03 Temmuz 2021, 14:45
Bushra
Yönetici

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 84-85-86-87-88-89. Sayfa Cevapları MEB Yayınları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 84-85-86-87-88-89 Cevapları MEB Yayınları

İnsanlar Zamanı Eskiden Nasıl Ölçerdi ? Metni Cevapları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları 84. Sayfa

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

1. Zamanla ilgili bulduğunuz atasözü ve deyimleri arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap:

ATASÖZLERİ



Sakla samanı gelir zamanı: Bugün işimize yaramayacak bir şeyi atmak yerine onu bir köşeye kaldırmak gerekir. Çünkü neye ne zaman ihtiyacımız olacağını bilemeyiz. Yararsız görünen o şey bir gün gerektiğinde onu kullanabiliriz.

Vakit nakittir: Zaman devamlı ileriye doğru akar. Zamanı geriye döndürmek mümkün değildir. Bu nedenle zamanın kıymetini bilmek gerekir. Her anı güzel değerlendirmek, geçmişe gidilmeyeceğini bilmek gereklidir.

DEYİMLER



Zaman kazanmak: İnsan yapılması gereken bir işi tamamlamak için gereken zamana sahip olmayabilir. Bu durumda daha fazla zamana sahip olmak için uğraşır. Bu uğraşlarının tümü zaman kazanmaktır.

Zaman öldürmek: İnsanın boş vakitlerin daha çabuk geçmesi için oyalanması lazımdır. Bu durumda çok önemli olmayan işlerle uğraşır. Zaman geçirmek, zaman öldürmek anlamına gelmektedir. Çünkü zaman akıp gitmektedir.

2. İnsanoğlu neden zamanı ölçme ihtiyacı hissetmiş olabilir? Açıklayınız.

Cevap:



İnsanlar günleri, ayları, yılları, mevsimleri öğrenme ihtiyacı hissederler. Çünkü sahip oldukları anları nasıl değerlendireceklerini bilmeleri önemlidir. Tarlası olan bir çiftçi ekinini ne zaman ekmesi gerektiğini, ne zaman toplaması gerektiğini mevsimleri, ayları bilerek en doğru şekilde yapabilir. Uzay bilimi adına yapılan tüm çalışmalar; Dünya’nın ve Ay’ın dönüşü, Mars’taki kum fırtınaları ve daha pek çoğunun bir zamanı vardır. Bunların gerçekleşme zamanını bilmek bilime ışık tutar. Saat kavramı bizleri aynı saatte okulda bir araya getirir. Birbirimize zaman üzerinden bir şeyler anlatabiliriz. Bu gibi sebepler insanın zamanı ölçmesine neden olmuştur.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları 86. Sayfa

1. ETKİNLİK

Metinde geçen bazı kelimelerin anlamları aşağıda verilmiştir. Bu anlamlardan ve bulmacadaki ipuçlarından hareketle bulmacayı örnekteki gibi doldurunuz.

Cevap:

86.sayfa



2. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları metinden hareketle cevaplayınız.

1. Tarih öncesi çağlarda yaşayan insanlar zamanı kaç bölüme ayırırdı? Açıklayınız.

Cevap: İnsanlar zamanı iki bölüme ayırırdı: Gece ve gündüz. Çünkü zaman ile ilgili tek bilgileri güneşin doğuşu ve batılı ile ilgiliydi.

2. Güneş saatleriyle zaman nasıl belirlenirdi? Bu saatin kullanımındaki zorluklar nelerdi?



Cevap: İnsanlar nesnelerin boyunun gün içinde değiştiğini fark edince toprağa bir çubuk sapladılar. Bu çubuğun gölgesinin boyu onlara zamanı gösteriyordu. Ancak gece ve havalı kapalı olduğu zamanlar güneş olmadığı için zamanı öğrenemiyorlardı.

