06 Kasım 2023, 22:13 |
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı 99-100-101-102-103-104-105-106. Sayfa Cevapları Sözcü Yayınları4. Ünite Maddenin Özellikleri: Saf Madde ve Karışım Cevapları4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 99-100-101-102-103-104-105-106 Cevapları Sözcü Yayıncılık4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 99 Cevapları Sözcü YayınlarıHazırlanalım Ayranın nasıl yapıldığını biliyor musunuz? Ayranı yoğurttan ayıran özellikler nedir? Arkadaşlarınızla tartışınız. Cevap: Ayran yoğurdun içine su katılarak iyice karıştırılması sonucu yapılmaktadır. Ayranı yoğurttan ayıran özelik ayranın sulu bir karışım olması, yoğurdun ise saf madde olmasıdır. 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 100 Cevapları Sözcü YayınlarıNeler Kullanacağız? Demir tozu, kaya tuzu, mıknatıs, eldiven. Nasıl Yapacağız? 1. Üç kişilik gruplar oluşturalım. Malzemelerimizi fotoğraftaki gibi hazırlayalım. 2. Demir tozu ve kaya tuzunun görünümlerini inceleyelim. 3. Ellerimize eldiven takalım. Demir tozu ve kaya tuzunu karıştıralım. Görünümlerini tekrar inceleyelim. 4. Mıknatısı hazırladığımız karışıma yaklaştıralım. Demir tozu ve kaya tuzunu ayıralım. 5. Malzemelerimizi temizleyerek kaldıralım. Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım. 1. Demir tozu ve kaya tuzunun karışmadan önceki ve karıştıktan sonraki görünümleri aynı mı? Cevap: Hayır aynı değil. Kaya tuzu beyaz ve saf, demir tozu siyah ve saf haldeyken, karışınca renkleri siyah ve beyaz karıştı. 2. Demir tozu, mıknatıs tarafından çekilebildiğine göre kaya tuzuyla karıştırıldıktan sonra da kendi özelliğini koruyor olabilir mi? Cevap: Evet, kendi özelliğini korumuştur. 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 101 Cevapları Sözcü YayınlarıNasıl Yapacağız? 1. Bütün meyveleri bol su ile iyice yıkayalım. 2. Meyve salatasını yapmadan meyvelerin tadına bakalım. 3. Bir aile büyüğümüzün yardımıyla meyveleri doğrayalım. 4. Doğradığımız meyveleri fotoğraftaki gibi geniş bir kap içinde karıştıralım. Kabımız cam ya da porselen gibi kırılabilecek bir maddeden yapılmışsa dikkatli davranalım. Meyve salatamızın tadına bakalım. 5. Gözlem sonuçlarımızı defterimize yazalım. 6. Meyve salatamız hazır. Afiyetle yiyebiliriz. Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım. 1. Meyve salatasını yapmadan önce ve yaptıktan sonra tatlarını kontrol ettik. Meyvelerin tatlarında bir değişiklik var mı? Cevap: Meyvelerin tadında bir değişiklik olmadı. Fakat meyveler saf haldeyken tatlarını daha yoğun alırken karşımla beraber daha az aldık. 2. Meyvelerin, salata yapmadan önce ve yaptıktan sonra tatlarının değişmemesi neyi gösterir? Cevap: Saf halde bulunan maddelerin özelliklerini koruduklarını gösterir. 3. Madde ve karışımı tanımlayıp aralarındaki farkı yazalım. Cevap: Madde kendine göre özellikleri olan nesnelerdir. Karışım iki yada daha fazla maddenin kimyasal özelliklerini kaybetmeden oluşturdukları fiziksel sistemlerdir. Etrafımızda ne kadar çok madde var değil mi? Acaba bu maddelerden hangileri saf maddedir, hangileri karışımdır? Günlük yaşamda karşılaştığımız maddelerden hangilerinin saf madde, hangilerinin karışım olduğunu fark etmek için bir etkinlik yapalım. Cevap: Su saf maddedir, limonata karışımdır. Yumurta saf maddedir kek karışımdır. Günlük hayatta bir çok saf madde ve karışım vardır. 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 102 Cevapları Sözcü YayınlarıEtkinlik Bir gün boyunca etrafımızı dikkatlice gözlemleyelim. Karşılaştığımız maddeleri not alalım. Bu maddelerden saf madde olanları aşağıda verilen saf madde sütununa, karışım olanları ise karışım sütununa yazalım. Cevap: Etkinliğimizle birlikte saf madde ve karışımların neler olduğunu pekiştirmiş olduk. Sizce, karışımları ayırmak için neler yapabiliriz? Cevap: Süzme, eleme, mıknatısla çekme gibi maddelerin özelliklerine göre yöntemler kullanılır. 