20 Aralık 2023, 12:26
Mehmet Akif
Yönetici

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 179-181-182-183. Sayfa Cevapları ANKA Kuşu Yayınları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 179-180-181-182-183 Cevapları Anka Kuşu Yayınevi

6. Tema Doğa Ve Evren: Gökyüzündeki Ateş: Kutup Işıkları Metni Cevapları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 179 Cevapları Anka Yayınları

Düşünelim-Tartışalım

1. Kutup ışıkları hakkında yaptığınız araştırmayı arkadaşlarınıza sununuz.

Cevap:

Mağara resimlerinden anladığımız kadarıyla en az 32.000 yıldır insanlığın dikkatini cezbeden kutup ışıkları, adını Roma mitolojisindeki şafak tanrıçası Aurora’dan alıyor. Kuzey Yarım Küre’deki kutup ışıklarını 1619 yılında tarif eden Galileo Galilei’nin onlara verdiği isim olan “aurora borealis” yani kuzey ışıkları ifadesini hâlen kullanıyoruz. Galileo bu ışık gösterisine atmosferimizden yan-
sıyan güneş ışınlarının yol açtığını düşünmüştü. Güncel açıklamamız ise Galileo’nunkinden oldukça farklı. Eriyik hâldeki demir çekirdeği sayesinde Dünya, bir çubuk mıknatısa benzer biçimde kuzey ve güney kutuplara sahiptir. Bu dev mıknatısın manyetik alanını kapsayan bölgeye manyetosfer denir. Manyetosfer, gezegenimizin atmosferini ve canlılarını uzayda hızla ilerleyen yüksek
enerjili parçacıklardan tıpkı bir kalkan gibi korur. Güneş aktiviteleri sonucunda yayılan plazma hâlindeki bu yüklü parçacıklar manyetosfer tarafından karşılanır. Manyetosferin Güneş’e bakan yüzü parçacıklarla çarpışarak dalgalanır ve aksi yöne doğru bir kuyruk oluşturarak damla biçimini alır. Kuyruk bölümünde hapsedilen parçacıklar, dalgalanmalar sonucunda, dev mıknatıs özelliğindeki Dünya’nın kutuplarına doğru hızlanarak ilerler. Atmosferin üst katmanlarına ulaşan parçacıklar, buradaki atom ve moleküllere enerjilerini aktarır. Dünya’nın manyetik alan çizgilerinin yoğunlaştığı kutup bölgelerinde yaşanan bu enerji aktarımı sonrasında fazladan enerji kazanan atom ve moleküller, bu enerjiyi ışık formunda yayar. Güneş rüzgârlarındaki parçacık
miktarınca yoğunluk gösteren ışık gösterisi, aktarılan fazladan enerjinin tamamı ışığa dönüşünceye dek devam eder. Manyetik kuyruktan kutuplara doğru akan parçacıklar iki kutba da aynı anda ulaşır ve kutup ışıkları her iki kutupta aynı anda oluşur. Güney kutbundaki ışıklara “aurora australis” yani güney ışıkları adı verilir. Kutup ışıklarındaki renk çeşitliliğiyse atmosferdeki elementlerin farklı renkte ışık yaymasından kaynaklanır. Eğer parçacıklar enerjilerini oksijen atomlarına aktarırsa uzun dalga boylarındaki yeşil ve kırmızı ışık, azot atomlarına aktardıysa kısa dalga boylu mavi ışık oluşur. Yüksek parçacık miktarı içeren kutup ışıkları, izleyenlere etkileyici bir gösteri sunsa da radyo ve GPS sinyallerini engelleyebilir veya elektrik kesintilerine yol açabilir.



Kaynak: bilimveteknik.tubitak.gov.tr

2. Kutup ışıkları hakkında yaptığınız araştırmalardan sonra kutup ışıkları ilginizi çekti mi? Neden?

Cevap: Evet ilgimi çekti. Muhteşem bir ışık gösterisi olduğu için hayran kaldım. Bu ışıkları görmek için kutuplara bile gitmeyi isterim.




6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 181 Cevapları Anka Yayınları

1. ETKİNLİK

Metindeki anlamını bilmediğiniz kelimeleri aşağıya yazınız. Bu kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu sözlük kullanarak kontrol ediniz. Daha sonra bu kelimeleri cümle içinde kullanınız.