3. Metinde hangi saat türlerinden bahsedilmektedir? Bu saat türleri arasındaki benzerlik ve farklılıkları açıklayınız.

Cevap: Metinde; güneş saati, su saati, mum saati, kum saati, mekanik saatler, sarkaçlı saatler, cep saatleri, kol saatleri, kuvars saatler ve atom saatinden bahsedilmektedir. Bu saatlerden mum saati, kum saati ve su saati benzerlik göstermektedir. Çünkü bu saatler zamanı içindeki maddenin azalması ile gösteriyordu. Cep ve kol saatleri de insanın yanında taşıyabildiği saatler olması sebebiyle benzerlik göstermektedir.

4. Bir saat tasarımı yapsaydınız saatinizin hangi özelliklere sahip olmasını isterdiniz? Nedenleriyle açıklayınız.



Cevap: Saatimin yer altında devasa bir saat olmasını isterdim. Bu saatin özelliği yüzyıllar boyunca çalışacak kadar güçlü pillere sahip olması olurdu. Amacım yıllar sonra dünyada var olan medeniyetlerin bu saati bulmaları ve bu saati nasıl yaptığımızı düşünmeleri olurdu. Geçmişte yaşayan insanlar bizlere nasıl bir şeyler bıraktılarsa ben de gelecek nesillere böyle bir saat bırakmak isterdim.

5. Bir saat 60 dakika, bir gün 24 saattir. Zaman ölçülerinin tüm dünyada aynı olmasının yararları neler olabilir? Açıklayınız.

Cevap: Tüm dünyada bir gün bilimsel anlamda tam 24 saat değildir. Ancak uluslararası antlaşmalarla bir gün tüm ülkelerde 24 saat kabul edilmiştir. Bunun ülkeler arasında yolculuk eden insanlar için kolaylık olması gibi sebepleri vardır. Böylece bir ülkeden başka bir ülkeye seyahat ettiğimizde orada da bir günü 24 saat yaşarız. Saatimizi ülkeye göre ileri veya geriye alırız ve sorun kalmaz.

6. Zamanı etkili ve verimli kullanmaktan ne anlıyorsunuz? Anlatınız.



Cevap: Zamanı etkili kullanmak benim için her şeyi vaktinde yapmaktır. İnsan zamanında çalışmalı, zamanında uyumalı ve zamanında eğlenmelidir. Böylece hayatımız daha anlamlı ve güzel geçer.

3. ETKİNLİK

Zamanı ölçen araçların olmadığı bir dünya hayal ediniz. Böyle bir dünyada yaşamın nasıl olacağı ile ilgili düşüncelerinizi açıklayan bir konuşma yapınız.

Cevap:

Zamanı ölçen araçlar olmadığı bir dünyada insanlar işe ya da okula gittiğinde büyük sorunlar yaşardı. Zamanı bildiğimiz için hepimiz aynı saatte okulda olabiliyoruz. Bu olmasaydı herkes farklı saatlerde okula gelirdi ve ders işlememiz mümkün olmazdı. İşe giden insanlar çalışma saatlerini net bilmedikleri için istedikleri kadar çalışırdı. Ayrıca özel günleri, milli bayramları ve dini bayramları da zaman aracılığıyla biliriz. Bu günlerin bizim için anlamlı olması için zamanı bilmeye ihtiyacımız vardır.




6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları 87. Sayfa

4. ETKİNLİK

A) Aşağıda bazı icat tasarım örnekleri verilmiştir. Metinleri sessiz okuyunuz.

Cevap:

Silecekli Gözlük
Ben olsam gözlüğüme otomatik bir silecek tasarlardım. Camı kirlendiğinde silerdi. Buğulandığında silici onu temizlerdi. Böylelikle her şey çok güzel ve net olurdu.

Seyyar Ev
Bir ev icat etmek istiyorum. Ama öyle böyle bir ev değil! Bu evin altında tekerlekleri olmalı. Seyyar evimi balkondaki direksiyondan kontrol edebilmeliyim. Böylece ev istediğim yere gitmeli. Bazen bir deniz kıyısına, bazen bir parka, bazen kırlara evimi götürebilmeli ve oralarda yaşayabilmeliyim.



