Cevap Yaz
13 Ekim 2021, 14:13
Donatello
Yönetici

6. Sınıf ATA Yayınları Türkçe Ders Kitabı Cevapları 92-93-94-95-96-97-98-99-100-101. Sayfa



6. Sınıf ATA Yayınları Türkçe Ders Kitabı 4. Tema MİLLÎ KÜLTÜRÜMÜZ (Bayram Günleri) Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101. 2021-2022 Eğitim ve Öğretim Yılı Ata Yayınları 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı.

HAZIRLIK ÇALIŞMASI

Aile büyüklerinizin dinî bayramları eskiden nasıl kutladıklarıyla ilgili anlattıklarını arkadaşlarınızla paylaşınız.

CEVAP: Eskiden dinî bayramlarda herkes erkenden kalkarmış. Erkekler bayram namazına gider, kadın ve çocuklar kahvaltı hazırlarmış. Ailece kahvaltı yapılırmış. Daha sonra en güzel giysiler giyilir, büyükler ziyaret edilirmiş. Çocuklar ninelerinin, dedelerinin ellerini öpermiş. Büyükler çocuklara mendil, şeker ve harçlık verirmiş. Çocuklar kapı kapı dolaşır şeker toplarmış.

1. ETKİNLİK

a) Aşağıda anlamları ve ünsüz harfleri verilen kelimeleri metinden hareketle örnekteki gibi tamamlayınız.

Merasim: Tören.
Bayram: Millî veya dinî bakımdan önemi olan ve kutlanan gün veya günler.
Uşak: Erkek hizmetçi.
Mintan: Yakasız, uzun kollu erkek gömleği.
Selamlık: Saray, köşk veya konaklarda erkeklere ayrılan bölüm, harem karşıtı.
Şerbet: Belli törenlerde konuklara sunulan şekerli içecek.
Mani: Genellikle birinci, ikinci ve dördüncü dizeleri uyaklı olan, daha çok hecenin yedili ölçüsüyle söylenen halk şiiri.
Macun: Baharlı, tarçınlı, yumuşak ve yapışkan şekerleme.

b) Anlamını öğrendiğiniz kelimeleri birer cümle içinde kullanınız.

  • Sokakta merasim düzenleniyormuş.
  • Bu bayram dedemi ziyaret edeceğim.
  • Uşak misafirlere yol gösterdi.
  • Giydiği mintan ona çok yakışmıştı.
  • Babam gelenleri selamlığa davet etti.
  • Onlar için soğuk bir şerbet hazırladım.
  • Davulcu manisini okuyarak geçiyor.
  • Her bayram macun alır, yerdik.

2. ETKİNLİK

a) Aşağıdaki cümlelerde bir varlığı veya kavramı karşılayan kelimelerin altını çiziniz.

Evlerde ziyaretçilere şeker, lokum ve şerbet ikramı devam ederken sokaktan ramazandaki gibi bir davul sesi gümbürderdi.
İstanbul çocuklarının bayramlarda eğlendikleri birçok bayram yeri vardı.
Çocuklar attan iner, eşeğe biner, eşekten inince de topluca şarkılar söyleyerek arabalarla bir tur yaparlardı.

b) Aşağıdaki cümleleri, verilen kelimelerden uygun olanlarıyla tamamlayınız.

rüya – Ankara – roman – toprak – bayram – yayalar – çita – orman – Mehmet

Yağan yağmurdan sonra ……toprak…….. güzel kokuyordu.
Gördüğüm ……..rüya……… bütün günümün güzel geçmesini sağladı.
………Ankara………. Türkiye’nin başkentidir.
……..Mehmet…….. kitap okumaktan büyük keyif alıyor.
………Çita……… saatte 70 km/saat hıza yaklaşık üç saniyede çıkmaktadır.
……….Orman……… yangınlarında ülkemizin akciğerleri yok oluyor.
Bu caddede karşıdan karşıya geçen ……….yayalar…….. çok dikkatli olmalı.
Benim için ……roman……. okumak, bu dünyadan biraz uzaklaşmak demektir.

3. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle yanıtlayınız.

