Cevap Yaz
06 Ekim 2021, 11:48
Mehmet Akif
Yönetici

6. Sınıf ATA Yayınları Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 15-16-17-18



6. Sınıf Ata Yayınları Türkçe Ders Kitabı 1. Tema ERDEMLER (Canım Aliye Ruhum Filiz) Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 15, 16, 17, 18. 2021-2022 Eğitim ve Öğretim Yılı Ata Yayınları 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı.

6. Sınıf Ata Yayınları Türkçe Ders Kitabı 15. Sayfa Cevapları

Mektubun tarihi gelişimiyle ilgili yaptığınız araştırma sonucu edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap:

Mektup türüne ait en eski metinler MÖ 15-16. yüzyıllara kadar uzanmaktadır. Bu mektuplar Mısır Firavunları tarafından yazdırılmış  mektuplardır. MÖ 15-16. yüzyıllarda yazılan, Mısır firavunlarına ve Hitit krallarına ait diplomatik mektuplar bulunmuştur.

Mektup türü,15. yüzyılda kâğıdın bulunması ile birlikte yaygın bir İletişim aracı hâline gelmiş, türe ait özellikler belirginleşmiştir. Latin Edebiyatı Dönemi’nde Cicero ve Horatius mektup türünde eserler yazmıştır.

Hitit krallarının yazdırmış olduğu mektuplar da mevcuttur. Bu mektuplar haber vermek veya emir ve istekleri bildirmek için yazıldığı için duyguları bildirmemektedir. Divan edebiyatında mektup türünün en önemli örneği olarak Fuzuli’nin Şikayetnamesi verilebilir.Divan edebiyatı sanatçıları mektubu daha çok bir edebî tür olarak görmüşler ve mektuplarında süslü ve ağır bir dil kullanmışlardır. Edebî anlamda olmasa bile ilk Türkçe mektup örnekleri bin yıl öncesine, Doğu Türkistan’daki Uygurlara ait mektuplardır. Mektubun, Türkçe karşılığı “betik/bitik” kelimesidir. İslamiyet’in kabulünden sonra “mektup” sözcüğü yaygınlık kazanmıştır.Mektup türü, Tanzimat Edebiyatı Dönemi’nde gelişmeye başlamıştır. Namık Kemal’in Avrupa’dan, Magosa’dan, Rodos’tan yazdığı mektuplar ünlüdür. Abdülhak Hamit Tarhan’ın Mektuplar, Muallim Naci’nin Muhaberâtve Muhâverât adlı eserleri bu dönemde kitap hâline getirilen mektuplar arasında yer almaktadır.
Tanzimat’tan sonra yazılan mektuplarda ise içten ve doğal bir dil kullanılmıştır. Mektup geleneği Cumhuriyet Dönemi’nde de devam etmiştir. Nurullah Ataç’ın Okura Mektuplar, Cevat Şakir Kabaağaçlı’nın Mektuplarla Halikarnas Balıkçısı, Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Mektuplar, Cahit Sıtkı Tarancı’nın Ziyaya Mektuplar, Nazım Hikmet’in Kemal Tahire Hapishaneden Mektuplar adlı eserleri bu dönemde yazılan mektup türündeki eserlere örnektir.
Türün ustaları ise ancak 18-19. yüzyılda yetişmiştir. Mme de Sevigne (Mim Dö Sevig), Voltaire (Volter), Rousseau (Ruso) bu türün ustalarındandır.
Mektup türündeki en önemli gelişme teknolojinin gelişmesiyle birlikte olmuştur. Mektuplar artık zarfa konma özelliğini neredeyse kaybetmek üzeredir. İnsanlar daha ekonomik ve çok daha hızlı olan elektronik postayı (e-posta) tercih etmektedirler

Kaynak: Genel Ağ

6. Sınıf Ata Yayınları Türkçe Ders Kitabı 17. Sayfa Cevapları

    1. Etkinlik

a) Metinde yer alan aşağıdaki kelimelerin anlamlarını metinden hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizi tamamladıktan sonra kelimelerin sözlük anlamlarını uygun başlığın altına yazınız.

