18 Eylül 2023, 21:03
murat
Yönetici

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 36-38-39-40-41-42-43-44. Sayfa Cevapları Anka Kuşu Yayınları


2. Tema Milli Mücadele Ve Atatürk: Mehmet’in Merhameti Metni  Cevapları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 36-37-38-39-40-41-42-43-44 Cevapları Anka Kuşu Yayınevi


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları Anka Kuşu Yayınları

DÜŞÜNELİM-TARTIŞALIM

1. Çanakkale Savaşları ile ilgili neler biliyorsunuz?

Cevap:

Birinci Dünya Savaşı yıllarında düşman donanmasının Çanakkale Boğazı’nı geçerek İstanbul’u işgal etmek istediğini, Türk halkı ve askerlerinin Çanakkale’yi savunduğunu, bu savaşta genç yaşlı kadın erkek herkesin mücadele ettiğini, 250 bin şehit verdiğimizi ve neticesinde Çanakkale Geçilmez denmesini sağladığımızı biliyorum.



2. Birlik ve beraberlik denilince ulus tarihimizde hangi olaylar aklınıza gelmektedir?

Cevap: İlk aklıma gelen Kurtuluş Savaşı ve 15 Temmuz darbe girişimi.

Metni noktalama işaretlerine dikkat ederek okuyunuz. Okuma esnasında 1. etkinlikteki bölümleri cevaplayınız.




6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 38 Cevapları Anka Kuşu Yayınları

1. ETKİNLİK

Metindeki şahıs kadrosu

Cevap: Mehmet, İngiliz Subay, İngiliz Askerleri, Türk Askerleri, Hüseyin

Olayların geçtiği yer ve zaman

Cevap: Zaman Haziran ayı. Olayın geçtiği yer Kirte dolayları.



Serim ve çözüm bölümleri arasında düşüncede yaşanılan farklılık

Cevap: Serim bölümünde iki ayrı millete ait askerlerin düşmanlığı varken, çözüm bölümünde insani duygular ön plana çıkmaktadır.


2. ETKİNLİK 

Aşağıda, metinde kullanılan bazı kelimelerin anlamları verilmiştir. Bu anlamlardan yola çıkarak bulmacayı çözünüz. Öğrendiğiniz kelimeleri sözlük defterinize yazınız.

Cevap:



6. sınıf türkçe sayfa 38 anka

1. Birbirine bağlı olan devletler (müttefik)
2. Korunulacak, arkasına, altına veya içine girerek saklanılacak yer (siper)
3. Akın, hamle (hücum)
4. Yüksek sesle bağırmak (haykırma)
5. Görmüş geçirmiş (tecrübeli)
6. Tüfek namlusunun ucuna takılan küçük kılıç biçiminde delici silah (süngü)
7. Acıma  


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 39 Cevapları Anka Kuşu Yayınları

Aşağıdaki cümlelerde “siper” sözcüğünün kazandığı anlamları belirleyerek yazınız.

Saklanılacak yer-Kuytu yer-Şapkanın önündeki çıkıntı-Askerler için kazılmış üstü açık hendek-Arkasına, altına veya içine girerek saklanılacak yer



Cevap:

Bu duvarı kendimize siper yapalım. →  Saklanılacak yer
Pencereden yağmur gelirse şu siper köşeye kaçalım. →  Kuytu yer
Güneşte siperini geri itti. → Şapkanın önündeki çıkıntı
Ateş yağmuru ikinci kat siperleri geçti. →  Askerler için kazılmış üstü açık hendek
Burası siper bir yerdir. → Kuytu yer


3. ETKİNLİK 

Aşağıdaki boşlukları metne göre doldurunuz.

Cevap:



Metnin Konusu: Çanakkale Savaş’ında yaşanan Türk askeri Mehmet ile İngiliz teğmen arasında geçen insani bir olay
Metnin Yazılış Amacı: Savaşta da olsa Türk askerinin merhametini anlatmak.
Metnin Türü: Hikaye


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 40 Cevapları Anka Kuşu Yayınları

4. ETKİNLİK 

Okuduğunuz metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.