Yan Silecekli Araba
Arabanın arka koltuğunda oturduğum için dışarıyı hep yan camlardan seyrediyorum. Ancak yağışlı havalarda dışarıyı görmekte zorlanıyorum. Arabalarda ön ve arka camlarda bulunan sileceklerden, yan camlar için de yapmak istiyorum.

Su Toplayan Şemsiye
Ben bir şemsiye icat etmek istiyorum. Bu şemsiyenin üzerine birkaç tane pet şişe yapıştırırdım. Yağmurda yürürken bu pet şişelerin içi yağmur suyuyla dolardı ve bu suyu kullanırdık.

B) Siz olsaydınız nasıl bir icat yapardınız? Aşağıdaki yönergeleri izleyerek yazınız.

Cevap:

İcadımın adı: Kendini Üfleyen Mangal

İcadım için kullanacağım malzemeler: Mangal, pilli rüzgargülü, pil

İcadım ne işe yarayacak? Pikniğe sıkça giden insanlar mangal ile devamlı ilgilenmek durumundadırlar. Bu insanlar devamlı olarak mangalı yellemek zorundadır. Ancak duman onları rahatsız eder. Bu nedenle mangalın kendi kendine bu işi yapması daha iyi olur. Mangalın bir köşesine pil ile çalışan bir rüzgargülü yerleştirmek gerekir. Bu rüzgargülü mangala doğru hava verecektir. Böylece mangal başında beklemek zorunda kalınmayacak.

İcadımın çizimi:

 icat yapalım


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları 88. Sayfa

5. ETKİNLİK

Aşağıdaki metni okuyunuz ve verilen yönergelerden hareketle yaşamınızdan örnekler yazınız.

Bir kuyrukta sıra beklemek ne kadar uzun geliyor. Oysa bir gün bir bakıyoruz ki koskoca yıllar uçup gitmiş bile! Hem de nasıl olduğunu anlamadan… Bazen de öyle anlar oluyor ki sanki tüm duygularımızla yaşadığımız o birkaç saniye bize sonsuzmuş gibi geliyor. Şaşırdınız mı? Siz de daha önce hiç böyle hissetmiş miydiniz?

Gülizi ÖZEN

Cevap:

Zamanın çok yavaş geçtiğini hissettiğim bir an: Sevmediğim dersleri dinlemek zorunda kaldığımda zaman çok yavaş geçiyor.

Zamanın çok hızlı geçtiğini hissettiğim bir an: Bilgisayar oyunu oynadığımda veya kitap okuduğumda zaman çok hızlı geçiyor.

Zamanı durmuş gibi hissettiğim bir an: Okuldan eve gelince annemin en sevdiğim yemeği yaptığını gördüğüm anlar 🙂

6. ETKİNLİK

Zamanda yolculuk yapma şansınız olsaydı hangi zamana gidip neler yapmak isterdiniz? Düşüncelerinizi hikâye edici bir metin olarak yazınız. Yazınıza uygun bir başlık koymayı unutmayınız.

Cevap:

