17 Eylül 2022, 13:12 |
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 104-105-106-107-108-109. Sayfa Cevapları Anıttepe Yayınları5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 104-105-106-107-108-109. Sayfa Cevapları Anıttepe Yayınlarıİçindekiler
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Kilim Metni Cevapları5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 104. Sayfa Cevapları Anıttepe YayınlarıHAZIRLIK ÇALIŞMALARI1. Türk halı ve kilim kültürü hakkında neler düşünüyorsunuz? Cevap: Türk halı ve kilimleri geçmişten beri çok değer görmüştür. Özellikle işlenilen motifler Türk yaşamından izler taşımaktadır. 2. Türk halı ve kilimlerinde kullanılan başlıca motifler nelerdir? Araştırma sonucu getirdiğiniz motifleri arkadaşlarınıza gösteriniz. Cevap:
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 105. Sayfa Cevapları Anıttepe Yayınları1. ETKİNLİKa) Şiirden alınan kelimeler, harfleri karıştırılarak verilmiştir. Bu kelimeleri belirleyiniz. Anlamlarını TDK Türkçe Sözlük’ten bularak boş bırakılan yerlere yazınız. Cevap: SIR: Varlığı veya bazı yönleri açığa vurulmak istenmeyen, gizli kalan, gizli tutulan şey. SERMEK: Göstermek amacıyla asmak veya yaymak. DAVET: Çağrı, çağırma. YETİNMEK: Yetinmek durumu, kanaat, iktifa. DERGÂH: Tekke. NAKIŞ: Genellikle kumaş üzerine renkli iplikler veya sırma ve sim kullanarak elle, makineyle yapılan işleme, el işi, ince iş. EREN: Ermiş. TÖRE: Bir toplulukta benimsenmiş, yerleşmiş davranış ve yaşama biçimlerinin, kuralların, görenek ve geleneklerin, ortaklaşa alışkanlıkların, tutulan yolların bütünü. ÇAĞRI: Birinin bir yere gelmesini isteme, davet. İLİM: Ayrıntı, özellik, nitelik. b) Anlamını öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız. Cevap: Bu sırrı ölene kadar saklayacağım. Böyle şikayet etmeye hakkında yok.. Halıları bir de böyle serelim. Düğüne onu da davet ettim. Şimdilik bu parayla yetinmeliyim. Dedem akşama kadar dergâhta olacağını söyledi. Anneannem çok güzel nakış yapar. Bu tekkeye pek çok eren gelir. Sandığın kilidini açmak için anahtarı bulmalıyız. Töremizde büyüklere saygının çok önemli bir yeri vardır. Küs olduğu yeğenine çağrıda bulunmak istiyormuş. Her zaman ilim öğrenmenin peşinde olmalıyız. 2. ETKİNLİKAşağıdaki soruları okuduğunuz şiire göre cevaplayınız. 1) Şiire göre sevdiğine sözü olan ne yapar? Cevap: Sevdiğine sözü olan kilim dokur. 2) Şiire göre hangi duygular kilim ile anlatılmıştır? Cevap: Sevda, özlem, dert ve istek kilim ile anlatılmıştır. 3) Kilimlerde kullanılan renkler ne ifade etmektedir? Cevap: Bazı renkler şikayeti, bazı renkler hasreti ifade etmektedir. 4) Şiire göre kilim ne demektir? Cevap: Kilim demek ilim demektir. 5) “Aşkı dokudum kilime.” sözüyle ne anlatılmak istenmektedir? Cevap: Duyulan sevginin kilimin motifleri ile ifade edildiği anlatılmak istenmektedir. 6) Bu şiire farklı hangi başlıklar yazılabilir? Cevap: “Sevgi Motifi” 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 106. Sayfa Cevapları Anıttepe Yayınları3. ETKİNLİKAşağıdaki soruları okuduğunuz şiire göre cevaplayınız. a) Şiirde kilim nelere benzetilmiştir? Cevap: Kilim; ilim, sevda, özlem, dert ve isteğe benzetilmiştir. b) Siz olsaydınız kilimi nelere benzetirdiniz? Neden? Cevap: Ben olsaydım kilimi bir kitaba benzetirdim. Çünkü kilimin motifleri insana bir hikaye anlatabilir. 