1. Şiddetli siper savaşları kimler arasında yaşanmaktaydı? Türkler ne istiyordu?

Cevap: Türkler ile İngilizler arasında yaşanmaktaydı. Türkler vatanlarını savunmak ve düşmanı yenmek istiyordu.



2. Mehmet, neden beyaz bayrak sallamaya başladı? Karşı taraf nasıl bir tepki verdi?

Cevap: Beyaz bayrak sallayarak ateşkes yapılmasını istiyordu. Karşı taraf önce mendile ateş ettiler.

3. Mehmet’in yaralı İngiliz askerini almak için siperden çıkması hangi özelliğinin göstergesidir?

Cevap: Merhametli, cesaretli ve ahlaklı olduğunu göstermektedir.



4. Hikâyede duygu belirten ifadelerin altlarını çiziniz.

Cevap: Genç teğmen acı acı bağırıyor ama hiç kimse o yoğun ateş arasında teğmeni siper içine çekmeye cesaret edemiyordu.

Yahu, feryat ediyor baksana! Yarası çok mu ağır acaba, dedi çaresizlik içinde.

Şu keferelere bak hele! Beyaz bayrağa bile ateş ediyorlar, dedi.



Öyle deme Hüseyin, çok acı çekiyor. Artık dayanamayacağım.

5. Acı çeken birine karşı hissettiğiniz duygunun adı nedir? Bu duyguyu hissetseydiniz hangi olay ya da durum karşısında hissettiğinizi arkadaşlarınıza anlatınız.

Cevap: Üzüntü, acıma ve merhamet. Yaralı birini görünce, ya da ölmek üzere olan birini görünce.

6. Bir Türk askerinin savaşta düşmanına acıması ve ona yardım etmesi size neler düşündürdü?

Cevap: Türklerin ne kadar insani ve merhametli olduğunu düşündürdü.


5. ETKİNLİK 

Alttaki fotoğrafların her birinin vermek istediği iletileri düşününüz. Her bir fotoğrafla ilgili üç arkadaşınızı birbirlerinin düşüncelerinin devamı olacak nitelikte konuşturunuz. Konuşmalar sonunda vardığınız genel yargıyı fotoğrafın numarasının yazılı olduğu bölüme yazınız.

Cevap: Çadırda kalan çocuklara karşı acıma, köpeğe karşı sevgi, huzurevinde kalan yaşlı dedeye ise sevgi ve merhamet duyguları beslenir.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 41 Cevapları Anka Kuşu Yayınları

6. ETKİNLİK 

Çanakkale Savaşları dünyanın en çetin savaşlarından biri olarak tarihe adını altın harflerle yazdırmıştır. Bu çetin savaşın geçtiği topraklar hakkında ne kadar bilgiye sahipsiniz? Aşağıdaki yazıyı okuyunuz ve ilgili soruları cevaplayınız.

Çanakkale Geçilmez

Gelibolu Millî Parkı ve yarımadasını gezmek için başlangıç noktası olarak Kilitbahir Kalesi’ni tercih edebilirsiniz. Üç yapraklı bir çiçeğe de benzeyen kalede 2004-2005 yıllarında yapılan restorasyon çalışmaları sonunda ziyaretçiler düzenli alınmaya başlanmıştır. Cephanelik, hamam kalıntısı, mazgallar, topçular, okçular ve askerlerin kullanım alanları mevcut. Kilitbahir Kalesi Çanakkale şehir merkezinde, boğazın Anadolu yakasında bulunan Çimenlik Kalesi’yle karşılıklı bekçileridir boğazlarımızın. Kilitbahir Kalesi’ndeki gezimizi bitirdikten sonra Abide yönüne devam ettiğiniz takdirde tabyalara ulaşacaksınız. Tabyalar deniz tarafından bakıldığında

