağı geliştirirdim. Böylece her yerde arabalar olmaz, insanlar metrolarla her yere gidebilirdi. Eğitim, eğlence, gezi, sanat, tarih merkezleri oluştururdum. İnsanların bu merkezlere ulaşmasını ve kendilerini geliştirmelerini sağlardım.

3. ETKİNLİK

A) Aşağıdaki görselleri inceledikten sonra “Dünyamın Yedi Harikası” başlıklı metni noktalama işaretlerine dikkat ederek okuyunuz.

B) Yukarıdaki metinden hareketle kendi dünyanızın harikalarını anlattığınız bir konuşma yapınız.



CEVAP: Benim dünyamın harikaları hayatıma girmesi için çaba harcadığım şeylerdir. Mesela kitap okumayı alışkanlık edinmek için çok çaba harcadım. Bu nedenle kitaplar benim dünyamın harikalarıdır. Beni asla yalnız bırakmazlar ve bana hep faydalı olurlar. Hayatımın bir diğer harikası ise ahlaktır. Bencil, kibirli ve kindar olmamak için çok çalışırım. Tam tersine düşünceli, barışçı olmak isterim. Bu nedenle bu kavramlar benim için çok önemlidir. Hayatta değer verdiğim ve onsuz olmaz dediğim her şey benim harikamdır.

4. ETKİNLİK

Afyon gezisine katılan yazar, Afyon’daki çiçekçilerden birine girerek annesi için bir buket hazırlatmıştır. Grafikteki sütunlar çiçek türlerini, grafiğin sol tarafındaki sayılar ise bukette yer alan çiçek sayılarını göstermektedir. Bukette bir tane kırmızı gül bulunmaktadır. Diğer sütunlardaki çiçek türlerini aşağıdaki bilgilerden hareketle siz yazınız.

grafik

Bilgiler:
1. Bukette, kırmızı gülün sayısından üç fazla beyaz gül bulunmaktadır.
2. Bukette, birbiriyle eşit sayıda pembe ve beyaz karanfil vardır.
3. Beyaz gülün sayısından iki fazla kırmızı karanfil bulunmaktadır.
4. Beyaz karanfil sayısının üç katı sarı papatya vardır.
5. Boş kalan sütun ise beyaz papatya sayısını göstermektedir.

Sorular:
1. Hangi iki çiçek türünün sayılarının toplamı 17’dir? ……….Sarı papatya, beyaz papatya………..
2. Size göre soldan 4. sütun hangi çiçek türünün sayısını göstermektedir?…….Beyaz gül……..
3. En az sayıdaki çiçek türü sayısı ile en çok sayıdaki çiçek türü sayısının toplamı kaçtır?……10……..
4. Grafikteki çiçek isimlerini sağdan sola doğru sıralayınız.
………Beyaz papatya, kırmızı gül, pembe karanfil, beyaz gül, beyaz karanfil, sarı papatya, kırmızı karanfil………

5. ETKİNLİK

A) Aşağıda verilen özelliklerden hangileri okuduğunuz “Afyon” metninde görülmektedir? Yanlarına çarpı (X) işareti koyarak belirtiniz.

-Yer ve zaman belirsizdir.
-Gezip görülen bir yer anlatılmıştır. (X)
-Gerçekte var olmayan bir yer anlatılmıştır.
-Sahnede canlandırılmak üzere yazılmıştır.

B) Yukarıda özelliklerini işaretlediğiniz metin türü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Gezi yazısı B) Mektup C) Fabl D) Masal

C) “Afyon” metninin tür özelliklerini taşıyan bir metin yazınız. Metninize uygun bir başlık koymayı unutmayınız.