Cevap:

Kongre: Çeşitli ülkelerden yöneticilerin, elçilerin, delegelerin katılmasıyla yapılan toplantı, kurultay
Teftiş: Denetleme
Külüstür: Yıpranmış, eski, bakımsız
Erzak: Uzun süre saklanabilen yiyeceklerin genel adı
Havadis: İlgi ile karşılanabilecek haber

b) Anlamını öğrendiğiniz kelimelerden üçünü cümle içinde kullanınız.

Cevap:

Babamın arabasını gören külüstür olmuş diyor.

Köyden gelen ablam yeni havadisler getirdi.

Annem kışlık erzak hazırlıklarına başladı.

    2. Etkinlik

a) Metinde yer alan aşağıdaki deyimlerin anlamlarını deyimler sözlüğünden bulup yazınız.

Cevap:

Kusur etmemek: Hoş karşılanmayacak bir davranışta bulunmamak.
Yola çıkmak: Bir yere varmak için bulunduğu yerden ayrılarak yolculuğa başlamak.

b) Anlamını öğrendiğiniz deyimleri cümle içinde kullanınız.

Cevap:

Eve gelen misafire kusur etmemek için çok uğraştım.

Ablam üniversiteye gitmek için yola çıktı.

6. Sınıf Ata Yayınları Türkçe Ders Kitabı 18. Sayfa Cevapları

    3. Etkinlik

Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden yararlanarak yanıtlayınız.

1. Yazar, mektubu kime yazmaktadır ve ne zaman yazmaya başlamaktadır?



Cevap: Yazar mektubunu Aliye’ye yazmaktadır.8 Eylül 1943 tarihinde yazmıştır.

2. Yazarın mektubunda, gideceğini belirttiği yerler nerelerdir?

Cevap: Ayvalık’tan Edremit’e, tekrar Ayvalık’a , Dikili’ye, Bergama, Soma’ya, Savaştepe’ye, Bandırma’ya ve İstanbul’a.

3. Yazar, 10 Eylül de yazmaya başladığı mektubunu postaya vermekte neden gecikmiştir? Açıklayınız.

Cevap: Yazılacak birkaç havadis daha bulmayı umduğu için.

4. Yazarın erzak kutusunda hangi yiyecekler bulunmaktadır?

Cevap: Buğday, makarna, tarhana, şehriye.

    4. Etkinlik

Okuduğunuz metinden hareketle mektup türünün özelliklerini açıklayınız.

Cevap: Özel Mektup

Özel mektuplara benzeseler de dönemin sanat görüşünün bulunduğu bu mektuplar, şair ve yazarlar tarafından kaleme alınmaktadır.
Samimi bir dil kullanılmakta olup edebiyatçıların sanat görüşleri ile derinlemesine bilgi vermektedir.
Edebi mektupların bir araya getirilmesiyle birlikte roman türünde eser verilebilmektedir.
Edebi mektuplarda anlatımın özenli olması gerekmekte olup bu hususa dikkat edilmelidir.
Edebi mektuplar, dönemin sanat anlayışıyla ilgili bilgi verdiği için bu tür mektuplar belge niteliğindedir.
Edebi mektuplarda, edebi görüşle doğru orantılı olacak bir şekilde içtenlik bulunmaktadır.

    5. Etkinlik

Defterinize yazdığınız edebi mektup örneğini arkadaşlarınıza okuyunuz. Daha sonra okunan mektuplarla ilgili görüş ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap:

Edebi Mektup Örneği

Sevgili Ziyacığım,

İzmir, 13.4.1941 -Sadeleştirilmiştir.

İzmir’de ne arıyorum diye hayret etme. Sadece askerliğimi yapıyorum. Herhalde sen beni Ankara’da zannediyordun. On iki marttan beri hazırlık kıtasındayım. Hafta­ya Ankara’ya Yedek Subay Okuluna gidiyorum. Şimdilik askerî disiplinden şikâyetim yok. Burada kiminle beraber olduğumu tahmin et bakalım? Aklına gelmez diye derhâl söyleyeyim: Kenan Hulusi’yle beraber… Hulusi habire hikâye yazıyor. Hâlbuki ben, bir türlü kalemi elime alamıyorum. Ancak sana gönderdiğim şiiri tamamlayabildim. Bu şiiri Muhtar’a verirsin, mümkünse bir sahifede çıkmasını rica edersin. Yücel Mec­muası, İzmir’de iyi satış yapıyor. Bizim hazırlık kıtasındaki çocuklar da mecmuayı çok beğeniyorlar. Muhtar’a bu müjdeyi verebilirsin, selamlarımla beraber.