araziyle bütünleşmiş görünen ve yerleri kesinlikle belli olmayan fakat kara tarafından bir kale suru gibi toplara, ağır menzilli silahlara mevzi görevini yapmıştır. Birkaç km daha ilerledikten sonra Mecidiye Tabyaları’yla karşılaşacaksınız. Burada sizi savaştan sonra en çok sözü edilen kahramanlardan Seyit Onbaşı’nın 272 kg’lıktopu kaldıran dev heykeli selamlar.
Çanakkale Şehitler Abidesi: Resmî olmayan kayıtlara göre iki yüz elli binden fazla şehidimizi anmak için yapılan anıt yarımadadaki anıtların en yükseğidir. Şehitler Abidesi’nin hemen yanında Fransız askerleri için yapılmış mezarlık ve Morto Koyu vardır. Yarımadanın en uç noktası olan Seddülbahir’e giderken ilk olarak İngilizlerin 25 Nisan sabahı çıkartma yaptıkları Ertuğrul Koyu’nu ve bu çıkartma sonucunda kaybettiğimiz askerlerimiz için yapılmış ilk şehitler anıtını göreceksiniz.

Seddülbahir Kalesi, hemen boğazın karşı girişinde olan Kumkale ile birlikte Çanakkale Boğazı’nın ilk savunmasını üstlenmiştir. Bu iki kale şu anda harabe hâlindeki durumlarıyla savaşın tüm acımasızlığını da göstermektedir. Yahya Çavuş’un az sayıda askeriyle kara savaşlarının ilk savunmasını yaptığı Ertuğrul Koyu’nu görüp Yahya Çavuş ve kahraman silah arkadaşları için yapılan şehitliği ziyaret ettikten sonra hemen yanında İngiliz askerleri için yapılmış Helles Anıtı’nı da görebilirsiniz.

1915 yılı boyunca süren ve Türk milletinin zaferiyle sonuçlanan Çanakkale Savaşı tarihimize bir zafer olarak yazılmıştır. Her ailenin en az bir ferdini kaybettiği bu savaşın yaşandığı alanları mutlaka görün. Bu yazıda okuduklarınız bir tas çorba ve bir somun ekmekle akşama kadar savaşan askerlerimizi, Türk’ün yenilmezliğini ve Çanakkale’nin geçilmezliğini anlatmaya yetmez.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 42 Cevapları Anka Kuşu Yayınları

1. ”Çanakkale Geçilmez” metnin türünü gerekçeleriyle birlikte yazınız.

Cevap: Bilgilendirici bir metindir. Çünkü Çanakkale Savaşlarının yapıldığı yerler hakkında açıklayıcı bilgiler verilmektedir.

2. Okuduğunuz metinde adı geçen yerlerden hangilerini yukarıdaki haritada belirgin olarak görmektesiniz? Yazınız.

Cevap: Gelibolu Yarımadası, Seddülbahir, Kilitbahir, Şehitler Anıtı, Çanakkale Boğazı.

3. Haritaya bakarak en çok görmek istediğiniz yerleri yazınız.

Cevap: En çok Gelibolu Yarımadasını ve oradaki tüm alanları ziyaret etmek isterim.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 43 Cevapları Anka Kuşu Yayınları

7. ETKİNLİK 

Aşağıdaki cümlelerden hangilerinin öznel, hangilerinin nesnel olduğunu belirleyerek işaretleyiniz.

Cevap:

Birinci Dünya Savaşı’ndan yenik çıkan Osmanlı acımasızca paylaşılıyordu. (Öznel)

Atatürk 19 Mayıs 1919’da Samsun’a çıkarak kurtuluş mücadelesini başlattı. (Nesnel)

Bütün Anadolu halkı canla başla Mustafa Kemal ve Türk ordusunu destekledi. (Öznel)

Başkomutan Mustafa Kemal Paşa, 7-8 Ağustos 1921 tarihlerinde uygulamaya koyduğu “Tekâlif-i Milliye Emirleri” ile dünyada ilk kez, “topyekûn savaşı” başlattı. (Nesnel)

Kadın erkek, genç yaşlı tüm Anadolu bağımsızlığı için yürekten savaşıyordu. (Öznel)

Türk kadını Mehmetçiğin yanında fedakârca savaştı. (Öznel)


8. ETKİNLİK 

İyelik ekleri eklendikleri kelimelere sahiplik anlamı kazandıran eklerdir. Bu ekler, isimlere eklenir. Aşağıdaki cümlelerden iyelik eki kullanılmayanların önlerindeki kutucukları işaretleyiniz. Diğer cümlelerdeki iyelik eki almış kelimeleri bulup örnekteki gibi yazınız.

