16 Aralık 2019, 10:12
Mehmet Akif
Yönetici

8. Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 177-178-179-180. Sayfa Cevapları


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 177, 178, 179,180 “SATILIK EV” Metni Etkinlik Cevapları MEB Yayınları

 

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

1. Bulunduğunuz yerde yalnız yaşayan yaşlı insanlarla ilgili edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Yaşadığım yerde bulunan yaşlı bir teyze var ve onun ihtiyaçlarını belediye, çocukları ve devlet yetkilileri temin etmektedir.15 günde bir belediye yetkilileri gelip evini temizlemektedir.Devlet ona yaşlılık aylığı bağlamış.Evde bakım hizmetleri sağlık kontrolü için evine gelmekte ve tedavisi yapılmaktadır.



2. Eviniz sizin için neler ifade ediyor? Açıklayınız.

Cevap: Evim benim için huzur, güven, rahat edilen yer, sığınak, yuvam, ailem gibi kavramları ifade etmektedir.

1. ETKİNLİK



Aşağıdaki sözcüklerin anlamlarını metni dinlerken tahmin ediniz. Tahminlerinizi ve sözlük anlamlarını yazınız.

Cevap:

fiskos

Tahmin: Dedikodu
Sözlük Anlamı: iki ya da daha çok kişi arasında geçen, başkalarının yanında ama onların duyamayacağı biçimde, gizli ve alçak sesle konuşma.



mayhoş

Tahmin: Tadı biraz ekşi olan.
Sözlük Anlamı: Tadı hafif ekşi olan.

muşmula

Tahmin: Bir meyve
Sözlük Anlamı: İyice olgunlaştıktan sonra yenilebilen, beş çekirdekli, yuvarlak, buruk ve mayhoş bir tadı olan meyvesi.



dalkavuk

Tahmin: Yalaka
Sözlük Anlamı: Çıkar ve yarar beklediği ya da kendisinden çıkar sağladığı kimselere, makamca, durumca büyüklere karşı saygı ve hayranlık göstererek yaranmak isteyen kimse.

2. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metne göre cevaplayınız.



1. Yaşlı adam, evin satılmasını neden istememektedir?

Cevap: Çünkü yıllardır orada yaşamaktadır ve güzel bir bahçesi vardır.Oraya alışmış oraya çok emek vermiştir.Orası yuvasıdır oradan kopmak çok zor gelmektedir.

2. Çocukların ev satılmayınca buldukları çözüm yolu nedir?

Cevap: Gelinlerden biri eve yerleşip gelenin geçenin evi görebileceği şekilde bahçe kapısını açık bırakması ve talipler ile yaşlı adamın konuşmasını engellemesi.



3. Yazar, evin satıldığını nasıl öğrenmiş ve bu durumla ilgili neler anlatmıştır?

Cevap: Yazın yazlığına gelince öğrenmiştir. “Ne yazık ki levhadan eser kalmamıştı artık. İş bitmiş, ev satılmış, eski yemiş bahçesinden eser kalmamıştı.” diyerek durumu anlatmıştır.

4. Yaşlı adam ve çocuklarının evle ilgili düşüncelerini nasıl değerlendiriyorsunuz?

Cevap: Yaşlı adam evine yuva gözü ile bakarken, çocukların o evi para olarak görmeleri şeklinde değerlendiriyorum.



5. Metinde yer alan soruna yönelik sizin çözümünüz ne olurdu? Anlatınız.

Cevap: Benim çözümüm evin satılmaması yönünde olurdu.

3. ETKİNLİK

Metni tekrar dinleyerek aşağıdaki cümlelerde yer alan boşlukları doldurunuz.



Cevap:

1. Tahta bir kapının üstüne epey zamandan beri yaz güneşi altında devinimsiz duran, güzün sert yellerinde sarsılan, çırpınıp duran bir levha asılmıştı.

2. Aslında iki üç büyük çınarın altı dışında bütün bahçe güneş içindeydi.

3. İkinci çalışta bahçenin dibinde bir tahta yemeni gürültüsü yaklaşıyor ve yaşlı adam, kızgın kızgın, kapıyı aralıyordu.



4. Elbette ev satılınca gelip bizimle oturacaksınız büyükbaba.

5. Evin üstüne bir kat daha çıkmışlar, bahçe duvarlarını yenilemişlerdi.

6. Onun Paris’te hasır şapkası ve yaşlı bahçıvan kamburuyla canı sıkkın, utangaç, dokunsanız ağlayacak gibi dükkânın iç yanında dört döndüğünü düşlüyorum.

4. ETKİNLİK

Metne farklı bir başlık bulunuz. Niçin bu başlığı seçtiğinizi açıklayınız

Başlık: İSTEMEDEN SATMAK
Açıklama: Yaşlı adamın aslında evi satmak istememesinden dolayı bu başlık.

5. ETKİNLİK

Dinlerken aldığınız notlardan yararlanarak metni özetleyiniz.

