01 Mart 2024, 11:32
can
Yönetici

6. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı 230-232-233-234-235. Sayfa Cevapları


6. Sınıf Fen Bilimleri Sayfa 230-231-232-233-234-235 Cevapları MEB Yayınları

7.ÜNİTE Elektriğin İletimi: Elektriksel Direnç ve Bağlı Olduğu Faktörler  Cevapları


6. Sınıf MEB Yayınları Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 230 Cevapları

YAPALIM ÖRENELİM

NELER LAZIM?

Pil, ampul, aynı kalınlıkta biri kısa biri uzun iki bakır tel, aynı uzunlukta biri dik kesit alanı büyük diğeri dik kesit alanı küçük iki bakır tel, aynı kalınlık ve aynı uzunlukta biri bakır biri demir iki tel, bağlantı kabloları.

HAYDİ BAŞLAYALIM



Pil, ampul ve bağlantı kabloları ile basit bir elektrik devresi oluşturalım ve ampulün yanıp yanmadığını kontrol edelim.
Bağlantı kablolarını ayırarak test uçlarını oluşturalım.
Test uçlarının arasına sırasıyla dik kesit alanları aynı kısa ve uzun bakır telleri, uzunlukları aynı kesit alanları küçük ve büyük bakır telleri ve demir teli yerleştirdiğimizde ampul parlaklıklarının nasıl olabileceği hakkında tahminlerimizi tabloya kaydedelim.
Test uçlarının arasına dik kesit alanları aynı olan bakır tellerden önce kısa olanı sonra uzun olanı yerleştirerek ampul parlaklıklarını gözlemleyelim.
Test uçlarının arasına uzunlukları aynı olan bakır tellerden önce dik kesit alanı küçük olanı sonra dik kesit alanı büyük olanı yerleştirerek ampul parlaklıklarını gözlemleyelim.

• Test uçlarının arasına uzunluk ve dik kesit  alanları aynı olan bakır ve demir telleri sırasıyla yerleştirerek ampul parlaklıklarını gözlemleyelim.
• Gözlemlerimizi tabloya kaydedelim.

DÜŞÜNÜP DEĞERLENDİRELİM



1. İletken telin uzunluğu ile parlaklığı arasındaki ilişki hakkındaki tahminleriniz, gözlemlerinizle uyumlu mu?

Cevap: Tel uzadıkça parlaklık azaldı.

2. İletken telin dik kesit alanı ile ampul parlaklığı arasında nasıl bir ilişki gözlemlediniz? Açıklayınız.

Cevap: Büyük kesitli tel daha parlak yandı.



3. İletken telin cinsi, ampul parlaklığını etkiledi mi? Açıklayınız.

Cevap: Evet iletkenliği yüksek olan bakır telde ampul daha parlak yandı.


6. Sınıf MEB Yayınları Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 232 Cevapları

Emir, Eren ve İlayda fen bilimleri dersi proje ödevi için direnci etkileyen faktörleri benzetme yöntemini kullanarak modellemek ister.

Emir, özdeş plastik kapların tabanına birer delik açar. Açtığı deliklere uzunlukları aynı, dik kesit alanları farklı plastik boruları geçirir. Kapları su ile doldurur. Boruların altına dereceli silindir kaplarını yerleştirir. Aynı anda vanaları açar. Kısa bir süre sonra aynı anda vanaları kapatır. Dereceli silindir kaplarda biriken su miktarlarını karşılaştırır.



Emir, direnci etkileyen faktörlerden hangisini modellemiştir?

Cevap: İletkenin dik kesit alanının direncine etkisini modellemiştir.


Dereceli silindir kaplarda biriken su ve boruların dik kesit alanları neyi temsil etmektedir?

Cevap: Dereceli silindir kaplarda biriken su, elektrik iletiminin miktarını temsil etmektedir. Boruların dik kesit alanları, iletkenin kalınlığını temsil etmektedir.




Eren, dik kesit alanları aynı, uzunlukları farklı hortumları özdeş çeşmelere geçirir. Hortumların ucuna özdeş leğenleri yerleştirir. Çeşmeleri aynı anda eşit miktarda su akacak şekilde açar. Kısa bir süre sonra çeşmeleri aynı anda kapatır. Leğenlerdeki su miktarlarını karşılaştırır (Çeşme açılmadan önce hortumların içinde su olmamasına dikkat edilir.).

Eren, direnci etkileyen faktörlerden hangisini modellemiştir?

Cevap: İletkenin uzunluğunun direncine etkisini modellemiştir.


Leğende biriken su ve hortumların uzunlukları neyi temsil etmektedir?



Cevap: Leğenlerde biriken su elektrik iletiminin miktarını temsil etmektedir. Hortumların uzunluğu iletkenin uzunluğunu temsil etmektedir.

