18 Temmuz 2021, 21:20
Bushra
Yönetici

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 114-115-116-117. Sayfa Cevapları MEB Yayınları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 114-115-116-117 Cevapları MEB Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sevgi Diyen Çağlar Aşar Cevapları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları 114. Sayfa

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

1. Araştırdığınız “sevgi” temalı şiiri arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap:

SEVGİ



Çölden farklı olmayan bu korku
Çocukların bu korkudan olur neşeleri
Siyah sepete baktıkça her biri
Sıcak hoşluğunu anlarlar ölmenin

O gün gün ışığından mahrum
Mahrum bırakılmış genç kızlar
Anneleriyle parka çıkarlar
Anneleriyle anneleriyle anneleriyle

Sezai Karakoç



2. Yûnus Emre’nin “Yaratılanı hoş gör yaratandan ötürü.” sözünden ne anlıyorsunuz? Açıklayınız.

Cevap: İnsanlar hatalar yapabilir, bizim gibi düşünmeyebilir. Kimse kimseyle aynı hissetmez ve aynı yaşamaz. Bunun bilincinde olmamız gerekir. Nasıl ki başkalarından hoşgörü bekliyorsak biz de herkese hoşgörülü davranmalıyız. İnsanların sevilecek bir yanını göremesek bile onlara hepimizi yaratan için saygı duymalı, iyi davranmalıyız.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları 115. Sayfa

1. ETKİNLİK

Aşağıda, şiirde geçen bazı kelimeler verilmiştir. Metinden hareketle bunların anlamlarını tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz.

Cevap:



KIN
Tahminim: Kılıcın kılıfı.
Anlamı: Bıçak, kılıç vb. kesici araçların kabı.

KOR
Tahminim: Alev almayan ateş.
Anlamı: İyice yanarak ateş durumuna gelmiş kömür veya odun parçası.
YÂR
Tahminim: Sevilen kişi.
Anlamı: Sevgili.

NADAN
Tahminim: Kötü niyetli kişi.
Anlamı: Bilgisiz, cahil.

SEHER
Tahminim: Güneşin doğduğu an.
Anlamı: Sabahın güneş doğmadan önceki zamanı, seher vakti.
SEFER
Tahminim: Bir yere gitme.
Anlamı: Yolculuk.



2. ETKİNLİK

A) Aşağıdaki soruları metinden hareketle cevaplayınız.

1. Şair, şiirde hangi öğütleri vermektedir? Anlatınız.

Cevap: Şair şiirden kılıcını kınına koy diyerek savaştan uzak kalmayı, bilgisiz insanların sözlerine kulak asmamayı, insanlıktan ümit kesmemeyi ve her ne olursa olsun sevgi ile yürümekten bıkmamak gerektiğini öğütlemiştir.

2. Şiirin birinci dörtlüğünde yer alan “Kılıcını koy kınına / Yüreğinle yürü dostum.” dizeleriyle hangi karakter özellikleri vurgulanmaktadır?



Cevap: Bu dizede barışçı karakter özellikleri vurgulanmıştır. Bir insan kılıcını savaş için çeker, barış için kınına koyar. Sevgi sahibi birisi kılıcını kınına koyar ve barıştan yana olur.

3. İnsanlıktan ümidini kesmeyen kişiler neler başarabilirler? Anlatınız.

Cevap: İnsanlıktan ümidi kesmeyen kişiler insanlarla birlik ve beraberlik içinde çalışmaktan usanmaz. Başkalarını düşünür ve başkalarının kendisini düşündüğünü bilir. Birlik içinde hareket ederler ve bir aradayken gelişirler.

4. Her işini sevgi ile yapan bir insan hangi özelliklere sahip olur? Örneklerle anlatınız.



Cevap: Her işini sevgiyle yapan insan yorulmaz. Bu kişiler çalışkan olur. Aynı zamanda başkaları tarafından örnek alınır. Sevgi dolu insanlar başkaları için pek çok iyilik ederler.

B) Metinden hareketle arkadaşlarınıza sormak üzere iki soru hazırlayınız.

Cevap:

1.Yazar “Sevgi diyen çağlar aşar” dizesinde ne demek istemiş olabilir?



2. Nadanlara kulak asmamak neden gereklidir?

3. ETKİNLİK

Hz. Muhammed’in Veda Hutbesi’nde dile getirdiği ifadelerden yola çıkarak öğretmeninizle oluşturacağınız grubunuzla “eşitlik ve insan hakları” konulu bir konuşma hazırlayınız. Hazırladığınız konuşmayı sunması için bir grup sözcüsü belirleyiniz.

