07 Aralık 2019, 13:09 |
8. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 40-41-42-43-44-45-46-47-48-49-50. Sayfa Cevapları8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50 ” Vatan Yahut Silistre ” Metni Etkinlik Cevapları MEB YayınlarıVATAN YAHUT SİLİSTRE 40.Sayfa Hazırlık Çalışmaları Milli Mücadele ile ilgili bulduğunuz görselleri arkadaşlarınızla paylaşıp sınıf panosunda sergileyiniz. 45. Sayfa 1. ETKİNLİK a) Verilen sözcüklerle anlamları eşleştirip yay ayraç içine sözcük numaralarını yazınız. Cevap: ( miralay) Albay b) Metinde geçen aşağıdaki deyimlerin anlamlarını tahmin edip bunları cümlede kullanınız. Cevap: esir olmak: Yakalanıp tutsak olmak. pişman olmak: Yaptığı bir hareket ya da söylemden dolayı hata yaptığını anlayıp kendini kötü hisetmek. kıyamet kopmak:Gereğinden fazlaca tepki vermek. 46. Sayfa 2. ETKİNLİK Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız. 1. Zekiye neden erkek kılığına girmiştir? Cevap: Askerler erkeklerden oluştuğu için İslam Bey’i takip etmek için erkek kılığına girmiştir. 2. Miralay Sıtkı Bey, gönüllülerin kaleden gitmesini neden istemiştir? Cevap: Düşman kaleye doğru ilerlemekte ve oldukça güçlü idi.Oraya gönüllü gelenlerin can güvenliğinin sağlanamaması ve kayıpların fazla olacağı düşüncesi ile. 3. İslam Bey, kaleyi düşmanlara karşı savunurken yaşananlarla ilgili neler söylemiştir? Cevap: On bin kadar vardılar. Üç yüz kişi ile karşıladık. Üç saat uğraştık. Üç saatte… Ah, üç saatte… Arkadaşların hepsi toprak oldu, hepsi ahirete gitti lakin en güçsüzü bile iki düşman olsun birlikte götürdü. Bey! Üç yüz kişi idik. On bin süngüye karşı durduk. Gülle arasında sektik. Başımıza dolu gibi kurşun yağdı. Sonunda süngü süngüye geldik. Yedi kişi kaldık… Sağlıkla kalmayaydık. Allah da bilir ki ben onlara kavuşmak istedim… Allah da bilir ki ben herkesin önünde idim… Cephanem tükendi, kılıcım kırıldı, kollarımdan tuttular, kollarımı bir türlü kurtaramadım. Beni zorla kaleye çektiler. Esir oldum. Hiç olmazsa vatandaşlarıma esir olmayaydım! Ah, vatan! Vatan! Senin hayatın tehlikede, ben hâlâ sağ duruyorum. 4. Miralay Sıtkı Bey’in İslam Bey ile ilgili düşüncelerini nasıl değerlendiriyorsunuz? Cevap: Hak ettiği bir konuşma yapmış ve ona gereken değeri göstermiştir. 5. Zekiye’nin yerinde olsaydınız siz nasıl davranırdınız? Neden? Cevap: Ben gönüllü olarak kaleye giderdir.Fakat kadınları almadıkları için ben de aynısını yapardım. 3. ETKİNLİK a) Aşağıda verilen bölümleri metinden yola çıkarak doldurunuz. Cevap: 47. Sayfa b) Okuduğunuz metni özetleyiniz. İslam Bey orduya gönüllü olarak katılınca sevdiği Zekiye erkek kılığına girerek peşinden gider.Kale savunması için Sıtkı bey, Abdullah çavuş, gönüllüler, Zekiye ve İslam Bey’in yaşadıkları anlatılmaktadır. 4. ETKİNLİK Metnin konusu ve ana fikrini yazınız. Konu: Vatan sevgisi ve aşkın güçlü duyguları. Ana Fikir: Vatan sevgisi her şeyin üstündedir. 