Cevap:

6. sınıf türkçe sayfa 43 anka


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 44 Cevapları Anka Kuşu Yayınları

9. ETKİNLİK 

a.) Sadece şefkat iyileştiricidir. Çünkü insanın içindeki tüm hastalıklar sevgi eksikliğinden kaynaklanır. Yukarıdaki sözün çağrıştırdığı kavramları aşağıdaki kavram havuzuna yazınız.

Cevap: İyilik, sevgi, şefkat, merhamet, acıma, vicdan.

b.) Etkinliğin a bölümünde oluşturduğunuz kavram havuzundan seçeceğiniz kelimelerle bilgilendirici bir metin oluşturunuz. Metninizi oluşturmadan önce konusunu ve ana düşüncesini belirleyip yazınız.

Cevap:

Konu: Ali’nin sokakta bulduğu köpeği sahiplenmesi ve köpeğin Ali’yi kurtarması.

Ana Düşünce: İyiliğin karşılıksız kalmayacağı

c.) Metninizin giriş, gelişme ve sonuç bölümlerinde nelere değineceğinizi aşağıdaki bölüme yazınız.

Cevap:

Giriş: Ali ve köpeğin tanışması

Gelişme: Ali’nin zor durumda kalması ve köpeğin yardımı

Sonuç: Ali ve Köpeğin dotluğu

d.) Taslağını hazırladığınız metni defterinize yazınız. Yazınızı arkadaşlarınıza okuyunuz.

Cevap:

Ali Ve Köpek

Ali, her sabah olduğu gibi ekmek almaya giderken sokakta başı boş, sevecen ve aç bir köpek ile karşılaşır. Birden ona kanı kaynar ve aldığı ekmekten bir parça verir. Köpek Ali’yi takip eder ve eve kadar gelir. Ali onu çok sever ve sevgiyle davranır.

Ali, yine sabah ekmek almaya giderken başıboş bir köpek sürüsü ile karşılaşır ve korkar. Köpekler Ali’ye doğru hamle yapınca, arkadaş olduğu köpek hemen ona siper olur ve diğer köpekleri kovar.

Ali ve köpek bundan sonra dost olurlar ve uzun yıllar birlikte ayrılmaz arkadaş olurlar. Ali, köpeğine henüz bir isim koymamıştır. Ve ona seslenirken dostum demektir.


SONRAKİ METNE HAZIRLIK

“Anadolu İmecesi” adlı metnin şiir olan bölümlerini ezberleyiniz.

Cevap

ANADOLU İMECESİ

(Şiir Bölümü)
Veriyoruz paşam, ben Nevşehir çarşısından
Gelme bir çarığım, giysin beni piyade.
O giydikçe ısınır toprak, ayaklarım üşümez.
Al benim son çarığımı.
Ben Mucurlu bir çorabım, beni kızlar ördü,
Dut ağaçları altında, kırmızı dut yiyerek.
Kırmızıdır nakışı,
Arasına bahçelerden bir gül koydum.
Giysin beni topçu neferi,
Kış gelende ayakları donmasın.
Güllerine kuytu bahçelerimizin,
Aman paşam, bir şey olmasın!
Çıkardım gömleğimi veriyorum,
Kılıç salsın giyende süvariler.
Yaz sıcağında ağustos güneşinin ellerinden,
Terlerini alsın.

Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 8. Tema Değerlendirme Cevapları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


25 Eylül 2023, 20:15

Abone
Mesaj Sayısı:
Konu Sayısı: 3711

Yardımcı oldu hep daha iyisini arıyordum sonunda buldum teşekkürler.

HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
DMCA.com Protection Status
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.