02 Ağustos 2021, 23:04
Bushra
Yönetici

6. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 50-51-52-53-54-55. Sayfa Cevapları



 6. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 50, 51, 52, 53, 54, 55 2. TEMA MİLLİ MÜCADELE VE ATATÜRK “Yaşlı Nine” Etkinlik Cevapları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları 50. Sayfa

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

1. Mustafa Kemal Atatürk ile ilgili araştırdığınız anıyı arkadaşlarınızla paylaşınız.

CEVAP:



O, Samsun’a çıktığı zaman, üstü başı yırtık, postalları patlamış, silahsız bir er gördü. Yüzünün rengi bakıra dönmüş, yağlan eriyip kemik ve sinir kalmış bu Türk askeri ağlıyordu. O’na sordu:

– Asker ağlamaz arkadaş, sen ne ağlıyorsun?
Er irkildi, başını kaldırdı. Bu sesi tanıyordu ve bu yüz ona yabancı değildi. Hemen doğruldu ve Anafartalar’daki Komutanını çelik yay gibi selamladı.

– Söyle niçin ağlıyorsun?

İç Anadolu’nun yanık yürekli çocuğu içini çekti:



– Düşman memleketi bastı, hükümet beni terhis etti. Silahımızı elimizden aldı. Toprağıma giren düşmanı ne ile öldüreceğim? Kemal Atatürk, er’in omzuna elini koydu:

– Üzülme çocuğum, dedi. Gel benimle!

Ve Samsun deposunda giydirilip silahlandırarak yanına aldığı ilk er bu Mehmetçik oldu.

2. Atatürk’ün Türk milleti için yaptığı fedakârlıklara örnekler veriniz.



CEVAP: Atatürk Türk milleti için pek çok özveride bulunmuştur. Gördüğü yanlışları cesurca söyleyebilmiştir. Tutuklanmayı göze almıştır. Ne olursa olsun kendini düşünmemiştir. Çok çalışıp vatana fayda sağlamayı amaçlamıştır.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları 52. Sayfa

1.ETKİNLİK

A) Metinde geçen bazı kelimeler aşağıda harfleri karışık olarak verilmiştir. Bu kelimeleri düzenleyerek anlamlarıyla örnekteki gibi eşleştiriniz.

1.etkinlik cevapları



2. ETKİNLİK

A) Aşağıdaki soruları metinden hareketle cevaplayınız.

1. Yaşlı kadın Atatürk ile niçin görüşmek istemektedir?
CEVAP: Atatürk’ün millet için yaptıklarından dolayı onu bir kere de olsa görmek istemektedir.

2. Yaşlı kadının Atatürk’ten bir şey istememesini nasıl yorumluyorsunuz? Açıklayınız.



CEVAP: Yaşlı kadın zaten Atatürk’ün yapması gerekenden fazlasını yaptığını düşünmektedir. Bu nedenle ondan daha fazla bir şey istememektedir.

3. Atatürk ile konuşma olanağınız olsaydı ona nasıl teşekkür ederdiniz? Örneklendiriniz.

CEVAP: Atatürk ile konuşsaydım ona bu ülke için çok çalışacağımı söylerdim. En iyi teşekkür böyle olurdu. Mesela mesleğimi en iyi şekilde yapacağıma söz verirdim.
4. Metnin ana fikri nedir?

CEVAP: Bu vatan için çalışanlara minnet duymalıyız.



B) Metinden hareketle arkadaşlarınıza yöneltmek üzere iki soru hazırlayınız.

1.Yaşlı kadının yerinde siz olsaydınız Atatürk’ü karşınızda gördüğünüzde ne düşünür ve söylerdiniz?

2.Yaşlı kadın köşkte kaldığı iki gün boyunca neler yaşamış olabilir?

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları 53. Sayfa

4. ETKİNLİK



A) Aşağıda verilen bilgilerden hangileri “Yaşlı Nine” metninin tür özelliklerine uygundur? Yanına çarpı (X) işareti koyarak belirtiniz.
( X ) Geçmişte yaşanan bir olay anlatılmıştır.
( ) Metinde anlatılan olaylar hayal ürünüdür.
( X ) Metnin kahramanları gerçek kişilerdir.
( X ) Yer ve zaman bellidir.
( ) Metindeki olaylar günümüzde yaşanmaktadır.

B) Yukarıda özelliklerini işaretlediğiniz metin türü aşağıdakilerden hangisidir?

A) Fabl B) Masal C) Anı D) Haber yazısı

C) Defterinize, okuduğunuz “Yaşlı Nine” metninin tür özelliklerine uygun bir metin yazınız. Yazdığınız metni arkadaşlarınızla paylaşınız.



CEVAP: Okula ilk başladığım gün çok heyecanlıydım. O gün annem sabah erkenden beni uyandırmıştı. O saatte uyanmaya alışkın olmadığım için mızmızlanmıştım. Zorla kahvaltı ettim. Önlüğümü giydim. Babam beni okula bırakacaktı. Çok tedirgindim. Bilmediğim bir yerde tanımadığım insanlarla bir arada olma fikri beni korkutuyordu. Okula gittiğimizde her yerde yaşıtım çocukları gördüm. Törenden sonra sınıflara girdik. Herkes annesiyle, babasıyla gelmişti. Ağlayanlar vardı. Babam sırama oturduğumda beni almaya geleceğini söyleyerek gitti. Sonra yanıma bir kız oturdu. Çok ağlıyordu. Onun için üzüldüm. Ona “Neden ağlıyorsun?” diye sordum. O da bana “Burası çok korkunç.” dedi. O zaman kıza “Hayır, sadece sana öyle geliyor. Buraya ilk defa geliyoruz. Burada olma amacımız okuma-yazma öğrenmek ve arkadaş edinmek. Bence güzel olacak.” dedim. Kız o zaman sakinleşmeye başladı ve “Oyun oynamamıza izin verirler mi?” dedi. Ben de “Ders olmadığı zaman izin verebilirler.” dedim. O zaman ağlamayı bıraktı ve tanıştık. O günden sonra her zaman arkadaş olduk.