KIRMIZI DİNOZOR

Bu sabah gözümü yine dinozorların sesiyle açtım. Ne çabuk acıkıyorlar. Bahçeye çıkıp kanatlı dinazoruma biraz üzüm yaprağı yedirdim. Kendisi otobur. Onunla kısa bir yolculuğa çıkmamız gerekiyordu. Bu yüzden bütün gece uyudu. Kahvaltı yapmak için eve döndüm. Kapının önündeki odunlardan yeni bir ateş yaktım. Akşamdan kalma bir kaplumbağam vardı. Bu kocaman kaplumbağalar bazen dinozorlara saldıracak kadar kendini kaybediyor. Benim kanatlı dinazorum da her zamanki gibi onu bana getirdi. Pişirip bir güzel yedim. Hazırlandım, baltamı ve yayımı yanıma aldım. Artık çıkabilirdim. Kanatlı dinazoruma bindim. Uzun süre uçamaz ama beni gölün ardındaki tepeye götürebileceğini biliyordum. Oraya sık sık giderim. Orada yaşayan ve benim olmasını çok istediğim sırtı kırmızı dikenli küçük ve vahşi bir dinozor vardı. Oldukça yabani bir cins. Onu evcilleştirmeyi çok istiyordum. Dinazorum beni tepeye uçurdu. İndikten sonra onu hemen gördüm. Kırmızı dinozora doğru ilerlemeye başladım. Bir ağacın dallarını kemiriyordu. Sırtımdan okumu ve yayımı çıkardım. Bu bayıltıcı oktu. ona doğru nişan aldım ve fırlattım. Bir anda kafasını çevirdi. Gözlerinden ateş fışkırıyordu. Bana doğru koşmaya başladı. Hemen ikinci oku fırlattım. Acele edip üçüncü oku da fırlattığımda yavaşladı ve bayıldı. Yanına gittim. Çantamdan çıkardığım lezzetli etleri ve bu dinozorların en sevdiği böğürtlenleri önüne koydum. Biraz sonra gözlerini açtığında önündekilerin kokusunu aldı. Henüz kalkamıyordu. Yemeye başladı. Sonra durup bana baktı. Ben de ona baktım ve gülümsedim. Bir süre sonra onu okşamaya başladım. Ayağa tam olarak kalktığında bana saldırmadı. Ona binmek istediğimde bana izin verdi. Sırtına atladım ve bir süre gezindik. Sonra onu evime götürdüm. Kanatlı dinozorum da bizi izleyerek eve doğru uçtu. Onu diğerlerinin yanına bıraktım. Sonunda başarmıştım. Bu güzel, kırmızı dinozor artık benimdi.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları 88. Sayfa

7. ETKİNLİK

Şehrinizde düzenlenecek olan bilim şenliğine katılacaksınız. Ancak evinizdeki saatlerin hiçbiri doğru zamanı göstermiyor. Çünkü saatlerin ayarları bozulmuş. Saatlerden biri gerçek saatten 3 dakika, biri 14 dakika, diğeri de 20 dakika geri kalmıştır. Saatleri karşılaştırıp gerçek saatin kaç olduğunu bularak arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap:

88.sayfa

8. ETKİNLİK

A) Aşağıdaki metni okuyunuz. Metni okurken kişi adlarının yerine kullanılmış olan kelimeleri bularak altlarını çiziniz.

Cevap:

Arkadaşlarım her yerde beni arıyormuş. Hâlbuki onlara: “Siz parka gidin, benim eve uğramam gerekiyor. Ben yarım saat sonra gelip sizi bulurum.” demiştim. Onlar da bana: “Tamam, o hâlde biz gidiyoruz, sen bize yetişirsin.” demişlerdi. Anlaştığımızı zannediyordum. Şimdi nasıl oldu da onları bulamadım, anlayamıyorum. Acaba saatim mi bozuldu? Bazen böyle sorunlar yaşıyorum. Sizin de başınıza geliyor mu böyle şeyler?

B) Yukarıdaki metinde kişi adlarının yerine kullanılan üç kelimeyi seçerek bunları birer cümlede kullanınız.

Cevap:

BEN – Bu işin nasıl olduğunu sadece ben anlamadım sanırım.

SEN – Geriye sadece senin ödevin kaldı.

ONLAR – Geçen gün onlarla lokantada karşılaştık.

Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 44-45-46-47-48-49. Sayfa Cevapları MEB Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


22 Kasım 2022, 10:43

Abone
Mesaj Sayısı:
Konu Sayısı: 3715

Bu metni çok beğendim bu sorular da güzel cevaplanmış derse hazırlanmak için faydalı oldu çok teşekkürler hepinize

HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
DMCA.com Protection Status
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.