4. ETKİNLİKAşağıdaki metin ile okuduğunuz metni tür ve biçim özellikleri yönünden karşılaştırınız. Cevap: Aşağıdaki metin bir denemedir. düz yazı ile yazılmıştır. Okuduğumuz metin ise bir şiirdir ve dörtlükler ile yazılmıştır. 5. ETKİNLİKa) Aşağıdaki kelimelerin anlamlı en küçük parçasını örnekteki gibi daire içine alınız. Cevap: b) Daire içine aldığınız bu kelimelere örnekteki gibi farklı ekler getiriniz. Yeni oluşturduğunuz bu kelimeleri birer cümlede kullanınız. Cevap: sır → -daş ⇒ Sen benim hayattaki tek sırdaşımsın. sev → mek ⇒ Onu sevmeye devam edeceğim. duy → um ⇒ Ödevini bitirmediğinle ilgili bir duyum aldım. yol → cu ⇒ Yolcular şikayet etmeden otobüsten indi. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 107. Sayfa Cevapları Anıttepe Yayınları6. ETKİNLİKa) Türkiye’nin Dünya Mirası listesinde yer alan bazı eserleri aşağıda tanıtılmıştır. Bu tanıtımlarda boş bırakılan yerleri http://www.kultur.gov.tr/ adresinden araştırarak doldurunuz. Cevap: Nemrut Dağı (Adıyaman – Kahta) UNESCO Dünya Miras Listesi’ne Alınma Tarihi: 1987 Divriği Ulu Cami ve Darüşşifası (Sivas) UNESCO Dünya Miras Listesi’ne Alınma Tarihi: 1985 Edirne Selimiye Cami ve Külliyesi (Edirne) UNESCO Dünya Miras Listesine Alınma Tarihi: 2011 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 108. Sayfa Cevapları Anıttepe Yayınlarıb) http://www.kultur.gov.tr/ adresinden Dünya Miras Listesi’ne alınan kültürel miraslarımızdan iki tanesini araştırınız. Araştırma sonuçlarınızı arkadaşlarınızla paylaşınız. Cevap: Safranbolu Şehri (Karabük) UNESCO Dünya Miras Listesi’ne Alınma Tarihi: 1994 Karadeniz kıyılarını, Batı, Kuzey ve Orta Anadolu’ya bağlayan yol üzerinde yer alan tarihi Safranbolu Şehri, coğrafi konumu nedeniyle çok eski devirlerden beri yerleşim görmektedir. 14. yy.ın başlarından bu yana Türklerin hakimiyetinde olan Safranbolu, özellikle 18. yüzyılda Asya ve Avrupa arasındaki ticaretin önemli bir merkezi olmuştur. Türk kentsel tarihinin bozulmamış bir örneği olan bu şehir, geleneksel şehir dokusu, ahşap yığma evleri ve anıtsal yapılarıyla bütünü sit ilan edilmiş ender kentlerden biri olarak UNESCO Dünya Miras Listesi’nde yer almaktadır. Göreme Milli Parkı ve Kapadokya (Nevşehir) UNESCO Dünya Miras Listesi’ne Alınma Tarihi: 1985 c) http://www.kultur.gov.tr/ adresinden aldığınız bilgilere güveniyor musunuz? Neden? Cevap: Güveniyorum. Çünkü bu İnternet sitesi T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından düzenlenmiştir. ç) Sizler hangi sitelerden araştırma yapıyorsunuz? Cevap: Ben “edu, gov, org” uzantılı İnternet sitelerinden araştırma yapıyorum. Bu adresler güvenilir kurumlara aittir. d) Bilimsel araştırmalarda “edu ve gov” uzantılı sitelerin güvenirliği hakkında ne düşünüyorsunuz? Cevap: “edu” uzantılı siteler eğitim kurumlarına, “gov” uzantılı siteler devlet kurumlarına aittir. Bu nedenle güvenilir bilgiler içermektedir. 7. ETKİNLİKAşağıdaki kutularda verilen metinleri inceleyiniz. a) Sizce bu metinlerin ortak özelliği nedir? Cevap: Metinler birbirleriyle bağlantı biçimde düzenlenmiş ve bu bağlantıların adresleri verilmiştir. b) Metinlerin bu şekilde düzenlenme sebebi ne olabilir? Açıklayınız. Cevap: Bunun sebebi insanların aradıklarını kolay bulmalarını sağlamaktır. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 109. Sayfa Cevapları Anıttepe Yayınları8. ETKİNLİK“Anadolu’da kilim demek, özlemi, inancı, sevgiyi ilmik ilmik dokumak demektir.” sözünden yola çıkarak bir konuşma yapınız. Cevap: Sevgili öğretmenim ve arkadaşlarım, Dokumacılık, tarihimizde çok uzun zamandan beri yapmış olduğumuz bir meslektir. Türk kültüründe kilimin ve kilime işlenen motiflerin değeri farklıdır. Eskiden beri bu motifler rastgele işlenmemiş, bir anlam taşımasına özen gösterilmiştir. Savaşlar, meslekler, hayvanlar ve inançlar bu motiflerin meydana gelmesinde etkilidir. Anadolu insanı etrafında gördüklerini kilimine dokumuştur. Böylece ortaya Anadolu’nun izlerini taşıyan kilimler çıkmıştır. Bu kilimlerde özlem, inanç, sevgi gibi tüm duyguları bulabilmek mümkündür. Kültürümüzün bu güzel işçiliğini sürdürmeye devam ettiğimiz sürece güzel duyguları da saklamış oluruz. Dinlediğiniz için teşekkür ederim. 9. ETKİNLİKŞiirden alınan aşağıdaki dizeleri okuyunuz. “Kilim kalbin aynasıdır, gönlün sesidir; a) Yukarıdaki dizede noktalı virgül niçin kullanılmıştır? Cevap: Aralarında anlamca bağ bulunan iki cümleyi ayırmak için kullanılmıştır. b) Noktalı virgülü bu dizedekiyle aynı görevde olacak şekilde cümlede kullanınız. Cevap: Kitap okurken hayal kurar, kendimi bir kitap karakteri gibi hissederim; kitap okumak beni başka dünyalara götürür. c) Aşağıdaki cümleleri noktalı virgülün kullanım alanıyla eşleştiriniz. Cevap: 10. ETKİNLİKKültürümüzde kilimin yerini anlatan bilgilendirici bir metin yazınız. Cevap: KÜLTÜRÜMÜZDE KİLİM Geçmişte göçebe yaşam süren atalarımız kilim dokumacılığını önemsemiştir. Böylece kilim çadırlarda kullanılan vazgeçilmez bir eşya olmuştur. Türk kadınının işlediği kilimler Anadolu yaşamını ve duygularını öyle güzel yansıtmış ki kilim zamanla bir eşya olmaktan çıkmış ve bir sanat eserine dönüşmüştür. Türk kadınlarının kilimi özenerek dokuması, kilimin renk ve motifleriyle sevgi, inanç, özlem gibi anlamlar taşıması onu yüceltmiş ve kültürümüzün önemli bir unsuru haline getirmiştir. Metnin TamamıBİR SONRAKİ DERSE HAZIRLIKGazete ve dergilerden vatan sevgisini anlatan resim, fotoğraf ve haberler bulunuz. Araştırma sonucu elde ettiklerinizi sınıfa getiriniz. 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 104-105-106-107-108-109. Sayfa Cevapları Anıttepe Yayınları ile ilgili fikir, düşünce ve önerilerinizi aşağıda bulunan yorum kısmından yazabilirsiniz. Dilerseniz sosyal medyada paylaşım yapıp bize katkı verebilirsiniz. Bir önceki yazımız olan 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 100-101-102. Sayfa Cevapları Anıttepe Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz. |
01 Mart 2022, 19:15 |
Abone Mesaj Sayısı: Konu Sayısı: 3712 |
Çok uzun yazılar var. Aslında hepsi güzel ama ben yazarken yoruldum. Fakat baştan sağma olacağına güzel olur |
21 Aralık 2022, 21:19 |
Abone Mesaj Sayısı: Konu Sayısı: 3712 |
Güzel bir site zorlandığım yerlerde yardımcı oldu |
HIZLI CEVAP YAZ |
Yasal Uyarı | |
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır. |