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 103 Cevapları Sözcü YayınlarıÖnceki sayfadaki şiirde ne anlatılmak isteniyor? Sizce, karıştırdığımız maddeleri tekrar birbirinden ayırabilir miyiz? Karışımları birbirinden ayırmak için nasıl yöntemler kullanıyoruz? Kullanacağımız yöntemi neye göre belirliyoruz? Cevap: Şiirde maddelerin özelliklerine göre ayırabileceğimizi anlatmaktadır. Süzme, eleme, mıknatısla çekme gibi maddelerin özelliklerine göre yöntemler kullanılarak ayrıştırma yapılabilir. Sizce bu çöp ve tozları naneden nasıl ayırabiliriz? Cevap: Elimizle ovuşturarak ayrıştırabiliriz. Yapraklar ezilerek ufalır, çöpleri kalır. Eleme yöntemi ile unu yabancı maddelerden, kumu çakıl taşlarından rahatlıkla ayırabiliriz. Sizce eleme yöntemi ile başka hangi karışımları birbirinden ayırabiliriz? Tartışalım. Cevap: Büyük ve küçük katı maddeleri ayırabiliriz. 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 104 Cevapları Sözcü YayınlarıEtkinlik Etkinliğin Amacı Karışımların süzme yöntemiyle de ayrılabileceğini fark etmek. Neler Kullanacağız? Bir miktar pirinç, su, çay süzgeci, beherglas. Nasıl Yapacağız? 1. Malzemelerimizi fotoğraftaki gibi hazırlayalım. Beherglasın içine bir miktar pirinç koyalım ve üzerine su dolduralım. Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruyu cevaplayalım. Suyla pirinci birbirinden nasıl ayırdık? Cevap: Süzme yöntemini kullandık. Süzgecin üzerinde pirinçler kalırken, su aşağı aktı. 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 105 Cevapları Sözcü YayınlarıEtkinlik Etkinliğin Amacı Mıknatıs yardımıyla maddeleri ayırmak. Neler Kullanacağız? Demir tozu, kum, mıknatıs, bir parça alüminyum folyo. Nasıl Yapacağız? 1. Fotoğraftaki gibi malzemelerimizi hazırlayalım. Demir tozu ve kumu karıştıralım. 2. Mıknatısı bu karışımın üzerine yaklaştırıp gözlemleyelim. 3. Alüminyum folyoyu küçük parçalara ayırıp kumla karıştıralım. Mıknatısı karışıma yaklaştıralım ve gözlemleyelim. 4. Malzemeleri temizleyip kaldıralım. Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım. 1. Demir tozu-kum karışımını mıknatıs kullanarak ayırabildik mi? Nedenleriyle açıklayınız. Cevap: Evet, demir tozu-kum karışımını mıknatıs kullanarak ayırabildik. Demir tozu mıknatısa yapışırken kum yapışmadı. 2. Alüminyum parçaları-kum karışımını mıknatıs kullanarak ayırabildik mi? Nedenleriyle açıklayınız. Cevap: Alüminyumu mıknatıs çekmediği için kumdan ayıramadık. Her iki maddeyi de mıknatıs çekmediği için ayıramadık. 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 106 Cevapları Sözcü YayınlarıEtkinlik Etkinliğin Amacı Karışımların hangi tür yöntemlerle ayrılabildiğini gözlemlemek. Neler Kullanacağız? Ataş, mıknatıs, su, A4 boyutunda kâğıt, 2 geniş cam kap, mercimek, un, süzgeç, elek. Nasıl Yapacağız? 1. Fotoğraftaki gibi malzemelerimizi hazırlayalım. Dosya kâğıdının üzerine mercimek, un ve ataşı dökerek karıştıralım. 2. Bu karışıma mıknatısı yaklaştıralım ve sonucu gözlemleyelim. 3. Eleği kullanarak kalan maddeleri ayıralım. 4. Mıknatısla çekilen maddeyi suyun içine koyalım ve süzgeç yardımıyla karışımı ayıralım. Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım. 1. Aşağıda verilen tabloyu dolduralım. Cevap:
2. Karışımı ayırma tekniklerini uyguladıktan sonra karışımdan ayrılan maddeleri aşağıdaki noktalı yerlere yazalım. Cevap: Mıknatıs yardımı ile ataş ayrıldı, eleme yöntemi ile un ve mercimek ayrıldı, süzme yöntemi ile su ayrıldı. 3. Yukarıdaki karışımları ayırma yöntemlerinin günlük hayattaki uygulama alanlarını düşünelim ve aşağıdaki noktalı yerlere yazalım. Cevap: Eleme yöntemi ile inşaat sektöründe kumları büyük taneli ve küçük taneli olarak ayırıyorlar. Mıknatıs kullanarak geri dönüşüm tesislerindeki demirleri ayırıyorlar. Süzme yöntemi ile restoranlarda bazı yemekleri yapıyorlar. Bir önceki yazımız olan 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı 102. Sayfa Cevapları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz. |
HIZLI CEVAP YAZ |
Yasal Uyarı | |
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır. |