07 Aralık 2019, 13:09
Mehmet Akif
Yönetici

8. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 40-41-42-43-44-45-46-47-48-49-50. Sayfa Cevapları


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50 ” Vatan Yahut Silistre ” Metni Etkinlik Cevapları MEB Yayınları

VATAN YAHUT SİLİSTRE

40.Sayfa

Hazırlık Çalışmaları

Milli Mücadele ile ilgili bulduğunuz görselleri arkadaşlarınızla paylaşıp sınıf panosunda sergileyiniz.



45. Sayfa

1. ETKİNLİK

a) Verilen sözcüklerle anlamları eşleştirip yay ayraç içine sözcük numaralarını yazınız.



Cevap:

( miralay) Albay
(nişan) İşaret, iz, belirti, alamet
( gayret) Çalışma, çaba, çalışma isteği
( niyet) Bir şeyi yapmayı önceden isteyip düşünme, maksat
( casus) Bir devlet veya kuruluşun gizli amaçları için çalışan kimse, çaşıt, ajan
( süngü) Tüfek namlusunun ucuna takılan küçük kılıç biçiminde delici silah
( vatan) Bir halkın üzerinde yaşadığı, kültürünü oluşturduğu toprak parçası, yurt
(kuşatma ) Bir ülkenin veya bir yerin dış dünya ile olan her türlü bağlantısını kuvvet kullanarak kesme, abluka, ihata, muhasara
( gülle) Eskiden som taş veya demirden, yuvarlak bir biçimde yapılırken, günümüzde çelikten silindir biçiminde, bir ucu sivri olarak yapılan top mermisi.

b) Metinde geçen aşağıdaki deyimlerin anlamlarını tahmin edip bunları cümlede kullanınız.

Cevap:



esir olmak: Yakalanıp tutsak olmak.
Cümle: Dedem Yemen Harbinde esir düşmüş.

pişman olmak: Yaptığı bir hareket ya da söylemden dolayı hata yaptığını anlayıp kendini kötü hisetmek.
Cümle: Ali’yi kırdığım için pişman oldum.

kıyamet kopmak:Gereğinden fazlaca tepki vermek.
Cümle: Annem odamı toplamadığım için kıyameti koparttı.

46. Sayfa



2. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.

1. Zekiye neden erkek kılığına girmiştir?

Cevap: Askerler erkeklerden oluştuğu için İslam Bey’i takip etmek için erkek kılığına girmiştir.



2. Miralay Sıtkı Bey, gönüllülerin kaleden gitmesini neden istemiştir?

Cevap: Düşman kaleye doğru ilerlemekte ve oldukça güçlü idi.Oraya gönüllü gelenlerin can güvenliğinin sağlanamaması ve kayıpların fazla olacağı düşüncesi ile.

3. İslam Bey, kaleyi düşmanlara karşı savunurken yaşananlarla ilgili neler söylemiştir?

Cevap: On bin kadar vardılar. Üç yüz kişi ile karşıladık. Üç saat uğraştık. Üç saatte… Ah, üç saatte… Arkadaşların hepsi toprak oldu, hepsi ahirete gitti lakin en güçsüzü bile iki düşman olsun birlikte götürdü. Bey! Üç yüz kişi idik. On bin süngüye karşı durduk. Gülle arasında sektik. Başımıza dolu gibi kurşun yağdı. Sonunda süngü süngüye geldik. Yedi kişi kaldık… Sağlıkla kalmayaydık. Allah da bilir ki ben onlara kavuşmak istedim… Allah da bilir ki ben herkesin önünde idim… Cephanem tükendi, kılıcım kırıldı, kollarımdan tuttular, kollarımı bir türlü kurtaramadım. Beni zorla kaleye çektiler. Esir oldum. Hiç olmazsa vatandaşlarıma esir olmayaydım! Ah, vatan! Vatan! Senin hayatın tehlikede, ben hâlâ sağ duruyorum.



4. Miralay Sıtkı Bey’in İslam Bey ile ilgili düşüncelerini nasıl değerlendiriyorsunuz?

Cevap: Hak ettiği bir konuşma yapmış ve ona gereken değeri göstermiştir.

5. Zekiye’nin yerinde olsaydınız siz nasıl davranırdınız? Neden?

Cevap: Ben gönüllü olarak kaleye giderdir.Fakat kadınları almadıkları için ben de aynısını yapardım.



3. ETKİNLİK

a) Aşağıda verilen bölümleri metinden yola çıkarak doldurunuz.

Cevap:

sayfa 46



47. Sayfa

b) Okuduğunuz metni özetleyiniz.

İslam Bey orduya gönüllü olarak katılınca sevdiği Zekiye erkek kılığına girerek peşinden gider.Kale savunması için Sıtkı bey, Abdullah çavuş, gönüllüler, Zekiye ve İslam Bey’in yaşadıkları anlatılmaktadır.

4. ETKİNLİK



Metnin konusu ve ana fikrini yazınız.

Konu: Vatan sevgisi ve aşkın güçlü duyguları.

Ana Fikir: Vatan sevgisi her şeyin üstündedir.