5. ETKİNLİK

A) Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Altı çizili sözcüklerin arasında nasıl bir anlam ilişkisi olduğunu açıklayınız.

-Kurtuluş Savaşı’nda genç yaşlı, kadın erkek herkes millî mücadeleye destek verdi.
-Türk milleti, millî mücadele sırasında varını yoğunu ortaya koymuştur.
-Büyük küçük demeden milletin tüm fertleri vatan için cepheye koşmuştur.
-Atatürk’ün “Ordular, ilk hedefiniz Akdeniz’dir, ileri!” emrini duyan askerler geri dönmeyi düşünmeden taarruza geçtiler.



CEVAP: Sözcükler zıt anlamlıdır. Bu sözcükler anlamı pekiştirmek için kullanılmıştır. Birbirinin zıttı kelimeleri kullanmak anlam alanını genişletir.

B) Yukarıda verilen cümlelerdeki anlam ilişkilerine benzer şekilde “vatan” ile ilgili cümleler kurarak aşağıya yazınız. Cümlelerinizde kelimelerin zıtlık özelliklerinden faydalanınız.

CEVAP:

  • İster kolay olsun ister zor, vatanı kurtarmak bizim görevimiz.
  • Doğru yanlış bildiğim ne varsa vatan için yapacağım.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları 54. Sayfa

6. ETKİNLİK

A) Aşağıdaki metni, noktalama işaretlerine dikkat ederek sessiz okuma tekniğiyle okuyunuz. Metni okurken koyu yazılmış kelimelerin metne kattığı anlama dikkat ediniz.

KAĞNIYLA YAZILAN DESTAN

On beş liseli arkadaşıyla Anadolu’ya kaçıp Kurtuluş Savaşı’na katılan ve cepheye cephane taşıyan kağnı kollarının komutanı anlatıyor: “Durmadan yol alıyorduk. Sürekli çalışan araç yorulur ve bozulabilir ancak bizde ne yorulmak ne dinlenmek ne de bozulup yolda kalmak vardı. Otomobiller, kamyonlar her yeri aşamazlardı. Fakat bizim için aşılamayacak yol yoktu. Ağır ama hep hareketliydik. Sürekli hedefe ilerliyor, hiç durmadan gidiyorduk.

CEVAP: Koyu renkli yazılmış kelimeler cümleleri veya kelimeleri birbirine bağlamıştır.

B) Aşağıya “Ulusal Bağımsızlık ve Cumhuriyet” konulu bilgilendirici bir metin yazınız. Yazınızı yazarken “ama, bununla birlikte, lakin, fakat, buna rağmen, ancak” kelime ve kelime gruplarını uygun yerlerde kullanınız. Yazınızda kullandığınız bu kelimelerin altlarını renkli kalemlerle çiziniz.

CEVAP: Yıllar boyu ülkemizi korumak durumunda kaldık. Bunun nedeni konumumuzun çok önemli olmasıdır. Buna rağmen hiçbir zaman ülkemizi düşman eline bırakmadık. Ancak bu kolay olmadı. Bunu yaparken çoğu insanlarımızı şehit verdik. Bağımsızlık yolunda şehit olanlar şehit olacaklarını biliyorlardı ama yine de bu durumdan çekinmediler. Çünkü bağımsızlık vatanımız için çok önemli bir kavramdır. Bağımsızlığın en güzel hali de Cumhuriyet’tir. Milletin kendi kararlarını verdiği Cumhuriyet de kolay kazanılmadı. Bu nedenle vatanımızı severiz lakin onu korumasını da biliriz.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları 55. Sayfa

7. ETKİNLİK

A) Aşağıda Anıtkabir krokisi ve kroki üzerinde numaralandırılmış yerlerin adları verilmiştir. Krokiyi inceleyiniz.

anıtkabirin krokisi

B) Aşağıdaki boşlukları Anıtkabir krokisine uygun şekilde doldurunuz.

1. ………Hürriyet Kulesi……. ve ………İstiklal Kulesi……… girişe en yakın kulelerdir.
2. …………23 Nisan Kulesi…………….. müze çıkışına en yakın kuledir.
3. Girişten Tören Alanı’na …………Aslanlı Yol’dan…………… geçilerek ulaşılır.
4. Tören Alanı’nda, çarpı (X) işaretli yerde duran ve solunda Cumhuriyet Kulesi, sağında İnkılap Kulesi
bulunan ziyaretçinin önünde Anıtkabir’in …………Şeref Holü ve Atatürk’ün Lahdi……. bölümleri bulunur.

5. Anıtkabir’in mimarı siz olsaydınız Anıtkabir’e hangi bölümleri eklemek isterdiniz? Anlatınız.

CEVAP: Ben olsaydım sinema salonu eklemek isterdim.Bu bölümde Atatürk’ün hayatının anlatıldığı belgeseller ve filmler izlenirdi. Böylece ziyarete gelen öğrenciler daha fazla bilgi sahibi olurdu.

Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf Başak Yayınları Türkçe Çalışma Kitabı 309-310-311-312-313-314 . Sayfa Cevapları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

zvr
BU İÇERİĞİ EMOJİYLE DEĞERLENDİR
HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.