48. Sayfa 5. ETKİNLİK Metne farklı bir başlık bulunuz. Bu başlığı neden seçtiğinizi açıklayınız. Cevap: Başlık: Vatan Aşkı 6. ETKİNLİK Metinden öznel ve nesnel yargılar bularak aşağıdaki ilgili bölümlere yazınız. Öznel Yargılar: Asker az olmakla kıyamet mi kopar? Şehitliği gözüme aldım. Hangimizi daha çarpışma başlamadan düşmandan yüz çevirecek kadar alçak sanıyorsunuz? İnsan olana öldükten sonra bir güzel ad bırakmak, belki hiç ölmemekten hayırlıdır. Nesnel Yargılar: Üç yüz kişi ile karşıladık. Cephanem tükendi, kılıcım kırıldı, kollarımdan tuttular, kollarımı bir türlü kurtaramadım. Sıtkı Bey, İslam Bey ile Zekiye’nin düğününü kalenin kurtarıldığı gün yapmaya karar verir. 7. ETKİNLİK Aşağıda giriş bölümü verilen metnin gelişme ve sonuç bölümlerini tahmin ederek anlatınız. Atatürk’ü görmek isteyen iki kardeş, okul dönüşü annelerinden sık sık izin alarak Atatürk’ün köşkünün etrafında dolaşırmış. Cevap: Çocuklara isimlerini sormuş ve onları köşke davet etmiştir.Köşkü gören çocuklar oldukça heyecanlanmışlar.Ata çocuklarla uzun uzun sohbet etmiş ve çocukların merak ettiği soruları cevaplamış.Çocuklar mutlu bir şekilde evlerine dönmüş ve öbür gün okulda arkadaşlarına bu durumu anlatmışlar. 49. Sayfa 8. ETKİNLİK Aşağıdaki bölümlere örneklerdeki gibi “Vatan yahut Silistre” metninden içinde fiilimsi bulunan cümleler yazınız. İSİM-FİİL 1. Hepimiz burada kalmak istiyoruz. Cevap: Sanki ben burada bulunursam kıyamet mi kopar SIFAT-FİİL 1. Bulunmadığın vakit kıyamet mi kopar? Cevap: Dünyada babamın sayesinde var oldum, gerçekten adam olduğumu senin sayende öğrendim. ZARF- FİİL 1. Kendisini toplayarak İslam Bey’i Abdullah Çavuş’a bırakır. Cevap: Ay, ben söyleyince kıyamet mi 9. ETKİNLİK Aşağıda verilen cümleleri örnekteki gibi uygun fiilimsilerle birleştiriniz. Mustafa Kemal en sevdiği askerlik görevini bırakmış. Heyetler ile görüşmelerde bulunmuştur. Mustafa Kemal en sevdiği askerlik görevini bırakıp / bırakarak / bırakınca heyetler ile görüşmelerde bulunmuştur. Türk milleti Atatürk önderliğinde toplandı. Kurtuluş Savaşı’na başladı. Cevap: Türk milleti Atatürk önderliğinde toplanıp Kurtuluş Savaşı’na başladı. 11 Ekim 1922’de Mudanya Mütarekesi imzalandı. Savaş sona erdi. Cevap: 11 Ekim 1922’de Mudanya Mütarekesi imzalanınca savaş sona erdi. Kurtuluş Savaşı’ndan sonra birçok yenilik yapıldı. Ülkede gelişme sağlandı. Cevap: Kurtuluş Savaşı’ndan sonra bir çok yenilik yapılarak ülkede büyük gelişme sağlanmıştır. 50. Sayfa 10. ETKİNLİK Aşağıdaki gazete sayfasını inceleyip Millî Mücadele Dönemi’ni anlatan bir gazete haberi hazırlayınız. Haberinizde o döneme ait fotoğraflar da kullanabilirsiniz. Cevap: Görselleri İnternet’ten bulabilirsiniz. Bir önceki yazımız olan Tiyatro, pandomim, opera, operet, skeç nedir başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz. |
HIZLI CEVAP YAZ |
Yasal Uyarı | |
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır. |