CEVAP: GÜZEL ŞEHİR ANTEP

Geçen yaz Gaziantep’i görmeye gitmiştik. İki saat süren yolun sonunda başka bir şehre ulaştığımızı hissettik. İlk durağımız Hayvanat Bahçesi oldu. Burası ülkemizin en büyük hayvanat bahçesiydi. Sırasıyla kuşlar, balıklar, maymunlar ve ardından daha büyük hayvanlarla karşılaştık. Aslanlar, kaplanlar, filler, flamingolar… Her köşede başka canlılar, başka renkler vardı. İç dizaynı çok güzeldi. Ayrıca içeride bir tane de müze yer alıyordu. Burada da bazı hayvanların iskeletlerini görmek mümkün hale getirilmiş. Buradaki gözlemlerimiz bitince yöresel yemekler yiyebileceğimiz bir lokantaya gittik. Ardından Botanik Bahçesi’ne gittik. Bu zamanlar oralarda renk renk laleler yer alıyor. Rengarenk bahçede baharı adeta birkaç metrekarede görmek mümkün oldu. En son Zincirli Bedesten ismi verilen kapalı çarşıya da gittik. Buradan bazı hatıralar aldık. Ardından gezimiz sona erdi.

6. ETKİNLİK

Okulunuzda yürüttüğünüz bir proje kapsamında sınıf olarak gezi düzenleyeceğinizi hayal ediniz. Bu gezinin planını yaparak aşağıdaki formu doldurunuz.

GEZİ PROGRAMI
Eğitim Kurumunun Adı: Atatürk Ortaokulu
Gezi Tarihi: 07.04.2019
Gezi Yeri: Gaziantep Hayvanat Bahçesi
Geziye Çıkış Saati: 08.00
Geziden Dönüş Saati: 17.00
Gezi Kafile Başkanı: Tunç Aslan
Sınıf Rehber Öğretmeni: Tuncay Kaplan
Takip Edilecek Yol: Gaziantep şehir yolu
Gezinin Amacı: Ülkenin en büyük hayvanat bahçesini ziyaret etmek.
Gezinin Konusu: Hayvanlar
Gezi İçin Belirlenen İnceleme – Araştırma Görevi: Hayvanları gözlemlemek, gözlem sonuçlarını not almak.
Değerlendirme: Gezi planlanan şekilde yürütülmüş ve amacına ulaşmıştır.

7. ETKİNLİK

A) Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Sıfat tamlamalarını bularak örnekteki gibi altlarını çiziniz.

Yeni doğan güneşi seyrediyoruz.
Balıkçıların kovalarında irili ufaklı balıklar var.
Eğlenceli bir gezi olacağa benziyor.
Kız Kulesi, masalsı bir kuledir.
Her yerde tarihî yapılar var.
Bugün ilginç bir efsane dinledik.

B) Aşağıdaki atasözlerini sıfatlar ve isimler bölümlerinden uygun sözcükleri seçerek örnekteki gibi tamamlayınız.

SIFATLAR: keskin, aç, ak, acı, işleyen

İSİMLER: tavuk, patlıcan, demir, akçe, sirke

1. ….Keskin sirke.…. küpüne zarar
2. …İşleyen demir…… pas tutmaz.
3. ……Acı patlıcanı.…… kırağı çalmaz.
4. ……Aç tavuk……. kendini buğday ambarında sanır.
5. ……Ak akçe…… kara gün içindir.



Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 124-125-126-127-128-129. Sayfa Cevapları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

Etiket: Türkçe kitabı 146 147 148 149 150 151
09 Şubat 2019, 15:01

Abone
Mesaj Sayısı:
Konu Sayısı: 2474

Çok güzel olmuş yapanın ellerine sağlık çok işime yaradı allah razı olsun emek harcanmış olduğu belli tekrardan ellerinize sağlık????

09 Şubat 2019, 19:56

Abone
Mesaj Sayısı:
Konu Sayısı: 2474

Çok güzel olmuş kim hazırladıysa Allah(c.c) ondan razı olsun? elinize sağlık??????

06 Ocak 2020, 21:38

Abone
Mesaj Sayısı:
Konu Sayısı: 2474

Hocam bana 100 verdi çok beğendi her zaman derslerime buradan çalışacağım.

06 Ocak 2020, 21:55

Abone
Mesaj Sayısı:
Konu Sayısı: 2474

Türkçe derslerime yardımcı olan bu siteyi hazırlayanlara teşekkür ederim.

HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Cevap Yaz
DirilişYasal Uyarı
Site İsmi: Diriliş
Forum diriliş Diriliş | Diriliş Forumu
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.