1. Büyüklerin ellerini öpme yarışı ne zaman başlamaktadır?

CEVAP: Babalar, amcalar, dayılar ve yetişkin oğullarla torunlar namazdan döndüğü zaman başlamaktadır.

2. Kapıya gelen komşu çocuklarına hangi hediyeler verilmektedir?

CEVAP: Pırıl pırıl gümüş bir iki çeyrek, bazan da -ailenin gelirine göre- bir çeyrek altını ipek mendillerinin ucuna düğümlenerek hediye verilmektedir.

3. Ziyaretçilere neler ikram edilmektedir?

CEVAP: Şeker, lokum ve şerbet ikram edilmektedir.

4. Bayram sabahı bekçi ve davulcu neden mahalleyi dolaşmaktadır?

CEVAP: Bahşiş toplamak için dolaşmaktadır.

5. İstanbul çocukları bayramlarda nerelerde eğlenmektedirler?



CEVAP: Fatih meydanında ve Şehzadebaşı Camii avlusunda, Beyoğlu, Beşiktaş, Üsküdar ve Kadıköy’de eğlenmektedirler.

6. Bayram yerlerinde hangi oyuncaklar bulunmaktadır?

CEVAP: Beşik salıncaklar, kayık salıncaklar, atlıkarıncalar ve arabalar bulunmaktadır.

7. Bayram yerlerinde bulunan satıcılar neler satmaktadır?

CEVAP: Balon, düdük, kaynanazırıltıcı, Eyüp oyuncakları, dümbelek satmaktadır.

8. Okuduğunuz metin 1968 yılında yazılmıştır. Metindeki bazı yazım ve noktalamalar günümüz kurallarına uymamaktadır. Günümüzdeki yazım ve noktalama kurallarına aykırı kullanımlar nelerdir? Metinden örnekler veriniz.

CEVAP: “O zaman çocukların hep birden bir (Aaa…) deyişi vardı ki çok hoşa giderdi.” cümlesinde “Aaa” denilen yer parantez değil, tırnak işareti arasında olmalıdır.

4. ETKİNLİK

Metinde, eski bayramlar ve bayram yerleriyle ilgili hangi ayrıntılara yer verilmiştir?

CEVAP: Eski bayramlaşma adetleri, misafire ve ziyaretçilere yapılan ikramlar, bayramda gidilen yerler, bayramın çocuklar için nasıl geçtiği gibi ayrıntılara yer verilmiştir.

5. ETKİNLİK

Okuduğunuz metnin özetini aşağıya yazınız.

CEVAP: Eski bayramlarda erken kalkılır, erkekler bayram namazına gidermiş. Onlar döndüğünde herkes büyüklerinin elini öpermiş. Komşu çocukları el öpmeye geldiğinde onlara çeyreklik veya mendil verilirmiş. Dost ve akrabalar ziyaret edilirmiş. Daha sonra davulcu ve bekçi bahşiş toplamak için mani söyleyerek kapı kapı dolaşmaya başlarmış. Bayramda çocuklar onlar için satılan oyuncakları ve şekerlemeleri alır, güzel zaman geçirirmiş.

6. ETKİNLİK

a) Metinde örneklendirme yapılmış cümleleri belirleyiniz ve bunları aşağıya yazınız.

  • Bayram yerleri, aynı zamanda birçok satıcılarla dolardı. Baloncular, düdükçüler, kaynanazırıltıcıları ortada dolaşır durur, baloncular renk renk balonlarını kalınca bir sicimin ucunda havada sallandırırdı.
  • Sonra, her çeşit yiyecek maddesi satanlar her tarafı doldururdu. Bir sehpa üstündeki mangallarında cızır cızır köfte pişirenler, simitçiler, çörekçiler, şerbetçiler, fıstıkçılar fırıldaklı macuncular ve elma şekeri, horoz şekeri, şam şekeri satanlar, önlerinde biriken çocuklara hiç durmadan satış yaparlar, çocukların yanlarındaki büyükleri de ikide bir yine keseye el atarlardı.

b) Sizce, yazar anlatımda örneklendirmeye neden yer vermiştir?

CEVAP: Örneklendirme yazının anlaşılır hale gelmesini ve somutlaşmasını sağlar.

7. ETKİNLİK

Dinî bayramlarla ilgili duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

CEVAP: Dini bayramlar toplumumuzda birlik ve beraberliği hatırlatması açısından çok önemlidir. Böyle günlerde zenginler yoksullara yardım eder, küsler barışır. Böylece insan ilişkileri kuvvetlenir. Büyüklerimize saygımızı, küçüklerimize sevgimizi gösteririz. Bir arada yaşamanın güzelliğini hatırlarız.

8. ETKİNLİK

Konusu dinî veya millî bayramlar olan bir hikâye yazınız.

CEVAP: KIRMIZI AYAKKABI

Annesi Ayşe’ye bayramda giymesi için kırmızı bir ayakkabı aldı. Ayşe ayakkabısını çok sevdi ve onu giymek için bayram gününü bekleyemedi. Ayakkabısını giyip sokağa fırladı. Tüm arkadaşlarına gösterdi.

Birlikte oyun oynamaya başladılar. Top oynuyorlar, birbirlerine pas atıyorlardı. Ayşe topu yakalamak için koştururken kendini bir çamur birikintisinde buldu. Dizlerine kadar çamura batmıştı. Çıktığında ayakkabısının halini görünce gözleri dolu dolu oldu. Eve gitti, annesine olanları anlattı. Annesi bir şey demedi.

Ertesi gün bayramdı. Ayşe sabah üzgün bir şekilde uyandı. Yatağının ucunda bayramlık kıyafetleri duruyordu. Onları giydi ama ne yazık ki ayakkabısını giyemeyecekti. Kahvaltıdan sonra dedesini ziyaret etmek için çıkacaktı ki kapının önünde ayakkabısını tertemiz bir şekilde gördü. Belli ki annesi temizlemişti. Koşup sarıldı ve bir daha bayramlıklarına gözü gibi bakacağına dair söz verdi.

GELECEK DERSE HAZIRLIK

1. Karagöz oyununun nasıl ortaya çıktığına dair araştırma yapınız. Edindiğiniz bilgileri defterinize kendi cümlelerinizle not ediniz.

CEVAP: Hacivat ve Karagöz Orhan Gazi devrinde Bursa’da yaşamış, cami yapımında çalışan iki işçidir. Kendileri devamlı atışır, diğer işçiler de onları izler. Böylece cami inşaatı yavaş ilerler. Bunun üzerine bu ikili idam edilir. Karagöz ve Hacivat’ı çok seven ve ölümlerine çok üzülen Şeyh Küşteri, ölümlerinin ardından kuklalarını yaparak perde arkasından oynatmaya başlar. Bu sayede Karagöz ve Hacivat tanınır.

2. Şifalı bitkilerden birini belirleyiniz. Bu bitkinin yararlarıyla ilgili bir konuşma hazırlayınız.
• Hazırlıklı konuşmanızı görsellerle destekleyiniz.
• Hazırlıklı konuşmanızdan önce mutlaka prova yapınız.

CEVAP: ZENCEFİL 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 101. Sayfa Cevapları

Zencefil, Güneydoğu Asya kökenli bir bitkidir. Boğaz ağrısı, öksürük ve soğuk algınlığı için doğal bir tedavidir. Günümüzde güvenli yiyecekler listesinde yer almakta ve sıklıkla öksürük şuruplarına tat vermek için kullanılmaktadır.

Zencefil, her yaşta soğuk algınlığı ve grip gibi hastalıklarla ve enfeksiyonlarla savaşmak için reçete edilmiştir. Zencefilin kemik sağlığını güçlendirdiği ve eklem ağrılarını azalttığı bilinmektedir.  Solunum hastalıklarını tedavi etmek için geleneksel bir ilaç olarak kullanılmaktadır. Çalışmalar zencefilin kalori yakımına ve açlığı azaltmaya yardımcı olabileceğini göstermiştir. Zencefilin, kas ağrısını ve egzersizden kaynaklanan ağrıyı azaltmada faydalı olduğu bilinmektedir.



Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf ATA Yayınları Türkçe Ders Kitabı Cevapları 89-90. Sayfa başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Cevap Yaz
Forum DirilişYasal Uyarı
Site İsmi: Diriliş
Forum diriliş Diriliş | Diriliş Forumu
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.