48. Sayfa

5. ETKİNLİK

Metne farklı bir başlık bulunuz. Bu başlığı neden seçtiğinizi açıklayınız.

Cevap:

Başlık: Vatan Aşkı
Açıklama: Vatan aşkı tüm aşkların üstünde yer alır.İslam Bey vatan aşkı olmasa sevdiğini bırakıp gönüllü olarak cepheye gitmezdi.

6. ETKİNLİK

Metinden öznel ve nesnel yargılar bularak aşağıdaki ilgili bölümlere yazınız.

Öznel Yargılar:

Asker az olmakla kıyamet mi kopar?

Şehitliği gözüme aldım.

Hangimizi daha çarpışma başlamadan düşmandan yüz çevirecek kadar alçak sanıyorsunuz?

İnsan olana öldükten sonra bir güzel ad bırakmak, belki hiç ölmemekten hayırlıdır.

Nesnel Yargılar:

Üç yüz kişi ile karşıladık.

Cephanem tükendi, kılıcım kırıldı, kollarımdan tuttular, kollarımı bir türlü kurtaramadım.

Sıtkı Bey, İslam Bey ile Zekiye’nin düğününü kalenin kurtarıldığı gün yapmaya karar verir.

7. ETKİNLİK

Aşağıda giriş bölümü verilen metnin gelişme ve sonuç bölümlerini tahmin ederek anlatınız.

Atatürk’ü görmek isteyen iki kardeş, okul dönüşü annelerinden sık sık izin alarak Atatürk’ün köşkünün etrafında dolaşırmış.
O gün öğretmeni, Ayşe’ye yurdumuzun düşmanlardan kurtarılması için Ata’nın emrinde milletçe nasıl çok çalışıldığını anlatmış. İçinde bulunduğu ortamın meydana nasıl geldiğini öğrenen Ayşe, kardeşi İsmet’i de alarak belki Atatürk’ü görürüz diye her zaman olduğu gibi köşkün etrafında dolaşmaya başlamış.
Aynı gün tesadüfen, arkadaşları ve yaveriyle bir gezinti yapan Atatürk, Ayşe ile İsmet’in köşkü seyrettiklerini görünce yanlarına yaklaşmış:

Cevap: Çocuklara isimlerini sormuş ve onları köşke davet etmiştir.Köşkü gören çocuklar oldukça heyecanlanmışlar.Ata çocuklarla uzun uzun sohbet etmiş ve çocukların merak ettiği soruları cevaplamış.Çocuklar mutlu bir şekilde evlerine dönmüş ve öbür gün okulda arkadaşlarına bu durumu anlatmışlar.

49. Sayfa

8. ETKİNLİK

Aşağıdaki bölümlere örneklerdeki gibi “Vatan yahut Silistre” metninden içinde fiilimsi bulunan cümleler yazınız.

İSİM-FİİL

1. Hepimiz burada kalmak istiyoruz.

Cevap: Sanki ben burada bulunursam kıyamet mi kopar
Cevap: İyi amma, ya düşman kavgaya başlarsa ben bulunmayacak mıyım?

SIFAT-FİİL

1. Bulunmadığın vakit kıyamet mi kopar?

Cevap: Dünyada babamın sayesinde var oldum, gerçekten adam olduğumu senin sayende öğrendim.
Cevap: İnsan olana öldükten sonra bir güzel ad bırakmak, belki hiç ölmemekten hayırlıdır

ZARF- FİİL

1. Kendisini toplayarak İslam Bey’i Abdullah Çavuş’a bırakır.

Cevap: Ay, ben söyleyince kıyamet mi

9. ETKİNLİK

Aşağıda verilen cümleleri örnekteki gibi uygun fiilimsilerle birleştiriniz.

Mustafa Kemal en sevdiği askerlik görevini bırakmış. Heyetler ile görüşmelerde bulunmuştur. Mustafa Kemal en sevdiği askerlik görevini bırakıp / bırakarak / bırakınca heyetler ile görüşmelerde bulunmuştur.

Türk milleti Atatürk önderliğinde toplandı. Kurtuluş Savaşı’na başladı.

Cevap: Türk milleti Atatürk önderliğinde toplanıp Kurtuluş Savaşı’na başladı.

11 Ekim 1922’de Mudanya Mütarekesi imzalandı. Savaş sona erdi.

Cevap: 11 Ekim 1922’de Mudanya Mütarekesi imzalanınca  savaş sona erdi.

Kurtuluş Savaşı’ndan sonra birçok yenilik yapıldı. Ülkede gelişme sağlandı.

Cevap: Kurtuluş Savaşı’ndan sonra bir çok yenilik yapılarak ülkede büyük gelişme sağlanmıştır.

50. Sayfa

10. ETKİNLİK

Aşağıdaki gazete sayfasını inceleyip Millî Mücadele Dönemi’ni anlatan bir gazete haberi hazırlayınız. Haberinizde o döneme ait fotoğraflar da kullanabilirsiniz.

Cevap: Görselleri İnternet’ten bulabilirsiniz.

Bir önceki yazımız olan Tiyatro, pandomim, opera, operet, skeç nedir başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
DMCA.com Protection Status
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.