Cevap:

Biyoteknoloji

Tahminim: Canlıları bilimsel yollarla araştırma teknolojisi.



Cümlem: Biyoteknoloji ileriki yıllarda daha da gelişecek.


Tundra

Tahminim: Soğuk yerlerdeki bitki örtüsü ve iklim çeşidi.

Cümlem: Tundrada yaşayan bitkiler her yerde yetişmez.




Manyetik alan

Tahminim: Mıknatısın oluşturduğu çekim alanı.

Cümlem: Deney yaparken mıknatısın manyetik alanlarını da öğrendik.


Molekül



Tahminim: Birkaç atomun birleşmesinden oluşan yapı.

Cümlem: Moleküler biyoloji okumak istiyorum.


Lazer:

Tahminim: Yoğunlaştırılmış ışık.



Cümlem: Uzay filmlerinde lazer silahları oluyor.


2. ETKİNLİK 

Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız. Cevaplarınızı defterinize yazınız.

1. Tromso, neden ilgi çekici bir kenttir?

Cevap: Kuzey Kutbu’na yakınlığı, donmuş gölleri, nehirleri, şelaleleri ve tundra yaşam kuşağının bitki türleri ile ilgi çekicidir.



2. Yazar Tromso’ye neden gitmiştir?

Cevap: Soğuk deniz canlıları ve deniz biyoteknolojisi ile ilgili bir kongre için gitmiştir.

3. Yazar, Tromso’de heyecanla neyi beklemektedir?

Cevap: Kutup ışıklarını görmek için heyecanla bekliyormuş.



4. Kutup ışıklarının diğer adı nedir?

Cevap: Kutup ışıklarının diğer adı auroradır.

5. Kutup ışıkları nasıl oluşur?

Cevap: Kutup ışıkları Güneş’ten kopup gelen parçacıkların yeterli enerjiye sahipse atmosfere kadar ulaşıp atmosferin en dış kısmındaki atomlarla çarpışması sonucu oluşur. Parçacıklar oksijen atomuyla çarpışırsa yeşil, daha yüksek tabakalardaki oksijen atomuyla çarpışırsa kırmızı, azot molekülleriyle çarpışırsa mavi, iyonlaşmamış azot atomları ile çarpışırsa mor-eflatun ışık yayar.



6. Geçtiğimiz çağlarda insanlar neden kutup ışıklarıyla ilgili efsaneler üretmişlerdir?

Cevap: Yeterli bilimsel çalışmalar ve bilgiler olmadığı için.

7. Kutup ışıklarının izlenebilmesi için gereken koşullar nelerdir?

Cevap: Gece vakti ve gökyüzünün bulutsuz olması gerekir. Güneş’teki patlamaların arttığı dönemlerde de kutup ışıklarının daha iyi görülebildiği bir dönemdir.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 182 Cevapları Anka Yayınları

3. ETKİNLİK 

a. Aşağıdaki metni okuyunuz.

Dünyada yalnız yaşamıyoruz. Hayvanlar da bu dünyanın bir parçasıdır. Onları görmezden gelemeyiz. Onlar, bizim küçük dostlarımızdır. Onları sevmeli ve korumalıyız. Doğal ortamlarına zarar verecek her türlü davranıştan uzak olmalı, varlıklarını sağlıklı bir biçimde sürdürebilecekleri bir çevre yaratmalıyız. Onların varlığı bizler için hayati önem taşımaktadır çünkü dünyada var olan her canlı, birbirine görünmez zincirlerle bağlıdır. Bir türün yok olması, diğer türlerin yaşamından bir şeyler eksiltir. Bu eksikliklerin artması, birkaç yüzyıl içerisinde doğanın dengesini iyice bozacak ve dengesi bozulan doğa insan yaşamını tehdit edecek noktaya ulaşacaktır.


b. Metni okuduktan sonra renklendirilmiş kelimelerle ilgili yargılardan doğru olanların sonuna “D”, yanlış olanların sonuna “Y” yazınız.