İlayda, özdeş plastik kapların tabanlarına birer delik açar. Açtığı deliklere uzunlukları ve dik kesit alanları aynı olan farklı şekillerdeki pipetleri geçirir. Pipetlerin ucuna derecelendirilmiş kapları yerleştirir. Aynı anda plastik kaplara eşit miktarda su doldurur. Kısa bir süre sonra derecelendirilmiş kaplardaki su miktarlarını karşılaştırır.

• İlayda, direnci etkileyen faktörlerden hangisini modellemiştir?

Cevap: İletkenin cinsinin direncine etkisini modellemiştir.




• Derecelendirilmiş kapta biriken su ve pipetlerin şekilleri neyi temsil etmektedir?

Cevap: Dereceli kaplarda biriken su, elektrik iletiminin miktarını temsil etmektedir. Pipetlerin şekilleri iletkenin farklı cinsten olmasını temsil etmektedir.


6. Sınıf MEB Yayınları Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 233 Cevapları

Günümüzde farklı özellikte ve verimde ampuller kullanılmaktadır. Ampul çeşitlerini ve özelliklerini bilmek, ihtiyaç ve beklentilere uygun ampul seçimini kolaylaştırır. Ampullerde en çok aranan özelliklerden biri enerji tasarruflu olmasıdır. Enerji tasarruflu ampullerin kullanımı, her geçen gün yaygınlaşmaktadır.

Akkor filamanlı ampul ile enerji tasarruflu ampullerin avantajlı ve dezavantajlı yanlarını araştıralım. Araştırma sonuçlarımızdan hareketle çalışma odamız için en uygun ampulü seçelim.



Cevap: Enerji tasarruflu ampullerde düşük vat ile yüksek parlaklık elde edilir ve ekonomik olarak daha avantajlıdır. Akkor filamalı ampullerin ömrü daha uzun olmasına rağmen fazla enerji tüketmektedir. Bu nedenle çok tercih edilmemektedir.


6. Sınıf MEB Yayınları Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 234 Cevapları

Ayşe özdeş pil, duy ve iletken teller kullanarak basit elektrik devreleri hazırlıyor. Bu devrelerde ampul parlaklıklarının farklı olduğunu gözlemliyor.

Ampul parlaklıklarının farklı olmasının nedeni ne olabilir? Yazalım.

Cevap: Ampullerin farklı olması parlaklıkların farklı olmasına neden olmuştur.




6. Sınıf MEB Yayınları Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 235 Cevapları

1. Özdeş piller ve ampuller kullanılarak aşağıdaki elektrik devreleri hazırlanmıştır. Birinci devrede sadece uzunlukları farklı bakır teller, ikinci devrede sadece dik kesit alanları farklı bakır teller ve üçüncü devrede sadece cinsleri farklı teller kullanılmıştır. Devrelerdeki ataşlar sırasıyla 1, 2 ve 3 numaralı konumlarına getirilerek ampul parlaklıkları gözlemlenmiştir. Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.

a. Birinci devredeki ataş; 1, 2 ve 3. konumlara getirildiğinde ampul parlaklıkları nasıl olur? Konum ve parlaklık arasındaki ilişkiyi karşılaştırınız (İletken tellerin sadece uzunlukları farklıdır.).

b. İkinci devredeki ataş, hangi konumda iken ampul parlaklığı en fazladır (İletken tellerin sadece dik kesit alanları farklıdır.)?

c. Üçüncü devredeki ataş, hangi iletken maddeye bağlandığında ampulün parlaklığı diğerlerine göre daha az olur (İletken tellerin sadece cinsleri farklıdır.)?

2. Basit bir elektrik devresi hazırlayan Bülent, ampul parlaklığını artırmak istiyor. Arkadaşları Bülent’e, parlaklığın artması için aşağıdaki önerileri sunuyorlar. Bülent, arkadaşlarının önerilerine göre elektrik devresinde bazı düzenlemeler yapıyor ve arkadaşlarına gözlemlerinin sonuçlarını söylüyor. Bülent’in ampul parlaklıkları ile ilgili arkadaşlarına söyledikleri neler olabilir? İlgili noktalı yerlere yazınız.

Eda: İletken telin uzunluğunu artırmalısın.
Bülent:.
Cemre: Bakır tel yerine gümüş tel kullanırsan ampul parlaklığını artırabilirsin. Bülent:..
Serdar: İletken telin dik kesit alanını azaltmalısın.
Bülent:..

Cevap:

Bir önceki yazımız olan 6. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı 224-226-227. Sayfa Cevapları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.


HIZLI CEVAP YAZ

Yazıyla İlgili Fikirleriniz:

Yasal Uyarı
DMCA.com Protection Status
Sitemizde bulunan tüm yazılar, konular, içerikler yol gösterici nitelikte genel bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır.