20 Ocak 2024, 23:05
Donatello Yönetici

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 72-74-75-76-77 Koza Yayınları


3. Tema Erdemler: İki Kardeşin Fedakârlığı Metni Cevapları

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 72-73-74-75-76-77. Sayfa Cevapları Koza Yayınları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 72. Sayfa Cevapları Koza  Yayınları

HAZIRLIK

1. Yardıma muhtaç insanlar için neler yapıyorsunuz?

Cevap: Yardıma muhtaç insanlara yardım etmeye çalışıyorum. Eğer bu kişiye yardım edemeyeceksem yardım edebilecek birilerine haber veriyorum. Bazen de bu kişileri yardım kuruluşlarına başvurması konusunda uyarıyorum.

2. Kantinden çok istediğiniz kalemi almak için sıraya giriyorsunuz. O sırada bir sınıf arkadaşınız yanınıza gelerek karnının çok acıktığını söylüyor. Bu durum karşısında nasıl davranırsınız?



Cevap: Kalem almaktan vazgeçip arkadaşımla bir şeyler yemek üzere kantine giderim.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 74. Sayfa Cevapları Koza  Yayınları

1. ETKİNLİK

Aşağıdaki kelimelerin anlamlarını metinde geçtiği cümlenin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Kelimeleri, sözlük anlamlarından faydalanarak bulmacada uygun yerlere yerleştiriniz. Bu kelimelerden iki tanesini cümle içinde kullanınız. Anlamını yeni öğrendiğiniz kelimeleri sözlüğünüze yazmayı unutmayınız.

Cevap:



Bulmaca

1. Tarım yapılan, hayvan yetiştirilen, çalışanlarının da oturması için evler bulunan geniş toprak parçası.
2. Pamuk, kenevir veya sentetik iplikten dokunmuş büyük torba.
3. Bir amaç uğruna veya gerçekleştirilmesi istenen herhangi bir şey için kendi çıkarlarından vazgeçmek, özveri.
4. Yapı, değer, boyut, nicelik ve nitelik bakımından birbirinden ne fazla ne eksik olmayan.
5. Buğday, arpa, mısır, yulaf, çavdar, pirinç vb. hasat edilen ürünler ile tohumlarının genel adı.
6. Genellikle tahıl saklanan yer.
7. Evlenmemiş kimse.
8. Meşgul ve rahatsız etmek.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 75. Sayfa Cevapları Koza  Yayınları

2. ETKİNLİK

Metinde geçen aşağıdaki kelimelerin zıt anlamlılarını belirleyip yanlarına yazınız. Bulduğunuz kelimeleri cümle içinde kullanınız.

Cevap:



1. bekâr: evli
➞ Onun evli olduğunu öğrendiğimde çok güldüm.

2. fazla: az
➞ Bu kadar az yemek kimseye yetmez.

3. karanlık: aydınlık
➞ Perdeleri açtığında oda aydınlık olmuştu.

3. ETKİNLİK

a. Yapım ekleri hakkında aşağıda verilen bilgileri okuyunuz. Yapım eklerinin nasıl kullanıldığına dikkat ediniz.



Cevap:

Kelime kök veya gövdesine getirilerek kelimenin yeni bir anlam kazanmasını sağlayan eklere yapım eki denir. “Simit” kelimesinin anlamını sözlüğümüzden bulalım. Daha sonra “simit” kelimesinin sonuna “-çi” ekini getirelim. Oluşan “simitçi” kelimesinin anlamını da sözlüğümüzden bulalım. Bu iki kelimenin anlamlarını karşılaştıralım.
simit: Halka biçiminde, genellikle üzerine susam serpilmiş çörek.
simitçi: Simit yapan veya satan kimse.

Yukarıda da görüldüğü gibi yapım eki almış olan “simitçi” sözcüğü yeni bir anlam kazanmıştır.

b. Aşağıdaki varlık adlarında yapım eki almış olanları işaretleyiniz.



Cevap:

Yapım Eki Almış Kelimeler


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 76. Sayfa Cevapları Koza  Yayınları

4. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.

Kardeşler, çiftlikte kazandıklarını nasıl paylaşıyorlar?



Cevap: Kazandıklarını eşit olarak paylaşıyorlar.

Evli olan kardeşin aklını kurcalayan sorun nedir?

Cevap: Bekar kardeşinin ileride ona bakacak kimsesi olmadığı için kazandıklarını eşit olarak paylaşmanın doğru olmadığıdır.

Kardeşler aynı düşüncelere sahip olduklarını nasıl anladılar?



Cevap: Bir gün birbirlerinin deposuna tahıl çuvalı taşırken çarpıştılar ve o zaman depolarındaki tahılın neden azalmadığını anladılar.

Kardeşlerin yerinde siz olsaydınız nasıl davranırdınız?

Cevap:

Evli kardeşin yerinde olsaydım: Bekar kardeşimle kazandıklarımı eşit paylaşırdım.



Bekâr kardeşin yerinde olsaydım: Evli kardeşimle kazandıklarımı eşit paylaşırdım.

5. ETKİNLİK

Metnin konusunu ve ana fikrini yazınız.

Cevap:

Metnin konusu: Fedakarlık



Metnin ana fikri: İnsan, sevdikleri için fedakarlık yapar.

6. ETKİNLİK

Metni bir kez daha okuyunuz.
Yazarın fedakârlık hakkındaki düşünceleri nelerdir? Yazar, kardeşliğe nasıl bakıyor? Düşününüz. Yazarın fedakârlık ve kardeşlik ile ilgili düşüncelerine katılıp katılmadığınızı nedenleriyle yazınız.

Cevap: Yazarın düşüncelerine katılıyorum. Her insan zaman zaman ailesi için fedakarlık yapar. Önemli olan bu fedakarlığın karşılıklı olmasıdır. Bu metinde de karşılıklı bir fedakarlık söz konusudur. İki taraf da birbirine sevgi ve saygı duyarsa o zaman aile bağları güçlenir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 77. Sayfa Cevapları Koza  Yayınları

7. ETKİNLİK

Metnin hikâye unsurlarını yazınız.

Cevap:

Varlık kadrosu: Evli kardeş, bekar kardeş

Yer (mekân): Çiftlik

Olay: İki kardeşin kazandıklarını eşit paylaşmanın doğru olmadığını düşünmesi

Zaman: Bir gün

8. ETKİNLİK

Aile içinde veya arkadaşlar arasında yeri geldiğinde fedakârlık yapmanın önemi hakkında bir konuşma yapınız. Konuşmanızda günlük hayatınızdan örnekler veriniz.

Cevap: Fedakarlık, sevdiklerimize duyduğumuz sevgi ve saygıdan dolayı gösterdiğimiz bir davranıştır. Birini çok sever, onun iyiliğini düşünürsek onun için fedakarlık yapmak isteriz. Örneğin; annemiz hasta olduğu zaman işimiz olsa bile onu yormamak için yemeği yapar, evi temizleriz. Böylece o dinlenir ve kendini iyi hisseder. Bu şekilde aile arasında yapılan fedakarlıklar aramızdaki sevgi bağını güçlendirir.

9. ETKİNLİK

“Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında yaptığınız çalışmadan hareketle defterinize fedakârlık konusunda bir hikâye yazınız. Hikâyenize içeriği yansıtacak şekilde başlık belirleyiniz. Hikâyenizi bitirdikten sonra kontrol ederek varsa yazım ve noktalama hatalarınızı düzeltiniz. Hikâyenizi arkadaşlarınızla paylaşınız. Eğer isterseniz hikâyenizi sınıf ya da okul panosunda da sergileyebilirsiniz.

Cevap:

SINAVSIZ HASTA

Ayşe okuldan geldiğinde annesini çok yorgun buldu. Göz altları şişmiş, rengi bembeyaz olmuş, ayakta duracak mecali kalmamıştı. Annesi şiddetli bir hastalık geçiriyordu. Ayşe yarınki sınavına hazırlanmak zorundaydı ama annesini böyle bırakamazdı. Hemen bir taksi çağırdı ve annesini hastaneye götürdü.

Eve ilaçlarla geldiler. Ayşe annesine yatmasını söyledi. Mutfağa girdi, dünden kalan çorbayı ısıttı ve annesine götürdü. Annesi doyunca ona ilaçlarını içirdi. Akşam babası işten çok yorgun ve aç gelecekti. Bu yüzden akşam yemeği yapmalıydı. Henüz yemek yapmayı bilecek yaşta değildi. Bu yüzden makarna ve salata yaptı. Babası geldiğinde sofrayı hazırladı. Yemekten sonra annesine tekrar ilaçlarını içirdi ve bulaşıkları yıkadı.

Ertesi gün sınava çalışmamış olmanın vicdan azabıyla uyandı. Okula gitmek için hazırlandı. Odasından çıktığında annesini çok daha iyi, daha dinç gördü. Onu görünce sınavı unuttu. Sonuçta Ayşe de her hastalandığında annesi bütün işini bırakıp ona bakmıştı.

SONRAKİ DERSE HAZIRLIK

Toplumdaki anlaşmazlıkların ve tartışmaların nedenleri ve çözüm yolları konusunda araştırma yapınız. Araştırmanızı yaparken bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanınız. Televizyon, internet veya gazete gibi çoklu medya kaynaklarında yer alan haberlerden faydalanınız.
Araştırma yaparken yararlandığınız sitelerin güvenilir olduğundan emin olunuz. Ayrıca bu sayfalardaki köprü metinlere erişim sağlamayı unutmayınız (Köprü metin, dijital ortamındaki bir metin üzerinden başka bir metne bağlantıyı sağlayan kelime veya cümledir. Bazı dijital metinlerde bazı kelimeler farklı renk ve biçimde yazılıdır. Bu kelimelere tıklandığında başka bir sayfa açılarak yeni bir metne erişilir.).

Cevap:

Toplumdaki anlaşmazlıkların temel nedeni, bireyler ve gruplar arasındaki farklılıklardır. Bu tür anlaşmazlıklar dünyanın başından beri vardı, ancak iletişim olanaklarının artması ile bu sorunlar daha küresel bir hal almıştır. Toplumda bu tür anlaşmazlıklar ne kadar çok olsa da her zaman çözümü mümkün olan konulardır. Özellikle teknolojinin gelişmesi ve insanların örgütlenmesinin kolaylaşması tartışmaların çözüme kavuşmasında etkili olmaktadır.

Bir önceki yazımız olan 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları KOZA Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


Yasal Uyarı
DMCA.com Protection Status
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.