Cevap:

Her insan bir birey olarak çok özel ve değerlidir. Nerede doğduğu, hangi aileden olduğu, ten rengi, dini veya siyasi görüşü, dili, ırkı o insanı diğerlerinden daha üstün veya daha aşağı yapmaz. Her insan aynı yaşama, okula gitme veya sağlık hizmetlerinden faydalanma hakkına sahiptir. Çünkü her insanın amacı dünyayı daha iyi hale getirmek için çalışmaktır. Sahip olduğu özellikler onu başkalarından ayırmaz. İnsanlar birbirlerine karşı eşitlikçi olmayan bir biçimde davrandıklarında akıllarına kendilerinin de karşısındaki gibi biri olduğunu getirmelidir. Çünkü insanların dili veya ırkı onların iyi. çalışkan, dürüst olmasına engel değildir. Önemli olan doğru insan olmaktır. Tüm insanlar eşittir ve biz de bunu bilerek herkese aynı samimiyetle davranmalıyız.




6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları 116. Sayfa

4. ETKİNLİK

Aşağıda, soldaki kutucukta bulunan dörtlük Abdurrahim Karakoç’un “Tut Ellerimden” isimli şiirinden alınmıştır. Sağdaki kutucukta bulunan metin ise bu dörtlüğün düz yazıya çevrilmiş biçimidir. Bu metinleri dikkatle okuyunuz.

A) Bu iki metin arasındaki farkları belirtiniz.

Cevap: Şiir daha ahenkli bir yapıya sahiptir. Düz yazıda ise bu ahenk yoktur. Aynı zamanda şiirde duygu aha baskındır.

B) Sizce hangi metin daha etkili bir anlatıma sahiptir? Düşüncelerinizi nedenleriyle yazınız.



Cevap: Şiirin daha etkili bir anlatıma sahip olduğunu düşünüyorum. Çünkü şiirde ahenk unsurları yer almaktadır. Okurken vermek istediği duyguları hissediyorum. Ancak düz yanının daha sade bir anlatımı vardır. Bu nedenle şiir daha etkilidir.

C) Sol kutucuktaki dörtlükte dize sonlarında yer alan ses benzerliklerine dikkat ediniz. Bu benzerliklerin şiirin anlatımına olan katkısını açıklayınız.

Cevap: Ses benzerlikleri şiire estetik katmaktadır. Okurken şiirden daha fazla keyif alınır.

D) Aşağıya “sevgi” kelimesinin harflerini kullanarak akrostiş bir şiir yazınız. Şiirinizin dize sonlarında ses benzerliği olan kelimeler kullanmaya çalışınız.

Cevap:

Solmuş bir çiçeğe su yetmez sevgi vermeli
Elbet o zaman canlanır gül, menekşe, hanımeli
Vatandan, yuvadan, insandan sevgiyle bahsetmeli
Göreceksin o zaman nasıl sever herkes seni
İlle de sevmeli, ille de sevmeli.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları 117. Sayfa

5. ETKİNLİK

A) Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle verilen cümlelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.

Cevap:

(…Y..) Gemici, bilgili ve öfkeli biridir.
(…D..) Bilgin, bilgisiyle övünmeyi seven biridir.
(…Y..) Gemici, bilginin sözlerine hiç aldırmamıştır.
(…D..) Gemidekiler, gemi delinip su almaya başladığı için korkmuştur.

B) Gemicinin “Yüzmesini bilir misiniz?” sorusundan sonra hikâye nasıl devam etmiş olabilir? Aşağıya yazınız.

Cevap:

Bilgin gözlerini açarak “Bilmem.” demiş. Bunun üzerine Gemici: ‘Öyleyse ömrünün yarısı boşa gitmiş, vah vah!’ demiş. Bilgin’i korkulu haliyle baş başa bırakıp yerine dönmüş. Ancak tecrübeli bir gemici olduğu için ne yapması gerektiğini biliyormuş. Bir süre sonra her şey normale döndüğünde Bilgin Gemici’nin yanına gelerek ona “Anladım.” demiş. Gemici “Neyi anladın?” diye sormuş. Bilgin de ona: “Herkes aynı bilgiye sahip değildir, herkes aynı konuda usta değildir ve bu olması gereken güzel bir şeydir.” demiş.

C) Aşağıdaki cümlelerde altı çizili olan isimlere “Nasıl?” sorusunu sorunuz. Bu soruya verdiğiniz cevabı örnekteki gibi yazınız.

Cevap:

Bilgin, bilgiç bir tavırla sormuş. —–> Nasıl tavır? ——-> Bilgiç tavır

Zavallı gemici “Hayır!” demiş. ——-> Nasıl gemici? —-> Zavallı gemici

Hızlı esen rüzgâr gemiyi sarsmış. —-> Nasıl rüzgâr? —-> Hızlı esen rüzgâr

Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 44-45-46-47-48-49. Sayfa Cevapları MEB Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


22 Kasım 2022, 10:47

Abone
Mesaj Sayısı:
Konu Sayısı: 3715

Süperr özellikle şiire bayıldım ben asla böyle yazamam bana çok faydası oldu buranın çok teşekkürler hepinize iyiki varsınız

HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
DMCA.com Protection Status
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.