Kıtada temas ettiğim çocukların çoğu bizi tanıyor, hatta şiirlerimizden ezbere mısralar okuyacak kadar. Tabii bu durum, hepimizin hesabına çok hoşuma gitti. Şiir ve hikâye meraklıları da yok değil. Özetle, askerlikte sıkılmıyorum. Yedek Subay’da, daha birçok arkadaşımız da bize “Oktay, Orhan vs.” katılacakları için oradaki haya­tımızın daha enteresan olacağı muhakkak. Siyasi vaziyet de pek iç açıcı olmamakla beraber hadiselerin seyrini sükûnetle takip etmek lazım. Belki seni de tekrar görece­ğimizi ve kucaklayacağımızı ümit ediyorum. Şarkılarımızın yarım kalmasına, Tanrı elbette ki müsaade etmez. Şevket’e selam söyle. Onun da, senin vaziyetinde olduğunu sanırım. Güzel şiirler yazma işimize, her şeye rağmen devam etmek lazım.

Hasretle gözlerinden öper, seni Allah’a emanet ederim Ziyacığım.

Cahit Sıtkı Tarancı (Ziya’ya Mektuplar)

 6. Etkinlik

Öğretmeninizin mektup yazma kurallarıyla ilgili açıklamalarını dikkatle dinleyiniz. Daha sonra özlediğiniz bir kişiye ona karşı olan özleminizi anlattığınız bir mektup yazınız.

Cevap:

Sevgili Ayşe,

Sana bu mektubu yazmamın nedeni sana olan özlemimi anlatmak içindir. Yaklaşık bir yıldan beri yüz yüze görüşemiyoruz. Sen eğitim hayatı için gittiğin Adana’da yalnızlık çekmiyorsundur umarım. Yeni arkadaşlar edinmek, farklı bir sosyal kültürel yapı içinde olman sana da iyi gelecektir. Ben bıraktığın gibi çalışmalarıma devam ediyorum. Burada her şey bıraktığın gibi. Tek sıkıntım seni çok özlemem. Ama yaklaşık üç ay sonra gelecek olacağını bilmek bana biraz teselli oluyor.

Kendine çok iyi bak selamlar, sevgiler.

Arkadaşın Fatma.

Gelecek Derse Hazırlık

1. Yörenizde ünlü olan bir masalı öğreniniz.

Cevap: İki Köpek

Bir adamın iki köpeği varmış.

Birini ava alıştırmış, ötekini de evine bekçi yapmış.

Ava götürdüğü köpek bir şeyler yakalayınca efendisi alır eve getirir, öteki köpeğin önüne de bir parça atarmış.

Ava giden köpek buna kızmış, kapı yoldaşına çıkışmış: “Hep ben yoruluyorum, zahmeti hep ben çekiyorum, sen evde rahat oturuyor, benim getirdiklerimi yiyorsun” demiş.

Öteki köpek: “Bana ne çatıyorsun” demiş, “Sen git de bizim efendiye söyle; beni böyle çalışmayıp hazır yemeye alıştıran o değil mi?”

2. Öğretmeninizin, hazırlıklı konuşma yaparken uymanız gereken kurallarla ilgili açıklamalarını dikkatle dinleyiniz. Ardından aşağıdaki masal yazar veya derleyicilerinden birini seçiniz. Seçtiğiniz kişiyi tanıtan bir hazırlıklı konuşma hazırlayınız.

Cevap: Belirleyeceğiniz bir konuda hazırlıklı konuşma yapınız.



Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf ATA Yayınları Türkçe Ders Kitabı Cevapları Sayfa 10-11-12-13-14 başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Cevap Yaz
Forum DirilişYasal Uyarı
Site İsmi: Diriliş
Forum diriliş Diriliş | Diriliş Forumu
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.