Cevap: Güzel bir bahçeye sahip bir ev satılıktır. Evin satılmasını, sahibinin çocukları istemektedir. Evin sahibi yaşlı adam, yıllarca kaldığı bu evi satmak istememektedir. Fakat satacağına dair çocuklarına söz vermiştir. Bundan dolayı evin satılmasını elinden geldiğince, türlü bahaneler ile geciktirmeye çalışmaktadır. Sonunda çocukları bu işte sıkılıp bir çare bulurlar. Eşlerinden birini eve yerleştirirler. Kadın bahçe kapısını açarak taliplerin evi görmesini sağlar ve yaşlı adam ile konuşmalarına engel olmaya çalışır. Sonunda ev satılır. Yeni sahipleri eve bir kat daha çıkarlar, bahçe duvarlarını yenilerler.

6. ETKİNLİK

Hikâyede yaşanan olayla ilgili duygularınızı karakterlerin gözüyle anlatınız.

Cevap:

Ben, geliniyim: O ev satılmalı ve oradan gelecek olan para ile çocuklarıma yatırım yapmalıyım.

Ben, yaşlı adamım: O ev benim yuvam, zaten yaşlı biriyim.Bırakın burada huzur içinde öleyim.

Ben, kızıyım: Bize söz verdin baba, bu ev hemen satılmalı.

Ben, torunuyum: Büyükbaba bize gelirsin ve bitlikte yaşarız.

7. ETKİNLİK

a) Örnekteki gibi birden fazla yüklemi olan cümleler yazınız.

b) Örnekteki gibi içerisinde bağlaç olan cümleler yazınız.

Cevap:

7. ETKİNLİK

8. ETKİNLİK

Ailenizle yaşadığınız yer ve bu yere nelerin anlam kazandırdığı ile ilgili bir hikâye yazınız. Hikâyenizi yazım ve noktalama yönünden düzenleyip arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Babam, annem, ve kardeşlerimle en rahat ettiğimiz yer evimizdir.Her nereye gidersek gidelim hemencik eve geri dönmek için can atarız.Yuvamız bir başka güzeldir.Alışmışızdır her odasına, mutfağına. Rahat kıyafetler giyip televizyon karşına kurulmak, annemin mutfaktan hadi! yemek hazır çağrısı, gibi nice güzelliklerle doludur evimiz.

GELECEK DERSE HAZIRLIK

Yunus Emre’nin hayatı hakkında araştırma yapınız.

Cevap: Yunus Emre, 1238 yılında Eskişehir’in Sivrihisar beldesinde ddünyaya geldi. Doğduğu dönem Anadolu’da düzenin bozulduğu, Moğol akınlarının Türk yerleşkelerini tehdit ettiği, kıtlık-kuraklık gibi pek çok doğal afetin yaşandığı bir zamandır.

Bu olaylar Yunus Emre’nin hayata bakış açısına yansımıştır. Yunus’un okur-yazarlığına dair kesin bir bilgi bulunamamıştır. Kendisi Taptuk Emre’nin dervişidir ve hayatının bir kısmını Hacı Bektaşi Veli’nin yanında geçirmiştir.

Yunus Emre’nin iki büyük eseri vardır; Divan ve Risalet-ün Nushiyye. Divan’da şiirlerini toplamıştır. Aruz ve hece ölçüsüyle yazılan bu eser yedi nüsha olarak kendi içerisinde farklı bölümlere ayrılmıştır. Risalet-ün Nushiyye ise Nasihatler Kitabı anlamına gelen bir eserdir ve mesnevi biçminde yazılmıştır. 1307 yılında kaleme alınan eser aruz ölçüsü ile yazılmıştır. Eserin günümüze ulaşmış bilinen beş nüshası bulunmaktadır.

Yunus Emre, 1321 yılında hayata gözlerini yumdu. Mezarının yeri kesinolarak bilinmemektedir.

SANAT YAŞAMI

Sanat yaşamında halka, açık bir dille hitap etmiştir. Türkçeyi çok güzel kullanmıştır. Bu da Yunus Emre’nin her zaman okunup anlaşılmasında büyük rol oynamıştır. Yunus’un şiirleri tasavvuf ağırlıklıdır.

”Yaratılanı sevdik, yaratandan ötürü” diyerek hoşgörünün önemini vurgulamıştır. Yunus Emre halk tarafından oldukça sevilmiştir. Anadolu’nun çeşitli bölgelerinden adına anıt mezarlar yaptırılmıştır. Aruz ölçüsü ile de şiirler yazmıştır. Ancak onun en güzel şiirleri hece ölçüsü ile yazdıklarıdır. Yunus Emre’nin “Risalettün- Nushiyye” ve “Divan” olmak üzere iki eseri bulunmaktadır.

Bir önceki yazımız olan Tiyatro, pandomim, opera, operet, skeç nedir başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
DMCA.com Protection Status
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.