Cevap:

Maviyle yazılan kelimeler, adların yerini tutan kelimelerdir. (D)
Kırmızıyla yazılan kelimeler, basit yapılıdır. (Y)
Yeşille yazılan kelimeler, adların önüne gelerek o adların niteliklerini bildirmiştir. (D)
Morla yazılan kelimeler, bağlaçtır. (D)
Turuncuyla yazılan kelimelerden biri basit, diğeri birleşik yapılıdır. (Y)


4. ETKİNLİK 

Aşağıdaki yönergeyi dikkate alarak bir masal yazınız.

Masalınıza uygun bir başlık bulunuz.
Masalınızda aşağıdaki kavramları kullanınız.
Serim, düğüm, çözüm bölümlerini dikkatlice oluşturunuz.
Yazım ve noktalama kurallarına uyunuz.
Masalınız bittikten sonra, gerekli kontrolleri yapınız. Düzenlemeniz gereken yerler varsa düzenleyiniz.
Masalınızı, arkadaşlarınıza okuyunuz.

Ağaç-kuş-kafes-çocuk


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 183 Cevapları Anka Yayınları

Cevap:

Ali Ve Kuş

Ali, ormanın kenarındaki küçük bir köyde yaşayan bir çocukmuş. Ali’nin en sevdiği şey, ormanda dolaşmak ve kuşları izlemekmiş. Bir gün, ormanda dolaşırken, renkli tüylü bir kuş gördü. Kuş, ona doğru uçtu ve konuşmaya başladı.

“Merhaba Ali! Benim adım Şahane, ormanın en renkli kuşuyum. Sana harika bir şey göstermek istiyorum,” dedi Şahane.

Ali, Şahane’nin peşinden uçarak ormanın derinliklerine doğru gitti. Bir süre sonra, devasa bir ağacın altında durdular. Ağacın dallarında birçok kuş yuvası vardı.

Şahane, “Bak Ali, bu ağaç ormanın kalbidir. Burada birçok kuş bir arada yaşar ve birbirlerine yardım ederler. Bizim için en önemli şey özgürlüktür, bu yüzden kimse kafeste yaşamaz,” dedi.

Ali, kuşların özgürce uçtuğunu gördüğünde mutlu oldu. Ancak, aklına başka bir soru geldi. “Peki ya senin kafesin nerede? Neden sen de bir kafeste yaşamıyorsun?”

Şahane bir an duraksadı ve üzgün bir şekilde konuştu. “Ali, ben bir zamanlar kafeste yaşardım. İnsanlar beni yakalayıp bir kafese koymuşlardı. Ama bir gün, bir çocuk beni kafesten çıkardı ve özgürlüğüme kavuştum. O günden beri, kuşlar arasında özgürlüğün ne kadar değerli olduğunu biliyorum.”

Ali, Şahane’nin hikayesinden etkilenmişti. “Şahane, seninle birlikte ormanda yaşamak isterim. Ancak senin gibi renkli tüylerim yok,” dedi.

Şahane, “Ali, herkes farklı ve özel bir şekilde güzeldir. Renkli tüyler beni ben yapan bir özellik, senin güzelliğin ise senin içindeki iyilik ve merhamet. Ormanda birlikte yaşayabiliriz, çünkü herkes burada kendisi olabilir,” diye cevapladı.

Ve böylece, Ali ve Şahane ormanda birlikte yaşamaya başladılar. Kuşlar, ağaçlar ve özgürlükleriyle bilinen bu masal, herkese farklılıkları sevgiyle karşılamayı ve özgürlüğü değerli kılmayı öğretiyor.


Sonraki Metne Hazırlık

Ülkemizdeki ormanların bölgelere göre dağılımını gösteren bir harita bulunuz. Sınıfınıza getiriniz.

Cevap:

Türkiye orman haritası

 

Bir sonraki metnin etkinliğinde tasarlayacağınız afişte kullanmak üzere aşağıdaki malzemeleri getiriniz.

Küt uçlu makas, bir tabaka beyaz karton, keçeli kalemler, eski dergi ve gazeteler, likit yapıştırıcı.

Cevap: Bu malzemeleri sınıfa getirmelisiniz.

Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 172-174-175-176-177-178. Sayfa Cevapları ANKA Kuşu Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
DMCA.com Protection Status
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.