13 Eylül 2023, 11:01
Mehmet Akif
Yönetici

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Fahrünnisa Metni Cevapları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 24-25-26-27-28-29 “Fahrünnisa” Metni Cevapları MEB Yayınları 1. Tema DUYGULAR


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 24. Sayfa Cevapları Meb Yayınları

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Fobi kelimesinin anlamını ve fobi çeşitlerini arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap:

Bir duruma karşı duyulan korkunun kişinin günlük hayatını olumsuz yönde etkilemesine fobi denir. Fobisi bulunan insanlara fobik de denilebilir.



Sosyal Fobi: Toplantılar, düğünler ve konferanslar gibi ortamlarda ve topluluk önünde bir konuşma yapmak gibi tüm dikkatlerin kendisi üstüne yöneleceğini düşündüğü durum esnasında meydana gelen aşırı kaygılı olma hali.
Klostrofobi: Kişinin kapalı alanda kaldığında ciddi iç sıkıntısı yaşamasına neden olan fobidir.
Hemofobi:  Kan görmeye dayanamamak, kan görünce panik olmak
Akrofobi: Yükseklikten ve yüksekten düşmekten aşırı korkma halidir.
Aritmofobi: Matematik ile ilişkili kötü anıları bulunan bireylerde sıkça görülen sayılardan korkma durumudur.
Nomofobi: Günümüzde çok yaygın bir biçimde görülen telefonsuzluktan korkma durumu olarak tanımlanan fobidir.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 26. Sayfa Cevapları Meb Yayınları

1. ETKİNLİK

Metinde geçen anlamını bilmediğiniz kelimeleri belirleyerek tahminlerinizi yazınız. Tahminlerinizi kelimelerin sözlük anlamlarıyla karşılaştırınız.

Cevap:



6. sınıf türkçe sayfa 26 meb


2. ETKİNLİK

Aşağıdaki cümlelerde geçen altı çizili deyimlerin cümleye kattığı anlamı yazınız.

Cevap:

Gafil avlanmış gibi birden hafifçe kızardı.
⟶  Habersiz ve hazırlıksız bir durumdayken bir olayla karşılaşmak, beklemediği bir anda güç bir duruma düşürülmek.



Fakat kendim kalkmak istersem kendime tam manasıyla güveniyorum, karşımdakilere meydan okuyorum, demektir.
⟶ Çekinmediğini, korkmadığını açıkça bildirmek, göstermek.

Cevap onun bu müthiş gururunu birden açığa vurmuştu.
⟶ Gizli, saklı bir şeyi herkese duyurmak, ortaya çıkarmak.


3. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları metinden hareketle yanıtlayınız.

1. Öğretmenin Fahrünnisa ile ilgili düşünceleri nelerdir? Açıklayınız.



Cevap: Öğretmen Fahrünnisa’nın içe kapanık, dersleriyle arasının iyi olmadığını ve derste kalkmaktan hoşlanmayacağını düşünmektedir.

2. Öğretmenin Fahrünnisa ile ilgili düşünceleri hangi olaydan sonra değişir? Açıklayınız.

Cevap: Fahrünnisa’nın konuyu anlatmasını istemiş ve o da çok iyi bir şekilde anlatmıştır.

3. Fahrünnisa’nın sınıfta söz almama nedenini mantıklı buluyor musunuz? Neden?



Cevap: Mantıklı bulmuyorum ancak onu anlıyorum. Çünkü her insanın çekindiği şeyler vardır. Kimisi duygularını başkalarıyla paylaşır, kimi içe kapanıktır. Yine de Fahrünnisa derste söz alırsa kendisine daha fazla güvenen biri olur. Bu nedenle derse kalkmalıdır.

4. Fahrünnisa’nın fikirlerini hangi duygu beslemektedir?

Cevap: Fahrünnisa’nın duygularını korku beslemektedir.

5. Öğretmenin yerinde siz olsaydınız Fahrünnisa’nın fikrini değiştirmek için ona ne söylerdiniz?



Cevap: Ona derste söz almadığı sürece kendisini ifade etme becerisini tam olarak geliştiremeyeceğini, insanın fikirlerini paylaşmaktan çekinmesinin faydadan çok zarar getireceğini söylerdim.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 27. Sayfa Cevapları Meb Yayınları

4. ETKİNLİK

Metnin özetini aşağıdaki bölüme yazınız.

Cevap:

Yazar sınıfta bir soru sorduğunda Fahrünnisa hiçbir zaman söz almak istememektedir. Bir gün ondan konuyu anlatmasını istemiştir. Fahrünnisa da konuyu çok iyi bir biçimde anlatmıştır. Yazar buna şaşırmış, onun gibi sessiz birinin derste bu kadar iyi olmasına şaşırmıştır. Daha sonra ona neden derste söz almak istemediğini sormuştur. Fahrünnisa da yanlış cevap vermekten korktuğunu söylemiştir. Yıllar sonra Fahrünnisa edebiyat fakültesini büyük başarılarla bitirmiş ve kitaplar yazmıştır.




5. ETKİNLİK

Fahrünnisa’nın fiziksel ve kişilik özellikleri nelerdir? Yazınız.

Cevap:

Fiziksel Özellikleri: Soluk, esmer yüzlü, sıradan burunlu, kalın ve renksiz dudaklı, iri ve siyah gözlü.

Kişilik Özellikleri: Sessiz, yüzünde ifade olmayan, gururlu, yanlış yapmaktan korkan, mükemmeliyetçi.



6. ETKİNLİK

Aşağıdaki cümlelere örnekteki gibi amaç-sonuç bildiriyorsa (A), neden-sonuç bildiriyorsa (N), koşul-sonuç bildiriyorsa (K) yazınız.

Cevap:

( A ) Okula öğrenmek ve yanlışlarını düzeltmek için geliyorsun.
( A ) Derse kalkmak için istek gösteriyordu.
( K ) Bu durumda biri, eğer bir yanlış yaparsa gülünç olur.
( N ) “En iyi” olamamak korkusu onu çekingen ve suskun yapıyordu.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 28. Sayfa Cevapları Meb Yayınları

7. ETKİNLİK

a) Aşağıdaki farklı yazı karakteri ile yazılmış metni okuyunuz. Ardından yönergeleri uygulayınız.



b) “Mor Salkımlı Ev” metninin türü ile ilgili verilen bilgilerden örnekteki gibi doğru olanların yanına (D), yanlış olanların yanına (Y) yazınız.

Cevap:

• Yaşanmakta olan bir olayı değil, yaşanmış bir olayı anlatır. (D)
• Anlatılan olay, yazarın belleğinde iz bırakmıştır. ( D )
• Metinde hayalî karakterler vardır. ( Y )
• Olayın anlatıcısı olayı yaşayan kişidir. ( D )

c) Yukarıda (D) olarak işaretlediğiniz özelliklerden yola çıkarak metnin türünü belirtiniz.

Cevap: Metnin türü anıdır.

d) “Fahrünnisa” ile “Mor Salkımlı Ev” adlı metin arasında tür açısısından benzerlik var mı? Açıklayınız.

Cevap: İki metin de anı türündendir. Metinlerde yazarlar geçmişte yaşadıkları olayları anlatmaktadır.


8. ETKİNLİK

Hata yapmamak için derse katılmak istemeyen bir arkadaşınız olduğunu hayal ediniz. Arkadaşınızı derse katılmak üzere ikna edecek bir konuşma hazırlayınız. Ardından konuşmanızı sununuz.

Cevap:

Çok sevgili arkadaşım, hata yapmamak için derse katılmak istemediğini biliyorum. Ancak hata yapmaktan korkan biri ne yapabilir? Söyleyeyim, hiçbir şey! Ampulü icat eden Edison’un tam bin kez hata yaptığını biliyor muydun? O, hatalarından ders almıştır ve bu hataları sevmiştir. Çünkü hata yapmasaydı neyi yanlış yaptığını anlamazdı ve daha sonra doğruyu bulamazdı. Yapmamız gereken hatalarımızı doğruyu bulmak için kullanmaktır. Bu yüzden kendini ifade etmekten, fikirlerini paylaşmaktan korkma. Çünkü hata yapmak konusunda yalnız değilsin.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 29. Sayfa Cevapları Meb Yayınları

9. ETKİNLİK

Anı türünün aşağıda verilen özelliklerini dikkate alarak sizi etkileyen bir anınızı boş bırakılan yere yazınız.
• Olay geçmişte yaşanmış, gerçek bir olay olmalı.

• Olay anlatıcısı “ben” (birinci kişi) olmalı.
• Anlatılan olay ilgi çekici olmalı.
• Anlatım içten ve samimi olmalı.

Cevap:

Sanırım 5 yaşındaydım. Ailemle birlikte İstanbul’daki kapalı çarşıda dolaşıyorduk. Annem devamlı dükkanlara girip çıkıyor, her şeyi inceliyordu. Ben babamın elini tutuyordum. Bir oyuncak dükkanının önünden geçerken bakakaldım. Karşımda kıpkırmızı çok güzel bir oyuncak tren duruyordu. Oyuncağa doğru yöneldim ve onu izlemeye başladım. Treni babama göstermek istedim. Ancak babam yoktu. Annem de yoktu. Onları bulamayacağımı sanarak ağlamaya başladım. Dükkandaki bir abla bana neden ağladığımı sordu. Ben de söyledim. Bana annem ve babamın yokluğumu anladığında buraya geleceğini, bu yüzden burada beklemem gerektiğini söyledi. Onları beklerken bana meyve suyu ve simit ikram etti. Annem ve babam geldiğinde çok korkmuş görünüyorlardı. Bana hiç kızmadılar. O günden sonra aileme söylemeden onlardan ayrılmadım.

GELECEK DERSE HAZIRLIK

Mutluluk üzerine söylenmiş özdeyişler araştırınız.

Cevap:

“Yakınındakileri mutlu et, uzaktakiler gelecektir.” Çin Atasözü

“Mutluluk, elin erişebileceği çiçeklerden bir demet yapma sanatıdır.” Bob Goddard

“Mutlu olmanın en garantili yolu bir başkasını mutlu etmektir.” Aldous Huxley

“Mutluluk varılacak bir yer değil, yolculuğun kendisidir.” Ralph Waldo Emerson

“Bizde olmadığı halde başkalarına verebileceğimiz tek şey mutluluktur.” Albert Schweitzer

Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Memleket İsterim Metni Cevapları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
DMCA.com Protection Status
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.